معرفی و دانلود کتاب اعجاز هنر در یادگیری: نقش عواطف در شکوفایی خلاقیت

برای دانلود قانونی کتاب اعجاز هنر در یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اعجاز هنر در یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اعجاز هنر در یادگیری: نقش عواطف در شکوفایی خلاقیت

کتاب اعجاز هنر در یادگیری، نوشته‌ی تاتیانا چمی، سارا گرامز دیوی و برت لاند، از اهمیت نقش ابراز عواطف و احساسات در محیط آموزشی و تأثیر ویژه‌ی آن بر روند یادگیری و شکوفایی خلاقیت می‌گوید. این پژوهشگران حوزه‌ی هنر و آموزش، در کتاب حاضر ما را با اصول و قواعد رسیدن به یک محیط آموزشی شاداب و پربازده آشنا می‌کنند.

درباره‌‌ی کتاب اعجاز هنر در یادگیری

تا‌به‌حال برای تقویت یادگیری، و ارتقا دادن خلاقیت فرزند یا شاگرد خود، به چه راه‌های متوسل شده‌اید؟ قطعاً ده‌ها روش برای شکوفایی بیشتر توانایی‌های فرزندانمان وجود دارد؛ اما هیچ‌یک از این روش‌ها، بدون ایجاد یک محیط آموزشی سالم که در آن کودکان توان ابراز احساسات خود را داشته باشند، بازدهی نخواهد داشت. تأثیر بروز عواطف و احساسات در میزان یادگیری‌ یکی از موضوعات جذاب پژوهشگران حوزه‌ی آموزش در دهه‌های اخیر است؛ موضوعی که بارها اهمیت ویژه‌ی خود را به اثبات رسانده و اکنون به‌عنوان یکی از عوامل اساسی یک محیط آموزشی سالم قلمداد می‌شود. تاتیانا چمی (Tatiana Chemi)، سارا گرامز دیوی (Sarah Grams Davy) و برت لاند (Brett Lund) این‌بار در کتاب اعجاز هنر در یادگیری (Innovative pedagogy)، ما را به قعر دنیای جذاب آموزش و ارتباط آن با ابراز عواطف و احساسات خواهند برد.

خیلی از ما، روند خسته‌کننده و بعضاً کم‌بازده دروس آموزشی مدارس را به‌خاطر داریم. ساعات طولانی آموزش و درس‌های کسالت‌بار حتماً یک‌بار هم که شده ما را به ستوه آورده‌اند. شاید اکنون این سوال را به‌عنوان یک معلم یا مربی بپرسیم: چطور روند خلاقانه‌تر و شادتری به فعالیت آموزشی کودکان ببخشیم؟ چطور می‌توان همان‌ درس‌های به‌ظاهر کسالت‌بار را با روشی دلچسب‌تر به کودکان آموخت؟ نویسندگان کتاب اعجاز هنر در یادگیری، به‌طور دقیق به سراغ پاسخی برای این سؤالات رفته‌اند. آن‌ها قصد دارند نوآوری، هیجان، خلاقیت و حتی بازیگوشی را در خدمت یادگیری بهتر دانش‌آموزان در مؤسسات آموزشی به‌کار بگیرند؛ اما آیا این کار شدنی‌ست؟ در ادامه‌ی کتاب به نتایج جالبی خواهیم رسید.

تاتیانا چمی، سارا گرامز دیوی و برت لاند در کتاب اعجاز هنر در یادگیری پیش از هر چیز، اهمیت جایگاه عواطف و خلاقیت در آموزش را برایمان روشن خواهند کرد و در مرحله‌ی بعد ضرورت امر خلاقیت در آموزش را به ما یادآور خواهند شد. نباید فراموش کنیم که بعد از خانواده، مدرسه اولین محیط اجتماعی و درحقیقت خانه‌ی دوم کودکان است. دور از منطق نیست اگر بگوییم نحوه‌ی آموزش و ارائه‌ی اولین درس‌های زندگی در محیطی چنین مهم، سنگ‌بنای داشتن یک جامعه‌ی شاد و سرزنده است. پس این کتاب در قدم بعدی به معلمین و مربیان خواهد آموخت که چگونه پناهگاهی امن برای تجارب عاطفی دانش‌آموزان خود فراهم آورند. سپس به آن‌ها یاد خواهد داد تا از سد دشواری‌ها و چالش‌های بیان عواطف در کلاس عبور کنند.

