معرفی و دانلود کتاب یادم تو را فراموش: راه حل‌هایی برای فراموشکاری‌های روزمره

عکس جلد کتاب یادم تو را فراموش: راه حل‌هایی برای فراموشکاری‌های روزمره
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یادم تو را فراموش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یادم تو را فراموش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یادم تو را فراموش: راه حل‌هایی برای فراموشکاری‌های روزمره

دکتر ژان پیر دانژان در کتاب یادم تو را فراموش تلاش دارد دلایل مختلف فراموشکاری و حواس‌پرتی روزمره را توضیح دهد. او در کتابش، ساختار و عملکرد حافظه را کاملاً تشریح کرده و با ارائه‌ی نکاتی برای تقویت و بهبود آن، کمک می‌کند احتمال ابتلا به فراموشی زودرس کمتر شود. در این کتاب کاربردی آزمون و تست‌هایی هم گنجانده شده تا عملکرد حافظه‌تان را محک بزنید.

درباره‌ی کتاب یادم تو را فراموش

فراموشی از مشکلات و دغدغه‌های هر روزه‌ی ماست. خیلی‌وقت‌ها پیش می‌آید که پیش‌پاافتاده‌ترین و تکراری‌ترین اتفاقات را از یاد ببریم. رمز کارت عابر بانکی که روزی چندبار با آن خرید می‌کنیم را به یاد نمی‌آوریم. در مورد درست بودن شماره‌ی تلفن همراه‌مان تردید می‌کنیم و گاهی هم دسته کلید را جا می‌گذاریم! این اتفاقات برای هر کسی می‌افتد و احتمالاً در زندگی بارها برای‌مان تکرار شده. البته که این شرایط با تکنولوژیک‌تر شدن زندگی حادتر هم شده. حالا همه چیز در دسترس‌تر است و کمتر نیازی به حافظه است. با وجود گوگل دیگر خیلی نیازی به به‌خاطر سپردن نیست. با گوشی همراه لازم نیست شماره‌ها را حفظ کنیم. با این وجود اگر ما دائماً دچار حواس‌پرتی شویم، و بسیاری از کارهای روتین زندگیمان را فراموش کنیم، احتمالاً کمی نگران می‌شویم و به این فکر می‌کنیم که نباید اتفاق ساده‌ای باشد. آیا این‌ها نشانه‌ی آلزایمر است؟ علامت بیماری حاد مغزی است؟ از نشانه‌های پیری است؟ یا ناشی از اضطراب، کار پرفشار یا خستگی است؟

آلزایمر بیماری ترسناکی است و بسیاری حتی از فکر کردن به آن هم واهمه دارند. اما همه‌ی فراموشی‎‌ها نه علائم این بیماری است و نه قرار است نشانه‌ی وضعیت حادی باشد. ژان پیر دانژان (Jean-Pierre Danjean) در کتاب یادم تو را فراموش (Vivre mieux Oublis et trous de mémoire) به همین مسأله ناخوشایند می‌پردازد. دکتر دانژن تلاش کرده این اتفاق را از منظر علمی مورد بررسی قرار دهد، نشان دهد چه زمانی حواس‌پرتی واقعاً بیماری است و نیاز به درمان دارد، و چطور می‌توان حافظه را تقویت کرد. در همین راستا، او کتاب را در سه بخش به نگارش درآورده است:

او در بخش اول ساختار و عملکرد حافظه را تشریح می‌کند. ما در این قسمت با انواع حافظه از کوتاه‌مدت و بلندمدت تا ادراکی و حسی و معنایی آشنا می‌شویم. دانژان در ادامه به این نکته اشاره می‌کند فراموشی یکی از ویژگی‌های حافظه است و گاهی باید اتفاقی طبیعی تلقی شود.

بخشی دوم کتاب یادم تو را فراموش در مورد حالات فراموشی است و اینکه چطور باید بین فراموشی‌های جزئی و بیماری‌های حافظه تمایز قائل شد. در این بخش انواع حواس‌پرتی‌هایی که احتمالاً با آن مواجه شده‌ایم مرور می‌شود. همینطور می‌فهمیم که کدام فراموش‌کاری را باید به حساب سن گذاشت و کدام را باید جدی گرفت و پیگیری کرد. کتاب در مورد وضعیت‌های حادی مثل بیماری آلزایمر، فراموشی ناگهانی، پس از حادثه و دیگر شرایط پزشکی توضیحاتی ارائه می‌دهد تا بیشتر با آن‌ها و علائم‌شان آشنا شویم.

