معرفی و دانلود کتاب کتابدار آشویتس

عکس جلد کتاب کتابدار آشویتس
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کتابدار آشویتس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کتابدار آشویتس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کتابدار آشویتس

کتاب کتابدار آشویتس نوشته‌ی آنتونیو ایتوربه، رمانی تلخ، برگرفته از داستان واقعیِ یک بازمانده‌ی هولوکاست است که در چهارده‌سالگی به‌همراه پدرومادرش در اردوگاه آشویتس زندانی می‌شود. این دختر شجاع، با وجود ممنوع‌بودن نگهداری از هر اثر مکتوب، از هشت کتابِ زندانی‌ها مراقبت می‌کند و به نمادی درخشان از شهامت انسان‌ها در مواجهه با قساوت بی‌رحمانه‌ی دیکتاتورهایی که کتاب‌ها را خطرناک می‌دانند، تبدیل می‌شود.

درباره‌ی کتاب کتابدار آشویتس

جنگ جهانی دوم را از بسیاری جهت‌ها می‌توان سیاه‌ترین دوره‌ی قرن بیستم در نظر گرفت، به‌ویژه آنکه مرگ‌آفرینیِ جنگ‌افروزها تنها به میدان و بمباران شهرها محدود نبود و ارتش نازی که گلوله‌ها را ارزشمندتر از جان انسان‌ها می‌دانست، برای هدرندادن فشنگ و باروت، زندانی‌ها را دسته‌دسته در اتاق‌های عمومی گاز و کوره‌های آدم‌سوزی به قتل می‌رساند. در این شرایط، هرگونه مقاومت یا انجام عملی برخلاف میل سربازهای رایش سوم از سوی زندانی‌ها، سرنوشتی بدتر از مرگ را برای‌شان رقم می‌زد و آن‌ها را روانه‌ی آزمایشگاه‌های مخوف پزشک‌های نازی می‌کرد. بعد از پایان جنگ، کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی، عمدتاً بر پایه‌ی خاطرات سربازها و زندانی‌ها درباره‌ی اتفاق‌ها و رویدادهای تلخ آن دوره نوشته و ساخته شد که به عنوان مثال در سینما می‌توان به فیلم‌هایی مانند «دیکتاتور بزرگ» (The Great Dictator) اثر چارلی چاپلین (Charlie Chaplin)، «پیانیست» (The Pianist) اثر رومن پولانسکی (Roman Polanski) و «فهرست شیندلر» (Schindler's List) اثر استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) اشاره کرد. در میان آثار بی‌شمار ادبی اما بدون‌تردید یکی از شاهکارها کتاب کتابدار آشویتس (The Librarian of Auschwitz) نوشته‌ی آنتونیو ایتوربه (Antonio Iturbe)، بر اساس داستانی واقعی درباره‌ی دختری به نام دیتا کراوس (Dita Kraus) است؛ قهرمانی که البته در رمان، دیتا آدلر نام دارد.

این دختر چهارده‌ساله که به‌همراه پدرومادرش در اردوگاه خانوادگی آشویتس زندانی شده، کتابدار مدرسه‌ی مخفی بلوک 31 است؛ جایی که آلفرد هیرش، یکی از زندانی‌های ورزشکار، به‌دوراز چشم افسرهای رایش سوم راه‌اندازی کرده تا به این وسیله به بچه‌ها الفبا، ریاضیات و جغرافی آموزش دهد. او مقام‌های آلمانی را متقاعد کرده بود که سرگرم‌کردن بچه‌ها در یک کلبه باعث می‌شود والدین‌شان بهتر بتوانند در آشویتس کار کنند؛ بااین‌حال فرماندهی اردوگاه تنها بازی و سرگرمی بچه‌ها را پذیرفته بود؛ نه آموختن دانش. بااین‌حال، مثل همیشه که گروهی از زن‌ها و مردهای شجاع به مقابله با ظلم و ستم برمی‌خیزند، در بلوک 31 اردوگاه آشویتس نیز که دودکش کوره‌های آدم‌سوزی‌اش همیشه گرم بود، گروهی از زندانی‌های شجاع با راه‌اندازی کلاس درس، به مقابله با بزرگ‌ترین سرکوب‌کننده‌ی انسانیت برخاستند و یک دختر نوجوان نیز عهده‌دار مهم‌ترین و ترسناک‌ترین نقش، یعنی مراقبت از کتاب‌ها شد. آنتونیو ایتوربه در کتاب کتابدار آشویتس، روایتی نفس‌گیر و جذاب از این اقدام انقلابی زندانی‌ها را با تمرکز بر شخصیت دیتا آدلر شرح می‌دهد و با استفاده از فرمی درخشان و پُرکشش، رمانی خواندنی و تلخ درباره‌ی جنگ جهانی دوم می‌آفریند. این کتاب تحسین‌شده را نشر نون با ترجمه‌ی فرنوش منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب کتابدار آشویتس

