معرفی و دانلود کتاب اسطوره جام مقدس: روانشناسی کهن الگویی انسان امروز

عکس جلد کتاب اسطوره جام مقدس: روانشناسی کهن الگویی انسان امروز
قیمت:
۲۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اسطوره جام مقدس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اسطوره جام مقدس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اسطوره جام مقدس: روانشناسی کهن الگویی انسان امروز

کتاب اسطوره جام مقدس نوشته‌ی رابرت الکس جانسون از افسانه‌های بومی، داستان پادشاه ماهی‌گیر زخمی، نشانه‌های کهن‌الگوها و همین‌طور اسطوره‌ها سخن می‌گوید. جانسون از این اشارات مدد گرفته تا از مفهوم مردانگی، هویت مردانه و شکاف میان وجوه مردانه و زنانه‌ی انسان تعریفی نوین ارائه دهد. کتاب اسطوره جام مقدس، همانند دیگر آثار رابرت جانسون، به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و میلیون‌ها مخاطب در سراسر جهان دارد.

درباره‌ی کتاب اسطوره جام مقدس

اسطوره جام مقدس (He: Understanding Masculine Psychology) کتابی به قلم رابرت الکس جانسون (Robert Johnson) است. جانسون در کودکی، تجربه‌ای نزدیک به مرگ را از سر می‌گذراند و یک پای خود را از دست می‌دهد. همین اتفاق باعث می‌شود تا مانند پارسیفال، یکی از قهرمانانِ کتاب اسطوره جام مقدس، در مسیری معنوی قدم بگذارد. او در راهِ تازه‌ای که در پیش گرفته، با افراد بسیاری ملاقات می‌کند: گناهکاران، قدیسان، عقل‌گرایان، مذهبی‌ها؛ اما تأثیرگذارترین ملاقات وی هنگام دیدار با کارل گوستاو یونگ، روانشناس پرآوازه‌ی سوئیسی، رخ داده است. جانسون علاوه بر یونگ، از کریشنا مورتی، مائزومی روشی و دیگر بزرگان تعالیم معنوی نیز آموزه‌های بسیاری را کسب کرده است.

نام رابرت الکس جانسون با نوآوری‌های بسیاری در روانشناسی پیوند خورده است. جانسون توانسته با نظریه‌ها و نوشته‌های خود، درک عمیق‌تر و بهتری را از روانکاوی ارائه نماید. کتاب اسطوره جام مقدس یکی از نتایجِ درخشانِ اندیشه‌ها و پژوهش‌های اوست. افسانه‌ها و اسطوره‌ها حاوی پندهایی خردمندانه و نگاهی ژرف‌ به زندگی انسان و جهان اطراف او هستند. آن‌ها راویانی زنده‌اند که در هر عصر و در هر نقطه‌ای از جهان، انسان‌ها را همراهی می‌کنند؛ الگوهایی درونی که محرک اصلی رفتار، گفتار و واکنش‌های ما به وقایعِ اطرافمان هستند. تجلیِ عیان‌تری از این الگوها را شاید بتوان در مفهوم کهن‌الگوها مشاهده کرد.

معرفی و دانلود کتاب اسطوره جام مقدس

کهن‌الگو مفهومی روانشناختی است که به یک ایده‌ی جهانی، موروثی، فکری و رفتاری اشاره داشته و در ناخودآگاه جمعی همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. کهن‌الگو را تصاویر نخستین یا واحدهای بنیادی ذهن انسان نیز می‌نامند. کهن‌الگو مفهومی ثابت و بنیادی است که چهارچوب‌ها و خصیصه‌های اصلی آن، نسل‌به‌نسل و از صدها هزار سال گذشته به امروز انتقال یافته است. رابرت الکس جانسون در اسطوره جام مقدس، با به‌کارگیری مفهوم کهن‌الگوها، درصدد است تا از منظر روانشناسی، توصیفی جدید از هویت مردانه و چالش‌های آن ارائه دهد.

آنچه بخشی از رنج‌های بزرگ انسان امروزی را رقم می‌زند، عدم شناخت کافیِ او از خود و نداشتنِ تفسیری روشن در باب معنای رویدادها و ماهیت زندگی است. انسان در شناخت و ایجاد هماهنگی میان دو نیمه‌ی مردانه و زنانه‌ی وجود خود دچار نقص است و چالش‌های ناشی از این نقص، زندگی او را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است. این‌جاست که شاید اسطوره‌ها و کهن‌الگوها بتوانند به یاری او بیایند تا پاسخی برای پرسش‌های خود بیابد.

