معرفی و دانلود کتاب عصر فئودالیسم

عکس جلد کتاب عصر فئودالیسم
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عصر فئودالیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عصر فئودالیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عصر فئودالیسم

فئودالیسم دورانی بود که در آن نظام ارباب - رعیتی بر جامعه‌ی اروپا حکم‌فرما بود. در کتاب عصر فئودالیسم نوشته‌ی تیموتی لوی بیل می‌خوانید که چگونه فئودالیسم به وجود آمد؛ شوالیه‌ها چه کسانی بودند و چه وظایفی به آنان واگذار شده بود؛ پادشاهان فرانسه و انگلیس در این دوره چه نقشی داشتند؛ و سرانجام چگونه عصر فئودالیسم به پایان رسید.

درباره‌ی کتاب عصر فئودالیسم

مردان شجاعی که زره‌ و کلاهخودی درخشان پوشیده‌اند، با شمشیر و نیزه در جنگ‌ها شرکت می‌کنند، به قلعه‌هایی دور می‌روند و به شاهزاده‌خانم‌هایی زیبا دل‌ می‌بازند. این‌ تصاویر، حاصل تخیل ما درباره‌ی شوالیه‌های قرون است. اما این مردان قهرمان به‌راستی که بودند؟ چگونه آن‌قدر نامشان را در کتاب‌ها می‌شنویم و آن‌ها را دوست داریم؟‌ تیموتی لوی بیل (Timothy L Biel) در کتاب عصر فئودالیسم (The age of feudalism) به این سؤال و بسیاری از پرسش‌های دیگر درباره‌ی قرون وسطی، پاسخ خواهد داد.

پیش از پرداختن به تاریخچه‌ی پدید آمدن شوالیه‌ها بهتر است با فئودالیسم آشنا شویم. معروف است که رولو، رئیس وایکینگ‌ها، در سال 911 در بخشی از سرزمین فرانسه ساکن شد. پادشاه فرانسه به او زمین‌های زیادی داد و در عوض از رولو خواست که همراه با جنگجویانش از فرانسه محافظت کند. رولو نیز سوگند وفاداری خورد و از دستور پادشاه اطاعت کرد. نظام فئودالی، این‌گونه به وجود آمد. پیمان یا سوگند فئودالی بین دو طرف است: اربابان یا لردها و واسال‌ها یا خدمتگزاران. واسال‌ها معمولاً شوالیه‌هایی بودند که در خدمت ارباب قرار داشتند. جالب است که ریشه‌ی اسم فئودالیسم از کلمه‌ی فی (تیول) می‌آید. فی یا فیف در ابتدا هدایایی مانند زره، جنگ‌افزار یا خانه بود. اما از قرن دهم میلادی فی یا فیف قطعه زمینی بود که ارباب به واسال اهدا می‌کرد. دهقانان یا سرف‌ها نیز طبقه‌ای پایین‌تر از واسال‌ها بودند که برای آنان کار می‌کردند.

به‌طور خلاصه شاه در رأس حکومت قرار داشت، سپس اربابان بودند که در کشور انگلیس لرد، بارون یا ارل خوانده می‌شدند و در فرانسه کنت یا دوک نام داشتند، واسال‌ها پایین‌تر از اربابان قرار می‌گرفتند و اغلب شوالیه‌هایی بودند که همیشه باید در جنگ حاضر می‌شدند و در پایان سرف‌ها یا دهقانان قرار داشتند که برای واسال‌ها کار می‌کردند. تیموتی لوی بیل در فصل‌های گوناگون کتاب عصر فئودالیسم، با جزئیات بیشتری نظام فئودالی را تشریح می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب عصر فئودالیسم

همانطور که اشاره شد، هر ارباب در ازای خدمات نظامی و امنیتی، فیف‌های خود را میان شوالیه‌ها یا واسال‌ها تقسیم می‌کرد. شوالیه‌ها باید از خانه‌ی اربابان در مقابل حملات مهاجمان محافظت می‌کردند. هر شوالیه می‌توانست هر مقدار زمینی یا فیفی را که به او اهدا شده بود، نگه دارد و بقیه را بین رعایایش تقسیم کند. در نتیجه شوالیه‌ها علاوه بر آن‌که جنگجویانی شجاع بودند، در نظام سیاسی آن دوره نقشی مهم ایفا می‌کردند.