در مراحل بعد به‌طور مفصل راجع‌به فرایند یادگیری دانش‌آموزان براساس عواطف و ارزیابی ایشان صحبت خواهد شد و در فصل‌های پایانی کتاب، نویسندگان به سه موضوع مهم در آموزش، یعنی: عوامل یادگیری، ویژگی‌های یک معلم موفق و درنهایت مهارت‌های ضروری در آموزش می‌پردازند. این کتاب مملو از نکاتی ارزشمند درخصوص بهبود فرایند آموزش و افزایش بازدهی روند یادگیری‌ست. اگر شما نیز از علاقه‌مندان دنیای آموزش و خلاقیت هستید، نکات منحصر‌به‌فرد کتاب اعجاز هنر در یادگیری را از دست ندهید.

این کتاب به کوشش نشر آپریس و با ترجمه‌ی فهیمه السادات صاحبی، فرشته ناظری تیله‌نویی و صونا عبداله‌زاده بقایی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب اعجاز هنر در یادگیری برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای والدین، مربیان، معلمین و همچنین علاقه‌مندان حوزه‌ی تعلیم و تربیت سودمند خواهد بود.

با تاتیانا چمی بیشتر آشنا شویم

تاتیانا چمی، نویسنده و از محققین حوزه‌ی روان‌شناسی، آموزش و خلاقیت است. از این نویسنده اثر دیگری با نام «آزمایشگاه تئاتر روش - رویکردی به تعلیم/ تربیت و خلاقیت» به فارسی ترجمه شده است.

در بخشی از کتاب اعجاز هنر در یادگیری می‌خوانیم

وقتی به دنبال یافته‌هایی برای تأیید هنر به عنوان یک پناهگاه امن عاطفی هستیم، مهم است که به این نکته هم توجه داشته باشیم که لزوماً هنر به معنای برانگیختن احساسات مثبت نیست و بسیاری از آثار هنری عکس این حالت را دارند. بسیاری از آثار هنری ممکن است هیچ احساس مثبتی در افراد ایجاد نکنند. یکی از نمونه‌های کلاسیک این مورد، نمایشنامه ایرلندی ساموئل بکِت (1989-1906) است که در مخاطبان احساس غمگینی، ناراحتی و سردرگمی‌ ایجاد می‌کند. در نمایشنامه‌ای از او به اسم «در انتظار گودو» مخاطبان احساس ناراحتی و اضطراب را به خصوص در پایان پرده دوم که همه مسائل به صورت تکراری اتفاق می‌افتد و شخصیت‌های داستان ناامیدی و درماندگی را مجدداً تجربه می‌کنند و آن‌ها منتظر رویکرد جدیدی هستند اما هیچ اتفاق تازه‌ای نمی‌افتد. آن‌ها مدام کارهای تکراری انجام می‌دهند: با هم حرف می‌زنند، غذا می‌خورند، می‌خوابند، همدیگر را سرزنش می‌کنند و همچنان منتظر گودو می‌مانند اما او نمی‌آید و این انتظار همچنان ادامه دارد.

