معرفی و دانلود کتاب سال بازگشت

عکس جلد کتاب سال بازگشت
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سال بازگشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سال بازگشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سال بازگشت

کتاب سال بازگشت اثر احمد دهقان نویسنده‌ی صاحب‌‌سبک ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس است که بر اساس زندگی شهید محمدحسین نظرنژاد مشهور به بابانظر که از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود خلق شده است. نویسنده در داستان خود، خاطرات مشترک شهید نظرنژاد و ناصر که از رزمندگان سابق جنگ است را روایت می‌کند، و مضامین بلند انسانی را در قالب داستانی تأثیرگذار با داستان‌پردازی‌های استادانه و منحصربه‌فرد خویش، متجلی می‌سازد.

درباره‌ی کتاب سال بازگشت

احمد دهقان، بنیان‌گذار یک سبک ادبی منحصربه‌فرد در داستان‌نویسی ایران دهه‌‌های هفتاد و پس از آن است؛ آن‌چنان‌که داستان‌ها از مستندات خودِ او جان‌مایه می‌گیرند و خلق می‌شوند اما حضور او در داستان‌ها به‌عنوان خالق اثر، تقریباً بی‌رنگ و ناپیداست. احمد دهقان همان‌گونه که خود در داستان‌هایش محو و گم می‌شود؛ خواننده را نیز غرقِ ماجراها و در جزئی‌ترین اتفاقات با شخصیت‌های قصه‌اش شریک و بعضاً یکی می‌سازد. سبک ویژه‌ی او در داستان‌سرایی‌ سبب شده که آثارش از قالب‌های تکراری و معمول فاصله بگیرند.

کتاب پیشِ‌رو با عنوان سال بازگشت را احمد دهقان براساس زندگی مردی از دیار خاک ایران؛ با نام شهید محمدحسین نظرنژاد، مشهور به «بابانظر» نوشته است. بابانظر از فرماندهان دوران جنگ ایران و عراق بود که قهرمانانه در میدان‌های نبرد با اشغال‌گران عراقی جنگید و سال‌ها بعد در پیِ جراحت‌های ناشی از جنگ به شهادت رسید.

داستان از زندگی روزمره‌ی یک ویراستار در دفتر نشریه‌ی محل کارش آغاز می‌شود. نامِ او ناصر و رزمنده‌ی سابق جنگ ایران و عراق است. احمد دهقان در سال بازگشت، ناصر را نماد یک طیف فکری خاص که نگاهی کاسب‌مآبانه و تبلیغاتی به جنگ دارد معرفی می‌کند.

روزی یکی از دوستان همرزم سابق ناصر به نام مجید با او تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد که به مشهد سفر و بابانظر را که در شرایط جسمی سختی به‌سر می‌برد ملاقات کند. این دعوت نقطه‌ی آغازی می‌شود برای شکل‌گیری سیر داستانی کتاب؛ داستانی که حول خاطرات مشترک ناصر با بابانظر می‌گردد.

بابانظر و ناصر در همان زمان جنگ با یکدیگر آشنا شده‌اند. اما ناصر در طی تمام سال‌های پس از جنگ، خود را به فراموشی زده و تلاش کرده تمام خاطرات دوران جنگ که بابانظر هم بخش مهی از آن‌ها بوده را از ذهن پاک کند. او در جدال و کشمکشی درونی با خود برای پذیرش یا رد دعوت مجید است که...

احمد دهقان، داستان سال بازگشت را به‌گونه‌ای‌ فضاسازی کرده که خواننده را با خود به زمان و مکان وقوع رویدادها و اتفاقات می‌برد، و به او حسِ یکی‌بودن با شخصیت‌ها را القا می‌کند.

احمد دهقان، ارزش‌ والای انسانیت را در هیبت مردی که در راه جان‌بخشی به آن از جان شیرین می‌گذرد و دلآورانه در صحنه‌ی نبرد با اشغالگر بیگانه می‌جنگد، و در صحنه‌ی زندگی نیز تجلی‌گر این ارزش در مراودات اجتماعی خود با دیگران می‌شود، به زیبایی ترسیم می‌کند؛ و بدین‌سان فرصت و مجالی فراهم می‌آورد برای بازگشت به خویشتن حقیقی خویش و جست‌وجوی گوهر ناب انسانیت که در تیرگی‌ها و آلودگی‌های خاکِ وجود، گم و مدفون گشته است...
کتاب سال بازگشت را انتشارات نیستان منتشر کرده و دردسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب سال بازگشت برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که به ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس و به‌ویژه زندگی‌نامه‌های آن علاقه‌مندند؛ از مطالعه‌‌ی کتاب سال بازگشت لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب سال بازگشت می‌خوانیم

جنگ‌ شروع‌ شده‌ بود. سه‌ گردان‌ آماده‌ شد تا به‌ جبهه‌ اعزام‌ شود. قرار بود که‌ فرماندهی‌ یکی‌ از این‌ گردان‌ها به‌ من‌ واگذار شود.

در همان‌ زمان‌ در انتظار تولد فرزند چهارمم‌ بودم‌. تماس‌ گرفتند و گفتند که‌ همسرت‌ در بیمارستان‌ است‌. رفتم‌. این‌ بار خدا به‌ من‌ یک‌ پسر داده‌ بود. به‌ خانمم‌ گفتم‌ که‌ در حال‌ رفتن‌ هستم‌. گفت‌: اقل‌کم‌ پنج‌ شش‌ روز بمان‌، من‌ برگردم‌ خانه‌، یک‌ گوسفند قربانی ‌کن‌...

وقت‌ این‌ کارها نبود. همان‌ جا از او خداحافظی‌ کردم‌ و برگشتم‌ به‌ عملیات‌ سپاه‌ در کوه‌سنگی‌.

گردان‌ با سه‌ چهار روز تأخیر در بیستم‌ مهر اعزام‌ شد. در آن‌ مدت ‌آن‌قدر کار داشتم‌ که‌ نمی‌توانستم‌ حتی‌ به‌ خانه‌ بروم‌. روز اعزام‌، خیابان‌ کوه‌سنگی‌ از جمعت‌ موج‌ می‌زد. مردم‌ آمده‌ بودند برای‌ بدرقه‌ و شربت‌ و میوه‌ و شیرینی‌ پخش‌ می‌کردند. قرار بود ظهر حرکت‌ کنیم‌، ولی‌ آن‌قدر زن‌ و مرد آمده‌ بودند که‌ اعزام‌مان ‌تا غروب‌ طول‌ کشید. همان‌ جا همسرم‌ را دیدم‌. بچة‌ شش‌ روزه‌اش‌ را بغل‌ کرده‌ بود و آمده‌ بود. خودش‌ را از میان‌ جمعیت‌ جلو کشید و پرسید: تو که‌ داری‌ می‌روی‌، لااقل‌ بگو اسم‌ بچه‌ را چی‌ بگذارم‌؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سال بازگشت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات172
زبانفارسی
شابک978-964-337-957-5
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سال بازگشت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سال بازگشت

برای دریافت کتاب سال بازگشت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.