معرفی و دانلود کتاب تاریخ مردمی فوتبال

عکس جلد کتاب تاریخ مردمی فوتبال
قیمت:
۱۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ مردمی فوتبال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ مردمی فوتبال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ مردمی فوتبال

میکائیل کوریا در کتاب تاریخ مردمی فوتبال، تاریخچه‌ای مردمی و برآمده از طبقات پایین جامعه را درباره‌ی این ورزش محبوب ارائه می‌دهد. سرگذشتی که اگرچه در بسیاری موارد خرابکارانه یا کثیف به‌نظر می‌رسد، اما باقی‌ماندنی، هم‌داستانِ بسیاری از اعتراضات سیاسی - اجتماعی و حقیقت محض است!

درباره‌ی کتاب تاریخ مردمی فوتبال

کتاب تاریخ مردمی فوتبال (Une histoire populaire du football) اثر میکائیل کوریا (Mickaël Correia) تاریخچه‌ی سیاسی و اجتماعی بسیار کاملی را از ورزش پرطرفدار فوتبال ارائه می‌دهد؛ اما با رویکردی بسیار جالب، یعنی از دید مردم و برای مردم! نویسنده داستان مفصلی را از پیدایش فوتبال تا آنچه امروز شاهد آن هستیم، روایت می‌کند؛ از انگلستان تا فلسطین، از آلمان تا مکزیک، از برزیل تا مصر، از فرانسه تا آفریقای جنوبی. در این کتاب خواهید خواند که فوتبال فقط یک تجارت نبوده و نیست؛ بیش از یک قرن است که این ورزش پرطرفدار تبدیل به ابزار قدرتمندی برای رهایی کارگران، فمینیست‌ها، فعالان ضداستعماری، جوانان ساکن محله‌های کارگرنشین و تمامی معترضان در سراسر جهان شده است.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ مردمی فوتبال

میکائیل کوریا از دستمزدهای بسیار بالای بازیکنان، حضور همه جانبه‌ی سرمایه‌گذاران و حامیان مالی، فساد نهادهای بین‌المللی و تورم وحشتناک حق پخش تلویزیونی بازی‌ها می‌گوید. فوتبال امروز مظهر بدترین افراط و تفریط سرمایه‌داری لجام‌گسیخته است. در عصر حاضر دیگر تجارت فوتبال و چارچوب نهادی برای آن در کار نیست، بلکه فوتبال یک وسیله است و شاید بسیاری از طرفداران این ورزش نیز در حکم بازیچه‌هایی در دستانی قدرتمندتر هستند. کتاب تاریخ مردمی فوتبال به شما نشان می‌دهد فوتبال به اندازه‌ی برگه‌های رأی مردمی قدرتمند است و بسیاری از آرزوهای مردم را در طول تاریخ برآورده کرده، این بازی فقط 90 دقیقه نیست، بلکه بسیار طولانی‌تر و بخشی از یک بازی سیاسی جذاب و بزرگ‌تر است!

در کتاب تاریخ مردمی فوتبال، نویسنده سرنوشت کسانی را روایت کرده است که با انجام روزانه‌ی این ورزش محبوب، چه به صورت حرفه‌ای و در جایگاه آماتور، برای مدتی طولانی به واسطه‌ی تیم‌های معروف، محبوب و اسطوره‌های طلایی تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند، بازیکنان و مربیانی بزرگ، افرادی چون دیه‌گو آرماندو مارادونا که به حتم نام آن‌ها را شنیده‌اید و از خواندن آنچه در پس پرده بر آن‌ها گذشته، شگفت‌زده خواهید شد. کوریا همچنین با دید باز و نگاهی مخالف، کلیشه‌های مربوط به هواداران فوتبال را بررسی کرده است. داستان حیرت‌انگیز ضدفرهنگ‌های فوتبالی که پس از جنگ جهانی دوم متولد شدند، از هولیگان‌های انگلیسی و بسیاری از وحشی‌گری‌ها و خراب‌کاری‌هایشان گرفته تا اولتراهایی که در بهار عربی 2011 نقش محوری داشتند. شاید بسیاری از این داستان‌ها را خوانده یا شنیده باشید اما ویژگی بارز آنچه در کتاب پیش رو نقل شده این است که تمام این وقایع از دید توده‌های مردمی بررسی و شرح داده شده‌اند.

