نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مترو 2033 - دیمیتری گلوخوفسکی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
ن ب
۱۴۰۲/۷/۱۸
سه امتیاز دادم، اصلا توقع نداشته باشید با کتابی در سطح کتابهای معین فرد خودمون یا کتابی مثل تلماسه روبرو باشید، ساعتها و ساعتها گوش میدید و طبق سیگنالهای اولیه کتاب منتظرید اتفاق مهمی بیفته اما هیچ خبری نمیشه، منتظر نباشید، ریتم بسیار کند و توضیحات رمان وار داره،
نکته دیگه اینکه گویا در مقابله با انحصار طلبی امریکایی‌ها که همه اتفاقات اخرالزمانی در نیویورک میگذره این نویسنده هم همه اتفاقات رو در مسکو تصور کرده، وقتی میگه انسان منظورش اهالی مسکو هستند انگار هیچ ادم دیگه‌ای در دنیا به جز روس‌ها نیستند.
نکته دیگه اینکه حتی یک زن هم در این داستان نمیبینید، فقط در یک لحظه کوتاه از چند دختر تن فروش اسم میبره و تمام، در حالی که در کتابهای برادران معین فرد و امین فرد خودمون قهرمان‌های اصلی زن هستند. و هکذا در داستان کوری یا تلماسه.
ایراد دیگه اینکه از اسامی برای افراد و اماکن استفاده کرده که فکر میکنم خود روسها هم براشون ثقیل باشه، اینهمه اسم عادی روسها دارن که به گوش همه ما اشناست اما اینجا اسامی میشنوید که تا اخر داستان حفظ تون نمیشه، گویا فقط مصرف داخلی داشته این داستان نباید ترجمه میشد، چون تمام اتفاقات هم تحت تاثیر روابطو اتفاقات سیاسی اجتماعی قرن اخیر جامعه روسیه و شوروی سابق هست، از مذهب کرفته تا سیاست و جامعه،
تقریبا دو سوم کتاب رو گوش دادم و اومدم این نظر رو بنویسم و دیگه بقیه رو گوش نمیدم، اونم من که خیلی این ژانر رو دوست دارم و تمام کتابهای این ژانر رو خریدم ‌ در کل بعید میدونم کسی که روس نیست لذت چندانی از این کتاب ببره خصوصا اگر دنبال انفاقات سرگرم کننده و هیجانی هستید.
با تشکر از کیفیت بالای اجرای گوینده‌ها که خیلی زحمت کشیدند برای این کتاب طولانی
جلال آسائیان
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
دورود فراوان و خسته نباشید مخصوصا آقای مهدی صفری با صدای گرم خود شنیدن این اثر را دو چندان کرده آقاق دیمیتری گلوخوفسکی در این کتاب به زیبای از حماقت انسان‌ها که هرگز ته نداره سخن گفتند از این که چقدر راحت میتونی با عقاید و مردوم بازی کزد مردمی که در واقع هیچی دیگه برای از دست دادند ندارند ولی باز با هم در جنگ جدل هستن و انسان ها با خود خواهی دنیای زیبای خود را به نابودی می کشند بدون این که به عاقبت کار خود فکر کنند
این عاقبت ما انسانها هست. سپاس گزارم....
اسماعیل خورشیدی
۱۴۰۳/۱/۲۹
در ابتدا از صدای گوینده خیلی ممنونم ولی در مورد موضوع کتاب باید بگم اصلا طوری که تصورش رو میکردم با داستانی هیجانی و اکشن رو به رو بشم اصلا اینطور نبود. داستان بسیار یکنواخت و خسته کننده، اسامی اشخاص و ایستگاه ها بسیار طولانی و غیر ملموس هست. بر خلاف تصویر روی کتاب که آدم احساس می کنه با داستانی ترسناک رو به رو میشه ولی اصلا اینطور نیست. در کل یک ستاره هم زیاده برای این کتاب.
محمد داودی فر
۱۴۰۲/۸/۱۴
ابتدا از گوینده که این رمان طولانی را به نحو احسنت قرائت کردند بسیار سپاسگزارم، کتاب هر چند از لغات روسی و غیر ملموس بشدت استفاده کرده بود ولی ساختار رمان‌های روسی را حتی در این سبک از داستان بخوبی قابل تشخیص بود، اهالی کتاب آگاه هستند رمان‌ها در هر ژانری علی الخصوص روسی شکل خاص خود را دارند. در مجموع کتاب‌های روسی را نمیتوان با سایر سبک‌ها خیلی قیاس کرد.
رضا افشاری پویا
۱۴۰۲/۱۲/۲۸
ادبیات و رمان روسیه همیشه برام جذاب بوده و هست و این کتاب هم شامل میشه
جناب صفری بسیار عالی روایت کردن
و این کتاب از اون دست کتابهاست که قهرمان داستان در سفر خودش هر دفعه به نکته‌ای از راز زندگی میرسه
واقعا از کتابراه و تیم تولید تشکر میکنم
دانیال ب
۱۴۰۳/۱/۱
در مورد خود داستان نمی‌خواهم نظری بدهم ولی در مورد اجرای صوتی کتاب دوست دارم بگویم یکی از بهترین اجراهای شوتی به زبان فارسی هستش و دست تیم تهیه کننده درد نکنه.