معرفی و دانلود کتاب گرسنگی

برای دانلود قانونی کتاب گرسنگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گرسنگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گرسنگی

کتاب گرسنگی یک مدل درمان مبتنی‌ بر ذهنیت‌سازی را برای اختلالات خوردن حاد ارائه می‌دهد. ذهنیت‌سازیْ یک درمان ترکیبی است؛ یعنی ترکیبی از آموزش روانی، درمان شخصی و درمان گروهی برای کودکان و بزرگ‌سالان. پال رابینسون، فین اسکوردرو و بنت سامرفلت نویسندگان این اثر، درمانی متناسب با ویژگی‌های خاص بیمار پیشنهاد می‌کنند که بیش از اختلال‌محور بودن، فردمحورند.

درباره‌ی کتاب گرسنگی

اختلال در غذا خوردن یکی از اختلالات شایعی است که منشأ روانی دارد و با عواطف و احساسات در ارتباط است. اجتناب از غذا خوردن و یا پرخوری شدید مصداق‌های بارز اختلالات خوردن هستند که می‌توانند زندگی فرد را مختل کنند و یا حتی منجر به مرگ او شوند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌‎اند که افراد مبتلا به این اختلال، در تنظیم هیجانی خود دچار مشکل هستند و خوردن را راهی برای مقابله با هیجانات منفی تصور می‌کنند. بااینکه این اختلال هیچ ارتباطی با چاقی و لاغری افراد ندارد، اما آن‌ها معمولاً تصور اشتباهی از بدن خود دارند و برای مثال، خود را بسیار چاق می‌پندارند. بنابراین اختلال خوردن بیش از آنکه به حوزه‌ی تغذیه راه پیدا کند، در ارتباط با روان‌درمانی و روان‌شناسی بالینی است.

معرفی و دانلود کتاب گرسنگی

کتاب گرسنگی (Hunger) درمان‌ِ مبتنی‌ بر ذهنیت‌سازی را برای اختلالات خوردن پیشنهاد می‌کند. پال رابینسون (Paul Robinson)، فین اسکوردرو (Finn Skårderud) و بنت سامرفلت (Bente Sommerfeldt) ذهنیت‌سازی را به‌عنوان یک مفهوم و نگرش و همچنین درکی از ماهیت اختلالات خوردن حاد شرح می‌دهند. در این چارچوب فکری، شواهد محکمی برای توصیف اختلالات خوردن به عنوان اختلال شدید ذهنیت‌سازی وجود دارد.

طبق تعریف کتاب گرسنگی، ذهنیت‌سازی نوعی شناخت عاطفی و فرآیندی ادراکی مملو از احساسات است. بدن و مغز در روند رشد بالغ می‌شوند و قسمت اصلی این بلوغ، به چگونگی تبدیل تجارب به فرآیند ذهنی مرتبط است. برای مثال ما از طریق ملاقات با دیگران از نظر ذهنی رشد می‌کنیم و از این طریق بازنمایی‌های درونی به دنیایی از فرضیات تبدیل می‌شوند. در واقع برخوردهای جسمی و تجارب ارتباطی وارد دنیای ذهنی ما می‌شود و این موضوع به‌طور منحصربه‌فردی به ما امکان استفاده از ذهنمان را می‌دهد تا به‌جای آنکه بر اساس احساسات و انگیزه‌های قوی عمل کنیم، به دنبال رفتارهای واقعی، سالم و دوستانه باشیم. در یک کلام، ذهنیت‌سازی توانایی طبیعی برای نسبت دادن مقاصد و معنا به رفتار انسانی است.

ذهنیت‌سازی همچنین برای هوش درونی، روابط سالم با دیگران و انعطاف‌پذیری ذهن عاملی مهم به حساب می‌آید و اختلال در ذهنیت‌سازی اغلب منجر به تنهایی می‌شود. در زبان ذهنیت‌سازی، اختلالات خوردن به‌عنوان جلوه‌های نقص اساسی در خودتنظیمی و تنظیم عواطف شناخته می‌شوند. وقتی واقعیت ذهنی به‌طور ضعیف درهم ادغام می‌شود، بدن ممکن است تداوم حسِ واقعی بودن خود را از دست بدهد، در این وضعیت درواقع بدن به‌عنوان ذهن عمل می‌کند.

