معرفی و دانلود کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان: سفرنامه‌ پدر جوزپه کامپانیله از کردستان قرن نوزدهم

عکس جلد کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان: سفرنامه‌ پدر جوزپه کامپانیله از کردستان قرن نوزدهم
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان: سفرنامه‌ پدر جوزپه کامپانیله از کردستان قرن نوزدهم

کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان سفرنامه‌ی مفصل جوزپه کامپانیله، کشیش مسیحی ایتالیایی درباره‌ی منطقه‌ی کردستان است. این کتاب شما را با رویدادهای تاریخی، آداب و رسوم، عقاید دینی و جغرافیایِ کردستانِ قرن نوزدهم آشنا خواهد کرد. اثر حاضر ذیل مجموعه‌ی کتاب اقوام‌شناسی ایران به همت نشر افکار جدید به انتشار رسیده است.

درباره‌ی کتاب مردم‌ شناسی اقوام و مذاهب کردستان

در روزهایی که مبلغین مسیحی برای آشنا کردن مناطق مهم شرق، سیر و سیاحت آغاز کرده بودند، جوزپه کامپانیله (Giuseppe Campanile) سفر به کردستان را به‌عنوان یکی از مناطق استراتژیک ایران انتخاب کرد. او که به زبان عربی تسلط داشت و برخلاف برخی کشیش‌ها دست به قلم بود، به جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی منطقه‌ی کردستان، امارت‌ها و قلمروی آن و عقاید این مردم مشغول شد. کتابِ مردم‌‌شناسی اقوام و مذاهب کردستان (Histoire DU Kurdistan) حاصل این سفر استراتژیک است و فصل‌های آن شامل اطلاعات دقیقی چون موقعیت منطقه، سنت‌ها و فرقه‌های شرقی می‌شود. کامپانیله در این اثر درباره‌ی گروه‌های مختلف کرد ازجمله کردهای مسیحی، صحرانشین، عشایر منطقه سخن گفته و بر اهمیت تجاری و سیاسی کردستان تأکید کرده است.

سبک نگارش کتاب تجربه‌محور است و گاهی نویسنده سوگیری‌ها و دیدگاه‌های شخصی‌اش را هم وارد توصیفات خود می‌کند که سبب شده اثرش تا حدی جهت‌گیری ایدئولوژیک به خود بگیرد. به عنوان مثال در بخش‌هایی از کتاب نسبت به روحیات کردها اظهارنظرات یک‌جانبه‌ای داشته و به مقایسه‌ی فرهنگ غرب و شرق به قصد نشان دادن برتری فرهنگ غربی پرداخته است. با این‌حال کتاب به دلیل اطلاعات جزئی و تیزبینی نویسنده در بیان توصیفات، اثری درخور توجه است.

ترجمه‌ی این اثر با واسطه انجام شده است. ابتدا فردی به نام توماس بوآ کتاب حاضر را به زبان فرانسوی ترجمه کرده و اخیراً حمید مرادی ترجمه‌ی فرانسوی را به فارسی برگردانده است. از ویژگی‌های کتاب که می‌تواند در درک بهتر آن مفید باشد، یادداشت‌های مترجم فارسی و فرانسوی است که اطلاعاتی فراتر از متن در اختیارتان قرار می‌دهد. انتشارات افکار جدید عهده‌دار انتشار آن بوده است.

کتاب مردم‌ شناسی اقوام و مذاهب کردستان مناسب چه کسانی است؟

اگر به خواندن سفرنامه‌های شرقی، آن هم در بستر قرن نوزدهم علاقه‌مندید و اگر مایلید با فرهنگ یکی از مناطق مهم کشورتان از منظر یک مبلغ مسیحی آشنا شوید، کتاب مناسبی را انتخاب کرده‌اید. می‌توانید حس ماجراجویی‌ و لذت سفر در تاریخ را با خواندن این اثر اقناع کنید.

با جوزپه کامپانیله یشتر آشنا شویم

جوزف کامپانیله متولد 1762، نویسنده و مبلغ مسیحی ایتالیایی است. او سفرنامه‌ی خود را در سال 1818 نوشت و از نخستین اروپاییانی محسوب می‌شود که مدتی بین کردها زندگی کرده و اطلاعات کاملی از زندگی آن‌ها بیان می‌کند. او در سال 1835 درگذشته است.