  • نامزد جایزه‌ی کتاب نوجوان رود آیلند (2020)
  • نامزد جایزه‌ی یان میچالسکی (2019)
  • جزو پرفروش کتاب‌های لیست ساندی تایمز

نکوداشت‌های کتاب کتابدار آشویتس

  • یک رمان فراموش‌نشدنی و بسیار تلخ و غم‌انگیز. (Publishers Weekly)

  • کتابدار آشویتس یک اثر هنری دلخراش و بسیار الهام‌بخش است. (Shelf Awareness)

  • ضربه‌ای سخت‌تر از آنچه کسی بتواند تصور کند به قساوت غیرقابل‌تصور اردوگاه‌های مرگ؛ یک اثر تاریخی در تأیید زندگی. (Kirkus Reviews)

  • رمانی پیچیده با محتوایی کامل که تجربه‌ی هیجان‌انگیزی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. اثری مهم که در کنار دیگر یادگارهای قدرتمند دوره‌ی هولوکاست باقی خواهد ماند. (Booklist)

  • یکی از رمان‌هایی است که می‌توان آن را در کنار کتاب‌های «شب الی ویزل» (Elie Wiesel’s Night) و «دفتر خاطرات آن فرانک» (The Diary of Anne Frank) پیشنهاد کرد. کتابی که با یک‌بار خواندن، هرگز فراموش نخواهد شد. (School Library Journa)


کتاب کتابدار آشویتس مناسب چه کسانی است؟

این کتاب را به همه‌ی نوجوانان دوستدار رمان‌های تاریخی و واقعی، و به‌ویژه علاقه‌مندان به آثار ادبی درباره‌ی جنگ جهانی دوم پیشنهاد می‌شود. همه کسانی که از خواندن داستان و رمان لذت می‌‍برند می‌توانند این کتاب را بخوانند.

با آنتونیو ایتوربه بیشتر آشنا شویم

آنتونیو ایتوربه در سال 1967 در اسپانیا به دنیا آمد و عمده‌ی شهرتش را مدیون روزنامه‌نگاری و نوشتن کتاب‌های نوجوان و تعدادی رمان است. از بهترین کتاب‌های این نویسنده می‌توان به مجموعه‌ی 10 جلدی «کارآگاه سیتو» و کتاب حاضر اشاره کرد که همگی به فارسی نیز ترجمه شده‌اند.

در بخشی از کتاب کتابدار آشویتس می‌خوانیم

حس کنجکاوی دیتا که آن معلم جوان، اُتا کِلِر، تحریکش کرده بود او را وادار کرد تا بعدازظهر در گوشه‌ی مخفی‌اش بخزد و به خواندن کتابِ ولز بپردازد. در همین حین، کلاس‌ها در کلبه به پایان رسیده بود و بچه‌ها در حال بازی کردن، شرکت در رقابت‌های حدس زدن، آماده‌سازی نمایش‌ها یا کشیدن نقاشی با مدادهایی بودند که به طور معجزه‌آسایی پدیدار شده بود.