کتاب تاریخ مردمی فوتبال در پنج فصل به رشته‌ی تحریر درآمده است. فصل اول به مقاومت‌های طبقه‌ی کارگر در مقابل نظام بورژووایی اختصاص دارد. اینکه چطور ورزش فوتبال از دل طبقات کارگر و به‌عنوان یک دلخوشی در روزهای سخت، شکل گرفت. کوریا در فصل دوم به نظام‌های دیکتاتوری و سایه‌ی آن‌ها بر این ورزش محبوب پرداخته. از حکومت ژنرال فرانکو در اسپانیا گرفته تا فوتبال سرکش شوروی و نقش ضدفاشیستی‌ای که این ورزش در برهه‌ای مهم از تاریخ ایفا کرد. فصل سوم کتاب به رسوایی استعمار اختصاص دارد. حالا وقت آن رسیده که فوتبال به وسیله‌ای برای آزادی ملی تبدیل شود و باشگاه‌ها مراکز اعتراض مردمی باشند که تحت سلطه‌ی استعمار قرار گرفته‌اند. فصل‌های چهارم و پنجم نیز، مسئله‌ی هواداری و طرفداران فوتبال را شرح داده‌اند که شاید بتوان آن‌ها را از مهم‌ترین جنبه‌های این ورزش برشمرد. به‌طور کلی میکائل کوریا با ارائه داستانی از زبان طبقات فرودست جامعه و با تلاش برای یادآوری نام همه‌ی قهرمانان این حماسه، به خوانندگان می‌گوید که فوتبال به همان اندازه که می‌تواند برانداز و خشن باشد، مهربان و سخاوتمند نیز هست! چه بخواهیم و چه نخواهیم، این ورزش محبوب است، همچنان دلخوشی بسیاری از طبقات جامعه محسوب می‌شود و احتمالاً بر محبوبیتش افزوده خواهد شد!

علی انتصاری‌پور کتاب تاریخ مردمی فوتبال را از فرانسه به فارسی برگردانده و نشر افکار آن را منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب تاریخ مردمی فوتبال برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم از طرفداران ورزش محبوب فوتبال هستید و به خواندن کتاب‌های تاریخی نیز علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این کتاب را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب تاریخ مردمی فوتبال می‌خوانیم

نیوکمپ، پناهگاه مقاومت ضدفرانکیست

ژوزف سوله ایساباته، تاریخ‌نگار، روایت می‌کند: ‌«در تمام سال‌های 1950 ‌که رئال مادرید در قدرت بود، اف‌سی بارسلون خود را چونان ابزار مقاومت اجتماعی-سیاسی می‌نمایاند و تنها باشگاهی بارسلونایی نبود، بلکه به‌گونه‌ای باشگاه کاتالونیایی شد.» درحالی‌که فرانکو در تلاش برای ابزارسازی فوتبال برای خالی کردن توده از سیاست و تغییر جهت مطالبات خودمختارانه بود، حمایت از بارسا به‌تدریج به شکلی از موضع‌گیری ضدفرانکیستی مردمی بدل شد که برای هر اسپانیایی، از هر طبقه‌ی اجتماعی، مقدور بود.