چنین اثر هنری، نه برای سازنده و نه برای مخاطبین پیامد مثبتی نخواهد داشت. همه هنرمندان در آثار هنری خود به دنبال نشان دادن زندگی آسان‌تر و شادتر نیستند. مثلاً مایکل کیوم هنرمند تجسمی‌ دانمارکی که در مصاحبه خود گفت: اگر به دنبال این هستید که هنر انسان‌ها را به موجودات بهتری تبدیل کند باید این امر را در اماکن مذهبی دنبال کنید، اما در هنر نمی‌توانید آن را بیابید. هنر ممکن است موجب غمگینی شود یا ما را با حقایقی آشنا کند که به فکر فرو رویم و همین موجب ناراحتی ما شود. گاهی این آگاهی باعث می‌شود به محدودیت‌ها و حقارت خود پی ببریم و شاید با خود فکر کنیم که چطور می‌توانیم این محدودیت‌ها را از بین ببریم؟ یا چگونه می‌توانیم از این محدودیت‌ها فراتر رویم؟

کیوم به خوبی رابطه بین هنر و عواطف را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد به شکل خاصی از هنر استفاده ابزاری می‌کند: هنر توانایی انعطاف‌پذیری و تمایل به جنبه‌های مثبت دارد. به نظر من کیوم مخالف احساسات مثبتی که هنر در انسان به وجود می‌آورد نیست، اما او دیدگاه فلسفی و هدف خاصی را در هنر جستجو می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

نوآوری آموزشی
مقدمه‌ی مترجم
مقدمه‌ی نویسندگان
خلاصه‌ای در مورد نویسندگان این کتاب
فصل اول: پناهگاهی امن برای تجارب عاطفی
احساس خوبی دارم
راه‌های مشارکت در تجربیات هنری
پناهگاه امن
خستگی از آثار هنری
حرکت از پایین به بالا (معکوس)
انگیزه برای پشتکار داشتن
ساخت پناهگاه امن
فصل دوم: عواطف و خلاقیت دانش‌آموزان در کلاس درس
مقدمه
بهزیستی شغلی در معلمان
فشار و بهزیستی شغلی
روابط قوی
شرایط عاطفی کلاس و یادگیری دانش‌آموزان
آموزش خلاقیت
تعریف خلاقیت
درخواست برای افزایش خلاقیت در مدارس
خلاقیت در کلاس درس
جواب‌های بدیع و خودپنداره خلاقیت در دانش‌آموزان
بهزیستی و آموزش برای خلاقیت
مفهوم عملی
فصل سوم: دشواری بیان عواطف
مقدمه
مقدمه: محتوا
توسعه هویت حرفه‌ای
مواد و روش‌ها
ادغام هنرها و توسعه هویت حرفه‌ای
هنر و یادگیری: پیوند عمل و نظریه
نمایشنامه: نقش بازی کردن و معضلات اجتماعی
یادگیری زیبایی‌شناسی و توسعه هویت حرفه‌ای
فصل چهارم: یادگیری دانش‌آموزان بر اساس عواطف و آموزش آکادمیک
مقدمه
رابطه بین یادگیری، فرهنگ و احساسات
جنبه‌های فرهنگ آموزشی
ارزیابی احساسی
جنبه‌های عاطفی زبان
هنجارهای فرهنگی و ابراز عاطفی
احساسات به عنوان ابزاری قدرتمند در ساخت هویت
نتیجه‌گیری
فصل پنجم: ارزیابی دانش‌آموزان
نگاهی به اعتبار شرایط عاطفی
چرا ارزیابی مهم است؟
چالش‌های ارزیابی
دیدگاه و نظر دانش‌آموزان
دیدگاه‌های عاطفی
رابطه بین احساسات و خلاقیت
مدیریت عاطفی دانش‌آموزان در بحث نوآوری
حرف آخر
فصل ششم
الف) شناخت عوامل مهم در یادگیری
ب) ویژگی‌های معلم و مدرس موفق
فصل هفتم: مهارت‌های اساسی در آموزش
1. مهارت تفکر خلاق
2. مهارت حل مسأله
3. مهارت تفکر نقادانه
4. مدیریت استرس

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اعجاز هنر در یادگیری: نقش عواطف در شکوفایی خلاقیت
نویسنده، ،
مترجمفهیمه السادات صاحبی، فرشته ناظری تیله نویی، صونا عبداله زاده بقایی
ناشر چاپیانتشارات آپریس
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-622-6601-64-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اعجاز هنر در یادگیری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اعجاز هنر در یادگیری

برای دریافت کتاب اعجاز هنر در یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.