معرفی و دانلود کتاب معنا در تاریخ

عکس جلد کتاب معنا در تاریخ
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معنا در تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معنا در تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معنا در تاریخ

کتاب معنا در تاریخ اثر کارل لوویت در مطالعات تاریخ فلسفه‌ی مدرن جایگاه والایی دارد؛ زیرا در پی ریشه‌یابی تفکر فیلسوفان مدرن در سنت یهودی و مسیحی است. کتاب سیری معکوس را در تاریخ فلسفه‌ی غرب طی کرده و از مارکس تا عهد قدیم و عهد جدید را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب معنا در تاریخ

زیستن در آخرالزمانی که تفکر نازی‌ها برای فیلسوفان رقم زده بود هیچ حاصلی نمی‌توانست داشته باشد مگر بازنگری در ساختار ابتدایی‌ترین مفاهیمی که به‌ظاهر بدیهی بودند. البته که کار فلسفه بازتعریف همین مفاهیم مانند چگونگی شکل‌گیری «معنا»ست اما کاری که کارل لوویت (Karl Löwith) در کتاب معنا در تاریخ (Meaning in History) انجام می‌دهد، اهمیتی دیگر دارد. لوویت اندیشه‌ی فلسفی مدرن را مجزا از سیر اندیشه‌ی دینی و بی‌ارتباط با آرای متألهان یهودی و مسیحی نمی‌داند؛ به عبارت دیگر، اگرچه انسان مدرن مدعی اتکا به اصول عقل و علم است اما او هنوز از فلسفه و جهان‌بینی دینی دچار گسست کامل نشده است. او همچنان به تاریخ دین مدیون است، به سنت آگوستین و کتاب مقدس.

سفر خواننده در کتاب کارل لوویت سفری در تاریخ اندیشه است؛ سفری که از اندیشه‌ورزان مدرن شروع می‌شود و به دل تاریخ می‌رود: از کارل مارکس به اروسیوس و آگوستین قدیس. به تعبیر نگارنده، مارکس اگرچه هرگز ادعای پیغمبری نکرد ولی او تفکری داشت مبتنی بر معاداندیشی (Eschatology) پیامبرگونه. آنطور که لوویت در کتاب معنا در تاریخ ادعا می‌کند، این خاصیت مارکس قابلیت تسری‌بخشی به دیگر فیلسوفان را نیز دارد. در نتیجه، فلسفه‌ی مدرن، که مشروعیت خود را در اعلام برائت و انزجار از سنت می‌بیند، خاستگاهی ندارد جز الهیات مسیحی.

معرفی و دانلود کتاب معنا در تاریخ

کارل لوویت در تبیین تفکرات خود آثار دیگری را نیز تدوین کرده است، آثاری که بیشتر به تاریخ فلسفه‌ی مدرن و جریان اندیشه‌ی معاصر معطوفند. او که افتخار شاگردی مارتین هایدگر را داشته است، در کتاب دیگری با عنوان «از هگل تا نیچه: انقلاب در تفکر قرن نوزدهم» به بررسی آرای فیلسوفان سده‌ی نوزده می‌پردازد. نکته‌ی ارزنده درباره‌ی آثار لوویت دووجهی بودن آن‌هاست؛ به این معنا که مولف علاوه بر رعایت وجه مروری، تحلیلی دقیق و درزمانی نیز ارائه می‌دهد. این نکته به خوبی و به طرزی گویا در سطور کتاب معنا در تاریخ عیان و مشهود است.

کتاب معنا در تاریخ در یازده فصل با ترجمه‌ی قابل‌قبول سعید حاجی ناصری و زانیار ابراهیمی در انتشارات علمی-فرهنگی به چاپ رسیده است و به تأیید بسیاری از منتقدان، کمتر کتابی با این حجم نسبتاً کوتاه چنین واضح، پرمغز و آموزنده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی اندیشه و اندیشه‌ورزان

در مجموعه‌ی اندیشه و اندیشه‌ورزان، انتشارات علمی-فرهنگی بر جمع‌آوری و انتشار کتاب‌هایی همت گمارده که اندیشه‌ی متفکران در حوزه‌های مختلف علوم انسانی را منعکس می‌کنند. در میان آثار این مجموعه، این عنوان‌ها به چشم می‌خورند: «روان‌شناسی ضمیر ناخودآگاه»، «بنیادهای فلسفی علم فرهنگ»، «مبانی نشانه‌شناسی»، «اندیشیدن، گام نخست در تفکر نقادانه» و «شر زمین را درمی‌نوردد».

