معرفی و دانلود کتاب ماهی کور: داستان‌های بسیار کوتاه

عکس جلد کتاب ماهی کور: داستان‌های بسیار کوتاه
قیمت:
۳۱,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ماهی کور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ماهی کور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ماهی کور: داستان‌های بسیار کوتاه

کتاب ماهی کور نوشته‌ی جیمز توماس و رابرت شپارد مجموعه‌ای از شصت داستان بسیار کوتاه است. این داستان‌ها علیرغم حجم کوتاهشان بسیار عمیق‌اند و ذهن را به تفکر وامی‌دارند؛ هر داستان از منطقه‌ای خاص برآمده و دارای مفاهیمی تأثیرگذار درباره‌ی فرهنگ‌های متفاوت است.

دربارهی کتاب ماهی کور

یک اثر جذاب برای دوستداران داستان‌های مینی‌مال! در داستان‌نویسی به داستانهای بسیار کوتاه، flash fictions یا داستانهای لحظهای می‌گویند و می‌توانند از چند کلمه تا چند صفحه باشند؛ اما از داستان کوتاه، کوتاه‌ترند. در کتاب ماهی کور (Flash Fiction forward) جیمز توماس (James Thomas) و رابرت شپارد (Robert Shapard) با مطالعهی فراوان و تحقیق در آمریکا و مناطق دیگر شصت داستان را در مجموعهی خود گردآوری کرده‌اند. نکتهی مهم در این داستان‌ها وجوه متفاوت فرهنگی و عمیق بودنشان است. این داستانها از دو هزار کلمه تجاوز نمیکنند و تجربهای کوتاه ولی دلپسند به خواننده ارائه میدهند.

داستانهای کتاب ماهی کور گاه یک سنت خاص را نشان میدهند و گاه در خلال بعضی تجربه‌های روزمره رقم می‌خورند؛ گاهی اوقات طنزآمیزند و در موقعیت‌هایی، پرسشی بنیادین را مطرح می‌کنند؛ اما هرچه باشند ما را با لحظات و تجربیاتی عمیق همراه خواهند کرد. در این داستان‌ها ما میهمانی زودگذر در یک جهان متفاوت هستیم و لحظاتی کوتاه خود را در لحظه‌هایی خاص می‌یابیم. در کتاب ماهی کور معانی انسانی داستان‌ها درخشان است و همین شفافیت تصویر و هدفمندی کلمات باعث لذت خواندن میشود.

جیمز توماس و رابرت شپارد در کتاب ماهی کور طبق تجربهی چندین سالهشان در جمع‌آوری این مجموعه داستان از نقاط مختلف جهان، دریافتهاند که داستان‌‌های کمتر از یک‌سوم صفحه و بیشتر از یک صفحه می‌توانند معیار یک داستان لحظهای باشند؛ البته در ادامه خاطرنشان میکنند که این تعاریف خیلی دقیق نیستند و ممکن است نتوان آن را همیشه به عنوان یک معیار ثابت به کار برد. ازنظر برخی نیز داستانهای لحظهای را می‌توان به سه قسمت، داستان کوتاه کوتاه، داستان برق‌آسا و داستان ناگهانی تقسیم کرد البته امروزه این ژانر کمتر در پی وضع حد و حدود برای خود است!

نکتهی بسیار مهم داستانهای لحظهای این است که چون داستان بسیار فشرده میشود موضوع اصلی باید نسبت به روایت داستان بزرگ‌تر و کلی باشد؛ همچنین باید توجه داشت که در این نوع ادبی، موضوعات از گسترهی جمله و نوشتار فراتر می‌روند و در ذهن خواننده و نویسنده نیز امتداد می‌یابند. بنابراین باید برای موضوع داستان لحظهای، ایدهای را انتخاب کرد که این قابلیت‌ها را درون خود داشته باشد.

کتاب ماهی کور همچنین سبب آشنایی با بسیاری از نویسندگان ناشناختهای میشود که با هنرمندی تمام در این‌گونه‌ی داستان‌نویسی فعالیت میکنند.فرم روایی این داستانها مناسب با ذائقه‌ی مردم است؛ چراکه در دنیای امروز میل اکثر مردم به خواندن مطالب کوتاه بیشتر است و به مطالعه‌ی متنهای کوتاه، خاصه در رسانههای اجتماعی گرایش دارند. ازاین‌رو این سبک از داستان میتواند از اقبال خوبی نیز برخوردار باشد.

کتاب ماهی کور نوشتهی توماس جیمز و رابرت شپارد توسط علی بخشی ترجمه‌شده و انتشارات پله آن را عرضه کرده است.