حال پال رابینسون، فین اسکوردرو و بنت سامرفلت در تلاشند مدل درمانی‌ای مبتنی‌ بر ذهنیت‌سازی برای اختلالات خوردن ارائه دهند. درمان مبتنی‌ بر ذهنیت‌سازی سیستماتیک است و بر نحوه‌ی کارکرد رابطه‌ی درمانی تمرکز دارد. روان‌درمانی یک فرصت عالی برای تجربه و یادگیری از شکست در ذهنیت‌سازی فراهم می‌کند. روش درمانی مناسبی که کتاب گرسنگی براساس ذهنیت‌سازی ارائه می‌دهد، به مدل ارتباطی روان‌درمانی متکی است که بیشتر رویکردی فردمحور دارد تا رویکرد اختلال‌محور و این رویکرد فردمحور برای درمان اختلالات خوردن مناسب است.

نشر ویراست اقدام به چاپ و نشر کتاب گرسنگی با ترجمه‌ی زهره رفیعی‌راد، شیدا لطفی سعیدآباد و سجاد بشرپور کرده است.

کتاب گرسنگی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب منبع سودمندی برای پزشکان، روان‌درمانگران و هرکس که به اختلال خوردن دچار است، به حساب می‌آید.

در بخشی از کتاب گرسنگی می‌خوانیم

موضع درمانی، موضوعی اساسی است که همه‌ی درمانگران باید در ارائه‌ی آن تلاش کنند. این یک اصل کلی و مهم است و باید تأکید کنیم هنگام کار با اختلالات خوردن چقدر ضروری است. بسیاری از این بیماران واکنش‌های منفی، نامطلوب و حتی خصمانه‌ی سیستم‌های بهداشتی را تجربه کرده‌اند. بیماران مبتلا به اختلالات خوردن می‌توانند برخی از واکنش‌های منفی برجسته‌ای را در متخصصان بهداشت و درمان به وجود بیاورند و بخش مهمی از مدیریت درمان اختلالات خوردن این است که درمانگران و سایر مددکاران، روش‌های مقابله با این واکنش‌های منفی را داشته باشند تا درمان بتواند به‌طور رضایت‌بخشی ادامه یابد. لاغری شدید می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد و درک اینکه یک فرد جوان به‌ جای ظاهر معمولی، چنین ظاهر بدی را انتخاب می‌کند، بسیار ناراحت کننده است. تعجب‌آور نیست که اعضای خانواده، به‌ویژه والدین، ​​پذیرش اینکه دختر یا پسر آن‌ها ترجیح می‌دهد لاغر به نظر برسد تا سالم، برایشان سخت است. علائم پرخوری مانند استفراغ یا سواستفاده از ملین یا تنقیه‌ی ناشی از آن، می‌تواند کاملاً به‌صورت منفی بر افرادی که به احتمال زیاد استفراغ را، پدیده‌ای تهوع‌آور می‌دانند، تأثیر بگذارد. این واقعیت که این علائم به‌خودی‌خود ناشی می‌شوند‌، می‌تواند در افراد واکنش‌های بدی به جای بگذارد. در فرد مبتلا به اختلال خوردن عمداً از بین بردن سلامتی خود دیده می‌شود. در خانواده‌ها و در بخش‌های مختلف سیستم بهداشت، این می‌تواند منجر به عدم پذیرش، طرد و حتی نفرت از بیمار به‌عنوان اینکه توجه را از دیگر اعضای لایق‌تر خانواده دریافت می‌کند، باشد. مقابله با این احساسات یک چالش واقعی است، خصوصاً برای کارکنانی که ممکن است به‌ندرت با اختلالات خوردن، مانند کسانی که در خدمات اورژانس هستند، سروکار داشته باشند. اگر علاقه نشان ندهید، بیمار به‌سرعت متوجه می‌شود و ارتباط را قطع می‌کند. چنین واکنش‌های منفی در کارکنان می‌تواند منجر به زوال بیمار، و حتی مرگ وی شود.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: توجه به بدن، ذهنیت‌سازی و اختلالات خوردن
فصل دوم: اختلالات خوردن به‌عنوان نمونه‌های بالینی ذهنیت‌سازی ناقص
فصل سوم: اختلالات خوردن و ذهنیت‌سازی
فصل چهارم: ذهنیت‌سازی برای درمانگر یک مهارت است
فصل پنجم: چالش‌های خاص کار با اختلالات خوردن
فصل ششم: ساختار درمان مدل درمان مبتنی‌ بر ذهنیت‌سازی برای اختلالات خوردن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گرسنگی
نویسنده، ،
مترجمزهره رفیعی راد، شیدا لطفی سعیدآباد، سجاد بشرپور
ناشر چاپینشر ویراست
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات132
زبانفارسی
شابک978-622-5675-75-9
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گرسنگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گرسنگی

برای دریافت کتاب گرسنگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.