معرفی و دانلود کتاب فرمان خاتون

عکس جلد کتاب فرمان خاتون
قیمت:
۷۴,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرمان خاتون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرمان خاتون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرمان خاتون

کتاب فرمان خاتون، جدیدترین اثر صادق عاشورپور، نویسنده، بازیگر و کارگردان باسابقه‌ی تئاتر است. این کتاب که از شش نمایشنامه‌ی مختلف تشکیل شده، به گفته‌ی نویسنده تلفیقی از هنر نمایشنامه‌نویسی مدرن و سنتی‌ست تا خوانندگان جوان را بیش از پیش با این سبک آشنا نموده و آن‌ها را به هنر نمایش‌های سنتی ایرانی علاقه‌مند کند.

درباره‌ی کتاب فرمان خاتون

نمایش‌های تخت‌حوضی یا روحوضی گونه‌ای از نمایش‌های سنتی ایرانی است که از دوره‌ی قاجار پا به عرصه گذاشت. این نمایش شادی‌آور و خنده‌دار در گذشته بیشتر متعلق به قشر ثروتمند جامعه بود و در عمارت‌های بزرگ‌ آن‌ها بر روی تخته‌ای که بر حوض خانه می‌گذاشتند، به اجرا در می‌آمد. این نمایش گرچه از سبک کلی تئاتر پیروی می‌کند اما تفاوت‌هایی نیز با آن دارد. یکی از ویژگی‌های برجسته و مشهود این سبک نمایشی آزادی بازیگران برای بداهه‌سازی و بداهه‌پردازی در حین اجراست. در این نوع از نمایش غالباً با نگاهی طنز و انتقادی به مسائل نگاه می‌شود.

در دنیای امروز، این نوع نمایش رو به افول است، بزرگان فعال در این رشته اغلب درگذشته‌اند و فعالان رشته‌ی تئاتر اغلب از سبک مدرن پیروی می‌کنند. صادق عاشورپور که خود نویسنده، بازیگر و کارگردان باسابقه‌ی تئاتر است، بیش از نیمی از عمر خود را صرف فعالیت و پژوهش در زمینه‌ی نمایش سنتی ایرانی کرده است. او معتقد است که اکنون رشته‌ی تئاتر در ایران دچار نوعی دوگانگی شده و فعالان مشغول در این حوزه هنوز نتوانسته‌اند به یک تعادل درست میان نمایش سنتی ایرانی و نمایش به سبک غرب برسند. از همین رو کتاب فرمان خاتون را که تلفیقی از سبک سنتی ایران و هنر نمایشنامه‌نویسی مدرن است، به رشته‌ی تحریر در آورده تا هم مخاطبان جوان را بیشتر با این سبک هنری آشنا کرده و هم بتواند علاقه‌ی آن‌ها را به نمایش سنتی ایرانی جلب نماید.

معرفی و دانلود کتاب فرمان خاتون

کتاب فرمان خاتون متشکل از شش نمایشنامه‌ی کوتاه است. از ویژگی‌های جالب و قابل توجه این نمایشنامه‌‌ها استفاده‌ از نمادهای داستان‌های سنتی ایرانی در آن‌هاست.

از عناوین نمایشنامه‌های این کتاب می‌توان به «کچل و پهلوان»، «فرمان خاتون»، «گازر»، «طاووس»، «کدام یک از ما؟»، «من عاشقم» اشاره کرد، هر کدام از این نمایشنامه‌ها داستانی مجزا دارند و به شکلی نو به آن‌ها پرداخته شده.

اغلب نمایشنامه‌های کتاب فرمان خاتون رنگ و بویی نوستالژیک دارند و مخاطب را از همان ابتدا به ادامه دادن تشویق می‌نمایند.

نمایشنامه‌ی کچل و پهلوان، داستان پهلوانی از شهر گنجک است که روزی به شهر دیگری عزیمت می‌کند، به میدان اصلی شهر می‌رود و قداره‌ی خود را درون زمین فرو می‌کند. پهلوان از مردم می‌خواهد که هر کس دل شیر دارد، جلو برود و قداره را از زمین بیرون بکشد. همین ماجر سبب می‌شود تا هیاهویی در شهر به پا شود و پای افراد دیگری را به ماجرا باز می‌کند. نمایشنامه‌های این کتاب غالباً به زبانی طنز نوشته شده و در زیرلایه‌های خود مضمونی اخلاقی و انتقادی دارند.

کتاب فرمان خاتون توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده است.

کتاب فرمان خاتون مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای علاقمندان به نمایشنامه و ادبیات داستانی سنتی جذاب و سرگرم‌کننده خواهد بود.

در بخشی از کتاب فرمان خاتون می‌خوانیم

صحنه: مقبره‌ای است مخروبه. قبری نبش‌شده در وسط مقبره که سنگ و خاک آن به همراه مقداری استخوان به اطراف گودال قبر تلنبار شده. نور شب از جای تخریب‌شده در و پنجره‌ها به درون تابیده و شب خاموش مغلوب زوزة یکی دو شغال و آوای جغدهایی از فواصل گوناگون است. کورسوی نور فانوسی هویدا می‌شود، سپس امیر وارد شده، کلنگی و دو بیل در یک دستش و فانوس روشن در دست دیگرش دارد. به دنبال امیر، سیمین و کافور در حال حمل صندوقی پای به داخل مقبره می‌نهند.

امیر: آهسته، آهسته، مواظب باشید، مواظب باشید! بگذاریدش آنجا...

صندوق را در محل مورد نظر امیر به زمین می‌گذارند و خود از خستگی بر زمین ولو می‌شوند.

کافور: (نفسی به راحتی می‌کشد) آه...

سیمین: چه سنگین...!

امیر فانوس به دست در حال وارسی گوشه و کنار مقبره.

کافور: مقبره‌ای مخروبه!

سیمین: در قبرستانی کهنه و متروک!

کافور: و این صندوق، حکایت چیست؟

سیمین: نمی‌دانم...

امیر به کنار گور نبش‌شده رفته و آن را وارسی می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

کچل و پهلوان
فرمانِ خاتون
طاووس
گازُر
کدام یک از ما‌؟
من عاشقم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرمان خاتون
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات333
زبانفارسی
شابک978-964-337-912-4
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرمان خاتون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فرمان خاتون

برای دریافت کتاب فرمان خاتون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.