معرفی و دانلود کتاب صوتی مشروطه ایرانی

عکس جلد کتاب صوتی مشروطه ایرانی
قیمت:
۱۳۲,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مشروطه ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مشروطه ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی مشروطه ایرانی

برخلاف تصورات جاافتاده، اولین گروه‌هایی که در پی توجیه شرعی مشروطه در ایران برآمدند، روشنفکران غرب‌گرا بودند. ماشاءالله آجودانی در کتاب صوتی مشروطه ایرانی، با تکیه بر مستندات تاریخی و پژوهش‌هایی ارزنده در تاریخ معاصر ایران، سرگذشت مشروطیت در ایران و سرانجام آن را روایت می‌کند. این کتاب که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع پژوهشی در تاریخ ایران و ایران‌شناسی شناخته می‌شود، حاوی دیدگاه‌های متمایز و خاص نویسنده نسبت به جنبش مشروطه در ایران است.

درباره‌ی کتاب صوتی مشروطه ایرانی

ارزیابی نهضت مشروطیت در ایران، همیشه زیر سایه‌ی سنگین قضاوت‌هایی سوگیرانه قرار داشته است. اما ماشاءالله آجودانی (Mashallah Ajoudani)، پژوهشگر برجسته‌ی تاریخ ایران در کتاب صوتی مشروطه ایرانی، با جسارتی مثال‌زدنی تلاش می‌کند تا واقعیت‌ها و سویه‌های ناگفته و نادیده‌ی این نهضت را بیان کند.

ماشاءالله آجودانی که جنبش مشروطه را «انقلاب ناقص» می‌نامد، در کتاب صوتی مشروطه ایرانی ادعا می‌کند که مشروطیت هیچ‌گاه موفق نشد پایه‌های جامعه‌ی مدنی را در ایران تقویت کند و تحت‌تأثیر فضای استبدادزده‌ی جامعه‌ی ایران به سمت‌وسویی دیگر کشیده شد. او ابتدا تلاش می‌کند نیروهای دخیل در این جنبش و تاریخچه‌ی قدرت‌گیری آن‌ها را در عرصه‌ی سیاست ایران، در دسته‌بندی مشخصی قرار داده و ارائه کند. از نیروهای اسلامی و مذهبی و روحانیون گرفته تا روشنفکران غرب‌گرا و حتی ضدمذهبی.

ماشاءالله آجودانی مشروطیت را محل نزاع دو جریان مهم و اصلی در فضای سیاسی ایران می‌داند. جنبش مشروطه در مقطعی تاریخی از دوران جدید شکل گرفت که دو قطب اصلی سنت و مدرنیته در ایران در تقابل جدی با یکدیگر، نیروهای خود را به عرصه‌ی نبرد می‌فرستادند. آجودانی در کتاب صوتی مشروطه ایرانی به برخی از مهم‌ترین مباحث و چالش‌های سیاسی مربوط به مشروطیت که در این زمان نیز همچنان مطرح هستند می‌پردازد؛ مباحثی مانند تلقی تشیع نسبت به حکومت، ولایت فقیه و رابطه‌ی دولت و ملت. ماشاءالله آجودانی تلاش می‌کند تا با نگاهی مستقل به بررسی نقش واقعی روحانیون از یک طرف و روشنفکران از طرف دیگر، در جنبش مشروطه بپردازد.

کتاب صوتی مشروطه ایرانی را نشر صوتی آوانامه با صدای تایماز رضوانی، در همکاری با انتشارات اختران، ناشر چاپی اثر، برای علاقه‌مندان به تاریخ سیاسی ایران تهیه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی مشروطه ایرانی

  • هیچ کتابی را نمی‌شناسم که مانند این کتاب مشکل عمیق و اساسی ایران را در دوران معاصر برای پیشرفت علمی و اقتصادی، به‌درستی آشکار کرده باشد. این کتاب بیش از هر کتاب دیگری روشنگر شکل گرفتن مشروطه در ایران است. (احسان یارشاطر)

  • آجودانی برخلاف سایر صاحب‌نظرانی که در مورد تاریخ و فلسفه مشروطیت بحث کرده‌اند، مفهوم انقلاب مشروطیت را زیر سؤال می‌برد. او لقب ایرانی را برای مشروطه برمی‌گزیند تا آن را از تمام گونه‌های انقلابی عصر خود متمایز کند. (مسعود سفیری)

  • نقطه‌ی قوت کتاب مشروطه ایرانی، صراحت لهجه دکتر آجودانی در باب مشروطه‌ی ایرانی و تبعات ناشی از آن است. (مسعود رضایی)

کتاب صوتی مشروطه ایرانی برای چه کسانی مناسب است؟

گوش سپردن به کتاب صوتی مشروطه‌ی ایرانی به تمام متخصصان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه‌ی تاریخ معاصر ایران و مباحث سیاسی توصیه می‌شود. آگاهی از حقایق تاریخی بیان‌شده در این کتاب، از ضرورت‌های شناخت تاریخ معاصر ایران است.

