معرفی و دانلود کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی

عکس جلد کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی
قیمت:
162000 تومان - 17.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی

کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی نوشته‌ی فائزه ساسانی خواه، تصویری قابل تأمل از جایگاه زنان و دختران در روزهای جنگ تحمیلی است.

چراغ‌های روشن شهر روایتی‌ است از سال‌های نه چندان دور، از روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور فرهادی در فعالیت‌های فرهنگی و تحول شخصیتش تا سال‌های پس از پیروزی و آغاز دفاع مقدس مردمی ایران.

این اثر چکیده‌ای از دوران نوجوانی زهره فرهادی است که گاه به رؤیایی زیبا شبیه شده و باورش در این زمانه برای ساسانی خواه هم نیز سخت گشته است. چراغ‌های روشن شهر تنها بخشی از وقایع و حوادثی است که بر پاره‌ای از سرزمین مادری‌مان گذشته است. اگرچه همه می‌دانیم که هیچ‌گاه فداکاری‌های زنان و مردان در آن دوره در هیچ کتابی آن‌چنان ‌که شایسته و درخور است نیامده و نخواهد آمد.

چراغ‌های روشن شهر قصه‌ای است از رشادت‌های آن عزیزان و گمنامان که در نزد مردم و مهم‌تر از همه در پیشگاه خداوند به منصه ظهور رساندند. آنان به دنیا ثابت کردند دفاع در برابر استکبار و مزدورانشان سن و سال و زن و مرد نمی‌شناسد. ملت ما با دفاع جانانه در آن هشت سال در مقابل تهاجم دشمنان، مصداق آیه «فاستقم کما امرت» شدند و با ایستادگی و دفاع، دست تعرضشان را کوتاه کرده و به آنان که قرار بود کشورمان را چند روزه اشغال کنند، درس بزرگی دادند؛ مردانی چون جهان‌آرا که به مانند نامش دنیا را با پیام رشادت و شهادت زینت بخشید و خط‌شکن راهی شد که هم‌اکنون در مدافعین حرم دو صد چندان جلوه‌گر شده است.

به گفته سرکار خانم فرهادی بنا به مسئولیتی که بر دوش افراد است و برای آگاهی این نسل و نسل‌های آینده که آن ایام را ندیده و درک نکرده‌اند و با توجیه اینکه این خاطرات متعلق به ایشان نیست و حق همگان است که بدانند بر تاریخ این کشور چه گذشته و برای آرامش امروز ما چه خون‌هایی که ریخته نشده و چه عزیزانی که پرپر نشده‌اند، حاضر به بازگو کردن خاطرات خویش شده است.

امید است که همگان بدانند که ما مدیون کسانی هستیم که بی‌چشم داشت از تمام لذات مادی این دنیا گذشتند و بهترین سرمایه که جانشان بود در این راه نثار کردند. خلوص و جان‌فشانی مردان و زنان خرمشهر بیشتر به رؤیایی صادق شبیه است که شاید باور حماسه‌هایشان در بعضی اذهان نگنجد؛ اما واقعیت این است که حماسه خرمشهر فراتر از گفته‌ها و شنیده‌هاست و به‌رغم تلخی‌هایش، آنچه دیده شده زیبا بوده است.

کتاب حاضر حاصل پنج سال مصاحبه عمیق و هدفمند ساسانی خواه با راوی، تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، دو سفر به استان خوزستان و صحبت و جلسه‌های متعدد با کارشناسان حوزه خاطره‌نگاری است.

در بخشی از کتاب چراغ‌های روشن شهر می‌خوانیم:

دوباره شادی به خانه برگشته بود و بوی غذاهای خوشمزۀ مادر در خانه پیچیده بود. از خوشحالی روی پا بند نبودم. مادر برای معالجۀ دل‌دردهایی که مدتی می‌شد به آن دچار شده بود و دکترها ریشه‌اش را تشخیص نمی‌دادند، به تهران رفته و حالا از سفر برگشته بود. دختر کوچکش بودم و به او وابسته. دلم می‌خواست هر جا می‌رود، کنارش باشم یا هر کاری می‌کند، انجام بدهم.

اما خودش خیلی شاد نبود. از شنیدن خبر آتش‌سوزی سینما رکس ناراحت و گرفته بود. وقتی این اتفاق در آبادان رخ داد، تهران بود و خبر نداشت دو نفر از اقواممان در این حادثه شهید شده‌اند. فاجعۀ آتش‌سوزی، شب بیست‌وهشتم مرداد 1357 اتفاق افتاد. آن شب ما در خانه بودیم. محمدرضا با دوستانش در کوچه فوتبال بازی می‌کردند. ساعتی نگذشته بود که دوید توی خانه و گفت: «ماشین‌های آتش‌نشانی از نیروی دریایی بیرون اومدند و راه افتادند طرف آبادان.»

آن‌ها فکر کرده بودند پالایشگاه نفت آبادان آتش گرفته، اما وقتی از راننده‌هایی که از آن‌جا می‌آ‌مدند می‌پرسند چه اتفاقی افتاده، می‌فهمند یکی از سینماهای آبادان آتش گرفته و ماشین‌های آتش‌نشانی به آن‌جا می‌روند.

محمدرضا و دوستانش شبانه به سمت آبادان که کمتر از بیست دقیقه با خرمشهر فاصله داشت راه افتادند. او بعد از برگشت، برایمان تعریف کرد سینما رکس به علت نامعلومی آتش گرفته و کسانی که برای تماشای فیلم گوزن‌ها به سینما رفته بودند، جزغاله شده‌اند. مأموران شهربانی و نیروهای نظامی خیابان امیری را بسته بودند و به کسی اجازه نزدیک‌شدن به سینما را نمی‌دادند. محمدرضا و دوستانش تلاش می‌کنند از خیابان‌های فرعی خودشان را به سینما برسانند، اما مأموران مانع نزدیک‌شدن آن‌ها به سینما رکس می‌شوند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات543
زبانفارسی
شابک978-600-03-2893-1
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک
162000 ت - 17.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی

علی بهرامی
۱۳۹۸/۵/۱۸
سرکارخانم فرهادی.. باسلام.. خاطرات شما رو خط به خط مطالعه کردم. خیلی عالی بود. کاش درمورد شهید بهنام محمدی و فهمیده هم خاطره‌ای اگر داشتین مینوشتین خوب بود... درمورد سریال کیمیا هم از خاطرات شما هم استفاده شده بود یانه؟
سیدمحمد موسوی
۱۴۰۲/۲/۲۷
اینها بزرگترین افتخار ماهستند
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی

برای دریافت کتاب چراغ‌های روشن شهر: خاطرات زهره فرهادی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.