در نکوداشت کتاب معنا در تاریخ

  • معنا در تاریخ کتابی است متفاوت و بسیار پراهمیت... لوویت استاد تفاسیر فلسفی است و هر یک از فصل‌های کوتاه و پرمغزش همچون اثری هنری موزون و هماهنگ‌اند. (هلموت کوهن)

کتاب معنا در تاریخ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث فلسفی و تاریخ فلسفه‌ی معاصر غرب علاقه‌مندید، این کتاب برای شما راهگشا خواهد بود.

در بخشی از کتاب معنا در تاریخ می‌خوانیم

به سخن آگوستین، آنچه به راستی در تاریخ اهمیت دارد بزرگی ناپایدار و گذرای امپراتوری‌ها نیست بلکه نفرین یا رستگاری در جهان آتی است. نظرگاه استوار آگوستین در درک و فهم رخدادهای گذشته و حال مبتنی بر پایان نهایی در آینده است. هدف نهایی عبارت است از بدیل و همتای خاستگاه ابتدایی تاریخ بشری در زمان خلقت و ارتکاب گناه نخستین. تاریخ با ارجاع به نقاط فراتاریخی [یا استعلایی]، که بر خاستگاه و سرانجام دلالت می‌کنند، خود نوعی امر موقتی و گذراست، امری در میان آشکارگی معنای مقدس تاریخ در گذشته و تحقق وعده الهی در آینده. در نظرگاه آگوستین، تنها درون چشم‌انداز قطعی و تعیین‌کننده تاریخ رستگاری است که تاریخ دنیوی ارزش و اهمیت می‌یابد. بر همین قیاس، تنها چهار کتاب از 22 کتاب شهر خدا تا اندازه‌ای به آنچه «تاریخ» خطابش می‌کنیم می‌پردازد، تاریخی که معنایش به پیشاتاریخ و پساتاریخ در آسمان بستگی دارد، به آغاز و پایانی استعلایی. تاریخ تنها با ارجاع به آغاز و پایان مطلق کلیتی معنادار می‌یابد. از سوی دیگر، آغاز و پایان به خودی خود معنادار نیستند بلکه با ارجاع به داستانی که آغاز و پایان را بازمی‌گوید و با ارجاع به رخداد مرکزی تاریخ، ظهور عیسی مسیح، ظهوری که رخدادی فرجام‌شناسانه است، معنا می‌یابد.

جوهر و عصاره تاریخ بشری - تاریخی که جهانی است، زیرا خداوندی یکتا و هدفی یگانه یکپارچه‌اش می‌سازد و هدایتش می‌کند - منازعه‌ای است میان شهر خدا و شهر زمینی. این شهرها با دولت و کلیسای دیدنی یکی نیستند بلکه دو جامعه عرفانی هستند که از دو گونه انسان مختلف تشکیل یافته‌اند. شهر زمینی بر روی زمین از برادرکشی قابیل آغاز گشت و شهر خدا با برادرش هابیل. مانند خودِ شهرها، نمایندگان شهرها را باید به نحوی تمثیلی درک کرد و فهمید. قابیل «شهروند زمان دنیوی» است و به خاطر جنایتش بانی و بنیانگذار شهر زمینی. هابیل در زمان دنیوی «زائری» بیش نیست، زائری که به سوی هدفی غیرزمینی حرکت می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجمان
دیباچه
مقدمه
فصل اول: بورکهارت
دیدگاه بورکهارت در باب تاریخ
دیدگاه بورکهارت درباره مسیحیت
فصل دوم: مارکس
تفسیر ماتریالیستی مارکس از تاریخ
نقد مارکس بر دین
فصل سوم: هگل
فصل چهارم: پیشرفت در برابر مشیت
1. پرودون
2. کنت
دیدگاه کنت درباره تاریخ
ارزیابی کنت از کاتولیسیسم و پروتستانیسم
ملاحظه نهایی
3. کندورسه و تورگو
فصل پنجم: ولتر
فصل ششم: ویکو
اصول و روش «علم جدید»
دیالکتیک تاریخ
دین حقیقی و ادیان دروغین
سیر تاریخی و بازگشت آن
فصل هفتم: بوسوئه
فصل هشتم: یواخیم
پیشرفت مقدر به سوی آخرت تاریخی
نتیجه‌گیری
فصل نهم: آگوستین
رد دیدگاه کلاسیک در باب جهان
الهیات تاریخ آگوستین
فصل دهم: اروسیوس
فصل یازدهم: دیدگاه انجیلی در باب تاریخ [1]
نتیجه‌گیری
مؤخره
ضمیمه یک: تغییر سیمای مدرن یواخیم
ضمیمه دو: احیای آموزه بازگشت ابدی در اندیشه نیچه
سپاسگزاری
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معنا در تاریخ
نویسنده
مترجمسعید حاجی ناصری، زانیار ابراهیمی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات347
زبانفارسی
شابک978-600-436-316-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب معنا در تاریخ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب معنا در تاریخ

برای دریافت کتاب معنا در تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.