و در نهایت در بخش سوم، ژان پیر دانژان توصیه‌ها و نکاتی در اختیارمان می‌گذارد که می‌توانند کمک کنند تا حافظه بهتری داشته باشیم. از مراقبت‌های بهداشتی و ذهنی‌ای می‌گوید که مانع از بروز فراموشی می‌شوند؛ مثل خواب درست، تحرک داشتن و تحریک کردن ذهن. سپس تکنیک‌ها و ترفندهایی ارائه می‌دهد که سرعت یادآوری را بالاتر می‌برد. در ادامه‌ی این بخش در مورد کنترل مواردی که می‌توانند باعث بروز حواس‌پرتی شوند، مثل اضطراب و هیجان و عوارض دارو هم صحبت می‌شود. دانژان حتی در مورد بهبود حافظه در شرایط بیماری‌های ذهنی هم توضیحات و راهکارهایی می‌دهد تا به کمک آن‌ها پیشرفت بیماری کند و کیفیت زندگی بیشتر شود.

در کتاب یادم تو را فراموش چند آزمایش و آزمون‌هایی هم قرار داده شده تا وضعیت حافظه‌ی خود را بسنجیم و درک بهتری از شرایطمان پیدا کنیم. این کتاب کاربردی را مریم سونی ترجمه کرده و نشر شمعدونی به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌‌کتاب‌های زندگی بهتر

مجموعه‌‌کتاب‌های زندگی بهتر تلاش دارد اطلاعات روان‌شناسانه و پزشکی مفیدی را به‌نحوی در اختیار خواننده قرار دهد که درک بهتری از روان و بدن خود به دست آورد و بتواند به شکلی صحیح‌تر خود را مدیریت کند. این مجموعه سه هدف اساسی را دنبال می‌کند: «معتبر بودن در حوزه‌های خاص خود، ارائه‌ی تمرین و شیوه‌ی درمان متناسب با معیارهای انسانی و عاطفی، و انتقال صریح دانش.»

کتاب یادم تو را فراموش برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به آن‌هایی که در مورد حواس‌پرتی و فراموشی نگرانی دارند، توصیه می‌شود. همینطور کسانی که مشتاقند درمورد عملکرد حافظه بیشتر بدانند در کتاب نکات مفیدی خواهند یافت.

با ژان پیر دانژان بیشتر آشنا شویم

دکتر ژان پیر دانژان پزشک عمومی در لیون فرانسه است. او تا کنون دو کتاب نوشته که هر دو در مجموعه‌ی زندگی بهتر به چاپ رسیده‌اند. کتاب دیگر او «خستگی مزمن» نام دارد که در آن به مسأله‌ی خستگی، ارتباطش با سلامت و سبک زندگی می‌پردازد.

در بخشی از کتاب یادم تو را فراموش می‌خوانیم

حافظه رویه‌ای مربوط به دانش و تمام مهارت‌هایی است که از اولین سال زندگی آموخته‌ایم و بدون نیاز به فکر کردن آن‌ها را انجام می‌دهیم. به‌طور خلاصه می‌توان گفت حافظه‌ رویه‌ای به عمل اختصاص دارد و بدون فکر اقدام می‌کند! بعد از گذراندن مرحله‌ یادگیری که نیازمند دقت و تمرکز است، حرکاتی که فراگرفته‌ایم دیگر فراموش نمی‌شوند و آن‌ها را بدون نیاز به فکر کردن انجام می‌دهیم. در کودکی، ابتدا راه رفتن را آموخته‌اید و سپس دوچرخه‌سواری. کمی بعد، ورزشی خاص یا نواختن سازی را فراگرفته‌اید. بعد از گذراندن دوره‌ سختگیرانه آموزشگاه رانندگی، دیگر رانندگی کاملاً خودکار انجام می‌شود. موقع چرخاندن فرمان یا عوض کردن دنده، دیگر نیازی به فکر کردن نیست؛ مگر در موارد پیش‌بینی ‌نشده. هنگام رانندگی می‌توانید به ملاقات بعدیتان فکر کنید، با مسافرتان گپ بزنید یا به رادیو گوش بدهید بدون این‌که احساس کنید دو کار را با هم انجام می‌دهید. این حالت کنترل خودکار، به‌محض این‌که لازم باشد از اتفاق جدید یا خطری آگاه شوید، غیرفعال می‌شود.

