معرفی و دانلود کتاب صوتی چرند و پرند

عکس جلد کتاب صوتی چرند و پرند
قیمت:
۶۰,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چرند و پرند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چرند و پرند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی چرند و پرند

کتاب صوتی چرند و پرند اثر علی اکبر دهخدا، از جمله آثار مهم و ارزشمند در ادبیات فارسی است. این کتاب که درون‌مایه‌ای انتقادی دارد و به سلاح طنز نیز مجهز است، در قالب داستان‌های کوتاه، نامه‌ها، اعلامیه‌ها و... وضع اجتماعی و سیاسی ایرانِ حدود 120 سال پیش را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی چرند و پرند

علی‌اکبر دهخدا یا همان میرزا علی‌اکبرخان قزوینی نامی برجسته و شناخته‌شده در ادب پارسی است. او شاعر، ادیب، لغت‌شناس و سیاستمدار به‌نام ایرانی است که شاید مهم‌ترین کارش در جهت رشد زبان و ادب فارسی، تدوین و تألیف لغت‌نامه‌ی جامع دهخدا باشد. سبک نگارش دهخدا همواره با بیانی طنزآمیز گره خورده بود و این شیوه‌ی نویسندگی، در خلق کتاب صوتی چرند و پرند که مجموعه‌ای از نوشته‌های او برای نشریه‌ی صوراسرافیل است، به اوج و کمال خود رسید. طنز دهخدا در این نوشته‌ها در قالب انتقادی قرار گرفت و مجالی شد تا گره‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم ایران را در مرکز توجه قرار دهد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی چرند و پرند

علی اکبر دهخدا شاگرد و دست‌پرورده‌ی شیخ هادی نجم‌آبادی بود که از افراد تأثیرگذار در جنبش مشروطه محسوب می‌شود. بودن در جمع اولین فارغ‌التحصیلان مدرسه‌ی علوم سیاسی و بعد هم همراهی سفیر ایران در وین به عنوان منشی نیز، آگاهی سیاسی و تجربه‌های ارزشمندی به دهخدا داد. بعدها با برگشتن او به ایران، جهانگیرخان شیرازی و قاسم‌خان تبریزی از او دعوت به همکاری کردند تا برای نشریه‌ی تازه‌تأسیسشان به نام صوراسرافیل، مطلب بنویسد. نویسندگی در صوراسرافیل برای استعداد سیاسی و ادبی شگرف دهخدا مانند سکوی پرتابی شد تا اندیشه‌ها و انتقاداتش از هرآنچه باعث عقب‌ماندگی و تحجر جامعه‌ی ایران بود را به گوش همگان برساند. او در این مقالات که با نام چرند و پرند به چاپ می‌رسیدند، به موضوعات فراوانی چون فساد دولت‌مردان، انتصاب افراد نالایق، نفوذ خارجی‌ها، ظلم و ستم، تهدید آزادی بیان، جهل عامه‌ی مردم، نبود آموزش برای زنان و کودکان، خرافات، شکاف مالی میان اقشار مختلف، دروغ و دورویی در میان روزنامه‌نگاران و... حمله می‌کرد و دور از ذهن نیست که بابت این طنز تندوتیز هزینه‌های بسیاری نیز می‌داد.

در گیرودار انتشار مقالات دهخدا در صوراسرافیل، که شما آن را در کتاب صوتی چرند و پرند می‌شنوید، عده‌ای از سنت‌گرایان افراطی در انجمن اتحادیه‌ی طلاب رأی به تکفیر او دادند و در مجلس از او شکایت کردند. مجلس اما اثری از آنچه موجب تکفیر شود در نوشته‌های دهخدا ندید. همزمان سیاسیون نیز به سبب انتقادهای بی‌پرده‌اش او را تحت فشار گذاشتند که مجلس اظهار نظر در این مورد را به وزارت علوم و معارف آن زمان سپرد. دهخدا برای پاسخ به این شکایات در مجلس حاضر شد و توانست با استدلال‌های عقلانی و حاضرجوابی ذاتی‌اش، از تله‌ی این اتهامات بگریزد. البته نگهبانان مجلس مجبور شدند برای حفظ جانش او را از در پشتی خارج کنند تا در دام افراطیون مسلحی که بیرون ساختمان مجلس در انتظارش بودند نیفتد. این دردسرها چیزی نبود که مانع تلاش‌های او و موسسین سوراصرافیل در آگاهی‌بخشی به مردم شود، اما در نهایت غضب محمدعلی شاه جان جهانگیرخان شیرازی را گرفت و دهخدا را نیز به پاریس تبعید کرد.

