معرفی و دانلود کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح

عکس جلد کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح
قیمت:
۶۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح

کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح، مجموعه‌ای از مقالات تخصصی و آکادمیک پیرامون جشن سال نو ایرانیان، یعنی نوروز است که به همت سمیه کریمی و با همکاری اعظم موسوی و ژیلا مشیری گردآوری شده. آداب و رسوم، داستان‌ها و باورها، و همچنین معنا و ارزش این جشن باستانی برای مردم ایران‌زمین، از جمله مواردی هستند که در این اثر بررسی می‌شوند.

درباره‌ی کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح

فرهنگ کهن پارسی، غنی از آداب و رسوم زیبا و پرمعنایی است که هر یک به بهانه‌ای، موهبت زندگی را گرامی می‌دارند. ایرانیان از دیرباز چرخش فلک و پدیده‌های کیهانی را که موجب تغییر در طبیعت می‌شدند به عنوان مناسبت‌هایی مبارک در نظر می‌گرفتند و بساط جشن و شادی را به پا می‌کردند. امروزه از آن آداب و سنن ارزشمند، تنها دو جشن یلدا و نوروز باقی مانده که هنوز هم از ارزش معنوی بالایی در میان مردمان ایران‌زمین برخوردارند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح

ایرانیان و فارسی‌زبانان بسیاری که سرزمینشان روزگاری در مرزهای فرمانروایی پارس می‌گنجیده، در اولین روز بهار، نو شدن سال و فرا رسیدن ایام نوروز را جشن می‌گیرند. درک معنا و فلسفه‌ی نوروز پیچیده نیست؛ با گرم شدن دوباره‌ی زمین و زنده شدن طبیعت، سال جدید فرا می‌رسد و گویی زندگی از نو آغاز می‌شود. پس ایرانیان 13 روز از ابتدای بهار را به جشن و شادی و بزرگداشت این زندگی تازه سپری می‌کنند. گستردگی قلمروی نوروز و تنوع فرهنگی باعث شده تا رسوم مختلف و متنوعی از دل باورهای مردمان هر منطقه شکل گیرد. این خود بر غنای جشن باستانی نوروز افزوده و به همین خاطر، جامعه‌شناسان و اندیشمندان بسیاری در پی مطالعه و بررسی این پدیده‌های فرهنگی دست به تحقیق و پژوهش زده‌اند. سمیه کریمی به همراه اعظم موسوی و ژیلا مشیری در کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح، حاصل کار این پژوهشگران را گردآوری کرده‌اند تا مخاطبان بتوانند به‌سادگی به این اطلاعات سودمند دسترسی داشته باشند.

کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح در ابتدا، از پیوند میان نوروز و هویت ملی ایرانیان سخن گفته. سپس به سراغ افسانه‌ها و داستان‌های اساطیری کهن فارسی رفته تا ردپای نوروز را در آن‌ها نیز پیدا کند و البته از قهرمانان و ضدقهرمانان نوروزی نیز حرف بزند. گاه‌شماری نوروز در ایران باستان و ترتیب رخدادهای مربوط به آن، مبحثی است که در فصل بعدی به آن پرداخته می‌شود. کتاب بعد از آن، به بررسی مفهوم حیات دوباره و نعمت باروری اختصاص یافته است. دو فصل بعدی بر اشتراکات فرهنگی ایران و ارمنستان در پاسداشت آیین نوروز تمرکز می‌کند و از مراسم‌های مشترک این دو کشور نیز نام می‌برد. سمیه کریمی، اعظم موسوی و ژیلا مشیری در فصل هفتم کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح، به سراغ نقش زنان در این پدیده‌ی فرهنگی می‌روند و به طور خاص، زنان خراسانی را برای این مقصود بررسی می‌کنند. مبحث بعدی مروری بر مناسک نوروزی در ایل قشقایی است. بعد از آن نوروز، از منظر صلح‌آمیز بودن مورد توجه قرار می‌گیرد. دو فصل بعدی از آداب و سنن نوروزی اقوام ترکمن و همچنین مردمان شاهرود صحبت می‌کنند. آغاز تحویل سال، مراسم سلام نوروزی و چهارشنبه‌سوری نیز در ادامه، از دید نوروزشناسان و جامعه‌شناسان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند.

کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح اثری از سمیه کریمی، اعظم موسوی و ژیلا مشیری است که با تلاش نشر ارس به صورت متنی و به همت نشر صوتی جیحون در قالب کتاب صوتی منتشر شده. این اثر را با صدای شهره روحی و کامبیز خلیلی می‌شنوید.

کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به بررسی ابعاد فرهنگی و جامعه‌شناسانه‌ی جشنِ‌ نوروز علاقه دارید، شنیدن این کتاب صوتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح می‌شنویم

انسان‌شناسی به کمک دوگانه‌های موجود در شخصیت‌های کلیدی آیین‌ها و اساطیر نوروز، می‌تواند ابعاد فلسفی و اخلاقی نوروز را مورد بحث و بررسی قرار دهد. در یک‌سو سیاووش و جمشید و در سوی دیگر سودابه، کاووس و افراسیاب و ضحاک ایستاده‌اند. یکی از موضوعات مهم فلسفه‌ی اخلاق، تصویر خیر و شر و تقابل آن‌ها با هم است. هانا آرنت برخلاف کانت معتقد است که می‌باید در کنار نماینده‌ی خیر، نماینده‌ی شر نیز تعریف شود تا عمل اخلاقی به شکلی درخور، معنا یابد. در روایت‌های نوروزی نیز می‌توان ابعاد اخلاقی یاد شده را با توجه به تقابل خیر و شر مشاهده نمود، که در این مقاله از آنان با نام قهرمانان و ضد قهرمانان نوروزی سخن می‌رود. از سوی دیگر این مقاله با تمرکز بر نمادهای مسلط و جانبی نشان می‌دهد که با توجه به اهمیت سفره و غذا در آیین نوروز، این آیین به زبان صلح و دوستی سخن گفته و در سه سطح، رابطه‌ای دیالوجیک را میان انسان و هستی شکل می‌بخشد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
34 دقیقه
نوروز، نمادی از هویت فرهنگی و ملی ایرانیان
19 دقیقه
قهرمانان و ضد قهرمانان نوروزی
24 دقیقه
گاه‌شماری در ایران باستان و نوروز
36 دقیقه
جستجوی معنای باروری و حیات دوباره
19 دقیقه
بررسی تطبیقی فرهنگ نوروز در ایران و ارمنستان
20 دقیقه
مراسم مشترک بین ایرانیان و ارمنیان در نوروز
23 دقیقه
زنان و نوروز (مطالعه‌ی موردی خراسان)
18 دقیقه
مناسک نوروزی در ایل قشقایی
31 دقیقه
نوروز، شعر شیرین صلح
30 دقیقه
نان‌های نوروزی در شهرستان شاهرود
19 دقیقه
نوروز در فرهنگ و ادبیات ایرانیان ترکمن
19 دقیقه
آغاز تحویل سال
34 دقیقه
مراسم سلام نوروزی
27 دقیقه
چهارشنبه‌سوری مراسم آیینی فراموش‌شده‌ی نوروز
26 دقیقه
چهارشنبه‌سوری و وندالیسم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح
نویسنده، ،
راویشهره روحی، کامبیز خلیلی
ناشر چاپینشر ارس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۲۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح

برای دریافت کتاب صوتی نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.