معرفی و دانلود کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی

عکس جلد کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی
قیمت:
۳۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی

کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی به‌قلم محمدعلی علومی ذیل مجموعه‌ی «قصه‌ی ایران» منتشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه مستقل و درعین‌حال به‌هم مرتبط است که درونمایه‌ای از فرهنگ و آداب و رسوم مناطق کویری ایران، بالاخص بم کرمان را در برمی‌گیرد. علومی در مؤخره‌ی کتاب، آن را به بازماندگان زلزله‌ی بم در سال 1382 تقدیم کرده است.

درباره‌ی کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی

کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی ذیل مجموعه‌ی «قصه‌ی ایران» منتشر شده که پس از مجموعه‌ی «قصه‌ی نو»، هدفی جز بازتاب‌ صداهای نو در ادبیات امروز ایران را دنبال نمی‌کند؛ صداهایی که هرچند متنوع هستند اما دو نقطه‌ی اشتراک دارند؛ یکی نمایش جلوه‌هایی از هویت و فرهنگ غنی ایرانی و دیگری شاید ارائه‌ی شیوه‌هایی نو و تازه در قصه‌گویی و قواعد روایت، در عین احترام به سبک و سیاق‌های سنتی ادبی و سلیقه‌ی مخاطبان.

محمدعلی علومی، زاده‌ی فروردین ماه 1340در بم کرمان، از نویسندگان مطرح معاصر و اسطوره‌شناس، پژوهشگر و طنزپردازی تواناست. طرفداران داستان‌های فارسی شاید او را با رمان‌های معروفی چون «سوگ مغان»، «آذرستان» یا «ظلمات» بشناسند. سبک نوشتار وی ساده و بسیار خودمانی است و در جای‌جای اغلب داستان‌هایش، طنز پنهان احساس می‌شود. کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی، مجموعه‌ای از چندین داستان کوتاه است که می‌توان آن‌ها را به خودیِ خود مستقل دانست اما در عین حال به یکدیگر مرتبط هستند و ارتباط داستانی در میان وقایع و شخصیت‌هایشان به چشم می‌خورد.

علومی یازده داستان کوتاه را در مجموعه‌ی داستان‌های غریب، مردمان عادی به رشته‌ی تحریر درآورده که در ادامه به برخی از عناوین این داستان‌ها اشاره خواهد شد. داستان اول «اسطوره‌ی ‌آدم‌فضائی‌ها» نام دارد که راوی آن ماجرا را با صحبت از یک خبر مهم آغاز می‌کند. خبری که ظاهراً در شانزدهم فروردین در روزنامه‌های مهمی چون اطلاعات، کیهان و ... هم چاپ شده. تیتر خبر: «وحشت‌ در شهر بم‌ - به‌ گزارش‌ خبرنگار ما...» اما داستان از چه قرار است؟ راوی در ادامه نقل می‌کند که در روزنامه‌های‌ معتبر سراسری‌ آن‌وقت‌ها آمده‌ بود: «بم‌، محل‌ جدال‌ خدایان‌ فضایی‌... محله‌ی دشتو در شهر بم‌، سیزده‌ شبانه‌روز است‌ که‌ در تصرف‌ موجودات‌ فضایی‌ می‌باشد...» و امثال‌ این‌جور خبرها باعث‌ شد که‌ خبرنگاران‌ اطلاعات‌ هفتگی‌، مجله‌ی جوانان‌، زن‌ روز و اطلاعات‌ بانوان‌ برای کندوکاو بیشتر، به بم رفتند. اما اینکه واقعاً چه اتفاقی افتاده و این اخبار تا چه حد صحت داشته‌اند، موضوعی‌ست که در ادامه‌ی داستان به آن پرداخته شده. باقی داستان‌ها نیز «اسطوره‌ی استاطهماسب‌ دلاک»، «اسطوره‌ی زیرزمین»، «اسطوره‌ی قمر، آمندل‌ و هوشو»، «اسطوره‌ی قمر و درّو»، «اسطوره‌ی ایرج‌» و ... نام دارند که هر یک به روایت ماجرایی جالب و هیجان‌انگیز پرداخته‌اند.

نویسنده در بخش مؤخره‌ی کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی، توضیحاتی را ذیل مجموعه ارائه کرده است که خواندنشان خالی از لطف نیست و به فهم بهتر داستان‌ها و قرار گرفتن در محیطی که وقایع در آن‌ها رخ می‌دهد، کمک می‌کند. برای مثال محمدعلی علومی به این نکته اشاره کرده که در لهجه‌ی مردم‌ بم‌ و در اغلب‌ موارد، مرزی‌ قطعی‌ و قاطع‌ میان‌ زبان‌ روزمرّه‌ با زبان‌ شعر وجود ندارد. اما دلیل این تشابه بی‌حدومرز چیست؟ در تداوم‌ تاریخ‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌ ساکنان این منطقه، عناصری‌ چون ارتباط‌ هزاران‌ ساله‌ی تنگاتنگ‌ در زندگی‌ مردم‌ با پدیده‌ها و موجودات‌ طبیعی به چشم می‌خورد. ارتباطی تنگاتنگ که‌ باعث‌ می‌شود در لهجه‌ و زبان‌ این‌ مردم‌، استعاره‌، تشبیه‌، تمثیل‌ و همچنین‌ صفت‌ها، کارکردی‌ وسیع‌، ژرف‌ و اساسی‌ پیدا کنند. یا اینکه مردم‌ این‌ منطقه‌ در اذهان و باورهای خود آنچه‌ را که‌ ناشناخته یا کمترشناخته‌شده باشد، به‌ ساحت‌ بیگانگی‌ مطلق‌ یا نسبی‌ می‌برند. بنابراین این امر موجب پیدایش ناخودآگاه دهشت‌ و هیبت‌ می‌شود و باورهایی‌ ترسناک‌ مانند غول‌های‌ فریبکار و درنده‌خوی‌ بیابان‌ و چاه‌های‌ خشکیده‌ در قالب خانه‌ی دیوها یا قصه‌هایی‌ که‌ منطقشان‌، بی‌منطقی‌ است را به وجود می‌آورد؛‌ مانند «قصه‌ی دختر شهر هیچاهیچ»‌.