با ماشاءالله آجودانی بیشتر آشنا شویم

ماشاءالله آجودانی، نویسنده، تاریخ‌دان، ادیب و پژوهشگر ایرانی مقیم انگلستان است. او که یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران زنده‌ی ایرانی است، سال 1329 در آمل متولد شد و از سال 1365 به لندن مهاجرت کرد. ماشاءالله آجودانی مدرک دکتری خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دریافت کرد. عنوان پایان‌نامه‌ی او که با راهنمایی و نظارت محمدرضا شفیعی کدکنی به نگارش درآمد «بررسی تحلیلی و انتقادی شعر مشروطه» بود. آجودانی مدتی را هم به‌عنوان عضو هیئت علمی در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان فعالیت و سرانجام به لندن مهاجرت کرد. او در لندن کتابخانه‌ی مطالعات ایرانی را راه‌اندازی کرد و سرپرستی آن‌جا را برعهده گرفت. پژوهش‌ها، فعالیت‌ها و آثار ماشاءالله آجودانی مورد توجه و تحسین افراد برجسته و نهادهای مختلفی ازجمله عبدالحسین زرین‌کوب، محمدرضا شفیعی کدکنی، احسان یارشاطر و بنیاد میراث پاسارگاد قرار گرفته است.

«یا مرگ یا تجدد؛ دفتری در شعر و ادب مشروطه» و «هدایت، بوف کور و ناسیونالیسم» ازجمله آثار منتشرشده از ماشاءالله آجودانی هستند.

در بخشی از کتاب صوتی مشروطه ایرانی می‌شنویم

جنگ ایران و روس در دوره‌ی قاجار، زمینه‌‎های اجتماعی تازه‌ای برای افزایش قدرت روحانیون در کنترل حکومت‌ها فراهم آورد. فتحعلی‌شاه برای بسیج مردم علیه لشگرکشی‌های روس به پشتیبانی و حمایت روحانیون نیاز داشت. مجتهدان با حکم جهاد علیه کفار روس به حمایت شاه برخاستند و مردم، به‌خصوص روستاییان را به نفع او در جنگ با روس به جهاد دعوت کردند. جنگ ایران با روس عملاً این فرصت تاریخی را به روحانیون داد که در سرنوشت سیاسی کشور مداخله‌ی فعال داشته باشند و کم‌کم شاه و قدرتِ حکومت را در قبضه‌ی حمایت و اقتدار خود بگیرند.

در همین دوره به سید محمدباقر شفتی لقب حجت‌الاسلام داده شد و اجتماعی از روحانیون سرشناس در پایتخت گرد آمدند تا در کارها مورد مشورت قرار گیرند. دو مجتهد معروف این عصر، ملا احمد نراقی و سید مهدی بحرالعلومی، ازجمله‌ی افراد مورد مشورت و مشاوره بودند. ارتباط نزدیک فتحعلی‌شاه با میرزای قمی، کاشف‌الغطاء و دیگر روحانیون و مجتهدان به‌نام این دوره و علاقه‌ی وافر او به مسائل مذهبی، زبان‌زد متون تاریخی این دوره است.