دیتا دلش می‌خواست بعضی از آن رمان‌های هیجان‌انگیز را، که آن معلم درباره‌اش صحبت کرده بود، در اختیار داشته باشد. کتاب تاریخچه‌ی کوتاهی از جهان، کتابی بود که از همه بیشتر به امانت گرفته می‌شد، چون این کتاب نزدیک‌ترین چیز به یک کتاب درسی همیشگی بود. و جای هیچ بحثی نبود که وقتی او خود را در آن صفحات غرق می‌کرد، حس می‌کرد به مدرسه‌اش در پراگ برگشته و اگر سرش را بلند می‌کرد در مقابلش تخته‌سیاه و دستان معلمش را می‌دید که از گچ سفید شده است.

داستان دنیای ما داستانی است که همچنان به طور ناقصی شناخته شده است. چند صد سال پیش، بشر تاریخچه‌ی تنها اندکی بیش از سه‌هزار سال داشت. آنچه پیش از آن زمان اتفاق افتاده بود، افسانه و گمانی بیش نبود. ولز بیشتر از اینکه مورخ باشد یک رمان‌نویس بود. در این کتاب او درباره‌ی پیدایش کره‌ی زمین و فرضیه‌های عجیب‌وغریبی درباره‌ی ماه، که دانشمندان در ابتدای قرن بیستم به آن اشاره کرده بودند، گفته است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کتابدار آشویتس
نویسنده
مترجمفرنوش جزینی
ناشر چاپینشر نون
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات408
زبانفارسی
شابک978-622-665233-9
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کتابدار آشویتس