فئودالیسم در اروپای غربی بعد از سقوط امپراتوری روم پدید آمد. یکی از مهم‌ترین پادشاهان قرون وسطی، شارلمانی نام داشت که می‌خواست عظمت امپراتوری روم را احیا کند و نظامی تازه بنیان نهد. او بعد از مشاوره با اشراف مورداعتمادش مجموعه قوانین مدونی تنظیم کرد که بعدها به مجموعه قوانین شارلمانی مشهور گشت. پایه‌های عصر فئودالیسم در زمان او بنیان نهاده شد. در فصل‌های اول و دوم کتاب عصر فئودالیسم، مهم‌ترین پادشاهان پس از سقوط امپراتوری روم غربی معرفی می‌شوند. تیموتی لوی بیل در فصل‌های بعدی کتاب به فئودالیسم در انگلستان و فرانسه و نقش کلیسا در این نظام می‌پردازد. جنگ‌های صد ساله‌ی انگلیس و فرانسه به همراه مرگ سیاه، زمینه را برای افول عصر فئودالیسم و همچنین قرون وسطی مهیا کردند. به این موضوع در فصل هفتم کتاب پرداخته می‌شود.

کتاب عصر فئودالیسم را تیموتی لوی بیل به نگارش درآورده و انتشارات ققنوس این اثر را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب عصر فئودالیسم برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخ قرون وسطی از مطالعه‌ی کتاب عصر فئودالیسم لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب عصر فئودالیسم می‌خوانیم

در دوران سلطنت هنرى اول پادشاه انگلستان در نیمه نخست قرن دوازدهم، نجیب‌زادگان بر سر تدارک ازدواج برنامه‌ریزى‌شده براى افزایش زمین‌هاى خود به توافق مى‌رسیدند. شاه هنرى از حقوق قدیمى خود براى واگذارى سرپرستى و حق ازدواج به واسال‌ها و پس‌واسال‌هایش بهره‌بردارى مالى زیادى مى‌کرد. اسناد زیر از خزانه شاه، که جوزف استریر در فئودالیسم نقل کرده، نشان مى‌دهد که حقوق سرپرستى و ازدواج هنرى تا چه حد سودآور بوده است:

«آلیس، کنتس وارویک، مبلغ هزار پوند و ده اسب راهوار مى‌دهد تا به او اجازه داده شود تا هر وقت که مایل است بیوه باقى بماند و شاه او را مجبور به ازدواج نکند. و اگر احیاناً خواست ازدواج کند، ازدواج نخواهد کرد مگر با موافقت و تأیید شاه و با شرایطى که شاه راضى باشد؛ و داشتن سرپرستى پسرانش که او از شوهر فقیدش، ارل وارویک، دارد.

هاویسا، که همسر ویلیام فیتز رابرت بود، مبلغ 130 مارک و چهار اسب راهوار مى‌دهد که از دست پیتر بورویى، که شاه به او اجازه‌ی ازدواج با هاویسا را داده است، در امان باشد و مجبور به ازدواج نشود.

جفرى دو ماندویل بیست هزار مارک مى‌دهد تا ایزابلا، کنتس گلوسستر، را به همراه تمام زمین‌ها و املاک استیجارى و فیف‌هایى که به او مى‌رسد، به همسرى بگیرد.

توماس دو کولویل مبلغ صد مارک براى داشتن سرپرستى پسران راجر تورپل و زمینشان تا هنگامى که به سن قانونى برسند مى‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در عصر فئودالیسم
پیشگفتار: فئودالیسم: تولد قرون وسطى
1: نخستین پادشاهان
2: از سربازان تا نجیب‌زادگان: پیدایش شوالیه‌ها
3: غلبه نورمان‌ها: فئودالیسم در انگلستان
4: کلیسا به مثابه ارباب فئودال
5: فئودالیسم و افزایش تجارت
6: زوال قدرت فئودالى و قدرت‌یابى پادشاهان
7: آخرین روزهاى فئودالیسم
یادداشت‌ها
واژه‌نامه
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عصر فئودالیسم
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-311-598-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عصر فئودالیسم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عصر فئودالیسم

برای دریافت کتاب عصر فئودالیسم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.