معرفی و دانلود کتاب مد و مدرنیته

عکس جلد کتاب مد و مدرنیته
قیمت:
۱۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مد و مدرنیته و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مد و مدرنیته و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مد و مدرنیته

کتاب مد و مدرنیته اثر الیزابت ویلسون از جمله کتاب‌های خواندنی حوزه‌ی مطالعات فرهنگی است و یکی از بهترین منابع برای درک نقش مد در چگونگی شکل‌گیری مدرنیته به حساب می‌آید. نویسنده در این کتاب به انتخاب فشن و نقش آن در ظهور و تحولات سوژه‌ی مدرن و مسائل مربوط به آن پرداخته شده است.

درباره‌ی کتاب مد و مدرنیته

الیزابت ویلسون (Elizabeth Wilson) در کتاب مد و مدرنتیه (Adorned in Dreams: Fashion and Modernity) به سراغ مسأله‌ای جامعه‌شناسانه رفته است: مد و فشن و تاریخ شکل‌گیری آن در دوران مدرن. شکل‌گیری سوژه‌‌ی مدرن غربی به عوامل مختلفی بستگی داشته که از نگاه ویلسون، مد یکی از عوامل تناقض‌برانگیز مرتبط با آن است. اینکه چگونه تحول مد در تاریخ مدرنیته به شکل‌گیری، تحول و البته فروپاشی سوژه‌ی مدرن انجامیده، بحث اصلی کتاب حاضر است. ویلسون با سرک کشیدن به هزارتوی فشن در حیطه‌ی مطالعات زنان و جنسیت، مطالعات شهری و مطالعات پوشاک توانسته درک عمیقی از ماهیت فشن در عصر مدرن ارائه دهد.

معرفی و دانلود کتاب مد و مدرنیته

این کتاب از جمله دستاوردهای آکادمیک الیزابت ویلسون به‌عنوان یک استاد دانشگاه در رشته‌ی مطالعات فرهنگی محسوب می‌شود. چنانکه از مباحث مطرح‌شده در کتاب مد و مدرنیته پیداست، جامعه از منظر الیزابت ویلسون عرصه‌ی نبرد افکار است، با این ملاحظه که افکار در قالب‌های گوناگونی تجلی پیدا می‌کنند. به زعم ویلسون، مد و پوشاک یکی از مهم‌ترینِ این قالب‌هاست. از نظر نویسنده، ما همه در میدانِ جنگ جامعه، با انتخاب و تبعیت از الگوی خاصی از فشن زره‌پوش می‌شویم. مبارزات زنان و گروه‌های اقلیت جنسی، تا حدی گواه این ادعاست. در همین راستا، کتاب مد و مدرنیته کلیشه‌های قالب فکری، خصوصاً کلیشه‌های رایج در تفکر سوسیالیستی مبنی بر کم‌اهمیت شمردن پوشاک در سبک زندگی را زیر سوال می‌برد و در مقابل، پوشاک و مسئله‌ی مد را به چشم فرصتی برای ظهور توانمندی‌ها می‌بیند.

کتاب مد و مدرنتیه، افزون بر تمام ایده‌های درخشان و نظرات جدیدی که دربر دارد، از جهت دیگری نیز حائز اهمیت است؛ این کتاب پر از ارجاعات علمی به منابع معتبر است که این موضوع آن را به کتابی قابل ارجاع و درخور در محافل دانشگاهی تبدیل می‌کند. کتاب‌های دیگر ویلسون از جمله «چه باید درباره خشونت علیه زنان انجام شود» و «تناقض فرهنگ: شهرها، فرهنگ، زنان» همه دغدغه‌های مشابهی را در حوزه‌ی مطالعات زنان دنبال می‌کنند.