در بخشی از کتاب مردم‌ شناسی اقوام و مذاهب کردستان می‌خوانیم

به‌فاصلۀ چهارساعتی قلعۀ شوش، باز هم از سوی شرق، شهر اَکرا قرار گرفته است که نه‌تنها ‌‌روستاهای فراوانی در حوزۀ خود دارد، بلکه مقّر قبایل مختلفی نیز هست؛ از جمله قبیلۀ زیباری که از قدرتمندترین و‌ جنگجوترین قبایل محسوب می‌شود. این ناحیه هم به‌وسیلۀ برادر یا پسری از پاشای عِمادیه اداره می‌شود.

اکرا، شهر تجارت و معاملات است و با بازرگانان موصل، کرکوک، اربیل و دیگر شهرهای مجاور ‌دادوستد دارد. آنان به‌همراه خود، حبوبات، جو، سبزیجات، پنبه و منسوجات به آنجا می‌آورند و روغن، کره، برنج، پشم، موم، عسل، گردو، کشمش، مرکبات مختلف خشک‌شده یا تازه و قاشق‌های چوبی را که هنرمندانه ساخته شده‌‌اند، با خود می‌برند. شهر کثیف و مرطوب است؛ زیرا چشمه‌های زیادی آن را سیراب می‌کنند و با کوه‌هایی مرتفع محصور شده است. این کوه‌‌ها ‌‌بسیار حاصلخیزند؛ به همین دلیل نه‌تنها ‌‌بزهای وحشی، گوزن‌ها، خرهای وحشی، خرس‌ها، ببر‌ها ‌‌و خرگوش‌‌ها ‌‌را، بلکه مرغکان مهاجر با پرهای دلفریب را نیز به آنجا می‌کشاند.

بیرون از شهر، باغ‌های بزرگ مرکبات و سبزیجات به چشم می‌خورند؛ اما منظم نیستند و به حال خود ر‌ها ‌‌شده‌‌اند. در اینجا گوجه‌هایی را دیدم که می‌روییدند، بدون اینکه برداشت شوند. مردم در خصوص این گوجه‌‌ها ‌‌آگاهی ندارند و نمی‌‌دانند با آن‌‌ها ‌‌چه‌کار کنند. محصول ویژۀ این سرزمین، عسل جمع‌آوری‌شده روی درخت زیتون است که آن را در ساقه‌های نی نگه می‌دارند. طعم و مزۀ آن از بهترین‌هاست. در این ناحیه اکثر حرفه‌‌ها ‌‌دیده می‌شوند‌‌. همچنین کارگاه صابون‌پزی و رنگرزی نیلگون. شهر را قلعه‌ای مستحکم و طبیعی محصور کرده که بر قلۀ کوهی ایجاد شده است. میر به‌همراه خانواده‌اش در آنجا ساکن و محکمه نیز در این محل دایر است. در میان آنجا قلعه آبِ خیلی سبکی جریان دارد. شهر حدوداً چهارهزار نفر جمعیت دارد که در این بین شصت مسیحی و تقریباً دویست یهودی زندگی می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

دیگریِ کُرد از نگاه مبلغ مسیحی
یادداشت مترجم ایرانی
مقدمه مترجم فرانسوی
فصل اوّل: توصیف کردستان، موقعیت، وسعت و حکومت
فصل دوم: امارات کردستان و قلمرو آنان
فصل سوم: عقاید کردها در خصوص دین خود
فصل چهارم: ساکنان کردستان
فصل پنجم: کردهای صحرانشین
فصل ششم: کردهای مسیحی
فصل هفتم: مسلمانان بادیه‌نشین
فصل هشتم: دیگر فرقه‌های شرقی
فصل نهم: اهمیت نظامی، سیاسی و تجاری کردستان
پیوست: ترانه کردی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان: سفرنامه‌ پدر جوزپه کامپانیله از کردستان قرن نوزدهم
نویسنده
مترجمحمید مرادی
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات170
زبانفارسی
شابک978-622-735627-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان

برای دریافت کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.