معرفی و دانلود کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح

عکس جلد کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح

کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح که متن پایان‌نامه‌ی سیدحمزه حسینی فرد می‌باشد، در شش فصل تهیه و تنظیم شده است. حسینی فرد در این کتاب به بررسی و تشریح قوانین و قواعد اسلام در رابطه با نکاح موقت و دائم می‌پردازد.

درباره کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح

پیش از هر چیز بهتر است به ارائه‌ی تعریفی از عقد نکاح بپردازیم. نکاح در اسلام به معنی هم‌بستر شدن و نزدیکی زن و مرد (وطی) یا ازدواج کردن زن و مرد (عقد) است. در فقه شیعه دو نوع نکاح وجود دارد: نکاح موقت و نکاح دائم.

یکی از برنامه‌هایی که اسلام برای تنظیم روابط بین انسان‌ها ارائه می‌دهد، ازدواج است. اسلام برای ازدواج و نکاح، ارزش زیادی قائل است؛ چرا که پاسخی است برای یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان که بقای بشر را در پی دارد.

اگر بخواهیم تاریخچه‌ای از امر نکاح و ازدواج ارائه دهیم باید به خلقت نخستین انسان اشاره کنیم؛ زیرا اولین بشر حضرت آدم است که به فرمان پروردگار با حوا ازدواج نموده است. پس ازدواج نخستین برنامه‌ی اجتماعی تاریخ بشر است.

اما اسلام برای نکاح و ازدواج چه قواعد و قوانینی را وضع نموده است؟ سید حمزه حسینی فرد در کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح، با هدف قرار دادن اصول مربوط به نکاح موقت و دائم، اقدام به بررسی آیات قرآن و روایات و احادیث اسلامی نموده تا تصویری جامع از جایگاه ازدواج زن و مرد در اسلام ارائه دهد.

طبق گفته‌ی مؤلف، هدف از نگارش این کتاب، از این قرار بوده است: آشنایی با نکاح موقت و دائم از دیدگاه اسلام.

کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به آشنایی با قوانین جمهوری اسلامی در رابطه با ازدواج و نهاد خانواده، مخاطبان این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح می‌خوانیم

در توضیح باید گفت که: بلوغ دختران و پسران ممکن است در اثر شرایط محیطی فرق بکند. با توجه به اینکه کشور ایران دارای تنوع آب و هوایی است لذا سن بلوغ دختران و پسران در نواحی مختلف ایران متفاوت است. دیگر این که تفاوت فردی اشخاص با یکدیگر باعث می‌شود که قرار دادن سن برای ازدواج مشکلاتی را در بر داشته باشد. کاش قانون‌گذار به‌جای به‌کار بردن سن معین برای ازدواج، همانند فقه اسلام از قید بلوغ برای ازدواج استفاده می‌کرد؛ زیرا بین بلوغ جنسی و بلوغ عقلی و آمادگی برای ازدواج رابطه است نه سن. ممکن است این دو بلوغ در یکی دیرتر از دیگری شروع شود و یا زودتر از دیگری آغاز شود. نکته‌ی دیگر اینکه اسلام بلوغ دختر را 9 سال قمری و بلوغ پسر را 15 سال قمری قرارداده ولی قانونگذار سن ازدواج دختر را 13 سال شمسی قرارداده است. با توجه به تفاوت سال قمری و شمسی و اینکه سال قمری هرسال حدود ده روز کمتر از سال شمسی است. باید گفته شود این تحولی در قانون مدنی است. زیرا پس از پیروزی انقلاب، این اولین بار است که سال شمسی به‌جای سال قمری در تکالیف شرعی احتساب می‌شود. البته قانون مدنی سن قانونی ازدواج دختر را 13 سال شمسی اعلام نموده است؛ درحالی‌که در ماده 1210، سن بلوغ پسر را 15 سال قمری و سن بلوغ دختر را 9 سال قمری قرار داده است.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
چکیده
مقدمه
فصل اول: تعریف نکاح
فصل دوم: مقدمات نکاح
فصل سوم: صحت نکاح
فصل چهارم: نکاح منقطع
فصل پنجم: حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر
فصل ششم: احکام حکومتی
منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات چتر دانش
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات242
زبانفارسی
شابک978-600-410-107-3
موضوع کتابکتاب‌های حقوق خانواده
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح

برای دریافت کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.