ناصرالدین غراب به یاری نشر علمی-فرهنگی این کتاب را که در دوازده فصل نگاشته شده، به فارسی منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب مد و مدرنیته

  • اثری موشکافانه، متمرکز و هوشمندانه که به‌طور گسترده‌ای آموزنده است. (لس‌آنجلس تایمز)
  • الیزابت ویلسون در مجامع بین‌الملل به‌عنوان صاحب‌نظر در زمینه‌ی مد شناخته می‌شود و این اثر، شاهکار اوست. (والری استیل)
  • مد و مدرنیته بهترین کتابی‌ست که تاکنون درباره‌ی این موضوع خوانده‌ام. (آنجلا کارتر)

کتاب مد و مدرنیته برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مطالعات جنسیت، تحول هویت در طول تاریخ و مطالعات فشن از جمله موضوعات مورد علاقه‌ی شما هستند، این کتاب دربردارنده‌ی ایده‌های شگفت‌انگیزی است که به غنای دانش شما در این حوزه می‌افزاید. خواندن این اثر همچنین به همه‌ی دوست‌داران مطالعات تاریخی مد و دانشجویان رشته‌های مرتبط با این حیطه اکیداً توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب مد و مدرنیته می‌خوانیم

بهره‌کشی و سوء ‌استفاده از کارگران - اغلب زنان - در صنعت پوشاک و نساجی قرن نوزدهم داستانی بسیار آشنا برای همگان است و تناقض هولناک میان تجمل دنیای مد و درد و رنج کسانی که به تحقق آن کمک کردند بسیاری از اصلاح‌طلبان قرن نوزدهم را در تقابلی تمام‌عیار با مد قرار داد. بانوی شیک و مد روز، محصور در ژپون یا فنرهای محکم دامنش، به نماد ریا و تزویر بورژوازی هم برای نمایندگان کارگران و هم برای فیمینیست‌ها تبدیل شد. بدین ترتیب، آگاهی از بی‌عدالتی ناشی از شرایط فوق نیز به نارضایتی دیرینه اخلاقی از پوچی و بیهودگی لباس افزوده شد.

این صنعت پنبه بود که موجب تشدید خیزش انقلاب صنعتی در بریتانیا، که اولین کشور صنعتی‌شده جهان به حساب می‌آمد، شد. با ظهور ماشین‌آلات صنعتی، زندگی کل اجتماعات زیر‌و‌رو و نابود شد. تامسون و جان فاستر، از میان دیگران، با جزییات به تشریح فرآیندی پرداخته‌اند که صنایع دستی و روستایی بافندگان را به صنایع کارخانه‌ای تبدیل می‌کند، فرایندی که از دست دادن استقلال و استانداردهای زندگی، شرایط عمدتاً سخت و دشوار و بهره‌کشی از زنان و کودکان را، که پیشتر بی‌سابقه بود، به همراه داشت. طی چندین سال، صنعت پنبه بریتانیا با سلطه بر جهان موجب نابودی صنایع پنبه بومی شبه‌قاره هند و غارت مواد خامی شد که صنعت مذکور بر اساس آن شکل گرفته بود.

اولین پارچه پنبه‌ای، فاستونی نخی، از قرن شانزدهم به این طرف شناخته شد (واژه «جین» (همچون جین‌های آبی) از شهر جنوا در ایتالیا آمده است، زیرا یک نوع از فاستونی در آن جا تولید می‌شد) در قرن هفدهم شهر منچستر به شهر پنبه تبدیل شد؛ از آن جا که هیچ گاه این شهر جزء شهرهای صنفی یا تجاری نبود، بنابراین در ایجاد و توسعه شکل جدیدی از تجارت آزادانه‌تر بود (اتحادیه‌های صنعت‌گران قرون وسطا توان محدود کردن چنین پیشرفت‌هایی را داشتند).

فهرست مطالب کتاب

درباره نویسنده و کتاب
پیشگفتار
فصل 1: مقدمه
فصل 2: تاریخ مد
فصل 3: تبیین‌های ناروا
فصل 4: صنعت مد
فصل 5: مد و تمایلات جنسی
فصل 6: جنسیت و هویت
فصل 7: مد و زندگی شهری
فصل 8: مد و فرهنگ عامه
فصل 9: لباس مقابله‌ای
فصل 10: لباس‌های آرمانی و اصلاحات در لباس
فصل 11: فمینیسم و مد
فصل 12: دوران در حال گذر / تغییر دولت‌ها
پی‌نوشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مد و مدرنیته
نویسنده
مترجمناصرالدین غراب
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات388
زبانفارسی
شابک978-600-121-833-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های مد و پوشاک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مد و مدرنیته

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مد و مدرنیته

برای دریافت کتاب مد و مدرنیته و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.