کتاب صوتی چرند و پرند اثری از علی‌اکبر دهخدا است که نشر صوتی جیحون و انتشارات ارس، به ترتیب ناشران صوتی و متنی آن هستند. این کتاب صوتی را با صدای هوتن شاطری‌پور می‌شنوید.

کتاب صوتی چرند و پرند برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به متون ادبی طنز با درون‌مایه‌ی انتقادی علاقه دارید، این کتاب صوتی مناسب شماست.

در بخشی از کتاب صوتی چرند و پرند می‌شنویم

اولاً من ابداً با عقاید شما یک قدم همراه نیستم، ثانیاً امروز سوءادب نسبت به وکلای مجلس خرق اجماع امت است. برای این که هرچند موافق شریعت ما و مطابق قوانین هیچ جای دنیا هم نباشد، اما امروز بقال‌های ایران هم می‌دانند که وکیل مقدس است؛ یعنی وقتی آدمیزاد وکیل شد، مثل دوازده امام و چهارده معصوم، پاک و بی‌گناه است. ثالثاً چطور می‌شود آدمیزاد مسلمان باشد، سید باشد، آخوند باشد، حاجی باشد، صاحب ریش وکوپال باشد و از همه بدتر به قرآن هم قسم خورده باشد، آن وقت مثلاً به قول باباگفتنی محض حسادت یا حرص یا نعوذبالله محض قولی که وکیل‌باشی در انجمن شصت‌نفری داده، پایش را توی یک کفش بکند که این دو نفر علمدار آزادی و پنج، شش وکیل بی‌غرض را از مجلس بتاراند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
درباره‌ی نویسنده
27 دقیقه
از شماره‌ی یک - دوره‌ی اول روزنامه‌ی صوراسرافیل
26 دقیقه
از شماره‌ی شش - مکتوب شهری
29 دقیقه
از شماره‌ی یازده - رضی غزنوی
25 دقیقه
از شماره‌ی چهارده
23 دقیقه
از شماره‌ی هجده
28 دقیقه
از شماره‌ی بیست
28 دقیقه
از شماره‌ی بیست‌ودو - مکتوب
32 دقیقه
از شماره‌ی بیست‌وپنج - دروس الاشیا
29 دقیقه
از شماره‌ی بیست‌ونه
22 دقیقه
از شماره‌ی اول دوره‌ی دوم چاپ ایوردون

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی چرند و پرند
نویسنده
راویهوتن شاطری پور
ناشر چاپینشر ارس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۳۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی چرند و پرند

مهدی حمیدی
۱۴۰۲/۱۲/۴
چرند و پرند نوشته زنده یاد استاد دهخدا کتابی بسیار زیبا و با خوانشی استادانه انجام شده و اگر بدون اطلاع قبلی از نویسنده اثر خوانده شود، تصور میگردد نویسنده‌ای معاصر به شرح حال اکنون مملکت می‌پردازد و از این بابت جای بسی تعجب و در عین حال تاسف می‌باشد که حوادث و رویدادهای این کشور دائما در حال تکرار می‌باشد. خواندن این کتاب را بسیار توصیه می‌نمایم.
علیرضا خوانی
۱۴۰۳/۲/۹
کتاب خیلی عالی بود
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی چرند و پرند

برای دریافت کتاب صوتی چرند و پرند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.