معرفی و دانلود کتاب پیدایش روانشناسی

برای دانلود قانونی کتاب پیدایش روانشناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پیدایش روانشناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پیدایش روانشناسی

آن‌چه دان هاکنبری و ساندرا هاکنبری در کتاب پیدایش روانشناسی به شما عرضه کرده، مجموعه‌ای است از اطلاعات کاربردی و ساده در زمینه‌ی چگونگی علم روان‌شناسی، نحوه‌ی شکل‌گیری آن و همچنین اصلی‌ترین مباحثی که تاکنون متخصصان این حوزه را به خود مشغول داشته است. فرایند یادگیری، استرس‌ها و اختلالات روانی در این کتاب روان‌شناختی باجزئیات و به‌دقت تحلیل و واکاوی شده‌اند و چکیده‌ای از مهم‌ترین نکات و آموزه‌های مربوط به آن‌ها، در اختیارتان قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب پیدایش روانشناسی

ممکن است همین حالا که در حال مطالعه‌ی این سطور هستید، قفسه‌های کتاب‌خانه‌ی شخصی‌تان پُر باشد از آثاری که مربوط به حوزه‌ی روان‌شناسی هستند.‌ بعید نیست برخی از آن‌ها صرفاً به علم روان‌شناسی پرداخته باشند و برخی دیگر با موضوعاتی از جمله خودسازی، خودیاری و موفقیت شخصی تدوین شده باشند. در هر صورت، امروزه روان‌شناسی و شاخه‌های متنوع آن، چنان در زندگی تمامی انسان‌ها نفوذ کرده که دیگر نمی‌توان جهان را بدون وجود و حضور این علم تصور کرد. بااین‌حال، آیا پیش آمده سؤالاتی در مورد منشأ این علم ذهن شما را به خود مشغول کند؟ تابه‌حال، فکر کرده‌اید روان‌شناسی چگونه به‌عنوان یک علم شناخته شد و گستره‌ی خود را در عرصه‌ی زندگی فردی و اجتماعی بشر وسعت بخشید؟ چه اندیشمندانی برای نخستین بار آن را به جامعه‌ی علمی معرفی کردند؟ و این‌که روان‌شناسی برای رسیدن به جایگاه کنونی، چه مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده است؟ برای رسیدن به پاسخ تمامی این سؤالات و دستیابی به تاریخچه‌ای جامع از این علم، پیشنهاد ما این است که هرچه سریع‌تر کتاب پیدایش روانشناسی (Discovering Psychology)، اثر دان هاکنبری (Don H. Hockenbury) را تهیه و مطالعه‌ی آن را آغاز کنید.

چهار بخش کلی، مطالب کتاب حاضر را در خود جای داده‌اند که در ادامه، مروری کوتاه بر هر کدام از آن‌ها خواهیم داشت. بخش اول، عوامل و ریشه‌هایی را بررسی کرده که موجب شکل‌گیری علم روان‌شناسی شده‌اند. در این مرحله، تأثیر فلسفه بر پیدایش روان‌شناسی، نتایج تحقیقات ساختارگرایان، کارکردگرایان، رفتارگرایان و... بر روش‌های این علم بررسی می‌گردند. مخاطبان با مطالعه‌ی این بخش، برخی از چهره‌های شاخص روان‌شناسی را خواهند شناخت که هر کدام از برجسته‌ترین صاحب‌نظران و اندیشمندان دوران خود بودند؛ افرادی از قبیل ویلهلم وونت، زیگموند فروید و... .

معرفی و دانلود کتاب پیدایش روانشناسی

شاید تصور کنید یادگیری یک فرایند خودکار است که نیازی به شناخت علمی و دقیق ندارد. از سوی دیگر، حاصل نوعی فعل‌و‌انفعال درونی است که شناسایی و تحلیل آن با روش‌های علمی امکان‌پذیر نخواهد بود. خب، باید بگوییم اتفاقاً یادگیری و مباحث مربوط به آن، از مهم‌ترین موضوعات علم روان‌شناسی محسوب می‌شوند. یافته‌های روان‌شناسان در این زمینه، تاکنون اثرات قابل‌توجهی بر عملکرد مدارس و مراکز آموزشی داشته‌اند. بخش دوم کتاب پیدایش روانشناسی نیز به همین مبحث اختصاص پیدا کرده. اصولاً یادگیری چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟ محرک‌ها چه نقشی در شکل‌گیری این فرایند دارند؟ شرطی‌سازی و تحقیقاتی که درباره‌ی آن صورت گرفته‌اند، چه تأثیری بر فهم امروزی ما از موضوع یادگیری گذاشته‌اند؟ اسکینر، پاولف و واتسون طی چه سلسله آزمایش‌هایی ساختار مغز انسان و سایر موجودات را در رابطه با یادگیری بررسی کردند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند؟ تقویت‌های مثبت و منفی یا تشویق و تنبیه چه نقشی در شکل‌گیری یا از بین رفتن یک رفتار خواهند داشت؟ آیا می‌توان رفتار مخربی را که قبلاً آموخته‌ شده، از حافظه و خاطره‌‌ی یک فرد پاک کرد؟ برای پاسخگویی به چنین پرسش‌هایی، مطالب و آموزه‌های بخش دوم کتاب، راهنمایتان خواهند بود.