داستان‌های غریب، مردمان عادی، مجموعه داستانی خواندنی و جذاب است که شما را به دل افسانه و قصه می‌برد. نشر افکار عهده‌دار چاپ و انتشار این اثر بوده و آن را در اختیار مخاطبان علاقه‌مند قرار داده است.

کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر طرفدار داستان‌های کوتاه معاصر هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این مجموعه را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی می‌خوانیم

زیرزمین‌ نیمه‌تاریک‌، ستونی‌ باریک‌ از آفتاب‌، پر از گرد و غبارهای‌ چرخان‌، می‌افتاد بر تخت‌ چوبی‌ و روی‌ استاطهماسب‌ دلاک‌ که‌ در آن‌ سایه‌روشن‌ با چشم‌های‌ تابه‌تا و چهره‌ی باریک‌ حالتی‌ داشت‌ هم‌ غمگین‌ و هم‌ ترسناک‌... شاید شاعر مشهور در هفتصد، هشتصد سال‌ پیش‌ هم‌، همین‌جور جایی‌ را دیده‌ بود در شیراز که‌ از سرچشمه‌ی خورشید سروده‌ بود و گردوغبارها را استعاره‌ای‌ از آدم‌ها گرفته‌ بود.

استاطهماسب‌ از پشت‌ دود غلیظ‌ و پیچان‌ قلیان‌ حرف‌ می‌زد، با صدایی‌ گرفته‌، بم‌، پرطنین‌، نگاهی‌ ترسیده‌ و ترسناک‌ البته‌، حال‌ و احوالش‌ طوری‌ بود که‌ آدم‌ هم‌ دوستش‌ داشت‌ و هم‌ از او می‌ترسید. از بس‌ که‌ چپ‌‌چپ‌ و یا خیره‌‌خیره‌ نگاه‌ می‌کرد، طوری‌ که‌ انگار هر حرکت‌ آدم‌ را زیر نظر دارد. گفت‌ و گفت‌...

وجیه‌خاتون‌ هم‌ لابه‌لای‌ حرف‌های‌ او حرف‌ می‌زد، سیاه‌تابه‌ بود و پرهیبت‌ مثل‌ اسطوره‌های‌ مصری‌. او هم‌ پشت‌ دود غلیظ‌ قلیان‌ چندان‌ واضح‌ نبود. چشم‌ می‌دراند، پر طنین‌ حرف‌ می‌زد، صداش‌ در زیرزمین‌ می‌پیچید...

هر دو، درهم‌ و برهم‌ از آن‌ شب‌ها و روزها گفتند. آهوشنگ‌ هم‌ حرف‌ زد. ضبط‌ آوردیم‌، صحبت‌ها را ضبط‌ کردیم‌... حرف‌ها قاطی‌پاطی‌ می‌شد. خیلی‌ وقت‌ها هر سه‌ نفر با هم‌ حرف‌ می‌زدند، توضیح‌ می‌دادند، نعره‌ می‌زدند، بازار شام‌ بود و عجیب‌ است‌ که‌ در آن‌همه سروصدا و داد و بی‌داد من‌ خواب‌ رفتم‌! بعدها آن‌ صحبت‌ها را از نوار ضبط‌ گوش‌ کردم‌، یادداشت‌ نوشتم‌، دادم‌ آهوشنگ‌، نوشته‌ها را راست‌‌و‌ریس‌ کرد، البته‌ تا جایی‌ که‌ می‌شد و گفت‌ بروم‌ به‌ اسم‌ خودم‌ چاپشان‌ کنم‌. گفت‌ که‌ این‌ نوشته‌ها در شأن‌ او نیست‌ بس‌ که‌ از چرک‌ و کثافت‌ و ترس‌ و توهم‌ و خیالات‌ عجیب‌ و غریب‌ گفته‌اند دیگر ادبیات‌ و داستان‌ کوتاه‌ نیستند. می‌گفت‌ ادبیات‌ یا باید از گل‌ و بلبل‌ و زلف‌ یار و شب‌ مهتاب‌ و لب‌ جویبار بگوید و یا باید پست‌مدرن‌ باشد و هیچ‌کس‌ سر در نیاورد. این‌ نوشته‌ها و داستان‌ها را طرحی‌ از اساطیری‌ قدیمی‌ و ترس‌آور و به‌ هر حال‌ دل‌ به‌هم‌زن‌ می‌دانست‌.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مجموعه
اسطوره‌ی ‌آدم‌فضائی‌ها
اسطوره‌ی استاطهماسب‌ دلاک
اسطوره‌ی زیرزمین
اسطوره‌ی قمر، آمندل‌ و هوشو
اسطوره‌ی قمر و درّو
اسطوره‌ی ایرج‌
اسطوره‌ی علی‌جان
اسطوره‌ی لالو
غول
اسطوره‌ی هراس
اسطوره‌ی آخر
فرهنگ‌ واژه‌ها، اصطلاحات‌، تعابیر و اسامی‌ خاص‌
مؤخره‌
طرح‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی
نویسنده
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات148
زبانفارسی
شابک978-622-637489-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی

برای دریافت کتاب داستان‌های غریب، مردمان عادی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.