معرفی و دانلود کتاب مغز باش

عکس جلد کتاب مغز باش
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مغز باش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مغز باش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مغز باش

کتاب مغز باش نوشته‌ی مسعود وزیری‌نژاد، به دو مفهوم تندخوانی و تقویت حافظه می‌پردازد و می‌کوشد راهکار‌ها و راهبرد‌هایی ارائه دهد تا این مهارت‌ها را در خود بهبود دهیم. این راهنما عوامل مؤثر بر تمرکز و حافظه را مرور می‌کند، تکنیک‌هایی برای خواندن و یادگیری سریع آموزش می‌دهد، و تمرین‌هایی متنوع و پیشرفته پیشنهاد می‌کند که کمک می‌کنند ظرف مدت کوتاهی ذهن‌مان را قوی‌تر کنیم.

درباره‌ی کتاب مغز باش

یکی از مهم‌ترین بخش‌های وجود انسان، حافظه‌ی اوست. حافظه به ما هویت می‌دهد و به زندگی‌مان معنا می‌بخشد. بدون آن ما عملاً وجودمان را از دست می‌دهیم؛ وقتی ندانیم که هستیم و چه هدفی داریم، در واقع زندگی تهی و بی‌معنا خواهد شد و فرقی میان ما و دیگر موجودات نخواهد بود. اما حافظه به همان اندازه که مهم و حیاتی است، مجهول هم هست. با تمام پیشرفت‌های تکنولوژیکی که اتفاق افتاده، دانشمندان هنوز دقیقاً نمی‌دانند که این بخش چطور کار می‌کند. چرا بعضی از افراد حافظه‌ای بسیاری قوی دارند و برخی دیگر در این زمینه ضعیف هستند. اما یک نکته را می‌دانند و در موردش مطمئن هستند؛ اینکه می‌توان حافظه را تقویت کرد. کتاب مغز باش نوشته‌ی مسعود وزیری‌نژاد از جمله منابعی است که تلاش دارد راه‌های بهبود حافظه را آموزش دهد. نویسنده این کتاب معتقد است فارغ از اینکه ما از نظر حافظه قوی هستیم یا ضعیف، این بخش را می‌توانیم با تمرین و تکرار قوی‌تر کنیم و ارتقا دهیم. به نظر او، حافظه هم مثل عضلات و ماهیچه‌ها با تمرین مستمر خیلی بهتر خواهد شد. ما با عضلات نحیف و ضعیف هم می‌توانیم زنده بمانیم و زندگی عادی‌ای داشته باشیم، ولی با حافظه‌ی ضعیف به تدریج از چرخه‌ی زندگی حذف می‌شویم و به‌سختی قادر به ادامه‌ی حیات خواهیم بود.

ما هر لحظه در معرض حجم عظیمی از داده‌ها قرار داریم. با کمک حافظه است که این داده‌ها را ذخیره می‌کنیم و بعدتر از آن‌ها بهره می‌بریم. به همین خاطر دانشمندان حافظه را رابط بین گذشته و آینده می‌دانند. مفاهیمی مثل یادگیری، تجربه یا دانش همگی محصول همین فرآیند هستند. اما این پروسه به شکل بسیار پیچیده‌ای اتفاق می‌افتد. مغز انسان ساختاری بی‌نهایت پیشرفته دارد که محققان هنوز درک کاملی از آن ندارند. آن‌ها مطمئن نیستند چه فعل و انفعالی درون مغز رخ می‌دهد که ما بخشی از داده‌های روزمره را حفظ می‌کنیم و برخی دیگر را از یاد می‌بریم. همین‌طور نمی‌دانند که چرا حافظه‌مان در برخی از زمینه‌ها خیلی خوب است و در موارد دیگر اصلاً خوب کار نمی‌کند. مثلاً ممکن است انتزاعی‌ترین مفاهیم ریاضی یا دشوارترین فرمول‌های فیزیک را کاملاً به یاد داشته باشیم ولی یک آدرس ساده یا تاریخ مشخص را فراموش کنیم. اما این مسأله را نباید قطعی یا حتمی فرض کرد. ظرفیت حافظه در همه‌ی انسان‌ها معادل میلیون‌ها گیگابایت است. یعنی همه‌ی ما تا بی‌نهایت داده را می‌توانیم در ذهن‌مان جای دهیم. اما اینکه چطور می‌توانیم به این قابلیت برسیم، با تمرین به دست خواهد آمد. مسعود وزیری‌نژاد در کتاب مغز باش به همین موضوع پرداخته و کوشیده تکنیک‌ها و روش‌های آن را بیاموزد. بر همین اساس او عوامل مؤثر بر تمرکز را مرور می‌کند و هریک را توضیح می‌دهد. موضوع دیگری که کتاب بر آن تمرکز دارد تندخوانی است. نویسنده این مهارت را هم می‌آموزد و تمرین‌هایی زیادی می‌دهد که بتوانیم در کنار تندخوانی، سرعت یادگیری را هم افزایش دهیم.

کتاب مغز باش را انتشارات متخصصان به چاپ رسانده است.

