معرفی و دانلود کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد

عکس جلد کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد
قیمت:
۱۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد

کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ به خوانندگان می‌آموزد که چگونه نگاهی انتقادی به آثار ادبی و هنری داشته باشند و از ارزش‌ها و نظریه‌های فرهنگی، بیشتر آگاه شوند. مایکل رایان در این کتاب به مهم‌ترین نظریه‌های ادبی چون فرمالیسم، ساختارگرایی، نقد فمینیستی و نقد روان‌کاوانه می‌پردازد و یک اثر ادبی (کتاب داغ ننگ) و یک فیلم سینمایی (همشهری کین) را براساس این نظریه‌ها تحلیل می‌کند.

درباره‌ی کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ

وقتی درختی در جنگلی بدون هیچ موجود زنده‌ای در اطراف بر زمین بیفتد، آیا کسی متوجه این اتفاق می‌شود؟ مسلماً نه. چنین تمثیلی را می‌توان برای آثار ادبی در تمام اعصار نیز به کار برد. اگر شما یک کتاب بنویسید و هیچ‌کس از آن سخن نگوید، به احتمال زیاد کتاب شما هیچ فروشی نخواهد داشت. نویسندگان بزرگ نیز با نوشته‌های منتقدان در گوشه و کنار دنیا، به مردم شناسانده شدند. حال اگر از ادبیات فراتر برویم و به دیگر ساحت‌های هنر سرک بکشیم، می‌بینیم که نقد در همه‌جا نقش مهمی ایفا می‌کند. درواقع ادبیات و هنر باعث می‌شوند که ما خودمان را و جهان را بهتر بشناسیم ونظریه‌های جدید ادبی، فرهنگی و هنری به ما یاد می‌دهند که چگونه از نظرگاهی جدید به این حوزه‌ها نگاه کنیم. مایکل رایان (Michael Ryan)، استاد بازنشسته‌ی ادبیات در دانشگاه تمپل، عقیده دارد که نقدْ حیات فرهنگی انسان را تحلیل می‌کند و آثار هنری در این فرایند اهمیتی ویژه دارند. او که در نقد ادبی و نقد فیلم دستی بر آتش دارد، در کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ (An Introduction to Criticism: Literature,Film,Culture) از مهم‌ترین مباحث این دو حوزه سخن می‌گوید.

معرفی و دانلود کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ

این کتاب سه حوزه‌ی مهم ادبیات، فرهنگ و فیلم را با یکدیگر ترکیب می‌کند و خواننده را وامی‌دارد که دو مهارت تفکر و تحلیل انتقادی را در این سه حوزه به کار بگیرد. مایکل رایان برخلاف دیگر کتاب‌های نقد و نظریه‌ی ادبی، زبانی ساده و همه‌فهم اتخاذ کرده است و از صفر تا صد نظریه‌های ادبی و فرهنگی مهم را از جمله فرمالیسم، ساختارگرایی، نقد روان‌شناختی، نقد مارکسیستی و... توضیح می‌دهد. رایان نقد را با مسائل زندگی روزمره و فرهنگ عامه پیوند می‌زند و به صورت عملی نیز آثار ادبی و فیلم‌ها را نقد می‌کند. از فصل اول تا فصل نهم کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ، نویسنده آثار اصلی حوزه‌ی نظریه‌ی موردنظر را معرفی می‌کند، اصطلاحات کلیدی را توضیح می‌دهد و سپس متنی ادبی را به‌عنوان نمونه نقد می‌کند. در همه‌ی این 9 فصل، فیلم «همشهری کین» برای نقد انتخاب شده است؛ زیرا از لحاظ فنی و محتوایی، یکی از بهترین آثار سینمای جهان به حساب می‌آید. رایان در پایان هر فصل، پرسش‌هایی را برای خوانندگان مطرح می‌کند تا در مواجهه با یک اثر،‌ بهترین روش را برای پیاده کردن آن نظریه اتخاد کنند.

در فصل دهم،‌ مایکل رایان به‌طور ویژه به مطالعات نقد فیلم می‌پردازد و فیلم‌هایی چون «پرندگان»، «هری کثیف»، «درخشش» و «مایکل کلایتون» را نقد و تحلیل می‌کند. فصل یازدهم کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ به مطالعات فرهنگی اختصاص داده شده است.

محسن فخری که خود در نظریه و نقد ادبی آثاری به زبان فارسی دارد،‌ کتاب پیش رو را ترجمه کرده. دکتر امیرعلی نجومیان، یکی از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه‌ی نقد و نظریه‌ی ادبی، برای این کتاب نشر لگا مقدمه‌ای به نگارش درآورده است.