هر فرایند جدیدی، پیش از ذخیره در حافظه‌ رویه‌ای نیازمند آموزش است. وقتی اتومبیل‌تان را که غیراتومات است با ماشین دنده اتومات جایگزین می‌کنید، باید «پای چپتان» و همین‌طور عادت‌های کم و زیاد کردن سرعت متناسب با سوانح مسیر را فراموش کنید. برای این یادگیری جدید، مدتی نیاز به دقت دارید تا جایی که کنترل شما بر این حرکات به‌حدی برسد که دیگر نیازی به آگاهی نداشته ‌باشید؛ مگر این‌که راننده‌ای دیگر، ناگهانی به حریم شما تجاوز کند. جعبه‌دنده ماشین هر چه باشد و قبل از این‌که بخواهید ناسزا بگویید، باید خیلی سریع از بهترین شیوه‌ مدیریت موقعیت آگاه شوید.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
مقدمه
بخش اول: بررسی انواع حافظه
فصل 1: عملکرد حافظه چگونه است؟
حافظه‌ کوتاه‌مدت
حافظه‌ حسی
حافظه‌ کاری
حافظه‌ بلندمدت
حافظه‌ رویدادی
حافظه‌ معنایی
حافظه‌ ادراکی
حافظه‌ رویه‌ای
نکات ضروری درباره حافظه
فصل 2: فراموشی ویژگی طبیعی حافظه
فصل 3: چرا خاطره‌ های جدید راحت‌ تر فراموش می‌شود؟
فصل 4: حافظه‌ تان را بسنجید
از خاطره‌های کوچکی ما چه می‌ماند
میزان گنجایش حافظه برای اعداد
بخش دوم: از فراموشی‌های جزئی تا بیماری‌های حافظه
فصل 5: فراموشی بدون از دست دادن حافظه
سر به هوایی: فراموشی یا بی‌دقتی
فراموشی‌های آزاردهنده یا کلمه‌هایی که نوک زبان است
فراموشی بر اثر موقعیت و شرایط: استرس، اضطراب و مشغله
فراموشی خاطره‌های بد
گذر زمان را فراموش نمی‌کنم: فراموشی جزئی مرتبط با سن
10 توصیه برای محافظت از حافظه در برابر اثرات کهولت سن
فصل 6: آسیب‌ شناسی فراموشی‌
اختلال شناختی خفیف به چه معناست؟
شناسایی و ارزیابی اختلال شناختی خفیف
آزمون‌های عصب- روانشناسی
اگر مغز دیگر محتوایی تولید نکند: بیماری آلزایمر
آزمون فعالیت‌های ابزاری زندگی روزمره (IADL)
فراموشی حوادث اخیر
فراموشی اتفاق‌های گذشته
فراموشی غیرمنتظره: حمله ناگهانی فراموشی
فراموشی در بیماری‌های مغزی
بخش سوم: راهکارهایی برای تقویت حافظه
فصل 7: مراقبت ‌های ذهنی و رعایت بهداشت
چگونه حافظه خود را تحریک کنیم
شب، توصیه‌هایی به همراه دارد و خوابیدن فراموشی را شکار می‌کند
برای جلوگیری از فراموشی، تحرک داشته باشید
ذهن خود را تغذیه کنید
فصل 8: راهکارها و ترفندهایی برای بهبود حافظه
تکنیک‌های یادیار
فراموش کنید تا بهتر به یاد آورید
پیدا کردن بدون جستجو یا هنر قرار دادن چیزها در جای مناسب!
فصل 9: مدیریت عامل ‌های مداخله کننده: استرس، عوارض دارویی و هیجان ‌ها
یاد بگیرید استرس خود را کنترل کنید
از مصرف الکل و موادمخدر خلاص شوید
حافظه سرمست، حافظه‌ ای ویران شده است!
هیچ دارویی برای حافظه خوشایند نیست!
فصل 10: چگونه با وجود بیماری ذهنی بهتر زندگی کنیم
بیماری آلزایمر
محدود کردن پس روی حافظه
با وجود همه چیز باز هم کمی بیاموزید
خروجی از اینجاست!
انجام فقط یک کار
درمان‌های دارویی
همراه و همپای بیمار باشید
احساس گناه برای هیچ و پوچ
خود را از یاد نبرید!
نتیجه گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یادم تو را فراموش: راه حل‌هایی برای فراموشکاری‌های روزمره
نویسنده
مترجممریم سونی
ناشر چاپیانتشارات شمعدونی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-99697-9-1
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یادم تو را فراموش

عمران
۱۴۰۲/۸/۲۹
من واقعا ادم فراموش کاری (بودم). این کتاب واقعا میتونه مفید باشه فقط بنظرم میتونست جامع تر و خلاصه تر باشه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب یادم تو را فراموش

برای دریافت کتاب یادم تو را فراموش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.