نکوداشتهای کتاب ماهی کور

  • این داستانها توانایی پرواز افکار خوانندگان را به چالش میکشند (چارلز باکستر)
  • داستانهای این کتاب می‌توانند در یک صفحه همان کاری را بکنند که یک رمان در 200 انجام می‌دهد. (مارک استرند)

کتاب ماهی کور مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به‌تمامی علاقه‌مندان به داستانهای کوتاه خارجی پیشنهاد می‌شود.

با جیمز توماس و رابرت شپارد بیشتر آشنا شویم

جیمز توماس، اهل آمریکا نویسنده و ویراستار است. او به همراه رابرت شپارد استاد دانشگاه هاوایی است که همراه با هم به گردآوری داستانهای عامیانه کوتاه و لحظهای پرداختهاند. کتابهای «بهترین بچهی عالم»، «ماهی کور» و «داستان ناگهان» از جمله آثار آن‌هاست.

در بخشی از کتاب ماهی کور: داستان‌های بسیار کوتاه می‌خوانیم

«تقسیم شو یا بمیر.» حلقه‌ی هم‌نژادهای شرورش در خود مچاله‌اش کرده بودند و می‌خواندند: «تقسیم شو یا بمیر.» اما او نمی‌خواست تقسیم شود. می‌خواست دست‌نخورده و تنها در گوشه‌ی دنجش در اقیانوس بماند و با اجسام داغ گرم شود. روی سطح آب، ماهی‌ها یا در جهت اشتباه شنا می‌کردند یا جنازه‌های‌شان شناور می‌شد. او به چشم یکی‌شان برخورد کرد. گرمایی که هنگام برخورد به آن چشم مرده درونش فوران ‌کرد شهوت‌انگیز بود. برای لحظه‌ای دلش برای تقسیم شدن پر زد، با شور و شوق آرزو کرد دو‌تا شود اما این احساسی زودگذر بود. در حالی که سعی می‌کرد آواز پرطمطراق بقیه را نشنیده بگیرد، به خودش گفت: «این نیز ‌بگذرد.»

همه‌چیز با درد تنهایی شروع شده بود، انزوایی که ضعیف‌ترین‌ها نمی‌توانستند از آن جان به‌در ببرند. تا حد مرگ گریه می‌کردند. اما قوی‌ترها دنبال دیگرانی بودند شبیه خودشان. بعد به عنوان یک گروه، دور و برشان را به دنبال غذا گشتند. اگر هوا گرم بود و باد آرام می‌وزید و اگر لجن‌های ضخیم و غنی گرم می‌شدند و به جریان‌های آرام پمپاژ می‌شدند، همه‌ی آن‌ها در یک لحظه می‌توانستند تقسیم شوند. یک معاشقه‌ی گروهی بود با هزاران شرکت‌کننده، صدها هزار، میلیون‌ها. لرزان از لذت به سطح آب پرتاب می‌شدند.

فهرست مطالب کتاب

داستان‌ها / جان ادگار وایدرمن
یادداشت / جیمز توماس و رابرت شپارد
پایین پریدن / دان شِی
کاهنِ خاطرات مردمان کریچ / پل ترو
بیست و یک / جیم گریس
پیش از حمام / اسماعیل کاداره
شاگرد نانوا / سینتیا اندرسون
خواب / کاترین وبر
گاراژ بومی به سبک قدیمی / کریستوس
چطور یک خانه را آتش بزنیم؟ / استیس بوجکو
کل‌کل هالاپِنیو / ری گونزالز
جریان‌ها / هانا باتمی
1951 / ریچارد باوش
گلوله / کیم چرچ
خوردگی منظره / لوییجی مالربا
دهان ضد غم خیلی باز / ران کارلسون
چیزهایی که باید بدانی/ ا. م. هومز
گل سرخ / ژان بیگِنه
تیفانی / استیسی ریشتر
گربه‌ها در سالنِ بازی زندان / لیدیا دیویس
تراز / کیت اسکریبنر
ماهی کور / ملانی رِی تان
صداهای توی سرم / جک هَندی
حقیقتی کهن در کاستا ریکا / لان اوتو
اسطوره‌ها / آر. ال. فاترِل
احیای پَتر / جان گولت
ماهی کله‌گاوی / لی الیسون ویلسون
تصادف / دیو اگرز
قرار عاشقانه‌ی من با زنی نئاندرتال / دیوید گلف
آتش‌سوزی پترسون‌ها / بری گیفورد
کلمات / جان ای. مک‌کَفری
شهر سیاه / لئوناردو الیشان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ماهی کور: داستان‌های بسیار کوتاه
نویسنده،
مترجمعلی بخشی
ناشر چاپیانتشارات پله
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-600-94695-5-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ماهی کور

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ماهی کور

برای دریافت کتاب ماهی کور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.