معرفی و دانلود کتاب قصه‌های بهلول

عکس جلد کتاب قصه‌های بهلول
قیمت:
5000 تومان - 0.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های بهلول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های بهلول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قصه‌های بهلول

در کتاب قصه‌های بهلول نوشته محمد شب زنده دار، روایات، قصه‌ها و لطیفه‌های کوتاهی که درباره این شخصیت در منابع گوناگون آمده است را می‌خوانید.

بهلول که به معنای گشاده‌رو و خوب صورت آمده و مردان مزاح و بذله‌گو، حاضر جواب و عاقل کهنه‌کار را به وی تشبیه و تمثیل می‌کنند، اگر چه به ظاهر دیوانه می‌نمود، ولی از فضلا و خردمندان روزگار بوده است. در تذکره‌ها، بهلول زیاد داریم، ولی بهلول معروف همان شخصی است که در زمان خلافت هارون‌ الرشید می‌زیسته و از شاگردان مخصوص امام صادق (ع) بوده است.

بهلول از بستگان نزدیک و به روایتی برادر مادری هارون‌ الرشید بود که با وجود این قرابت و انتساب، به علی‌بن‌ابی طالب (ع) و فرزندانش ارادت می‌ورزید. زادگاه او شهر کوفه و نام اصلی‌اش را وهب بن عمرو نوشته‌اند. جنون و دیوانگی ظاهری او از این جهت بود که هارون‌ الرشید برای بقای خلافت و حفظ مقام و قدرت خود، در مقام از بین بردن امام جعفر صادق (ع) برآمد و بهانه‌ها می‌انگیخت تا آن حضرت را به درجۀ شهادت برساند. چون به هیچ وسیله توفیق نیافت، پس امام ششم را متهم به داعیۀ خروج کرد و از فضلا و فقهای زمان از جمله بهلول استفتاء به قتلش نمود. بعضی‌ها فتوی دادند؛ ولی بهلول به دستور امام صادق (ع) به جنون و دیوانگی تظاهر نمود تا از او شرعا فتوی نخواهند.

این روایت صحیح به نظر نمی‌رسد؛ زیرا بعید است امام معصوم شخص عاقلی را صریحا امر کند که خود را به دیوانگی زند. اصل روایات این است که چند تن از صحابه و دوستان خاص امام صادق (ع) به مناسبت دوستی با آن حضرت تحت تعقیب قرار گرفتند و هارون‌ الرشید قصد داشت تمام علاقمندان و محبان امام عصر (ع) را به وسائل و دسایس مختلفه از بین ببرد. این عده از حضرت که آن موقع در «مدینه» به‌ سر می‌برد، چاره‌جویی و کسب تکلیف نمودند. امام جعفر صادق (ع) جواب آن‌ها را با یک حرف تهجی نمودار ساختند و آن حرف «جیم» بود؛ یعنی به طور سر بسته پیام دادند «جیم شوید».

مرحوم قاضی نورالله شوشتری صاحب کتاب «مجالس المؤمنین» در شرح احوال بهلول می نویسد: و او وهب بن عمرو است که از عقلای مجانین بوده و بی‌خبران او را دیوانه می‌خوانند. مولد او «کوفه» است و چنانچه در «تاریخ گزیده» مسطور است از بنی اعمام هارون‌ الرشید عباسی بوده و شاگرد خاص حضرت امام جعفر صادق (ع) بوده و در زمرۀ متقیان عصر خود بوده، نقل است که هارون به واسطۀ حفظ ملک، همواره در دفع امام واجب‌ التعظیم بود و بهانه‌ها می‌انگیخت که آن حضرت را به درجۀ شهادت برساند و خاطر از ممر او جمع گرداند تا آن که در آن ایام، امام را متهم به داعیۀ خروج نمود و از متقیان زمان خود که از آن جمل یکی بهلول بود، استفسار اباحۀ قتل امام معصوم نمود. دیگران فتوی دادند و بهلول به خدمت حضرت امام (ع) رفت و از صورت واقعه خبر داد و التماس نمود که او را در آن باب ارشادی نمایند. آن حضرت فرمودند که خود را گسسته مهار و دیوانه و بی‌وقار ظاهر سازد. بهلول به مقتضای اشارۀ واجب‌ الاطاعه عمل نموده، خود را از تکلیف هارون خلاص فرمود.