محال است با کتاب‌های روان‌شناسی عمومی برخورد داشته باشید اما اثری از مبحث استرس و چگونگی آن در این کتاب‌ها پیدا نکرده باشید. کتاب پیدایش روان‌شناسی نیز در بخش سوم خود بر استرس، معنا، منابع و تأثیرات فیزیولوژیکی آن متمرکز شده. انواع تیپ‌های شخصیتی و نحوه‌ی مواجهه‌‌ی آن‌ها با استرس، نتایج زیان‌بار استرس بر سیستم ایمنی بدن و موضوعات این‌چنینی، مباحث اصلی این بخش به شمار می‌روند.

دان هاکنبری بخش چهارم این اثر را به انواع اختلالات روانی اختصاص داده. طیف متنوع اختلالات اضطرابی، ترس‌های مرضی یا فوبی‌ها که خود شامل انواع گوناگونی هستند، اختلال وسواس فکری یا عملی، اختلالات خلقی، افسردگی‌ها، نشانه‌ها و مشخصه‌های بروز افسردگی، اختلال دوقطبی و چگونگی آن، اختلال‌های شخصیت پارانوید، ضداجتماعی و مرزی، در همین بخش تشریح می‌شوند. به شما اطمینان می‌دهیم پس از مطالعه‌ی کتاب پیدایش روانشناسی، هم سرچشمه‌های این علم و هم اصلی‌ترین موضوعات آن را خواهید شناخت. نثر ساده و قابل‌درک دان هاکنبری در این کتاب موجب شده تا مخاطبان عام و خوانندگانی که کمترین آشنایی‌ را هم با مباحث روان‌شناسی ندارند، بتوانند از بخش‌ها و قسمت‌های مختلف اثر حاضر، بیشترین استفاده را ببرند. اگر به دنبال کتابی مقدماتی اما جامع و دقیق در مورد علم روان‌شناسی و موضوعات مورد مطالعه‌ی آن می‌گردید، بهتر است جست‌و‌جویتان را متوقف کرده و در همین لحظه، کتابی را که پیش رویتان قرار گرفته تهیه کنید. محمداسماعیل ابراهیمی کار ترجمه‌ی آن را به فارسی روان، به پایان رسانده و نشر اردوی سوره این اثر را به تمامی علاقه‌مندان حوزه‌ی روان‌شناسی ارائه کرده است.

کتاب پیدایش روانشناسی برای چه کسانی مناسب است؟

به تمامی مخاطبان و علاقه‌مندان روان‌شناسی عمومی پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی کتاب پیدایش روان‌شناسی را در برنامه‌ی مطالعاتی خود بگنجانند. دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته‌ی روان‌شناسی نیز از مطالعه‌ی این اثر غافل نشوند.

در بخشی از کتاب پیدایش روانشناسی می‌خوانیم

دهه‌های متمادی، رفتارگرایی و روان‌تحلیل‌گری، دیدگاه‌هایی بودند که بیشترین اثرگذاری را از تفکر روان‌شناسان آمریکایی داشتند. در دهه 1950، یک مکتب جدید فکری ظهور پیدا کرد که روان‌شناسی انسان‌گرا نامیده شد. ازآن‌رو که روان‌شناسی انسان‌گرا شدیداً متمایز از روان‌تحلیل‌گری و رفتارگرایی بود، گاهی اوقات به آن لقب نیروی سوم داده می‌شد. روان‌شناسی انسان‌گرا تا حد زیادی به‌وسیله کارل راجرز روان‌شناس آمریکایی بنیان گذاشته شد. راجرز نیز همانند فروید تحت تأثیر تجاربش با بیمارانش (مراجعانش) قرار داشت. هرچند به جای تأکید بر تعارض‌های ناهشیار، راجرز به تجارب هشیار بیمارانش من‌جمله استعداد منحصربه‌فرد هر فرد برای رشد و خودتعیین‌گری (خود‌راهبری) تأکید داشت.

در تقابل با رفتارگراها که رفتار انسان را شکل‌گرفته و ثبات‌یافته به‌وسیله عوامل بیرونی می‌دانستند، راجرز، بر خودتعیین‌گری، اراده آزاد و اهمیت انتخاب در رفتار انسان‌ها تأکید داشت.

