معرفی و دانلود کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها: از نظریه تا عمل

برای دانلود قانونی کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها: از نظریه تا عمل

کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها، نوشته‌ی مایکل دی. رایتر، رویکردهای مختلف روان‌درمانی سیستمی را، هم از لحاظ تئوریک و هم عملی، بررسی می‌کند. این کتاب راهنما و کاربردی، مفاهیمی همچون جمع‌آوری، تحلیل و صورت‌بندی داده‌ها را در روش سیستمی توضیح می‌دهد و به تراپیست کمک می‌کند دیدی جامع و کامل از این مدل درمانی به دست ‌آورد.

درباره‌ی کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها

یکی از رویکردهای مهم و مؤثر روان‌درمانی، روش سیستمی است. در مدل درمان سیستمی، افراد بخشی از سیستم در نظر گرفته می‌شوند و درمانگر نقش کنترل‌کننده را بر عهده می‌گیرد. در علوم، سیستم شامل مجموعه‌ای از اعضاست که هر کدام وظایف مستقل خود را دارند، اما همگی در ارتباط با یکدیگر هستند و از هم تأثیر می‌پذیرند. آسیب یکی از اعضا، دیگر اجزا را هم متأثر می‌کند و در کارکردشان اختلال ایجاد می‌نماید. در رویکرد درمان سیستمی، فرض بر این است که اگر هر فرد عضوی از سیستم باشد، برای درمان باید در همان بافت تحلیل و بررسی شود و نباید او را از جمع جدا کرد. درمان سیستمی گرچه در موارد فردی هم استفاده می‌شود ولی معمولاً برای درمان‌های جمعی مثل خانواده‌درمانی و زوج‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این موارد رایج‌تر است.

برای درمان، تراپیست باید کل روابط درون سیستم را بررسی کند و راه بهبود را بیابد. نکته‌ی مهم اینجاست که اگر در این سیستم یک نفر بهبود پیدا کند حتماً بر روی تمام سیستم تأثیر می‌گذارد و می‌تواند شرایط کلی را بهتر کند. یکی از کتاب‌هایی که سعی دارد این شیوه را آموزش دهد، کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان‌ درمانگرها (Systems Theories for Psychotherapists) نوشته‌ی مایکل دی. رایتر (Michael D. Reiter) است. این کتاب راهنما ابعاد این رویکرد درمانی را به‌طور کامل توضیح داده و درک نظری و عملی جامعی از آن به دست می‌دهد.

رویکرد درمان سیستمی، ریشه در زیست‌شناسی دارد و تقریباً از دهه‌ی 1970 قدم به حوزه‌ی روان‌شناسی نهاده. ورود آن تحول و انقلابی بزرگ در روان‌شناسی به شمار می‌رفت که منشأ تغییرات بزرگی شد. امروزه از این شیوه برای درمان بسیاری از مشکلات فردی و گروهی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، خیلی وقت‌ها برای برطرف کردن مشکلات رابطه، درمان اعتیاد به مواد مخدر، اضطراب، اختلال پرخوری و مدیریت خشم، این شیوه به کار می‌رود. دکتر مایکل دی. رایتر تراپیست و درمان‌گر با تجربه‌ای است که در درمان‌های مربوط به خانواده و روابط تخصص دارد. او سال‌هاست که به عنوان استاد دانشگاه، همین شیوه‌ی درمانی را تدریس می‌کند. این نویسنده با اتکا به تجربیات و آموخته‌هایش، در کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان‌ درمانگرها تلاش کرده جوانب مختلف روش سیستمی یعنی نظریه، روش، جمع‌آوری، تحلیل و صورت‌بندی داده‌ها را مورد مطالعه قرار دهد. از سوی دیگر او کارکرد روان در این مدل و مفهوم آن از منظر درون‌فردی و برون‌فردی را هم بررسی می‌کند.

در کتاب پیش‌رو، چندین تئوری مهم درمان سیستمی مطرح می‌شود: نظریه‌ی سایبرنتیک، تعاملی، سیستم‌های طبیعی، ساختارگرا و سازنده‌گرای اجتماعی. کتاب حاضر هم به جنبه‌ی زیبایی‌شناختی و هم به ابعاد عمل‌گرایی این نظریات می‌پردازد و ارتباط بین این دو جنبه را بررسی می‌کند. این بدان معناست که نظریه‌ها هم از نظر تئوریک و هم از جنبه‌های عملی درمان مورد بحث قرار می‌گیرند. مایکل دی. رایتر اعتقاد دارد این شیوه‌ی ترکیبی، روان‌درمانگر را تبدیل به فردی مؤثرتر و بانفوذتر خواهد کرد.

کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان‌ درمانگرها را پیمان یوسف‌زاده، شکیبا عبداللهی، فهیمه موسی‌زاده و پانیذ رشیدی ترجمه کرده‌اند و انتشارات آپریس به چاپ رسانده است.

کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به روان‌درمانگرها و مشاورین توصیه می‌شود.

با مایکل دی. رایتر بیشتر آشنا شویم

دکتر مایکل دی. رایتر، متخصص خانواده‌درمانی و استاد دانشگاه است. او بیشتر بر روی نظریه‌های درمانی تحقیق می‌کند و درمان‌گر رسمی ازدواج و خانواده محسوب می‌شود. رایتر مؤلف کتاب‌های زیادی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «خانواده‌درمانی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها می‌خوانیم

به‌عنوان یک مفهوم توضیحی، ایده سیستم هیجانی به مفهوم‌سازی متفاوتی از رفتار، عملکرد و انگیزه، در سطح فردی، خانوادگی یا گروهی کمک می‌کند. به این ترتیب، این یک مفهوم سنگ بنایی است که همه اصطلاحات زندگی روی زمین را به هم پیوند می‌دهد. این مفهومی است که به ما امکان می‌دهد تا از تفاوت‌های متداول و فراسوی دوگانه‌نگری ذهن / بدن و طبیعت / تربیت عبور کنیم و این ایده‌ها را به سطح بالاتری از انتزاع سیستمی منتقل می‌کند. وقتی یک سیستم سایبرنتیک یا رویکرد سیستم‌های مبتنی بر زبان برای درک خانواده استفاده می‌شود، این موارد چارچوب‌های سیستماتیک به درمانگر اجازه می‌دهد تا فقط مواردی را که نگرانی فوری و کلامی دارند به درمانگر یا اعضای خانواده توصیف کند.

درمان باید حول محور «مشکل» باشد، «مشکل» باید بیان و توضیح داده شود. در مفهوم سیستم هیجانی، اعتقاد بر این وجود دارد که به تمام موجودات زنده، اجازه می‌دهد تا یک درمانگر سیستم‌های خانواده بوئن زمینه را از طریق آن گسترش دهد که بحث در مورد خانواده‌ها و روابط می‌تواند برگزار شود. استفاده از این مفهوم به یک درمانگر اجازه می‌دهد درک خانواده به‌عنوان یک واحد هیجانی، ریشه در زیست‌شناسی، و نه فقط به‌عنوان مجموعه‌ای از مشکلات روابط حل می‌شود.

این تمایز جزئی نیست. در حقیقت، این امکان را فراهم می‌کند تا گفتمان کاملاً متفاوتی در مورد خانواده‌ها، روابط و تعامل بین فردی ایجاد شود.
وقتی یکی از آن‌ها در مورد خانواده‌ها به‌عنوان یک «سیستم هیجانی» یا یک «واحد هیجانی» فکر می‌کند، این امکان را می‌دهد درک مفهومی‌تری از رفتار خاص هر فرد خاص گسترش می‌دهد. اما ما نیاز داریم در اینجا مراقب باشیم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه نویسنده
پیشگفتار
فصل اول: مقدمه‌ای بر نظریه‌ی سیستم‌ها
فصل دوم: زیبایی‌شناسی سایبرنتیک
فصل سوم: سایبرنتیک عمل‌گرایانه
فصل چهارم: زیبایی‌شناسی تعاملی
فصل پنجم: عمل‌گرایی تعاملی
فصل ششم: زیبایی‌شناسی سیستم‌های طبیعی
فصل هفتم: فلسفه واقعیت‌گرایی سیستم‌های طبیعی
فصل هشتم: زیبایی‌شناسی سازنده
فصل نهم: ساختارگرایی عملی
فصل دهم: زیبایی‌شناسی سازنده‌گرایی اجتماعی
فصل یازدهم: عمل‌گرایان ساخت‌گر اجتماعی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها: از نظریه تا عمل
نویسنده
مترجمپیمان یوسف زاده، شکیبا عبداللهی، فهیمه موسی زاده، پانیذ رشیدی
ناشر چاپیانتشارات آپریس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات409
زبانفارسی
شابک978-622-7430-57-8
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها

برای دریافت کتاب نظریه‌های سیستمی برای روان درمانگرها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.