نیلوفر
۱۴۰۲/۱/۱
اینکه به عنوان اولین کتاب امسال چرا تصمیم گرفتم کتابی انتخاب کنم که قلبم را از سینه‌ام بیرون بکشد و روی آن پا بگذارد، هرگز نمی‌دانم! بر اساس یک داستان واقعی است. فکر نمی‌کنم تا به حال از این زاویه پرداخته شده باشد یعنی زندگی روزمره. این کتاب به خوبی احساسات زندانیان را به تصویر می‌کشد. در گزارش‌های دیگر، به نظر می‌رسد که تنها چیزی که می‌توانید احساس کنید ترس و ناامیدی است. اما در کتابدار، یک حس امید وجود دارد که به نظر می‌رسد هرگز خاموش نمی‌شود. دکتر منگل به راحتی می‌تواند به عنوان شخصیت شرور در هر داستان ترسناکی جای بگیرد و کاملاً باورپذیر و ترسناک باشد. با این حال دیتا از این امتناع می‌ورزد. فِرِدی، به جای اینکه مانند اکثر رهبران آن زمان به دنبال منافع و رفاه خود باشد، با موفقیت مدرسه‌ای را برای صدها کودک اداره کرد، در وسط مرگبارترین اردوگاه کشتار که نازی‌ها تا به حال برپا کرده بودند! چگونه من جوانان امروزی در این دنیای افراد پست و توهین آمیز "بقا" می‌کنیم!
احساسات خیلی زیادی در این کتاب وجود داشت! الهام، دلشکستگی، هیجان زدگی، ترس، ناامیدی، عصبانیت.. از کتاب‌های داستانی تخیلی است که مانند داستان‌های غیرتخیلی خوانده می‌شود. ایتوربه تحقیقات گسترده‌ای انجام داد و قبل از نوشتن زمان زیادی را با دیتا گذراند. «پست‌اسکریپت» در واقع بخش مورد علاقه من از کل کتاب بود، زیرا شنیدن در مورد اینکه دیتا چگونه بزرگ شد فوق‌العاده بود. مطمئنم که او قهرمان جدید من است و برای همیشه در آن موقعیت باقی خواهد ماند!
کتاب‌ها بسیار خطرناک هستند. آن‌ها مردم را به فکر وا می‌دارند.
Ehsan Ahady123
۱۴۰۲/۱/۱۳
این کتاب از چند جهت قابل تحلیل است از جمله:
۱-این کتاب که از زبان شاهدان عینی بازمانگان اردوگاه‌های کار اجباری بیان شده خواننده را به قلب اردوگاه آشویتس یا به عبارتی قتل گاه یهودیان توسط نازی‌ها و SS به دستور هیتلر میبرد. این کتاب روایتگر فجایع وحشتناک اردوگاه‌های کار اجباری دایر شده توسط ارتش به
نازی‌ها منظور انقراض نسل یهودیان و مخالفان آلمان می‌باشد. به تحلیل بازماندگان، آشویتس، سرپوشی برای پنهان کردن جنایات آلمان‌ها در این اردوگاه‌ها به کار گرفته می‌شده.
۲-کتابدار آشویتس کتابی است که از زاویه تاریخی، اجتماعی و سیاسی به معرفی کتابداران و کانسنترهای کتاب‌های یهودی در اروپا و بررسی اهمیت کتاب‌ها و نقش آن‌ها در روایت تاریخ، پرداخته است کتابدار آشویتس" به عنوان یک پژوهش دقیق و جامع در مورد اهمیت کتب و کتابداری در تاریخ، فرهنگ و جامعه، تحولی خواندنی و تحلیلی از موضوع خاصی است. نویسنده با استفاده از زبان ساده و روان به خواننده اطلاعات جامعی را ارائه کرده است، علاوه بر اینکه خواننده را به محتوا و موضوع کتب و تأثیر آن‌ها در اوقات مختلف تاریخی معرفی می‌کند
ژاسمن شاهنظری
۱۴۰۲/۲/۱۶
خداوند هم با بندگان خود از طریق کتب مقدس ارتباط برقرار کرده است، بنابراین این مسئله که مراقبت از کتابها دارای چه اهمیتی است از هم اینجا ناشی میشود. این کتاب دو روی خوی انسان رابه نمایش میگذاشت خوی وحشگیری و نابودی و خوی بقا و پیروزی. گاهی فکر میکنم انسانها چرا باید انقدر خشن و بی رحم باشند که دیگر همنوعان خود را به این چنین فلاکتی که نازی‌ها اعمال کردند بکشاند. چه چیزی باعث میشود که اینقدر از گروهی کینه به دل بگیرند و انها را زجر دهند متاسفانه جوابی در ذهنم رسوخ نمیکند. این کتاب صحنه‌های تاریک اشوویتس را به خوبی و به وضوح تشریح میکرد و نقطه قوت ان این بود که از وقایع رخ داده پرده برداری میکرد. این فاجعه نسل کشی تنها فاجعه در جهان نیست وابنا بشر شاهد نسل کشی‌های دیگر هم بوده‌اند ولی امیدوارم این چنین فجایعی دیگر در جهان تکرار نشود. ممنون از کتابراه.
