معرفی و دانلود کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران

عکس جلد کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران
قیمت:
۶۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران

کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران نوشته‌ی سعید نفیسی، جستاری در تاریخ عرفان و نحوه‌ی شکل‌گیری تصوف در ایران است. کتاب صوتیِ حاضر، آداب این طریقه‌ را به‌ طور مستقل شرح می‌دهد و در کنار آن، تصوف در ایران و کشورهای اطراف را نیز به شکلی ویژه بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران

تصوف شیوه‌ای مبتنی بر آداب سلوک و عرفان است که بر پاکی و کمال نفس و فنا شدن در راه حق تمرکز دارد. صوفیان، زاهدانی ساده و بی‌تکلف‌اند که ترک دنیا کرده‌اند و از طریق ریاضت کشیدن به دنبال تزکیه‌ی نفس خود هستند. در تعریف کلی این شیوه می‌توان این‌طور گفت که صوفیان، به دنبال شناخت پروردگار و کشف حقایق عالمِ خلقت از راهی به جز منطق و استدلال هستند که این راه همان سلوک عرفانی است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران

کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران نوشته‌ی سعید نفیسی، ابتدا از ریشه‌ی پیدایش تصوف در جهان می‌گوید. برخی سرچشمه‌ی این آیین را در هند و ادیان کهن آن می‌دانند و برخی ایران و ادیان باستانی‌اش مانند مهر، میترا، بهی و زرتشت را، نقطه‌ی شروع تصوف می‌پندارند. بعضی حتی عقاید صوفیه را نقطه‌ی تلاقی این آیین‌های باستانی با اسلام می‌دانند. این کتاب صوتی، از تأثیر آموزه‌های بودا در فرهنگ ایران می‌گوید؛ سپس به تصوف ایرانی از دیدگاه فلسفه می‌پردازد و بعد مباحثی چون نفوذ مانویان در تصوف و تأثیر تعلیمات یهودیان، مسیحیان و یونانیان بر تصوف را شرح می‌دهد. این کتاب صوتی که مجموعه‌ای از تحقیقات استاد سعید نفیسی حول محور تصوف و یادداشت‌های دانشجویان از کلاس‌های درس ایشان است، کتاب‌های مهم صوفیه در ایران، مفهوم طریقت و شریعت، سماع و آداب صوفیه را نیز به طور مفصل بررسی می‌کند.

سعید نفیسی مؤلف این کتاب، زبان‌شناس، مورخ، پژوهشگر ادبی، نویسنده، شاعر و مترجم ایرانی است که از چهره‌های شاخص ادبی ایران به شمار می‌رود و به واسطه‌ی آثار برجسته‌ی خود، برنده‌ی جوایز فراوان و ارزنده‌ای چون نشان درجه اول علمی، نشان لژیون دونور فرانسه، نشان مخصوص واتیکان، نشان سپاس درجه اول، جایزه‌ی سلطنتی، جایزه‌ی بهترین کتاب و... شده است.

کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران اثری از سعید نفیسی است که به همت نشر ارس و نشر صوتی جیحون به ترتیب در قالب کتاب متنی و صوتی منتشر شده است. این کتاب صوتی را با صدای اشکان فتولی می‌شنوید.

کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی پیش رو، به علاقه‌مندان مباحث تاریخی و عرفانی به خصوص آداب تصوف پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران می‌شنویم

درباره‌ی زرتشت قانون‌گذار ایران باستان قرن‌هاست سخن می‌گویند و باز هم خواهند گفت. چندی است که نتیجه‌ای نزدیک به یقین فراهم شده است اما هنوز در دسترس همه نیست و هنوز آن عقاید تعصب‌آمیز را که از قدیم در ذهن مردم جای داده بودند عده‌ی کثیری مخصوصاً در ایران رها نکرده‌اند. تاریخ را همیشه باید از دین و سیاست جدا کرد. تاریخ دین و سیاست را نشان می‌دهد، اما دین و سیاست تاریخ را نشان نمی‌دهند و حتی آن را از راه طبیعی سرراست خود برمی‌گردانند. نویسندگان قدیم، حتی تاریخ‌نویسان یونان هم که چندان از اصل زرتشت دور نبودند، آگاهی درستی از او نداشتند. هنوز معلوم نیست سبب آن چه بود؛ تنها یک سبب می‌توان برای آن آورد، امروز برای ما روشن است که دین هخامنشیان با دین ساسانیان تفاوت بسیار داشته است.