کتاب مغز باش برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به دنبال تقویت حافظه هستید، این راهنما می‌تواند کمکتان کند. همین‌طور علاقه‌مندان به تندخوانی هم می‌توانند از ایده‌های آن بهره ببرند.

در بخشی از کتاب مغز باش می‌خوانیم

وقتی با سرعت بیشتری مطالعه می‌کنید، زودتر به مطالب کم‌اهمیت پی می‌برید و وقت خود را برای خواندن این مطالب هدر نمی‌دهید. تندخوانی باعث می‌شود تا با دقت بیشتری به نکات مهم کتاب پی ببرید و راحت‌تر آن‌ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا پیش‌ترها این باور وجود داشت که افراد با نگاه‌کردن به حروف، یک کلمه را می‌خوانند و بعد آن را به کلمه قبلی وابسته کرده و معنای آن را درک می‌کند. با گذشت زمان، تحقیقات ثابت کرد که افراد نه‌تنها یک کلمه، بلکه گروهی از کلمات را که شامل سه تا پنج یا حتی تعداد بیشتری کلمه می‌شود، در یک لحظه می‌خوانند و معنای آن را درک می‌کنند. بنابراین تندخوانی به شما کمک می‌کند تا گروه زیادی از کلمات را که معنای زیادی ندارند، در همان ابتدا حذف کنید.

شاید فکر کنید در این صورت، مطالب را به‌درستی درک نمی‌کنید؛ اما این واقعیت ندارد؛ زیرا تندخوانی شما را به سطح عالی‌تری از تمرکز می‌رساند. وقتی به‌خوبی تمرکز کنید، مطالب را بهتر درک می‌کنید و موضوعات بیشتری را در زمان کمتری به یاد خواهید سپرد. این‌موضوع با توجه به مشغله‌هایی که امروزه هر انسانی دارد و با توجه به حجم گسترده اطلاعاتی که هر روز ناچار به خواندن آن است، بسیار مهم جلوه می‌کند.

طبیعی است وقتی اطلاعات و دانش شما درباره چیزی افزایش می‌یابد، حال هرچیزی که می‌خواهد باشد، باعث ایجاد حس رضایت از خود و افزایش اعتمادبه‌نفستان می‌شود. تندخوانی و تقویت حافظه رابطه مستقیمی با اعتمادبه‌نفس دارد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار: تندخوانی و تقویت حافظه؛ نیاز امروز، ضرورت فردا
به‌کارگیری بیشتر مغز؛ قدرتمندی بیشتر
ظرفیت واقعی حافظه انسان چقدر است؟
فصل اول: تقویت حافظه
تمرینات
عوامل مؤثر بر حافظه
تمرکز چیست و چه اهمیتی برای ما دارد؟
تمرکز چیست؟
فواید تمرکز
هدفتان را واضح و مشخص کنید
از حواس‌پرتی خود جلوگیری کنید
اضطراب را رها کنید
افکار مزاحم را به عقب برانید
فواید روانی و جسمی مراقبه
مراقبه برای افراد مبتدی
مراجعه به سوشال‌مدیاها (شبکه‌های اجتماعی)
پاک‌سازی و به حداقل رساندن
تمریناتی برای افزایش تمرکز
فصل دوم: زندگی‌تان را از نو برنامه ریزی کنید
کتاب بخوانید
عادات خود را تغییر دهید
زنجیره عادت
برای عوض‌کردن عادات چه باید کرد؟
با برنامه‌ریزی جلو بروید
اولویت‌بندی در زندگی بسیار اهمیت دارد
صبحتان را با انگیزه آغاز کنید
عادت‌های صبحگاهی درست
عبارت‌های تأکیدی را جدی بگیرید
شکرگزاری کنید
فصل سوم: یادگیری و تندخوانی
با تکنیک فاینمن مطالب را به خاطر بسپارید
تندخوانی چیست؟
اهمیت تندخوانی
ایجاد یا افزایش علاقه به مطالعه
دلایل کند‌خوانی
از کجا شروع کنیم؟
تکنیک‌های ساده تندخوانی
تمرین تندخوانی با درک کم
اجرای تمرین
تمرین پیشرفته برای تندخوانی
تمرین برای افزیش حوزه دید
آزمون غلط‌یابی
تمرین کنجکاوی
آزمون حافظه
تمرین مشاهده
تمرین گسترش حوزه دید
تمرین عبارت‌خوانی
تمرین تندخوانی
تمرین پیشرفته پردازش مغز
آزمون جست‌وجو
آزمون محاسبات ذهنی
آزمون کلمات کلیدی
تمرین پیشرفته پردازش مغز
تشخیص کلمه متضاد
یافتن کلمه مترادف
تشخیص کلمات غیرهم‌جنس
فصل چهارم: سایر راه‌های تقویت مغز و حافظه
مواد غذایی و خوراکی‌های طبیعی برای تقویت هوش و حافظه
سایر راهکارهای مفید
تمرینات متفاوت کمک می‌کند تا باهوش‌تر شوید
چند توصیه کلی برای افزایش هوش
تمرین آگاهانه
راه‌های ارتباطی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مغز باش
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات متخصصان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات105
زبانفارسی
شابک978-622-2929-93-0
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مغز باش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مغز باش

برای دریافت کتاب مغز باش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.