Negar Str
۱۴۰۲/۱/۲۸
من از کتابایی که راجع به جنگ هستن خوشم نمیاد اما جنگ جهانی دوم استثناست، هر کتابی راجع بهش ببینم می‌خرم و این کتاب به دست نویسنده نوشته نشده، هیچ جایی نیست که توصیف قابل ستایشی داشته باشه یا مطلبی نوشته شده باشه که آدم به هوش نویسنده آفرین بگه، بیشتر شبیه به یک مستند فارغ از هر گونه جذابیت نوشتاریه و من صرفا به دلیل میلم به تموم کردن کتاب ادامش دادم. در آخر یه سوال: چرا انقدر راجع به جنگ جهانی دوم کتاب هست اما راجع به ظلم استالین نیست؟ به مراتب استالینو سیاه‌تر از هیتلر می‌دونم و تو هر جنگی هزاران جنایت بوده که قد جنگ جهانی دوم ازش گفته نشده، یه دستی پشت پرده نیست که دوست داره با پایین آوردن هیتلر یا هر کس دیگه‌ای یهودو بالا ببره؟
نازنین شریفی
۱۴۰۲/۲/۵
کتاب را نمیتوان بعنوان یک سند تاریخی مستند بهش نگاه کرد چون هم نویسنده یهودی است و هم افراد معتبری هستند که اصل هلوکاست را زیر سئوال برده‌اند یا دست کم کوره‌های آدم سوزی را نفی کرده‌اند
پیشنهاد میشد کتاب انتقام جویان را اگر پیدا کردید بخوانید در گوگل هم سرچ کنید میشه از جان کتاب باخبر شد نویسنده
این کتاب با مدارک و شواهد میگوید هلوکاست یهودیان دروغ است بلکه هلوکاست مردم آلمان و اروپا توسط یهودیان با کمک آمریکا اتفاق افتاده و چون رسانه‌های قدرتمند دنیا دست یهودیان است آنرا وارونه جلوه داده‌اند
در انتقام جویان اردوگاههای آشویتس بکلی تکذیب شده
در کل جنگ نفرت انگیز و سیاه است هر کجای دنیا که
باشد
Sepid Mmm
۱۴۰۲/۱/۱۰
کتاب واقعا خوب و بدون عیب و نقصی بود من که نتونستم چیزی پیدا کنم
کتاب واقعا فضای خیلی تاریکی داشت من اصلا به هیچ عنوان فکر نمیکردم حتی یک درصد هم اینها واقعیت داشته باشند ولی وقتی به آخر‌های داستان رسیدم فهمیدم که واقعیه و واقعا تو شوک عظیمی بودم
شخصیت دیتا رو واقعا تحسین میکنم اینکه تونسته کنم
اینقد محکم بایسته. نمیخوام اسپویل ولی با شجاعت‌هایی که فردی هیرش نشان داده بود فک میکردم داستان جور دیگری تمام شود گاها روند داستان خیلی غیر قابل پیش بینی میشد..
این کتاب برای آن‌ها که دوستدار رمان‌های تاریخی خارجی هستند و البته با سرگذشت‌های واقعی حیرت آور بهتر است که این رمان را بخوانند
جواد زارع
۱۴۰۲/۱/۷
نوجوانی چهارده ساله به نام «دیتا» که عاشق کتاب‌ها است، داوطلب می‌شود که از هشت کتاب باارزش و ممنوعه مراقبت کند، در حالی که به خوبی می‌داند که اگر «نازی ها» او را با کتاب‌ها پیدا کنند، مرگش حتمی خواهد بود. ایفا کردن نقش کتابدار حتی برای همین تعداد اندک از کتاب‌ها، حسی از داشتن معنا و هدف را در این و اردوگاه جهنمی آکنده از مرگ، شکنجه و تحقیر به او می‌بخشد. یعنی در بدترین وضعیت هم باید امید به زندگی را باید روشن نگه داشت و برای زندگی کرده تلاش کرد و لذت برد
سیدمهدی حسینی
۱۴۰۲/۱/۲
سلام خدمت دوستان
کتاب در مورد هولوکاستیه که اصل هولوکاست زیر سواله... بله تو جنگ حلوا خیرات نمیکنند بالاخره ظلم‌هایی اتفاق می‌افتد... هیچ مدارک و شواهدی برای یهودی سوزی تو این ابعادی که کتاب داره میگه وجود نداشت و نداره اگر بود تا الان هزاربار تو بوق و کرنا کرده بودن....
نویسنده از مهارت استفاده