دین هخامنشیان را باید به اصطلاح فنی پولیتئیزم یا پاگانیسم یعنی اعتقاد به خدایان متعدد دانست. اینجا مجال نخواهد بود کاملاً در این زمینه توضیح دهم چرا که هخامنشیان آن چنان که از کتیبه‌های ایشان برمی‌آید به خدایان متعدد عقیده داشته‌اند. این بحث درخور بیانی جداگانه و حتی رساله‌ای خاص است. تفاوت بسیار فاحشی که میان دین هخامنشیان و ساسانیان هست این است که دین زرتشتی دوره‌ی ساسانی از هر جهت دین ثنوی کامل است و اصول تثنیه یا دوالیسم، در همه‌ی مراحل خود در آن دیده می‌شود و همه‌چیز به دو مبدأ یعنی اورمزد، هرمز، اهوره مزده و اهرمن، اهریمن، ریمن یا انگره مینو برمی‌گردد. اما در دین هخامنشی نه تنها مطلقاً نامی از اهریمن برده نشده و در کتیبه‌های شاهنشاهان این سلسله اشارتی هم بدان نکرده‌اند بلکه در برابر اورمزد همه‌جور نامی از خدایان قدیم ایران مخصوصاً آناهیته، ناهید و گاهی هم در اسناد فرعی گفتگویی از میثره مهر هست، این نکته را می‌رساند که در دوره‌ی هخامنشی دین زرتشتی آن‌چنان که در دوره‌ی ساسانی به کمال رسیده است، هنوز تکامل نپذیرفته بود.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
3 دقیقه
دیباچه
23 دقیقه
بخش یک: تأثیر تعلیمات بودایی
23 دقیقه
بخش یک ـ قسمت دو
20 دقیقه
بخش دو: بوداییان در بامیان
21 دقیقه
بخش دو ـ قسمت دو
32 دقیقه
بخش سه: تصوف ایران از نظر فلسفی
26 دقیقه
بخش چهار: بوداییان ایران در دوره‌ی بعد از اسلام
18 دقیقه
بخش پنج: سرچشمه‌ی تصوف عراق و جزیره
24 دقیقه
بخش شش: نخستین متصوفه‌ی عراق و جزیره
24 دقیقه
بخش شش ـ قسمت دو
24 دقیقه
بخش هفت: تعلیمات یهود و نصاری و یونانیان
25 دقیقه
بخش هشت: طریقت و شریعت
23 دقیقه
بخش نه: سماع در تصوف ایران
21 دقیقه
بخش ده: جوانمردی و فتوت
27 دقیقه
بخش یازده: آیین جوانمردی و فتوت
25 دقیقه
بخش دوازده: جوانمردان در کشورهای مختلف
28 دقیقه
بخش دوازده ـ قسمت دو
20 دقیقه
بخش سیزده: اتصال به مبدأ
21 دقیقه
بخش سیزده ـ قسمت دو
24 دقیقه
بخش چهارده: مشایخ قرن چهارم
24 دقیقه
تکمله

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران
نویسنده
راویاشکان فتولی
ناشر چاپینشر ارس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۵۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی دین و عرفان، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران

masi
۱۴۰۲/۱۱/۲۶
این کتاب اطلاعات تاریخی مناسبی ارائه میده و برای کسانی که در ابتدای مسیر آشنای با تصوف هستند کتاب خوبی میتونه باشه و اطلاعات مناسبی در مورد روال شکل گیری تصوف در طول تاریخ ارائه میده البته لازم بذکر است که شاید بخش‌های از اطلاعات تاریخیش برای برخی خوانندگان کسل کننده باشه و ولی در کل کتاب مناسبیه و توصیه میکنم که حتما مطالعش کنید صدای گوینده هم بسیار مناسب متن و دلنشین بود. ممنون از کتابراه بخاطر فراهم کردن بستر مناسبی برای مطالعه عموم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران

برای دریافت کتاب صوتی سرچشمه‌ی تصوف در ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.