معرفی و دانلود کتاب عاشق

عکس جلد کتاب عاشق
قیمت:
۲۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عاشق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عاشق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عاشق

کتاب عاشق، اثر نویسنده‌‌ی تحسین‌شده‌ی فرانسوی، مارگریت دوراس، روایت عشقی‌ست طرد شده. این کتاب که با الهام از زندگی خالق اثر نوشته شده، داستان دلدادگی دختری فرانسوی و مردی چینی‌تبار، در میان بحبوحه‌ی استعمار فرانسه در ویتنام را روایت می‌کند. رمان نامبرده، ضمن فروش میلیون‌ها نسخه در طول انتشار خود، جایزه گنکور در سال 1984 را برای نویسنده به ارمغان آورد.

دربار‌ه‌ی کتاب عاشق

مارگریت دوراس (Marguerite Duras) برای علاقه‌مندان جدی ادبیات نامی آشناست. او در رمان معروف خود، عاشق (The lover)، برشی از زندگی عاشقانه‌ی خود در اوان نوجوانی و در دهه‌ی 1930 ویتنام را روایت می‌کند.

راوی داستان که اکنون زنی سالخورده است، به خاطرات روزهای پرشور نوجوانی برمی‌گردد؛ به زمانی که دختری پانزده‌ساله است و به عشق جوانکی چینی‌تبار که دوازده سال بیش از او سن دارد، دل می‌بندد. دختر داستان، در سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی، و در مدرسه‌ای شبانه‌روزی تحصیل می‌کند. او از محبت و حمایت پسرک ثروتمند چینی بهره می‌برد، اما خبردار نیست که عشق پنهانی‌اش چه عواقبی برای او به همراه خواهد داشت...

پدر دخترک مرده و مادرش بیمار است. با این‌ وجود، خانواده‌ی محافظه‌کار دختر، با خبردار شدن از عشق جنجالی او، روز‌به‌روز فشار و تحقیر بیشتری به دختر روانه می‌کنند. اما ماجرا فقط به این‌جا ختم نمی‌شود. هیچ‌کس در جامعه‌ و عرف آن زمان، حاضر نیست چنین عشقی را بپذیرد. با خبردار شدن خانواده‌ی پسر مخالفت‌ها دوچندان می‌شود؛ طوری که اگر رابطه‌شان ادامه پیدا کند، دیگر خبری از ثروت خانوادگی برای او نخواهد بود. اما دختری که اکنون در آستانه‌ی شانزده‌سالگی‌ست، چطور می‌تواند از عشق خود مراقبت کند؟ آیا او از پس این مسیر پرگره بر‌می‌آید؟ یا عشق او نیز به خیل عظیم عشق‌های نافرجام منتهی می‌شود؟ برای باخبر شدن از زندگی دخترک و سرگذشت پرحادثه‌ی او، با روایت مارگاریت دوراس و کتاب عاشق همراه باشید.

رمان عاشق در سال 1948 منتشر و با استقبال خوبی همراه شد؛ نسخه‌ی فارسی این کتاب به همت نشر امتیاز و با ترجمه‌ی گندم نسرکانی در اختیار علاقه‌مندان فارسی‌زبان قرار گرفته است.

اقتباس‌های فرهنگی از کتاب عاشق

در سال 1992 فیلمی با اقتباس از رمان عاشق، با همین نام و به کارگردانی ژان-ژاک آنو (Jean-Jacques Annaud)، کارگردان فرانسوی ساخته شد. جین مارچ در نقش دختر فرانسوی به عنوان ستاره‌ی این فیلم ظاهر شده است. این رمان همچنین تاکنون الهام‌بخش نمایشنامه و تئاتر‌های مختلفی بوده است.

جوایز و افتخارات کتاب عاشق

  • برنده‌ی جایزه‌ی گنکور
  • برنده‌ی جایزه‌ی Scott Moncrieff
  • برنده‌ی جایزه‌ی Prix Ritz Paris-Hemingway

نکوداشت‌های کتاب عاشق

  • این کتاب یک رمان زنده و ماندگار و یک اثر هنری درخشان است. (The Plain Dealer)
  • رمان عاشق داستانی‌ست قدرتمند، معتبر، کاملاً موفق و در یک کلام، کامل. (The New York Times Book Review)
  • این رمان یک جواهر نفیس است؛ داستانی چند‌وجهی مانند الماس، بدون درز و همچنین صیقلی، مانند مروارید! (Boston Herald)

کتاب عاشق برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمامی عاشقان جهان ادبیات، به‌ویژه ادبیات داستانی و داستان‌های عاشقانه پیشنهاد می‌شود. این کتاب همچنین پیشنهاد ارزشمندی‌ست برای علاقه‌مندان به مطالعه‌ی آثار نویسندگان زن ادبیات جهان.

با مارگریت دوراس بیشتر آشنا شویم

مارگریت دوراس (متولد 1914) از نویسندگان و کارگردانان پیشگام فرانسوی است. او درطول زندگی خود ده‌ها داستان‌، مقاله، فیلم و فیلم‌نامه از خود به جای گذاشت و بیش از هرچیز برای برای نوشتن فیلم‌نامه‌ی فیلم «هیروشیما، عشق من»، کسب جایزه‌ی کن و نامزدی جایزه‌ی اسکار شهرت جهانی به دست آورد.

