معرفی و دانلود کتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598

عکس جلد کتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598
قیمت:
93000 تومان - 9.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598

سید محمدمهدی دزفولی در کتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598 یکی از مقاطع کلیدی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران را بررسی می‌کند. این اثر مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با چهره‌های گوناگون و کلیدی دوران پذیرش قطعنامه‌ی 598 است، قطعنامه‌ای که پذیرش آن مسیر انقلاب و تاریخ ایران را تغییر داد.

درباره‌ی کتاب جنگ و صلح:

در 27 تیر 1366، شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای پایان جنگ ایران و عراق صادر کرد. این قطعنامه که مفصل‌ترین، اساسی‌ترین و قطعی‌ترین قطعنامه‌ی شورای امنیت درباره‌ی این جنگ بود بلافاصله توسط عراق پذیرفته شد، ایران نیز یک سال بعد این قطعنامه را پذیرفت. پذیرش این قطعنامه، که امام خمینی (ره) آن را به «نوشیدن جام زهر» تشبیه کرده است، تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر مسیر انقلاب داشت. کتاب جنگ و صلح به این مقطع مهم اما مغفول می‌پردازد.

سید محمدمهدی دزفولی، ضمن مصاحبه با 15 تن از افرادی که در آن زمان غالباً نقشی کلیدی داشتند، پرسش‌هایی اساسی را مطرح می‌کند در این‌باره که چرا ایران پس از فتح خرمشهر جنگ را تمام نکرد، چرا مذاکره برای صلح در سال‌های 1364 و 1365 که توازنی میان ایران و عراق ایجاد شده بود انجام نشد و... علاوه بر این، جنگ و صلح به سال‌های بعد از جنگ و دوران سازندگی در زمان ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز می‌پردازد.

افرادی که در این کتاب با آن‌ها مصاحبه می‌شود کارشناسانی در حوزه‌ی اقتصادی، سیاسی و نظامی هستند و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به احمد توکلی، فرشاد مؤمنی، ابراهیم یزدی، صادق زیباکلام، حسین شیخ الاسلام، عباس ملکی، محمد عطریانفر، غلامحسین کرباسچی، محسن رفیق‌دوست و... اشاره کرد.

کتاب جنگ و صلح ضمیمه‌ی مستند «عقلا» از آخرین تولیدات مرکز مستندسازی سفیر فیلم است.

کتاب جنگ و صلح برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران مناسب است.

با سید محمدمهدی دزفولی بیشتر آشنا شویم:

نویسنده‌ی کتاب حاضر، علاوه‌بر جنگ و صلح، کتاب‌های دیگری را مانند شهید روز هشتم، قمار و... در کارنامه‌ی خود دارد. سید محمدمهدی دزفولی به فیلم‌سازی نیز اشتغال دارد و چندین مستند از جمله روزهای خرداد، هلوکاست، چریک فیلم‌ساز و... را کارگردانی کرده که برنده‌ی جوایزی در جشنواره‌ی سما و جشنواره‌ی ترنم شده‌اند.

در بخشی از کتاب جنگ و صلح می‌خوانیم:

بیست‌ودوم بهمن‌ماه 1357 انقلاب به پیروزی رسید و مرحله‌ای جدید در ایران آغاز شد: نظام سیاسی تغییر کرد، سیاست خارجی براساس شعار نه شرقی و نه غربی تعریف شد، سیاست داخلی توجه به محرومین و مستضعفان و اقشار کمتر برخوردار بود و سیاست اقتصادی هم تا حدّ زیادی به‌خصوص از سال 1360 به بعد براساس سیاست‌های دولتی و اصطلاحاً سیاست‌های سوسیالیستی که به نفع اکثریت مردم باشد تعریف شد تا منافع مردم به‌خصوص در دوره‌ی جنگ تأمین شود.

در بین سال‌های 1357 تا 1359، توطئه‌های مختلفی که انقلاب را تهدید می‌کرد خنثی و مهار شده بود؛ ازجمله غائله‌ی کردستان، کودتای نوژه، حمله‌ی آمریکا به طبس، ترورهای فرقان، فتنه‌ی تجزیه‌طلبی در گنبدکاووس و خوزستان و بلوچستان و همچنین مقابله با تحرکات گروه وابسته به آیت‌الله شریعتمداری در آذربایجان که همه‌ی این‌ها خطیر بودن شرایط کشور و انقلاب را نشان می‌داد، اما انقلاب با موفقیت از همه‌ی این گردنه‌های تاریخی و خطیر عبور کرد.

حدود بیست ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگی گسترده علیه انقلاب تازه به ثمر رسیده‌ی مردم ایران آغاز شد که دوره‌ی جدید و مهمی در تاریخ ایران و انقلاب بود؛ جنگی که بیش از آنکه جنگ نظامی و صرفاً برای اختلافات ظاهری مرزی باشد، به دلیل ترس از گسترش انقلاب اسلامی در منطقه‌ی غرب آسیا بود که بعد از اشغال لانه‌ی جاسوسی آمریکا در تهران، دامنه‌های آن گسترش یافته بود و ترس از آن وجود داشت که این انقلاب دامان کشورهای عربی همانند عربستان، عراق، اردن، مصر و... را هم بگیرد.

جالب اینجاست که در روز آغازین جنگ، هنگامی‌ که صدام حسین گلوله‌ی توپی را به‌سمت ایران شلیک کرد، ملک‌حسین پادشاه اردن نیز در کنار او بود و این نشان از آن داشت که حکومت‌های اعراب مرتجع منطقه همگی پشت سر صدام قرار دارند تا جنگی علیه ایران را سامان دهند و جمهوری اسلامی را سرنگون کنند. حمایت‌های مالی مستقیم بسیاری از کشورهای عرب همانند عربستان، کویت، امارات، مصر، اردن و... از صدام علنی و رسمی بود و مسئله زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از این کمک‌ها نیز بلاعوض بود!

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
قطعنامه‌ی 598 و تغییر ساختارهای فکری در جمهوری اسلامی ایران
بخش اول: دیدگاه‌های اقتصادی
دکتر محمد خوش‌چهره
مهندس محمد غرضی
دکتر احمد توکلی
دکتر فرشاد مؤمنی
بخش دوم: دیدگاه‌های سیاسی
دکتر ابراهیم یزدی
ناصر نوبری
مرتضی الویری
صادق زیباکلام
مرحوم حسین شیخ‌الاسلام
دکتر عباس ملکی
محمد عطریانفر
غلامحسین کرباسچی
حجت‌الاسلام بهداروند
کامران غضنفری
بخش سوم: دیدگاه‌های نظامی
محسن رفیق‌دوست
سردار اسماعیل کوثری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598
نویسنده
ناشر چاپینشر محتوای الکترونیک صاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات318
زبانفارسی
شابک978-622-7459-78-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
93000 ت - 9.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598

برای دریافت کتاب جنگ و صلح: روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه‌ی 598 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.