فهرست مطالب کتاب

شرح حال بهلول
ویژگی‌های بهلول
مختصری در تفاوت بین بهلول و هارون
بهلول و هارون‌الرشید
بهلول و دیگران
قصه‌ها و لطیفه‌های کوتاه
حکایات منظوم از الهی نامه عطار

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قصه‌های بهلول
نویسنده
ناشر چاپینشر موعود عصر
سال انتشار۱۳۸۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات91
زبانفارسی
شابک978-964-6968-18-9
موضوع کتابکتاب‌های طنز، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قصه‌های بهلول

جواد دادمرزی
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
در ابتدای کتاب امام جعفر صادق"علیه السلام" را هم عصر خلافت هارون قلمداد کرده که به لحاظ تاریخی نادرست است و ایشان در عصر منصور دوانیقی به شهادت رسیدند. جدای از اینها داستانهایی به بهلول نسبت داده شده که برای اشخاص دیگر بوده و انتساب آن‌ها به بهلول دور از واقعیت است و می‌توان گفت داستانی است که به و دلایل مختلف از زبان بهلول نقل می‌گردد تا هم باور پذیر بوده هم هزینه‌ای برای گوینده نداشته باشد و بدین لحاظ حقایقی درون این داستانها وجود دارد که خواندن کتاب را ارزشمند می‌سازد.
حسین عیسی ابادی
۱۴۰۱/۴/۳
واقعا از جمله کتاب‌هایی هست که با خوندنش هم می‌آموزی هم زندگی میکنی و هم لذت میبری پیشنهاد میکنم روز ۱ داستان از داستان‌های این کتاب رو بخونید واقعا سرگرم کننده و آموزنده هست به خصوص برای نوجوانان و جوانانی که تو این بازه زمانی وقت خودشون رو در فضای مجازی تلف میکنن ممنون از برنامه عالیتون
مهرداد قهرمان
۱۴۰۲/۴/۷
کتاب بسیار مناسبی بود؛ حتما، به ویژه برای کودکان و نوجوانان پیشنهاد میکنم. اگر در حال تحصیل در مدارس هستید از مطالب این کتاب میشه برای نوشتن محتوای دروس آزاد هم استفاده کرد که با توجه به قیمت مناسبش گزینه خیلی خوبی به شمار میره.
mohammadhossein
۱۳۹۸/۱۲/۲۱
فوووق العادس این کتاب ازون کتابایی که دوست نداشتم تموم شه کلی چیز یاد گرفتم حال دلم خیلی خوب شده این کتابو خوندم مرررسی از همه کسایی که تو نوشتن این کتاب تلاش کردن دم همتون گرم
Mehdi Tamadon Rastegar
۱۳۹۷/۱/۱۸
این کتاب مجموعه حکایت، داستان‌های کوتاه آموزنده و زیبای بهلول است. حکایت‌ها پند آموز و جالب است.
فرناز
۱۴۰۲/۷/۴
شخصیت بهلول از جالب‌ترین هاست و داستان هایش سرشار از پند هستند اما برخی از حکایات این کتاب منتسب به ملانصرالدین بود که به نام بهلول آورده شده بود.
علی اکبر شوکتی
۱۴۰۲/۱۰/۴
منبع تاریخی که نداره و بعضی از داستان‌ها به نام چندین فرد ذکر شده است اما به هرحال میتونه یک کتاب طنز، و پندنامه باشه...
محمد واحدیان
۱۳۹۷/۵/۲۷
با سلام و خسته نباشید. جمع آوری قشنگی از حکایات بهلول بود. البته اعتبار سندیت بعضی از حکایات بالا نیست.
Ghazal Ranjbar
۱۴۰۱/۶/۳۰
از اون کتابایی هست که دلت نمیخواد تموم شه، خیلی جالب و آموزندست و اصلا خسته کننده نیست، خسته نباشید
پارس
۱۴۰۱/۴/۱۲
خیلی جذابه هم حالت لطیفه هم اینکه پند و اندرز داره تیکه و حاضر جوابیای هوشمندانه و منطقی و سریعش که نگو دیگه
امیر کرار
۱۳۹۹/۷/۸
کلا یه آدم درست هم که پیدا میشه میزننش به حساب شاگردان امام‌ها 😂😂😂
کلا بهلول کارش درسته!
حسین غلامی علی
۱۳۹۷/۳/۲۹
البته گفتنی است که این داستان‌ها به بهلول نسبت داده میشود و خیلی از آن‌ها سند تاریخی ندارند.
بهنام محسنات
۱۴۰۱/۴/۷
کتاب قصه‌های بهلول چیزهای اموزنده را در قالب طنز بیان میکند میتونه یه شب خوب انسان سپری کنه
mino farahbakhsh
۱۴۰۰/۲/۱۰
توقفسه کتابام دارمش و بین مطالعاتم چند تا از داشتاناشو میخونم جوابای دندان شکنی میده بهلول
مهدی عزیززاده خرمی
۱۴۰۲/۹/۶
بسیار لذت بردم حکایات و داستانهای بهلول همیشه برام جالب هست.
مشاهده همه نظرات 34

راهنمای مطالعه کتاب قصه‌های بهلول

برای دریافت کتاب قصه‌های بهلول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.