معرفی و دانلود کتاب برآورد حجم نمونه: راهنمایی برای پژوهش‌های علوم رفتاری و اجتماعی

برای دانلود قانونی کتاب برآورد حجم نمونه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب برآورد حجم نمونه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب برآورد حجم نمونه: راهنمایی برای پژوهش‌های علوم رفتاری و اجتماعی

کتاب برآورد حجم نمونه نوشته‌ی پاتریک داتالو، با زبانی ساده و همراه با مثال‌هایی کاربردی به شما نشان می‌دهد که چگونه با توصیف و نقد چهار رویکرد اصلی در تعیین حجم نمونه، می‌توان از برخی از اشتباهات در این خصوص جلوگیری کرد.

درباره کتاب برآورد حجم نمونه

یکی از موارد حائز اهمیت و در اکثر موارد پیچیده در برنامه‌ریزی یک تحقیق تجربی، برآورد حجم نمونه است. در طرح نمونه، مجموعه‌ای از عناصر یک جامعه انتخاب می‌شوند؛ این عناصر باید دارای ویژگی (پارامتر)های جامعه‌ای باشند که از آن گزینش شده‌اند. می‌شود گفت این مرحله هدف نهایی طرح نمونه است و حداقل واریانس، از دیگر اهداف مهم طرح نمونه به شمار می‌آید.

محققان معمولاً برای دست یافتن به این اهداف، از روش نمونه‌گیری احتمال استفاده می‌کنند؛ در این روش هر عنصر جامعه، شانسی مشخص برای انتخاب شدن دارد. نمونه‌گیری احتمال، شانس انتخاب شدن یک عنصر را اندازه‌گیری می‌کند.

تصمیم محقق در مورد نمونه‌گیری احتمال، ممکن است تاثیر بسیاری بر نتایج داشته باشد. امروزه برنامه‌های کامپیوتری بسیاری وجود دارند که کمک‌کننده‌ی محققان در مباحث آماری باشند، اما هیچ نرم‌افزاری وجود ندارد تا اندازه‌ی نمونه را در تمام روش‌های آماری تعیین کند.

پاتریک داتالو (Patrick Dattalo) کتاب برآورد حجم نمونه (Determining Sample Size) را به عنوان راهنمایی کامل برای دانشجویان، مربیان و محققان مددکاری اجتماعی نوشته است. او در هر بخش این کتاب با مطالبی مختصر و همراه با مثال، مفاهیم را شرح می‌دهد. بخش اول شامل توضیح اصطلاحات و مفاهیم است و در بخش‌های بعدی از تجزیه و تحلیل توان آماری، فواصل اطمینان مقیاس دقت، روش‌های کامپیوتری فشرده و نمونه‌های کار شده صحبت می‌شود.

کتاب برآورد حجم نمونه راهنمایی عملی و مروری کامل بر مرحله‌ای مهم است که اغلب در تحقیقات تجربی مددکاران اجتماعی، نادیده گرفته می‌شود.

این اثر به‌همت انتشارات آزمون‌یارِ پویا در اختیار شما قرار می‌گیرد.

کتاب برآورد حجم نمونه مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این اثر به دانشجویان، مربیان و محققان مددکاری اجتماعی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب برآورد حجم نمونه: راهنمایی برای پژوهش‌های علوم رفتاری و اجتماعی می‌خوانیم

برای انجام یک مطالعه مونت کارلو تصمیم‌گیری‌های متعددی باید انجام شوند. مورد اول، انتخاب مدلی که باید مطالعه شود. این انتخاب توسط سوال پژوهش پرسیده‌شده هدایت می‌شود. هنگامی که مدل انتخاب شود مقادیر جامعه آماری برای هر پارامتر مدل باید انتخاب شوند. این مقادیر می‌توانند از نظریه یا از تحقیقات قبلی به دست آیند. برآورد مطالعات قبلی اغلب در مطالعه مونت کارلو، بهترین تخمین‌های موجود برای مقادیر جامعه آماری است. ملاحظات فنی در مطالعه مونت کارلو تعداد نمونه‌هایی که باید استخراج شوند و سید (seed) هستند. تعداد نمونه‌هایی که باید استخراج شوند (تکرارها) را می‌توان به عنوان حجم نمونه برای مطالعه مونت کارلو در نظر گرفت. تا زمانی که ثبات نتایج به دست آید تعداد تکرارها باید افزایش یابد. ارزش سید، نقطه شروع نمونه‌گیری تصادفی را تعیین می‌کند. بیش از یک سید باید استفاده شود و سیدهای مختلف باید برای ثبات نتایج بررسی شوند.

فهرست مطالب کتاب

اصطلاحات و مفاهیم
تجزیه و تحلیل توان آماری
فواصل اطمینان مقیاس دقت
روش‌های کامپیوتری فشرده
نمونه‌های کارشده
کتاب‌شناسی مشروح خواندنی‌ها و دیگر منابع
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب برآورد حجم نمونه: راهنمایی برای پژوهش‌های علوم رفتاری و اجتماعی
نویسنده
مترجمرقیه نوری پور لیاولی، نیکزاد قنبری پیرکاشانی، هانیه مهدی زاده هنجنی
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات177
زبانفارسی
شابک978-600-7849-51-4
موضوع کتابکتاب‌های آمار و احتمالات، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب برآورد حجم نمونه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب برآورد حجم نمونه

برای دریافت کتاب برآورد حجم نمونه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.