نکوداشت‌های کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ

  • کتاب شگفت‌انگیزی که دانشجویان را با نقد ادبیات و فیلم آشنا می‌کند. مایکل رایان با نثری ساده و جذاب، به مخاطبان خود نشان می‌دهد که چرا نقد فرهنگی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهیم. (ایمره سزمن، استاد دانشگاه آلبرتا)
  • این کتاب هوشمندانه و روشنگر، تمام حوزه‌های نقد را پوشش می‌دهد. (رابرت اسکولز، استاد دانشگاه براون)

کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در دو حوزه‌ی نقد ادبی و نقد فیلم تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعات خود را با کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ شروع کنید. دانشجویان رشته‌های ادبیات، سینما، هنر و مطالعات فرهنگی، مخاطبان اصلی این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد می‌خوانیم

گاهی نحوه‌ی انجام کار از خود کار مهم‌تر است. اگر شما برای مصاحبه‌ی شغلی به دفتری بروید، بعد با غرور گام بردارید و طوری لباس پوشیده باشید انگار تازه از خواب برخاسته‌اید، مثل آدمی دست‌وپاچلفتی بنشینید، انگشت‌تان در بینی‌تان باشد و وقتی مصاحبه‌کننده از شما سؤال می‌پرسد غرق افکار خود باشید، حتی اگر کاملاً واجد شرایط آن موقعیت کاری باشید به احتمال بسیار زیاد نتیجه‌ی کارتان به خوبی وقتی نیست که با رفتار حرفه‌ای و کت‌وشلوار به تن، پایبند به قوانین آداب مناسب، شق‌ورق در جلسه می‌نشینید و با دقت گوش می‌دهید. وضعیت و حالت خوبْ همه‌ی ماجراست و قسمتی از همان چیزی که به آن «فرم خوب» به معنی «تبعیت از مقررات» یا «پیروی از قواعد رایج رفتاری» می‌گویند.

به همین سیاق، طرز بیان شما هم می‌تواند مهم‌تر از آنچه می‌گویید باشد. می‌توانید به‌نرمی و با‌وقار بگویید «تو را دوست دارم» که بیان صمیمانه‌ی محبت و تعهد است یا می‌توانید همین جمله را طوری ادا کنید که تأکید روی کلمۀ «تو» بیفتد و لحن شما سؤالی بشود: «تو را دوست دارم؟» (از بین همه‌ی مردم). این‌جا لحن شما بیشتر طعنه‌آمیز است تا صمیمانه، و در نتیجه معنای جمله از محبت صمیمانه به چیزی شبیه «مگر شوخی‌ات گرفته» تغییر می‌کند. بدین‌ترتیب، احساسی که جمله‌ی شما ایجاد می‌کند کاملاً متفاوت خواهد بود.

فرمالیست‌ها به این تفاوت‌ها در نحوه‌ی بیان یا انجام چیزها می‌پردازند. تمامی آثار فرهنگی اعم از فیلم، شعر، ترانه‌های رپ و رمان از گزینش‌های فنی شکل می‌گیرند که دارای معنا هستند. شما شاید نظری داشته باشید _ مثلاً «زنا واقعاً فسق و فجور نیست و شاید مظهر عشقی اصیل و حتی الهی باشد»_ اما بیان آن در اثری داستانی مستلزم این است که از فنون ادبی برای خلق شخصیت، پی‌رنگ، موقعیت و رویداد استفاده کنید. باید از واژگان به طریقی خاص بهره ببرید تا معنا ایجاد کنید، یا باید تصمیم بگیرید که دوربینتان را کجا قرار دهید، از چه نورپردازی‌ای استفاده کنید یا چگونه بازیگران را برای ادای جملات کارگردانی کنید و الی آخر.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
گفت‌وگو با دیگری: دکتر امیرعلی نجومیان
مقدمه: درآمدی بر تحلیل انتقادی
1: فرمالیسم
2: ساختگرایی
3: نقد تاریخی
4: روان‌کاوی و روان‌شناسی
5: مارکسیسم و نقد سیاسی
6: پساساختگرایی و واسازی
7: نقد جنسیتی
8: نقد قومیتی، پسااستعماری و فراملی
9: نقد علمی
10: مطالعات فیلم
11: مطالعات فرهنگی
خلاصه: نظریه برای مبتدیان
نمایه‌ی اصطلاحات
نمایه‌ی اسامی
واژه‌نامه (فارسی به انگلیسی)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد
نویسنده
مترجممحسن فخری
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات304
زبانفارسی
شابک978-600-8987-60-4
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ

برای دریافت کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.