معرفی و دانلود کتاب یوما

عکس جلد کتاب یوما
قیمت:
۳۶,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یوما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یوما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یوما

کتاب یوما به قلم مریم راهی، فرازهایی از زندگی حضرت خدیجه (س) را در روایت‌های موازی و با چند زاویه‌دید پیش روی مخاطب می‌گذارد. این اثر تصویری واقع‌گرایانه از مکه و مدینه‌ی زمان حیات پیامبر اکرم (ص) را مجسم می‌کند.

درباره‌ی کتاب یوما

کتاب یوما رمانی مذهبی از مریم راهی است که در آن به روایت‌ مقاطع مختلف زندگی حضرت خدیجه می‌پردازد. رویدادها و سخنان حضرت خدیجه و پیامبر اکرم در این کتاب گاه از آیات و روایات گرفته شده و گاه از مستندات تاریخی؛ هرچند که عنصر خیال نیز در این اثر کارکرد می‌یابد. شخصیت‌های رمان اغلب واقعی هستند و در جایگاه اصلی خود در کتاب یوما ظاهر شده‌اند؛ به‌جز شخصیت‌های بحریه، حنیسه، ربیع، وهب و رشیده که زاییده‌ی خیال نویسنده هستند.

نوشتن درباره‌ی اشخاص معروف، به‌ویژه شخصیت‌های مذهبی، بدون گرفتار شدن در فضایی یکنواخت، نیازمند نگاهی نو به زندگی‌نامه‌ی آن‌هاست؛ به‌ طوری‌ که خوانندگان با هر سلیقه‌ای جذب داستان شوند و مخاطبان ادبیات مذهبی نیز علی‌رغم آشنایی با شخصیت و موقعیت، به نقطه‌نظر جدیدی برسند.

رمان یوما در ساعات پیش از تولد حضرت فاطمه (س) آغاز می‌شود و فضا هم‌زمان بین ذهنیت حضرت خدیجه، ذهنیت مردمان شهر که به منزل پیامبر (ص) رفت‌وآمد دارند و موقعیت خانه در گردش است. تغییر فضا و زاویه‌دید به سیال شدن داستان کمک و توجه مخاطب را به قسمت‌های مختلف زندگی حضرت خدیجه و رسول اکرم جلب می‌کند. داستان کتاب یوما در بستر مدینه و مکه می‌گذرد و واقعیاتی تاریخی از جامعه‌ی آن زمان و اجتماع اعراب جاهلیت در اختیار خواننده قرار می‌دهد. علاوه‌براین، رمان تصاویر دلنشین بسیاری از عشق و محبت پیامبر به خدیجه و وجنات حضرت خدیجه می‌آفریند که فضای تاریخی و دینی کتاب را تلطیف و به جزئیاتی توجه می‌کند که پیش از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ترسیم سیمای کفار در زمان پیامبر از دیگر نقاط مثبت کتاب یوما شمرده می‌شود. به‌ این‌ منظور زبان به کمک می‌آید و لفاظی شخصیت‌های منفی با استفاده از واژگان و کلمات عربی، به جذابیت رمان و شناخت چهره‌ی قهرمان از خلال دیالوگ‌های کفار می‌افزاید.

مریم راهی در رمان یوما از زبانی نزدیک به زبان آیات و روایات دینی بهره می‌برد و این‌گونه پیوند داستان را با موقعیت زمانی و مکانی آن حفظ می‌کند. نام کتاب برگرفته از نامی عربی است که کنیز حضرت خدیجه بر او گذاشته بود. در پایان رمان به مفهوم نام یوما و تناسب آن با شخصیت خدیجه پی می‌بریم.

انتشارات نیستان چاپ کتاب یوما را بر عهده داشته است.

کتاب یوما برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب یوما به مخاطبان رمان‌های مذهبی و تاریخی پیشنهاد می‌شود.

با مریم راهی بیشتر آشنا شویم

مریم راهی نویسنده‌ی داستان و رمان، سال 1359 در تهران متولد شده است. از آثار چاپ‌شده‌ی او می‌توان به کتاب‌های «به امین بگو دوستش دارم»، «ابژه‌ی لاو»، «گنامینوها قدر آدم را نمی‌دانند»، «در خواب‌هایم»، «فردا مسافرم» و «برپا» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب یوما می‌خوانیم

یک‌به‌یک از ذهنم می‌گذرند آنان که یاورمان هستند و آنان که در برابرمان و آنان که هنوز بلاتکلیف. ربیع و وهب که چون این دو طفل معصوم در مکه بسیار است. بحریه و میسره و سایر بردگان که به جبر روزگار، خدمتگزار اربابان هستند. حنیسه و برادرزاده‌اش که امیدوارم سلامت از یمن بازگردد و هر دو آزاد شوند. نفیسه که هر چند قلب پاکیزه‌ای دارد، اما زبان تلخش خط بطلان می‌کشد بر هرچه حُب. ام‌هانی که پیاله‌ای از یقین نوشیده و مخلصانه همدلی می‌کند. ثویبه که جانش را بر کف گرفته و لا اله الا الله از زبانش نمی‌افتد. ام‌ایمن که چشمش به امر مولایش است. ام‌جمیل و ابولهب و ابوسفیان و ابوجهل که سر به ‌عصیان بلند کرده‌اند و جماعتی را با خود به ظلمات می‌کشانند. حرامیانی که روزی خویش را در توبره‌ی همسایه می‌جویند. و یاسر و سمیه که اگرچه در بین ما نیستند، اما أحیاءٌ عِندَ ربِّهِم یُرزَقون.

ساره پیش رویم می‌ایستد و هاجر پشت‌سرم، مریم جانب راست و آسیه جانب چپ، و من ندایی می‌شنوم از سوی آسمان که إنّا أعطَیناکَ الکَوثَر را می‌خواند، به صوتی آشنا.

چشم می‌بندم و تمام عمرم از کودکی تا به امروز در ذهنم مرور می‌شود؛ مادرم و دستی که بر سرم می‌کشد، پدرم و چشمی که برای حفاظت از کعبه گشوده است، خواهرم و برادرم، مکه و طواف‌های گرد کعبه؛ و محمدم و آن رؤیای دور و روزهایی که از آن پس همه روشن.

درد ندارم، گویی در آسمانم و از درد زمینیان به‌دور. یقین حال امروز من، حال آن روز فاطمه بنت اسد است لحظه‌ای که دیوار کعبه شکاف خورد و او پا به داخل خانه گذاشت.

می‌دانم نفسی بیش نمانده تا تولد دخترم. همه از خاطرم می‌روند و فقط می‌ماند یکی که یکتاست. دوباره چشم می‌بندم و او را می‌ستایم به سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر. دست بر قلب می‌گذارم و شهادت می‌دهم به وحدانیتش و اینکه هرچه پیش روی من است و پشت‌سرم و آنچه بین آن‌هاست همه متعلق به اوست و من مؤمنم به فرستادگانش و جانشینان آن‌ها. و قدر می‌دانم رحمتی را که بر سرم باریدن گرفته است؛ کوثر.

فهرست مطالب کتاب

1. آب را طهور، مرا مطهر
2. رخساره‌ام را سپید
3. نامه‌ام را به دست راست
4. دستم را پُر
5. سرم را رحمت‌باران
6. پایم را بر صراط
7. و پایم را برقرار؛ که این انجام تطهیر است و آغاز قد قامت صلات و من سوی خانه به‌ تکبیر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یوما
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات164
زبانفارسی
شابک978-964-337-827-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یوما

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب یوما

برای دریافت کتاب یوما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.