چنین تجربه‌ای، تجربه‌ی جنگ‌های ایران و روس، هم به حکومت‌گران و هم به خود روحانیون فهماند که مجتهدان شیعه در عمل تاچه‌اندازه قدرت دارند و می‌توانستند قدرت داشته باشند. جنگ‌های ایران و روس و نتیجه‌ی عملی این جنگ‌ها در بسط قدرت سیاسی روحانیون در ایران، چنانکه باید مورد تحقیق و بررسی تاریخی مستقل و جدی قرار نگرفته است.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
37 دقیقه
شناسنامه - فصل اول: قدرت و حکومت- بخش اول: گذرگاه خشونت- قسمت اول
25 دقیقه
گذرگاه خشونت - قسمت دوم
23 دقیقه
بخش دوم: تلقی شیعه از حکومت
10 دقیقه
بخش سوم: ولایت فقیه در دوره‌ی قاجار
12 دقیقه
بخش چهارم: وحدت تصوف و تشیع
30 دقیقه
بخش پنجم: مجتهدان طرف‌دار نظریه‌ی ولایت فقیه - قسمت اول
37 دقیقه
مجتهدان طرف‌دار نظریه‌ی ولایت فقیه - قسمت دوم
23 دقیقه
بخش ششم: روحانیون و قدرت، روشنفکران و آزادی - قسمت اول
37 دقیقه
روحانیون و قدرت، روشنفکران و آزادی - قسمت دوم
40 دقیقه
روحانیون و قدرت، روشنفکران و آزادی - قسمت سوم
37 دقیقه
بخش هفتم: اندیشیدن و آزادی - قسمت اول
29 دقیقه
اندیشیدن و آزادی - قسمت دوم
19 دقیقه
اندیشیدن و آزادی - قسمت سوم
31 دقیقه
بخش هشتم: ملت و دولت
31 دقیقه
بخش نهم: ملت و ملی
32 دقیقه
بخش دهم: اختلاف ملت و دولت، مفهوم جدید ملت - قسمت اول
21 دقیقه
اختلاف ملت و دولت، مفهوم جدید ملت - قسمت دوم
24 دقیقه
فصل دوم: از دفتر روشنفکری - بخش یازدهم: در قلمرو ترس، عصر سنت و نوآوری - قسمت اول
24 دقیقه
در قلمرو ترس، عصر سنت و نوآوری - قسمت دوم
28 دقیقه
بخش دوازدهم: مشیرالدوله - قسمت اول
34 دقیقه
مشیرالدوله - قسمت دوم
23 دقیقه
بخش سیزدهم: مستشارالدوله
26 دقیقه
بخش چهاردهم: رشدیه و مدارس جدید
29 دقیقه
بخش پانزدهم: میرزا علی‌خان امین‌الدوله
39 دقیقه
بخش شانزدهم: افسانه‌ی ملکم - قسمت اول
34 دقیقه
افسانه‌ی ملکم - قسمت دوم
29 دقیقه
افسانه‌ی ملکم - قسمت سوم
28 دقیقه
افسانه‌ی ملکم - قسمت چهارم
29 دقیقه
افسانه‌ی ملکم - قسمت پنجم
32 دقیقه
افسانه‌ی ملکم - قسمت ششم
37 دقیقه
افسانه‌ی ملکم - قسمت هفتم
28 دقیقه
بخش هفدهم: در جست‌وجوی اصلیت مشروطه - قسمت اول
31 دقیقه
در جست‌وجوی اصلیت مشروطه - قسمت دوم
25 دقیقه
بخش هجدهم: بحران تجدد - قسمت اول
30 دقیقه
بحران تجدد - قسمت دوم
17 دقیقه
بحران تجدد - قسمت سوم
26 دقیقه
بخش نوزدهم: اجتماعیون عامیون - قسمت اول
26 دقیقه
اجتماعیون عامیون - قسمت دوم
33 دقیقه
اجتماعیون عامیون - قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی مشروطه ایرانی
نویسنده
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپیانتشارات اختران
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۸ ساعت و ۲۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مشروطه ایرانی

آبتین حاجی پور
۱۴۰۲/۱۲/۴
در بین همه آثاری که در خصوص انقلاب مشروطه نوشته شده شده است که هیچکدام به اندازه 《مشروطه ایرانی》 ماشالله آجودانی موضوع را از ریشه و بنیان مورد تحلیل قرار نداده است.
بدیهی است برای خواننده مبتدی و کم صبر و نا آشنا با مفاهیم فلسفی و عرفانی چندان راحت نیست که با این کتاب مخصوصا در فصول ابتدایی رابطه
برقرار کند. اما درک این مفاهیم بنیادین و اساسی برای آنچیزی که آجودانی در صدد معرفی آن است ینی 《مشروطه ایرانی》 اساسی و ضروری است. در ادامه کتاب به تحلیل افکار میرزا ملکم خان می‌پردازد که و به این نتیجه می‌رسد که روشنفکران لامذهب و بی دینی که اصلا به اسلام اعتقاد نداشتند صرفا برای راضی و مجاب نمودن عموم مردم، به دروغ گفتند که میان حاکمیت قانون و مشروطه خواهی و از طرف دیگر آیین اسلام نه تنها تناقضی نیست که حتی اسلام خاستگاه پیدایش حاکمیت قانون است. این ادعایی بود ک روشنفکران به هیچ وجه به آن باور نداشتند و صرفا برای توجیه و همراه کردن عموم با خود از آن دم می‌زدند. لذا به نطر آجودانی تنها این میان فتحعلی آخوندزاده و شیخ فصل الله نوری در دور سد قطب متضاد بودند که حقیقت واقعی را فریاد می‌کشیدند و آن چیزی نبود جر انگه: میان اساس اسلام و حاکمیت قانون هیچ سازگاری وجود ندارد.
در ادامه آجودانی افراد سطحی کم دانش اما پر مدعایی مانند جلال آل احمد را به سخره و تحقیر می‌کشد که بدوم مطالعه آثار ملکم خان او را به سکولاریسم متهم می‌کنند در خالی که ملکم خان بود که اساس پیوند اسلام خواهی و قانون خواهی را به دروغ انطباق داد.
در هر حال این کتاب بسیار غنی اما سخت و پیچیده است.
Hossein932
۱۴۰۳/۱/۱۷
عالی بود، فوق العاده جناب اقای دکتر قلمشون بسیار گیرا هستش اولش بحث کمی فلسفی میشه ولی با گذشت فصول مباحث تاریخی میشن من که دوستش داشتم
Soghra Nouri
۱۴۰۲/۱۲/۱۸
خواندن این کتاب را به علاقمندان تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنم. عالی بود
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی مشروطه ایرانی

برای دریافت کتاب صوتی مشروطه ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.