معرفی و دانلود کتاب سینمای امیر کوستوریتسا

عکس جلد کتاب سینمای امیر کوستوریتسا
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سینمای امیر کوستوریتسا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سینمای امیر کوستوریتسا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سینمای امیر کوستوریتسا

جورجو برتلینی در کتاب سینمای امیر کوستوریتسا سعی می‌کند چهره‌ی یکی از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای جهان را منصفانه و به دور از تعصب، به خوانندگان بشناساند. آثار امیر کوستوریستا اغلب جنجال‌برانگیز بوده‌اند و بعضی از منتقدان این فیلم‌ها را با حب و بغض تحلیل می‌کنند. نویسنده سعی داشته همه‌ی آثار این فیلم‌ساز محبوب را در کتاب حاضر نقد و تحلیل کند.

درباره‌ی کتاب سینمای امیر کوستوریتسا

امیر کوستوریتسا یا امیر کاستاریکا یکی از مشهورترین فیلمسازان اروپای شرقی است که بر کارگردانان پس از خودش تأثیر بسزایی گذاشته. او یکی از کارگردانانی است که با جنگ سرد و پیامدهای آن ارتباطی تنگاتنگ دارد. فیلم‌های او با دیگر فیلم‌ها و آثار هنری ساخته‌شده در بافت بلوک شرق، تفاوتی اساسی دارد و این موضوع به زادگاه این کارگردان برمی‌گردد: یوگسلاوی. یوگسلاوی که بعداً به بوسنی و هرزگووین و کشورهای دیگر تجزیه شد، به‌خاطر تاریخچه و ضداستالینی بودنش در میان دیگر کشورهای کمونیستی بی‌همتا بود و از همان ابتدا تفوق و برتری این کشور بر دیگر کشورها به چشم می‌آمد. البته تجزیه‌ی این کشور و نبردهای پاکسازی قومی در خلال دهه‌ی نود، همه چیز را دگرگون کرد و تأثیر شگرفی بر جهان گذاشت. تأثیراتی که از زمان جنگ جهانی دوم تا آن زمان بی‌سابقه بود.

معرفی و دانلود کتاب سینمای امیر کوستوریتسا

همانطور که اشاره کردیم، کوستوریتسا یکی از کارگردانان مشهور سینماست که با بازیگران مشهوری مانند جانی دپ، جری لوئیس، مونیکا بلوچی همکاری کرده است. بیشتر فیلم‌های کوستوریتسا جوایزی مانند نخل طلا، شیر طلا و... را دریافت کرده‌اند. فیلم «وقتی بابا رفته بود مأموریت» او نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. امیر کوستوریتسا علاوه بر کارگردانی و فیلم‌سازی در چند فیلم ایتالیایی، فرانسوی و روسی نیز بازی کرده است و وارد حرفه‌ی تهیه‌کنندگی و آهنگسازی هم شده. او حتی با یک ارکستر همکاری داشته و از سال 1995 به بعد، خودش موسیقی فیلم‌هایش را می‌نویسد.

جورجو برتلینی (Giorgio Bertellini) در کتاب سینمای امیر کوستوریتسا (Emir Kusturica) توضیح می‌دهد که تاریخ و سیاست چه اثری بر فیلم‌های این کارگردان مطرح سینما گذاشتند. کوستوریتسا از یک تجددطلب رمانتیک به یک هجوگرای گستاخ و شجاع و سرانجام به یک دلقک احساساتی و وقیح تبدیل شد. این کتاب نشان می‌دهد که فعالیت‌های هنری او هسته‌ای شاعرانه داشته که در ارتباط با رخدادهای تاریخی، گسترش بیشتری پیدا کرده‌اند. برای مثال یکی از فیلم‌های بحث‌برانگیز کوستوریتسا، فیلم «زیرزمین» است که در خلال جنگ بوسنی اکران شد. تلقی کارگردان از تاریخ یوگسلاوی، مورد انتقاد بسیاری از هم‌وطنان او قرار گرفت. با این حال، این فیلم جایزه‌ی نخل طلای فستیوال کن را از آن خود کرد.

جورجو برتلینی فعالیت‌ حرفه‌ای کوستوریستا را به سه مرحله‌ی ناسازگاری، گسست و ناهماهنگی تقسیم می‌کند. او در این مراحل تغییرات تاریخی و فرهنگی‌ای را نشان می‌دهد که در آثار کوستوریتسا نمود داشته‌اند. در کتاب سینمای امیر کوستوریتسا فیلم‌های پیش از «زیرزمین» و پس از آن مانند فیلم‌های «زندگی یک معجزه است»، «این را به من قول بده»، «داستان‌های سوپر 8»، «مارادونا به روایت کوستوریتسا» و... تحلیل می‌شوند.