وقتی باشگاه کاتالان در مقابل رقیب مادریدی قرار گرفت، سکوها به‌ راه فراری برای تمام جامعه‌ی خفقان‌زده از وحشت فرانکیست‌ها تبدیل شده بود. لوئیس فلاکر، جامعه‌شناس و هوادار بارسا، می‌نویسد: ‌«آن‌وقت‌ها که نمی‌توانستید در خیابان «فرانکو، قاتل!» را فریاد بزنید، آدم‌ها بازیکنان رئال مادرید را هو می‌کردند.‌ موضوعی روان‌شناختی است؛ اگر تو نتوانی سر پدرت داد بزنی، سر کس دیگری فریاد می‌کشی.» فرای بُعد نمادین مقاومتِ خاصِ باشگاه کاتالانی، قدرت جذب «اف‌سی بارسلونا» ناشی از توانایی آن برای تبدیل‌شدن به نیرویی متحد و عامل انسجام اجتماعی در حکومتی است که برای از بین بردن همبستگی افراد جامعه می‌کوشید.‌ از بعد از سال‌های 1950، نزدیک دو میلیون مهاجر آمده از جنوب اسپانیا، در کاتالونیا که در اوج رونق صنعتی بود، سکونت کردند‌.‌ از دید فرانکیست‌ها، این مهاجرت اقتصادی‌ راهی‌ برای‌ تعدیل استقلال‌طلبی کاتالان‌ها بود و مقامات ورزشی‌ انتظار داشتند که باشگاه «رئال دپرتیوو‌ اسپانیول بارسلون»، پرچم فوتبالی هویت ملی اسپانیا در کاتالونیا، این مهاجرین جدید ‌را بپذیرد‌.‌ اما در مقابل، بارسلونا بازیگر فرهنگی بسیار قوی‌ای بود که افراد جدید را به بهترین شکل با کاتالونیا سازگار می‌کرد.‌ یکی از هواداران بلوگرانا می‌گوید: «حمایت از بارسلونا تنها راه برای این بود که زندگی فراتر از میان‌مایگی را حس کنیم؛ در دنیای بسیار بزرگ‌تری غوطه‌ور شویم؛ و بی‌هراس از مجازات، قادر به گریه و خنده باشیم. همچنین، روشی است برای تشکر از کاتالان‌ها بابت پذیرفتنمان، چرا که مهاجرانِ ناسپاس و ناکارآمد نمی‌توانند مدت طولانی اینجا زندگی کنند.‌ به‌لطف بارسا، مهاجر می‌تواند یکشنبه‌ها سرش را بالا بگیرد و بگوید من کاتالان هستم که از آندلس می‌آیم‌.»‌