آبراهام مازلو دیگر طرفدار روان‌شناسی انسان‌گرا بود. مازلو یک تئوری انگیزشی ایجاد کرد که به رشد روان‌شناختی تأکید داشت. همانند روان‌تحلیل‌گری، روانشناسی انسان‌گرا فقط شامل نظریه‌های شخصیت نبود، بلکه همچنین شکلی از روان‌درمانی نیز بود.

با بازنگری مختصری به گذشته، شما خواهید دید که مباحث متفکران کلیدی در تاریخ روان‌شناسی، تحول روان‌شناسی را به‌طورکلی رقم زده است. هرکدام از این مکاتبی که شرح دادیم تأثیری بر موضوعات و روش‌های پژوهش روان‌شناسی داشته است.

از زمان تأسیس آزمایشگاه وونت در 1879 به‌وسیله وونت، روان‌شناسی به شرایط کنونی‌اش به‌عنوان دانشی پویا و چندبعدی تحول یافت.

فهرست مطالب کتاب

1. ریشه‌های روان‌شناسی
تأثیر فلسفه و فیزیولوژی بر روان‌شناسی
بنیانگذار روان‌شناسی ویلهلم وونت
ساخت‌گرایی ادوارد بی‌تیچنر
کارکردگرایی ویلیام جیمز
ویلیام جیمز و دانشجویانش
روان‌تحلیل‌گری زیگموند فروید
رفتارگرایی جان بی‌واتسون
روان‌شناسی انسان‌گرا کارل راجرز
روان‌شناسی تکاملی چارلز داروین
2. یادگیری چیست؟
یادگیری چیست؟
برقراری تداعی بین محرک‌ها
اصول شرطی‌سازی کلاسیک
عواملی که شرطی‌سازی را تحت تأثیر قرار می‌دهند
از پاولف تا واتسون
علائم قابل‌اعتماد
جنبه‌های تکاملی از شرطی‌سازی کلاسیک (پیش آمادگی‌های زیستی برای یادگیری)
بیزاری از مزه و شرطی‌سازی کلاسیک (اسپاگتی؟ نه، متشکرم!)
شرطی‌سازی عامل (ارتباط دادن رفتارها و پیامدها)
شرندایک و قانون اثر
بی‌. اف. اسکینر جستجو برای "نظم در رفتار"
تقویت (افزایش رفتار آتی)
تقویت مثبت و منفی
تنبیه
درماندگی آموخته‌شده (استیصال اکتسابی) (انتظار شکست و آموختن سکوت و سکون)
آیا می‌توان بر درماندگی آموخته‌شده غلبه نمود؟
تحول اجتماعی و شخصیتی
کیفیت خلقی (مزاجی) نوزادان متفاوت است!
انتقاداتی به نظریه پیاژه
تحول اجتماعی
3. استرس چیست؟
استرس (فشار روانی) به چه معناست؟
منابع استرس
رویدادهای زندگی و تغییر آن (آیا هر تغییری استرس‌زا است؟)
استرس و سیستم ایمنی بدن
ایمنی‌شناسی روانی-‌عصبی
رفتار تیپ A و B و نقش استرس در آن‌ها
چگونه حمایت اجتماعی به‌ سلامت سود می‌رساند
4. اختلال روان‌شناختی چیست؟
شیوع اختلالات روان‌شناختی (شانس 50-50؟)
اختلالات اضطرابی (بیم و نگرانی شدید)
اختلال اضطراب فراگیر (نگرانی راجع به همه‌چیز)
حمله وحشت‌زدگی و اختلال وحشت‌زدگی (حمله‌های ناگهانی اضطراب افراطی و شدید)
ترس مرضی (فوبی)
ترس از حمله وحشت‌زدگی در مکان‌های عمومی (آگورافوبیا)
اجتماع‌هراسی (ترس از موقعیت‌های اجتماعی)
اختلال استرس پس از حادثه (تجربه مجدد تروما (ضربه روحی، جسمی))
اختلال وسواس فکری-‌عملی (آن را دوباره... و دوباره بازبینی کن)
اختلالات خلقی (هیجان‌ها (عواطف) منحرف می‌شوند)
افسردگی اساسی
نشانگان اختلال افسردگی اساسی
اختلال افسرده‌خویی
اختلال دوقطبی
اختلالات شخصیت (صفات ناهنجار (ناسازگار))
اختلال شخصیت پارانوید (بی‌اعتمادی، بدگمانی فراگیر)
اختلال شخصیت ضداجتماعی (زیر پا گذاشتن حقوق دیگران)
اختلال شخصیت مرزی (آشفتگی و پوچی)
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پیدایش روانشناسی
نویسنده،
مترجممحمداسماعیل ابراهیمی
ناشر چاپیانتشارات اردوی سوره
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات102
زبانفارسی
شابک978-622-746517-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پیدایش روانشناسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پیدایش روانشناسی

برای دریافت کتاب پیدایش روانشناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.