معرفی و دانلود کتاب افسانه بی بی سی

عکس جلد کتاب افسانه بی بی سی
قیمت:
۷۲,۸۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب افسانه بی بی سی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افسانه بی بی سی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افسانه بی بی سی

کتاب افسانه بی بی سی تصورات ساده‌انگارانه‌ی عموم را درمورد بی‌طرفی این رسانه‌ی بانفوذ و پرقدرت، به چالش می‌کشد. تام میلز با بررسی تاریخچه‌ی بی‌بی‌سی، موضع آن را در بزنگاه‌های مهم سیاسی تحلیل و اتصالات آن را به قدرت حاکم بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب افسانه‌ی بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی یکی از نام‌آشناترین رسانه‌های سیاسی و فرهنگی در سرتاسر جهان است و اعتماد افراد زیادی را به خود جلب کرده است. اما درباره‌ی ماهیت و نحوه‌ی عملکرد این مؤسسه سوءتفاهم‌های بسیاری وجود دارد. تام میلز (Tom Mills) در کتاب افسانه‌ی بی‌بی‌سی (The BBC: Myth of a Public Service) نشان می‌دهد که این رسانه‌ی خبری، آن‌طور که ادعا می‌کند مستقل و بی‌طرف نیست، بی‌بی‌سی در تمام طول عمر خود در تسخیر صاحبان قدرت بوده است. این رسانه در سال 1926در طول اعتصاب عمومی در مقابل کارگران ایستاده و از آن زمان به بعد همچنان به خاموش کردن صدای مخالفان ادامه داده است. می‌توان گفت ما فقط اخباری را دریافت می‌کنیم که تشکیلات قدرت می‌خواهند به صورت عمومی پخش شود و باقی حقایق همیشه مسکوت می‌مانند.

در خود بریتانیا نیز فعالیت‌های بی‌بی‌سی در مقاطعی بسیار جنجال‌آفرین بوده و اعتراض احزاب و گروه‌های سیاسی، فعالان ضدجنگ، اتحادیه‌های صنفی و کارگری و مدافعان حقوق بشر را برانگیخته است. بی‌بی‌سی همچنین به دلیل سابقه‌ی تاریخی و میزان نفوذ و تاثیرگذاری در تحولات مختلف، در مقاطعی خود به عرصه‌ی نبرد احزاب سیاسی و دولتمردان بریتانیایی تبدیل شده و هرکدام تلاش کرده‌اند این رسانه را تحت کنترل کامل خود درآورند و برای پیشبرد اهدافشان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی از آن استفاده کنند.

معرفی و دانلود کتاب افسانه بی بی سی

تعداد مخاطبان جهانی بی‌بی‌سی 308 میلیون نفر برآورد می‌شود و در خود بریتانیا تقریباً همه‌ی شهروندان حداقل از یکی از سرویس‌های متعدد این بنگاه سخن‌پراکنی استفاده می‌کنند. موسیقی، ورزش، فیلم، سریال و برنامه‌های مستند، دلایل دیگر ارجاع مردم به این رسانه هستند. اما بی‌بی‌سی فقط یک موسسه‌ی فرهنگی نیست، بلکه یک منبع اطلاعاتی درباره‌ی جهان و جایگاه ما در آن است. بی‌بی‌سی نه‌تنها محبوب‌ترین ارائه‌کننده‌ی اخبار محسوب می‌شود، بلکه بینندگان و شنوندگان آن را دقیق‌ترین و قابل اعتمادترین نیز می‌دانند.

اما آیا اعتماد به بی‌بی‌سی به‌عنوان رسانه‌ای بی‌طرف منطقی است؟ آیا بی‌بی‌سی تصویری نزدیک به واقعیت از اخبار منعکس می‌کند و یا تحت تأثیر قدرت‌های حاکم، جهت‌گیری خاص خود را دارد؟ تام میلز در کتاب افسانه‌ی بی‌بی‌سی، ارتباط و وابستگی این شبکه‌ را با مواضع قدرت واکاوی و ذهنیت ساده‌انگارانه‌ی عموم را راجع‌به آن دستخوش تغییر می‌کند.

نشر اندیشه احسان اقدام به چاپ و نشر کتاب افسانه‌ی بی‌بی‌سی با ترجمه‌ی مسعود میرزایی کرده است.