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی دبیر مجموعه
مقدمه: زمینِ فوتبال، زمینِ جنگ
وجهه‌ی دیگر فوتبال
باشگاه اجتماعی فوتبال
فصل اول: دفاع. مقاومت کارگران علیه نظم بورژوایی
1‌:‌ و فوتبال بود. توپ‌های آشوبگر و کنترل اجتماعی
خشونت سیاسی و عدالت مردمی
میان سرکوب و انقیاد
فوتبال زیر حصار
2‌:‌ استاندارد‌سازی بدن‌ها، شکل‌دادن روح‌ها. تولد ورزشی صنعتی
شکل‌دادن نجیب‌زاده‌ها
ماشین‌های خوب روغن‌کاری‌شده
3‌: بازی مردم. فوتبال به‌مثابه‌ی نشانه‌ی فرهنگی طبقه‌ی کارگر
جایگاه نخست در قلب مردم
پاس سرنوشت‌ساز
آوت کست اف‌سی
شرکت راه‌آهن فوتبال
4‌: دختران مهمات‌چی. حماسه‌ی نخستین زنان فوتبالیست‌ بریتانیا
در اسارت سلطه‌ی مردانه
زنجیره‌های مونتاژ در زمین‌های سبز
بهترین زنان شوت‌زن‌
بازگشت به نظم مردانه
5‌: طبقه علیه طبقه‌. فوتبال کارگری فرانسه، گسترش قلمرو مبارزه
هراس اجتماعی، ارزش‌های نظامی
بازی بیشتر برای کار بیشتر
زمین جدید جنگ؟
توپ زیر پا، مشت‌های گره‌کرده
به سوی فوتبال ضدفاشیست
فصل دوم: حمله کردن. حمله به دیکتاتورها
6: روش ساده‌ی «نه» گفتن. ورزشگاه‌ها در رژیم‌های اقتدارگرای ایتالیا، شوروی و اسپانیا
پیراهن سیاه و شورت آبی
میان ورزش-نمایش و نمایش فاشیسم
فوتبال سرکش شوروی
مرگ بر پلیس‌ها!
سیاست واقعی
نیوکمپ، پناهگاه مقاومت ضدفرانکیست
7: توپ زیر پا در برابر مشت آهنین. مقاومت فوتبالی علیه نازیسم
فوتبالی جدید برای آلمانی جدید
دانه‌ای ماسه در ماشین تبلیغاتی
مرد کاغذی مقابل رژیم آهنی
بازی مرگ
مقاومت در آب‌های آشفته
فوتبال مخفی، اسلحه‌ها در مشت
8: دموکراسی کورینتیانس. توپ گرد و خودگردان علیه دیکتاتور برزیل
گسستن نظم حاکم
لباس ضد استبداد
طغیان شورای نظامی
9‌:‌ خط مقدم، میدان تحریر‌. اُلتراهای اَهلاوى در کانون انقلاب مصر
از ضداستعماگری تا ضد قیمومتی
بهار عربی
همه در میدان تحریر
آه، شورای پست‌فطرت‌ها
غیرقابل بازیابی
فصل سوم: دریبل کردن. رسوا ساختن استعمار
10‌:‌ یازده استقلال‌طلب الجزایری. مبارزه‌ی رهایی با چنگ و دندان
فوتبال و آزادی ملی
گریز دلپذیر
الفلاق‌های توپ
11‌:‌ فلسطین زمین را پس می‌گیرد. فوتبال، سلاح سیاسی مردم فلسطین
محدودیت‌های جنبش
مسیر مبارزه
زمین محل مناقشه
کارت قرمز به آپارتاید
فوتبال غزه
12: دریبل، هنر ضداستعماری. هویت آفریقایی - برزیلی و مقاومت بومیان در فوتبال
چیزی که رقص را به یاد می‌آورد
دریبل‌زن باشگاه اجتماعی
نفوذ بومی آمریکایی
توپ‌های زاپاتیست‌ها و شورش‌های بومی
13: اخراج استعمار از بازی. فوتبال و جنگ رهایی از قیمومت در صحرای آفریقا
باشگاه، مرکز اعتراض
پرس‌کردن ضداستعماری
فوتبال سیاه‌پوستان علیه ساکر آفریکانر
14: هرگز تنها قدم نخواهی زد. هولیگانیسم و خرده‌فرهنگ‌های بریتانیا
فصل چهارم: هوادار. اشتیاق جمعی و فرهنگ مردمی
طرفداران محترم
تجمع‌ برای دگرگون ‌کردن دنیا
بیماری انگلیسی
نقطه‌ی عطف هیسل
بورژوا شدن برای صلح بیشتر
15: یار دوازدهم: جنبش اُلترای ایتالیا. فعالیت سیاسی برای استقلال هواداران
از تماشاچی به هواداری
قوس به چپ
کالچیو دلارته
پلیس همه‌جا، آزادی هیچ‌جا
16: خدا و شیطان. مارادونا میان محبوبیت مردمی و فرهنگ هواداران
آشوبگر کریولو
اُلوهیت فوتبالی
سانتا مارادونا
17: ما عاشقانیم، نه جنگجو. اُلتراهای استانبول در برابر قدرت ترک
ورزشگاه‌های فوتبال در میدان تقسیم
فوتبال زیر مشت اردوغان
انسجام اجتماعی در برابر گسست پدرسالاری
فصل پنجم: رهایی. جنگیدن و آفریدن در مواجهه با فوتبال صنعتی
18: فوتبالِ فوتبالیست‌ها. از می ‌68 تا شورش آماتورها
بازیکنان بَرده‌اند
اشغال‌ ینا
روی چمن‌ها، صفحه؟
بازی بدون مانع
19: مقابله با تبعیض جنسی. فوتبال زنانه علیه مردسالاری ورزش فرانسه
نسیم آزادی
فوتبالی زنانه که مردانه می‌شود
خواسته‌هایمان باعث بی‌نظمی می‌شوند
سوءاستفاده‌ی نهادی
سنگری در حال فروپاشی
20: اینجا فوتبال اعتراضی است. باشگاه‌های تعاونی و سهامدار مردمی در انگلیس
به هوادار اطمینان داریم
فوتبال دیگری در جریان است
باشگاه ما قوانین ما
21: بازی در جناح چپ. سن‌پائولیِ هامبورگ یا دزدان دریایی فوتبال-تجارت
منطقه‌ی قرمز و فعالان خودگردان
بازیگران لیگ
علیه تجارت و دنیای آن
22: توپ‌های وحشی، توپ در حاشیه. فوتبال خیابانی مقابل فوتبال نهادی
در سنگال؛ فوتبال در قلب منطقه
فوتبال بدون زمین، بدون محدودیت
فوتبال شهرک‌ها؛‌ بازی‌کردن برای وجود داشتن
نمایش فوتبال-تجارت
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ مردمی فوتبال
نویسنده
مترجمعلی انتصاری پور
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات488
زبانفارسی
شابک978-622-7797-96-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ مردمی فوتبال

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ مردمی فوتبال

برای دریافت کتاب تاریخ مردمی فوتبال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.