معرفی و دانلود کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران

برای دانلود قانونی کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران

کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران اثری از دیوید بویل، نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی است. بویل که به نگارش مستندهای تاریخی کوتاه شهرت دارد، در کتاب حاضر، داستان رابرت اوپنهایمر، ادوارد تلر و لوییس استراوس، سه شخصیتی را روایت کرده است که بیش از هر فرد دیگری در ساخت بمب اتم و آزمایش آن بر شهرهایی از ژاپن در سال 1945 نقش داشته‌اند.

درباره‌ی کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران

دیوید بویل (David Boyle) در کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران (Oppenheimer: A World Destroyed) راوی رویدادهایی است که به ساخت بمب اتم و آزمایش آن انجامید. او در کتاب خود از رابرت اوپنهایمر، ادوارد تلر و لوییس استراوس می‌گوید؛ از سه شخصیتِ کلیدی و تأثیرگذاری که ماحصل تجربیات، دانش، پژوهش‌ها و آزمایش‌های آنان، به کشف بمب اتمی انجامید. بویل در این کتاب، زندگی این سه نفر را از لحظه‌ی تولد تا دَمِ واپسین روایت کرده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران

بیش از نیم قرن از فاجعه‌ی آزمایش بمب اتمی و از بین رفتن جان و سلامتی هزاران نفر می‌گذرد. با اینکه گویا بشر امروز درس خود را آموخته است و ده‌ها نهاد و سازمان بین‌المللی، استفاده از انرژی هسته‌ای را با قوانین و بیانیه‌های متعدد، محدود به استفاده‌ی صلح‌آمیز کرده‌اند اما هنوز و همچنان، سایه‌ی وحشت آن روزها و دهشتِ وقوعِ دوباره‌ی رویدادی مشابه، جهان را ترک نکرده است.

در پیِ تهاجم آلمانِ نازی به لهستان در سال 1939 بود که برخی از دانشمندان و فیزیکدانان از جمله آلبرت اینشتین، لئو زیلارد و یوجین ویگنر به دولت وقتِ آمریکا هشدار دادند که اگر عجله نکند، این نازی‌های آلمانی هستند که به‌عنوان اولین حکومت در جهان به بمب اتم دست پیدا خواهند کرد؛ اتفاقی که به نوبه‌ی خود می‌توانست به فاجعه‌ای بشری تبدیل شود و پیامدهای جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. به همین دلیل، خواست آنان بر این بود تا به‌عنوان اولین کشور، این ایالات متحده باشد که بمب هسته‌ای را در قالب عاملی بازدارنده می‌سازد. همین موضوع به شکل‌گیری «پروژه‌ی منهتن» انجامید؛ پروژه‌ای که در نهایت به ساخت اولین بمب هسته‌ای انجامید. پروژه‌ی منهتن کنایه‌ی استهزاآمیز تاریخ بشر است، چه تناقضی از این تمسخرآمیزتر که آن دانشمندانی که امیدوار بودند هرگز بمبی ساخته نشود و یا اگر شد، هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگیرد، خود پروژه‌ای را بنیان گذاشتند که به فجایع هیروشیما و ناکازاکی منجر شد و لکه‌ای سیاه و محوناشدنی بر تاریخ بشریت به جای گذاشت!

دیوید بویل در کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران با بهره‌گیری از اسناد و مدارک متعدد، به تفصیل و با جزئیاتی مفید، گزارشی دقیق از زندگی علمی و شخصی رابرت اوپنهایمر و ارتباط او با ادوارد تلر و لوییس استراوس را ارائه کرده است. کتاب با رویدادهای دوران کودکی او آغاز می‌شود و اینکه این فیزیکدان برجسته، اوایل زندگی خود را در تنهایی گذرانده است؛ امری که می‌تواند توجیهی برای رفتارها و انتخاب‌های او در بزرگسالی باشد. اوپنهایمر و تلر در سال 1937 در دانشگاه استنفورد با یکدیگر آشنا شدند و این آشنایی، مقدمه‌ای برای رشد علمی و همکاری حرفه‌ایِ پر فراز و نشیب آن دو بود. دیوید بویل به ارتباط میان استراوس و اوپنهایمر نیز پرداخته است؛ اینکه این استراوس بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم، مواضع اوپنهایمر را درباره‌ی شوروی و ساخت بمب هیدروژنی زیر سؤال برد و پس از وارد کردنِ فشارهای فراوان و تلاش‌های بسیار، توانست مجوزهای امنیتی اوپنهایمر را باطل و او را بی‌اعتبار کند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران

از نکات جالب‌توجه کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران می‌توان به ارائه‌ی حقایق علمی توسط دیوید بویل اشاره کرد. بویل با علم به اینکه همه‌ی مخاطبان او ممکن است از فیزیک سررشته‌ی چندانی نداشته باشند، مفاهیم اصولی را که برای درک روایتش لازم می‌داند، به زبانی ساده و روان بیان کرده است. او همچنین به بازماندگان «پسر کوچک» و «مرد چاق» (نام بمب‌های هسته‌ای که به فاصله‌ی سه روز، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی با آن‌ها بمباران شدند) هم می‌پردازد و نقل‌قول‌هایی از مصاحبه‌های روزنامه‌نگاران آمریکایی با بازماندگان آن فجایع در کتاب گنجانده است.

این مصاحبه‌ها بر وجدان اوپنهایمر تأثیر بسیار گذاشت زیرا او بود که به‌عنوان پدر بمب اتمی شناخته می‌شد. فشار افکار عمومی، کشمکش‌های درونی و دردی که اوپنهایمر در وجدانش احساس می‌کرد باعث شد تا از رئیس‌جمهور وقت، هری ترومن، بخواهد تا استفاده از سلاح هسته‌ای را محدود کند اما بزرگ‌ترین سلاح در جهان دیگر در دست تشنه‌ترین جویندگانِ قدرت افتاده بود و شده بود آنچه نباید می‌شد!

پروژه‌ی منهتن، ساخت بمب اتم، فرآیندی که این کشف خطرناک بشری از ابتدا تا حصول نتیجه پیمود و بازیگرانِ کلیدیِ آن، همواره مورد توجه متفکران، اندیشمندان و روشنفکران در سراسر جهان بوده است؛ اما دلیل برجسته‌تر شدن این فصل از تاریخ جهان را شاید بتوان اکران فیلم «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان، کارگردان پرآوازه‌ی آمریکایی دانست. نولان فیلم خود را بر اساس کتاب «پرومته‌ی آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی. رابرت اوپنهایمر» ساخته است. بویل در کتاب خود، به اختصار به این فیلم نیز اشاراتی دارد.

کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران را امید حسینی ترجمه کرده و انتشارات همراز آن را به چاپ رسانده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را به همت انتشارات جیحون و با خوانش مهدی فضلی، هوتن شاطری‌پور، مهیار ستاری، کامبیز خلیلی، فرهاد اتقیایی، افشین اعتماد، آیدین الماسیان، شهره روحی، محمد ولیان، اشکان فتولی، علی بهل گردی و حسین مهدی می‌شنوید.

در نکوداشت کتاب‌ اوپنهایمر: دنیای ویران

کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران، داستان اوج و سقوط رابرت اوپنهایمر و همین‌طور نقشی را که لوئیس استراوس و ادوارد تلر در زندگی غم‌انگیز او بازی کردند، روایت می‌کند. (سال دیوید، نویسنده‌ی کتاب بوته‌ی جنگ)

کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران را به تمامی علاقه‌مندان به کنکاش در رویدادهای تاریخی، سیاستِ بین‌الملل و همین‌طور مشتاقانِ علم فیزیک پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران می‌شنویم

بور عقیده داشت یکی از اصول اساسی علم این است که یافته‌ها مخفی یا دست‌کاری نشوند. مثل خیلی از فیزیک‌دان‌های ارشد در آن زمان، بور معتقد بود با این نتایج نمی‌شود بمب ساخت، چون دسترسی به مقادیر کافی از اورانیوم 235 (تنها با ایزوتوپ با خلوص لازم) خیلی سخت بود. خیلی بعید بود که دانشمندان آلمانی کاربرد آزمایش هان-استراسمن را نفهمیده باشند. بور با بی‌رغبتی قبول کرد که ساکت بماند. تلر هم مأمور شد که برود و فرمی را متقاعد کند، چون از همه بهش نزدیک‌تر بود. فرمی هم موافقت کرد؛ البته به شرطی که دیگران هم سر قول‌شان بمانند. اما خب، این‌طور نشد.