نکوداشت‌های کتاب افسانه‌ی بی‌بی‌سی

  • نقشی که بی‌بی‌سی ایفا می‌کند با تصورات نادرستی که پیرامون آن وجود دارد، بسیار متفاوت است. تام میلز خیال‌پردازی‌های لیبرال و محافظه‌کار را درمورد این نهاد کنار گذاشته و آن را همان‌طور که در واقعیت هست توصیف می‌کند. (دانیل هیند)
  • کتاب افسانه‌ی بی‌بی‌سی این مسئله را فاش می‌کند که بی‌بی‌سی به‌جای آنکه رسانه‌ای مستقل باشد، به قدرتی متصل است که باید به آن پاسخگو باشد. تام میلز نیاز به ساخت رسانه‌ای دموکراتیک را که فارغ از منافع شخصی باشد، یادآور می‌شود. (دس فریدمن)
  • کتابی مهم و خواندنی، نقدی دقیق از تاریخ بی‌بی‌سی. (دیوید بویل)

کتاب افسانه‌ی بی‌بی‌سی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به علاقه‌مندان به کشف حقایق در پشت پرده‌ی رسانه‌ها و شبکه‌های خبری و همچنین مخاطبین کتب اجتماعی و سیاسی، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب افسانه بی بی سی می‌خوانیم

یکی از سردبیران ارشد سابق بنگاه بی‌بی‌سی مدعی است «بی‌بی‌سی واقعاً منعکس کننده‌ی اهمیت و گستردگی سهامداران در عالم تجارت و کسب و کار نبود»، اما تحت مدیریت دایک تلاش کرد ارزش جهانی شدن را بازتاب دهد و توضیحات لازم را درمورد اینکه در جهان تجارت چه می‌گذرد، ارائه نماید. این کار از جمله افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت تجارت را نیز در بر می‌گرفت. ایوان دیویس که معتقد است تحت مدیریت دایک، حوزه‌ی تجارت و کسب و کار وارد دوران شکوفایی خود شد، شرایط آن روزهای بی‌بی‌سی را این گونه به یاد می‌آورد:

احساسات عمومی در آن فضا به گونه‌ای بود که ما نباید نسبت به تجارت و کسب و کار موضع خصمانه اتخاذ کنیم. ما باید تجارت و کسب و کار را تبیین کنیم. ما در بحث‌های مربوط به تجارت نباید موضع مخالفت یا حمایت اتخاذ کنیم، ما حضور داریم تا موضوع را برای مردم تشریح و تفسیر کنیم. اما مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، ما هستیم تا درباره‌ی آن خبر و گزارش بدهیم نه آنکه موضوع را نادیده بگیریم، چون موضوع تجارت و کسب و کار مهم است و روز به روز هم بر اهمیت آن افزوده می‌شود. بنابراین ما باید به دنبال این گونه خبرها باشیم و آن‌ها را به‌خوبی پوشش دهیم و تحلیل و تفسیر کنیم. لازم است افراد زیادی وارد این حوزه شوند و ما هم باید فضای بیشتری را در بخش‌های خبری خود به این موضوعات اختصاص دهیم.

گرگ دایک در روز ششم نوامبر سال 2000 در کنفرانس سالانه‌ی کنفدراسیون صنایع بریتانیا سخنرانی کرد. وی به هیئت‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس گفت: من صبح امروز در اینجا حاضر شده‌ام تا شما را متقاعد کنم که بی‌بی‌سی تحت رهبری من موضوع تجارت و کسب و کار را بسیار جدی گرفته، به گونه‌ای که پیش از این اصلاً سابقه نداشته است.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
مقدمه‌ی نویسنده
فصل اول: زیر سایه‌ی قدرت
فصل دوم: بی‌بی‌سی و سازمان‌های امنیتی؛ یک رابطه‌ی رضایت‌بخش
فصل سوم: جنگ و صلح
فصل چهارم: سیاست، قدرت و جانبداری سیاسی
فصل پنجم: بنای بروکراسی نئولیبرال
فصل ششم: بنگاه عمومی پخش و قدرت بخش خصوصی
نتیجه: دموکراسی و آینده‌ی پخش اخبار
ضمیمه: همه‌ی مدیرکل‌های بی‌بی‌سی
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افسانه بی بی سی
نویسنده
مترجممسعود میرزایی
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات346
زبانفارسی
شابک978-622-6719-07-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افسانه بی بی سی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب افسانه بی بی سی

برای دریافت کتاب افسانه بی بی سی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.