در کتاب سینمای امیر کوستوریتسا جنبه‌های متعدد هنر این کارگردان مانند بالکان‌گرایی، موسیقی، پرفورمنس‌های تجربه‌گرایانه و... بررسی می‌شوند. جورجو برتلینی در ابتدا زندگی‌نامه‌ی کوستوریتسا را می‌آورد. این کارگردان در سال 2011 خودزندگی‌نامه‌اش را منتشر کرد و به همین دلیل اطلاعات بسیاری از دوران کودکی و نوجوانی او در دست است. نویسنده‌ی کتاب همه‌ی فیلم‌های کوستوریتسا و داستان آن‌ها را توضیح می‌دهد و آن‌ها را به‌طور دقیق نقد می‌کند.

اگر به سینمای دوران جنگ سرد و پس از آن علاقه دارید، بهتر است کتاب جورجو برتلینی را بخوانید. نشر لگا کتاب سینمای امیر کوستوریتسا را با ترجمه‌ی وحید روزبهانی روانه‌ی بازار کرده است.

نکوداشت‌های کتاب سینمای امیر کوستوریتسا

  • جورجو برتلینی درباره‌ی جنبه‌ی زیبایی‌شناختی فیلم‌های کوستوریتسا به‌خوبی توضیح می‌دهد. مقاله‌های او کوتاه هستند و مرور فیلم‌ها خاطرات شما را از فیلم‌های این کارگردان معروف سینما، زنده می‌کند. (دنیل گولدینگ، نویسنده‌ی کتاب «سینمای آزادشده، تجربه‌ی یوگسلاوی»)

  • جورجو برتلینی در این کتاب مطالعات قابل‌توجهی درباره‌ی کوستوریتسا و فیلم‌های او کرده است. کتاب سینمای امیر کوستوریستا یکی از آن کتاب‌های مطالعات سینمایی نادری است که برای طرفداران سینمای کوستوریتسا بسیار مفید است. حتی کسانی که می‌خواهند برای اولین بار فیلم‌های او را ببینند، می‌توانند این کتاب را بخوانند. (اسلاویک ریویو)

کتاب سینمای امیر کوستوریتسا برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب سینمای امیر کوستوریتسا را به علاقه‌مندان به فیلم‌های این کارگردان پیشنهاد می‌کنیم. همچنین دانشجویان و محققان رشته‌های سینما و کارگردانی، می‌توانند از مطالب این کتاب بهره ببرند.

در بخشی از کتاب سینمای امیر کوستوریتسا می‌خوانیم

از میان خیل فیلم‌سازان جوان یوگوسلاو که در دهه‌ی هشتاد کارشان را آغاز کردند، کوستوریتسا و اسلوبدان شیان از خوش‌اقبال‌ترین‌ها بودند. نخستین فیلم شیان با نام چه‌کسی دارد آنجا آواز می‌خواند؟ (1980)، جایزه‌ی ژرژ سادول برای بهترین فیلم اول در بخش خارجی سال 1981 را برنده شد. همان سال نخستین فیلم بلند سینماییِ کوستوریتسا، آیا دالی‌بل را به خاطر می‌آوری؟، برنده‌ی سیزده جایزه شد. جوایزی چون شیر طلایی جشنواره‌ی ونیز برای بهترین فیلم اول و جایزه‌ی انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم (FIPRESCI). این فیلم‌های اول، فصول مشترک بسیار زیادی داشتند. هریک از فیلم‌ها با لحنی که توأمان طنزآلود و گزنده است، به‌سیاقی بدیع برهه‌های مهم و اساسی تاریخ یوگوسلاوی را می‌کاود: حمله‌ی هوایی غیرمنتظره‌ی نازی‌ها به بلگراد در آوریل 1941، و همچنین رونق ناگهانی اقتصادی و فرهنگیِ اوایل دهه‌ی شصت. افزون بر این، کوستوریتسا نخستین کارگردان بوسنیایی بود که پس از پانزده سال اولین فیلم خود را ساخت. فیلم او از حمایت‌های مالیِ شرکت تولیدکننده‌ی محلّیِ سوژسکافیلم بهره‌مند شد و با پیگیری و سماجتِ مدیر بخش برنامه‌ریزی هنری و فرهنگی تلویزیونِ سارایوو، یعنی وسنا دوگنوییچ، امکان ساخت آن فراهم شد.

ماجرای فیلم، کاوش و جست‌وجوی یک نوجوان سارایوویی برای یافتن هویّت شخصی و اجتماعی‌اش در یوگوسلاویِ «آزادی‌خواه» اوایل دهه‌ی شصت را بازگو می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

قدردانی
هنرِ یک تردست رمانتیک
ناسازگاری: سرآغاز: یک فیلمساز مؤلف یوگوسلاو از پراگ
سینمای تاریخی _ رمانتیک
یک یوگوسلاو در امریکا
گُسَست: روزی روزگاری در آنجا کشوری بود
ناهماهنگی
گربه‌ها و پرنده‌ها
موسیقی سوپر 8
زندگی یک معجزه است _ او قول می‌دهد
رگه‌های مشترک
پل‌هایی بر روی بالکان
پی‌نوشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سینمای امیر کوستوریتسا
نویسنده
مترجموحید روزبهانی
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات221
زبانفارسی
شابک978-600-8987-42-0
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سینمای امیر کوستوریتسا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سینمای امیر کوستوریتسا

برای دریافت کتاب سینمای امیر کوستوریتسا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.