فردریک ژولیت کوری با آیرن (دختر شیمی‌دانِ ماری کوری) ازدواج کرده بود. آن دو با هم برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شدند تا بعد از پدر و مادر آیرن، دومین زوجی باشند که به این دستاورد می‌رسند. آن‌ها داشتند با هم روی روش‌های شناسایی پرتوزایی مصنوعی توسط انسان کار می‌کردند. اوایل سال 1938، فردریک با اینکه از توافق بین دانشمندان در آمریکا خبر داشت، به دلایل نامعلومی نتیجه‌ی تحقیقات‌شان درباره‌ی شکاف هسته‌ای را در مجله‌ای آمریکایی چاپ کرد. بعد هم مقاله‌ی دیگری منتشر کردند که می‌گفت شکاف هسته‌ای امکان‌پذیر است و حتی تعداد نوترون‌های آزادشده در هر شکاف (5/3) را هم معلوم کرد. پس فرمی و زیلار هم یافته‌هایشان را آماده‌ی چاپ کردند. آلمانی‌ها درجا به تحقیقات ژولیت کوری واکنش نشان دادند و یکی از دانشمندان‌شان را مأمور تحقیقات هسته‌ای کردند. در 29 آوریل 1939، نشستی محرمانه در وزارت علوم آلمان در شهر برلین برگزار شد. آن‌جا تصمیم گرفتند ذخایر اورانیوم در سرتاسر آلمان و معدن‌های اشغال‌شده در چک‌اسلواکی را جمع‌آوری کنند.

فرمی و زیلار در واشنگتن بر سر اینکه برای کاهش سرعت واکنش زنجیره‌ای (و در نتیجه اطمینان از شکاف هسته‌ای) از آب سنگین استفاده کنند یا گرافیت، به اختلاف خوردند. یوجین ویگنر و تلر تابستان 1939 به نیویورک رفتند تا آن دو را آشتی دهند. زیلار دیگر حاضر نبود روی آزمایش‌ها کار کند. این اولین تصمیم از مجموعه تصمیم‌هایی بود که باید می‌گرفتند؛ که چطور واکنش را آن‌قدر کند کنند که به وضعیت «بحرانی» برسد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
معرفی
2 دقیقه
متن پشت جلد
28 دقیقه
قسمت اول
32 دقیقه
قسمت دوم
24 دقیقه
قسمت سوم
19 دقیقه
قسمت چهارم
23 دقیقه
قسمت پنجم
28 دقیقه
قسمت ششم
30 دقیقه
قسمت هفتم
28 دقیقه
قسمت هشتم
34 دقیقه
قسمت نهم
9 دقیقه
قسمت دهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران
نویسنده
مترجمامید حسینی
راویمهدی فضلی، هوتن شاطری پور، مهیار ستاری، کامبیز خلیلی، فرهاد اتقیایی، افشین اعتماد، آیدین الماسیان، شهره روحی، محمد ولیان، اشکان فتولی، علی بهل گردی، حسین مهدی
ناشر چاپیانتشارات کتابسرای همراز
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۱۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران

الهام شفیع ابادی
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
خوب بود ولی بیشتر شبیه گزارش علمی بود تا رمان. دوست داشتم وارد جزییات به صورت داستان بشه نه گزارش وار. در کل برای من مکمل فیلمش بود.
محمد مهدی غلامی
۱۴۰۲/۱۲/۲۵
عالی بود واقعا داستان کامل بود
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران

برای دریافت کتاب صوتی اوپنهایمر: دنیای ویران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.