او سال‌های نوجوانی خود را در مناطق مستعمره‌ی فرانسه در شرق آسیا گذارند و سال‌ها بعد ماجرای عشق نوجوانی خود را در رمان پیش رو یعنی عاشق بازگو کرد. از دیگر آثار داستانی و ترجمه‌شده‌ی دوراس می‌توان به کتاب‌های «امیلی ال» و «باغ گذر» اشاره کرد. او به واسطه‌ی سبک سنت‌شکنانه و نثر ویژه‌ی خود به‌عنوان یکی از نویسندگان زن تحسین‌شده در ادبیات مدرن شناخته می‌شود. مارگریت دوراس سرانجام در سال 1996 و پس دوران بیماری، به جهان دیگر سفر کرد.

در بخشی از کتاب عاشق می‌خوانیم

داستان زندگی من وجود ندارد. یعنی اصلاً داستانی ندارد که بخواهد وجود داشته باشد. زندگی من هیچ‌نقطه اوجی ندارد. نه مسیری، نه جاده‌ای. فضا‌های بزرگی وجود دارد که آدم تظاهر می‌کند قبلاً جای کسی بوده ولی در واقع این‌طور نیست‌، در زندگی من هیچ‌کسی نبوده است. داستانِ بخش کوچکی از دوران جوانی‌ام را کم و بیش نوشته‌ام که در همین حد کافی است. منظورم همین بخشِ رد شدن از رودخانه است. چیز‌هایی که الان می‌نویسم هم متفاوت و هم مشابه نوشته‌های قبلی‌ام است.

قبلاً از دوره‌های شفاف زندگی‌ام، یعنی دوره‌هایی که روشن بودند حرف می‌زدم، ولی حالا می‌خواهم درباره دوره‌های پنهان و ناشناخته جوانی‌، از حقایق‌، احساسات و اتفاقاتی که آن‌ها را دفن کرده بودم حرف بزنم. من در محیطی شروع به نوشتن کردم که مرا به سکوت سوق می‌داد. برای آدم‌های آن دوره‌، نوشتن هنوز هم یک چیز اخلاقی بود. ولی‌ امروزه دیگر نوشتن چیزِ خیلی مهمی به نظر نمی‌رسد. گاهی به این نتیجه می‌رسم که اگر نوشتن تمام چیز‌ها‌، تمام تناقضات‌، یک کار پیچیده نباشد‌، پس نوشتن از پوچی‌ها و نیستی‌ها هم اصلاً مهم نیست. می‌دانم هر وقت تمام چیز‌های پیچیده تبدیل به یک موجودیت غیرقابلِ بیان شوند‌، دیگر نوشتن چیزی به جز آگاهی‌بخشی نیست. ولی من معمولاً هیچ نظری ندارم‌، چون می‌توانم ببینم که همه گزینه‌ها می‌تواند درست باشد‌، اینکه دیگر هیچ مانعی وجود ندارد‌. نوشتن گیج شده و نمی‌داند به کجا برود‌، کجا نوشته و کجا خوانده شود. بعید بودنِ ذاتی آن دیگر پذیرفته نیست. ولی در این لحظه دیگر نمی‌خواهم به‌ این موضوع فکر کنم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عاشق
نویسنده
مترجمگندم نسرکانی
ناشر چاپینشر امتیاز
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات122
زبانفارسی
شابک978-622-968338-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عاشق

سارا قراچرلو
۱۴۰۱/۱۱/۳
کتاب رو خوندم موضوع منحصر بفردی نداشت تا اخر داستان دنبال نقطه اوج برای داستان می‌گشتم ولی تا اخر داستان با یک ریتم کند و معمولی پیش رفت و نکته‌ای که وجود داره اسم کتاب هست که بنظرم در این داستان واژه عاشق مورد ظلم قرار گرفته درکل پیشنهاد نمی‌کنم خونده بشه از خیلی از صفحاتش می‌گذشتم که زودتر تمومش کنم
ملیحه ایدر
۱۴۰۳/۲/۴
روایت دختری که برای فراراز تنش‌های خانواده سعی میکنه بامردی که اختلاف سنی زیادی باهم دارن وقت ش روبگذرونه واین بین هم ماجراهایی که براش اتفاق میفته ولی حاضرنیست ازعشقش دست بکشه
مرضیه نیک فطرت
۱۴۰۱/۹/۲۵
اصلا جالب نبود جهت نداشت و جذب نمی‌کرد
میترا حاجی حسین زاده
۱۴۰۱/۹/۱۰
جالب نبود ساختارضعیفی داشت
جمیله ابول پور
۱۴۰۱/۱۱/۸
بسیارگنگ و ترجمه ضعیف
ریحانه
۱۴۰۲/۵/۱۸
قلم زیبایی نداشت خیلی لذت نبردم
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب عاشق

برای دریافت کتاب عاشق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.