نویسندگیش کرده و داستان لعاب داری رو همراه با همه چی، اغماض و اغراق و... تحویل مخاطب میده بازم دستش درد نکنه... ولی به عنوان یه کتاب مستقل تاریخی نمیشه بهش استناد کرد. باتشکر.
کاربر sha
۱۴۰۲/۱/۱
کتاب خیلی خوب سختیها و بدبختی‌هایی را که انسان‌ها برای همنوعانشان رقم میزنند بیان میکند
باخواندن کتاب خیلی متاثرشدم از اینکه اینقدر انسانها قصی القلب میگردند و از کشتن همنوعانشان لذت میبرند. جایخیلی تاسف داره که با پیشرفت انسانها و تکنولوژیهای جدیدهنوز هم شاهد ظلم و ستم و کشت وکشتار در جهان هستیم.
اما نکات ارزشمندی که درکتاب وجود دارد سرسختی و تلاش کودکان و بچه‌ها برای زنده ماندن و تغییر بود
Afsaneh aram
۱۴۰۲/۲/۱۸
این کتاب جدای از خط داستانی فوق العاده هیجان انگیز که همیشه خواننده رو دنبال خودش می‌کشه، با قلم بسیار زیبایی هم نوشته شده که باعث میشه خواننده خودش رو کاملا درون داستان تصور کنه.
من که خیلی لذت بردم، البته به جز اوایل کتاب که یه کمی کسل کننده بود.
این داستان آنچنان قشنگ راجع به شخصیت یه دختر نوجوان صحبت می‌کنه که ناخودآگاه با خودت فکر می‌کنی که من تو نوجوانی چی کار میکردم....؟؟؟!!!!
ح آبیاری
۱۴۰۲/۶/۱۳
این رمان داستان جذابی داشت که نویسنده سعی داشت که آنرا مستند جلوه بدهد. درجنگ دوم جهانی میلیونها نفر کشته شدندوالبته تعدادی ازیهودیهاهم کشته ویااسیر شدند اما آیا باید مجازات این کشتار بیرحمانه را مسلمانان بپردازندیاآلمان و متحدانش. صحیونیست هاکشور فلسطین راباهمان خشونتی که از آلمانی هادیدند صدها برابردر زندان‌های اسرائیل براسرای فلسطینی شکنجه‌های جسمی و روحی و روانی میآورند.
سیدمحمد مرقاتی
۱۴۰۱/۱۲/۲۹
سلام علیرضا
با توجه به مستندات تاریخ جمعیت یهودیان آن زمان ۵۴۰۰۰۰۰ نفر بوده. که به گفته غربی‌ها ۶ میلیون یهودی کشته شده که باتوجه به آمار دروغه.
چون ۹۵ درصد رسانه‌های دنیا دست یهودی هاست
همیشه مظلوم نمایی می‌کنند. اما درمورد ۹ میلیون کشته ایرانی هیچ حرفی نمیزنن. که به علت قحطی بزرگ که به وجود آوردن نصف جمعیت ایران ازبین رفت
مرضیه ارقیه
۱۴۰۲/۲/۱
کتاب جالب درعین حال دردناکی است. مطالعه این کتاب رابرای تمام کسانی که درزندگی فقط عادت دارند از زمین و زمان بنالند ودنبال بهانه‌ای برای خودخوری و غرزدن هستند توصیه می‌کنم.
در ضمن یادآوراین موضوع دینی است که خداوند سونوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه خودشان بخواهند..
خدایا پناه میبرم به خودت از این موجود دوپا تا کجا میتونه سقوط کنه.
خدایا شکرت..
maryam nazemi
۱۴۰۲/۱/۲
نویسنده کتاب یک صهیونیست معروف هست که از آنجایی که در طرف پیروز جنگ ایستاده، داستان را به میل خودش نوشته، اگر اینها با چیزهایی که به نازی‌ها ربط می‌دهند مخالف هستند پس چرا در صبرا و شتیلا و هزاران زندان در مناطق اشغالی کارهایی کردند و می‌کنند که روی نازی‌ها را سفید کرده، خواندن این کتاب روحیه نوجوان‌ها را خراب و متنش به شدت آزاردهنده و سوگیرانه است
HamidReza Abedi
۱۴۰۲/۱/۱
یکی از بزرگترین کابوسهای بشر جنگ است
ولی گاهی پیامدهای آن خیلی پلیدتر از خود جنگ است
پدیده نسل کشی و آدمسوزی که مایه اصلی این کتاب است نشاندهنده مرگ همه انسانیت و فنای مهر ومحبت است
گرچه در ابعاد و مقدار این نسل کشی اغراق فراوانی صورت گرفته (بااهداف سیاسی صهیونیستها) ولی در هر حال جنگ و نسل کشی مایه شرم بشر در برابر تمامی موجودات است
مشاهده همه نظرات 96

راهنمای مطالعه کتاب کتابدار آشویتس

برای دریافت کتاب کتابدار آشویتس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.