رابرت الکس جانسون در کتاب خود، اسطوره جام مقدس، از اسطوره و کهن‌الگوها سخن می‌گوید. او از افسانه‌های بومی، داستان پادشاه ماهی‌گیر زخمی و پارسیفال و... مدد می‌گیرد تا بلوغ و مؤلفه‌های مردانگی و زنانگی را از نو تعریف نماید. جانسون مبارزه‌ی پیچیده‌ای را که هر مرد یا زن در طول گذار خود از کودکی به نوجوانی و در نهایت به مردانگی یا زنانگی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، به تصویر می‌کشد. او به طرح پرسش‌هایی اساسی از این قبیل دست می‌زند: معنای دقیق مرد بودن چیست؟ نقاط عطف رسیدن به بلوغ و مردانگی چیست؟ چگونه می‌توانیم به مؤلفه‌های زنانه‌ی شخصیت یک مرد پی ببریم؟ و آن‌گاه در پسِ پاسخِ به این پرسش‌ها، مفهوم مردانگی را از نو تعریف می‌کند. این کتابِ خواندنی توسط تورج‌رضا بنی‌صدر به فارسی ترجمه شده و به همت انتشارات لیوسا در سال 1400 به چاپ رسیده است.

در نکوداشت کتاب اسطوره جام مقدس

  • سرگرم‌کننده، آموزنده، تأمل‌برانگیز، مرموز و شاعرانه. مردانی که کتاب اسطوره جام مقدس را می‌خوانند، به‌حتم چیزهای زیادی را درباره‌ی خود خواهند آموخت. این کتاب برای زنان نیز آموزنده و روشنگرانه است. (روث تیفانی بارنهاوس، استاد دانشگاه هاروارد)

کتاب اسطوره جام مقدس مناسب چه کسانی است؟

کتاب اسطوره جام مقدس، نوشته‌ی رابرت الکس جانسون، به هویت مردانه و عبور از دوران کودکی به بلوغ و مردانگی نگاهی تازه می‌اندازد. از این رو، روشن است که برای مردان، حاوی نکات مفید و کاربردی خواهد بود. اما زنان هم می‌توانند به همان اندازه از مطالب این کتاب بهره ببرند چرا که آن‌ها نیز اغلب نه از مردان و نه از وجه مردانه‌ی وجود خود شناخت کافی ندارند.

در بخشی از کتاب اسطوره جام مقدس: روانشناسی کهن الگویی انسان امروز می‌خوانیم

احساسات، در بر گیرنده‌ى توانایى ما براى سنجش و ارزش‌گذارى است. [بدین معنى که مى‌گوییم از این خوشم مى‌آید و از آن نه، این خوب است و آن نفرت‌انگیز و مواردى از این دست.] خُلق یا مود mood یعنى تسلیم شدن به زن درون یا تسخیر شدن از سوى زن درون. احساس کردن (to feel) یعنى هنر والاى برخوردارى از یک ساختار ارزشى و احساس معنا کردن؛ اینکه انسان به کجا تعلق دارد، به چه چیز وفادار است و ریشه در کجا دارد. (مود، همان خُلق یا حال است در قالب فعل، یعنى گرفتار شدن به خُلق و حال، یا دستخوش حالات روحى متغیر بودن.) مودى بودن یعنى گرفتار شدن در پنجه‌ى بخش زنانه‌ى طبیعت‌مان، یعنى غرق شدن در میان عوامل نامعقولى که زندگى بیرونى هر شخص را در هم مى‌ریزد. آنچه مرد را با ژرفناى وجودش مرتبط مى‌کند بخش زنانه‌ى اوست، در واقع مؤنث درون مرد (آنیما) پلى به ژرفناى خود یا خویشتن خویش (self) اوست.

معمولاً شخص باید بین احساسات و مود یکى را برگزیند، و زمانى‌ که یکى از این دو را برگزید، براى آن دیگرى جایى نیست. خُلق و حال، گرچه ممکن است خود را به شکل احساسات نشان دهد، از بروز احساسات راستین جلوگیرى مى‌کند.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ى نویسنده
پیشگفتار مترجم
واژه‌نامه
پیشگفتار نویسنده
پادشاه ماهیگیر (فیشر کینگ)
مراحل تکامل
ابله درون
پارسیفال
سفر پارسیفال
شوالیه‌ى قرمز
گورناموند
سپیدگل
پاکدامنى
خلقیات و احساسات
افسردگى و تورم
شادمانى
داستان ما ادامه مى‌یابد
قصر جام از دست رفت
عقده‌ى مادر
سال‌هاى خشکى
دوشیزه‌ى مخوف
راه طولانى طلب
زاهد درون
دومین قصر جام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اسطوره جام مقدس: روانشناسی کهن الگویی انسان امروز
نویسنده
مترجمتورج رضا بنی صدر
ناشر چاپیانتشارات لیوسا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-600-340-002-3
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اسطوره جام مقدس

اردوان(رضا آذرآیین)
۱۴۰۲/۸/۴
نقل قول‌های مترجم در جاهایی روی اعصاب بود ولی گاهی سودمند از آب در می‌آمد. در کل انسان را با درون روان مرد آشنا می‌کرد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب اسطوره جام مقدس

برای دریافت کتاب اسطوره جام مقدس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.