نقد، بررسی و نظرات کتاب استبداد الهی (سرگذشت ساونارولا) - ضیاءالدین ضیائی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Mohammad Bagheri
۱۴۰۲/۸/۹
بدیهیه که هر کسی بتونه عقیده‌ای مخالف با عقاید جاری جامعه مطرح و از اون دفاع کنه می‌تونه پیروانی برای خودش جمع کنه که نمونه‌های چنین موردی در طول تاریخ کم هم نیست.
چه بهتر که این عقیده مخالف با عقاید جاری جامعه اگر بتونه منافع عده‌ای و مخصوصا توده عامه مردم رو هم تامین کنه قدرت و پیروانش بیشتر هم خواهند شد.
در این که در برهه قرون وسطی و مخصوصا رنسانس تحجر، افراطی گری و کج روی‌های زیادی در آموزه‌های مسیحیت و اعمال قوانین ناعادلانه در قبال مردم جامعه مخصوصا مردم اروپا اتفاق افتاد شکی نیست، اما شخصیت ساونارولا هم تحجر مسیحیت رو به سمت دیگری که خوشایند کلیسای روم بود هدایت کرد که به زعم پاپ هم عصر و سایر زیردستان و صاحب نفوذان جامعه اون زمان خوش نیامد و زمینه کینه توزی و انتقام جویی اونهارو علیه خودش فراهم کرد و قدرت بخشید.
کتاب حاضر اثر بسیار پربار و کار شده‌ای هست که مطمئنا زحمت زیادی برای گردآوری و ترجمه محتوا و انتشار اون کشیده شد، مضاف بر اینکه نوع بیان روایت‌ها هم بسیار ساده و دلنشینه.
محمدرضا مولاءی
۱۴۰۳/۱/۴
وقتی حقیقت‌های تاریخ بیان می‌شود. ناخواسته خواننده به تعقیب سرگذشت و اقدامات مثبت و منفی و سرانجام قدرت‌های حاکمه تشویق می‌شود. بازگو کردن اتقاقات خوب و بد تاریخ برای درس گرفتن و عدم تکرار تصمیمات بد است. متاسفانه شاهد تکرار اتفاقاتی که در قرن پانزدهم ایتالیا و اروپا افتاده در ممالک جهان سوم هستیم. چنین کتاب‌هایی بایستی حداقل در مقاطع دبیرستان تدریس شود تا اطلاعات عمومی جوانان آینده ساز بیشتر شود. مطالعه و اطلاع یافتن از اخبار اجتماعی و سیاسی برای جوانان نهادینه شود تا آگاهی و هوشیاری بر احساسات جوانی غالب شود. استبداد و استعمار و دیکتاتوری از جهل تغدیه می‌کند. ممنون
میثم جاهدیم
۱۴۰۲/۳/۲۵
سلام بخوانندگان این نفردر مورد این کتاب من کتاب رو نصف خوندم امانتونستم خودمو راضی کنم کتاب تموم کنم بعد نظربدم علتشم زیبائی این کتاب وقلم روان نویسنده آنچه از دل برآید لاجرم بردل نشیندالان این جمله رو درک می‌کنم کشیشان بهشت فروش با خوندن این کتاب متوجه میشین فیلمهای که هالیوود می‌سازه بیخودی نیست واز روی واقعیت وچه بد بحال مردم اون زمان به اسم دین چه بلای سرشون اومده در آخر باعث غرور این دین محمدی یا بهتر بگم کامل کننده دینها اسلام عزیز ممنون از کتابراه
mohsen ebi
۱۳۹۶/۱۱/۲۵
مثل سایر کتاب‌های اقای ضیایی قشنگ, دقیق و بدون غلط نگارشی. هر چند مطالب کافی بود ولی اگر مسائل رو به صورت روایی میگفتن جالب تر بود تا اینکه از جایی به جای دیگه بپرند.
در مورد کتاب‌ها و بیانات ساونارولا هم بیشتر گفته میشد خیلی خوب بود. از اینکه در اواخر کتاب موافقین و مخالفین و کتاب‌های نوشته شده انها بیان شد خیلی خوشحال شدم. مخصوصا اینکه وقتی در مورد ماکیاولی صحبت شد خوشحال میشدم بیشتر از نظرات ایشون در مورد ساونارولا بیان می‌شد.
Negin
۱۴۰۲/۵/۵
باید به این نکته توجه کرد که وظیفه‌ی اصلی و مهم بر دوش یک مولف و محقق در درجه‌ی اول نگارش مطالب و نقل آن‌ها به دور از هر گونه قضاوت و غرض ورزی باشد و تنها به ارجاعات تاریخی بسنده کنند و قضاوت را بر دوش خوانندگان بگذارند چیزی که متاسفانه در نگارش این کتاب ذره‌ای مشاهده نکردم. نویسنده با چنان جبه گیری و غرض ورزی نسبت به مسیحیت این کتاب رو نگارش کرده که سوالی که پیش می‌آید این است که اصلا چرا در این زمینه تحقق و تفحص انجام داده اند؟!!
Morteza Imani
۱۳۹۶/۹/۱۶
سلام و احترام تقدیم تک تک تون باد انشالله
سلامتی و تندرستی هدیه هر ثانیه عمر تون باشه انشالله
من خیلی از زحمت‌های رایگان تون راضی هستم
جهانی سپاس وتشکر
خداقوت براتون بده بیشتر از این ها
برای نمره دادن ویا تعریف از برنامه تون من کلامی راپیدانکردم به بتونم مهربونی هاتون رو تمجید کنم
سالارتهاجمی
۱۴۰۳/۱/۹
کتاب استبدادالهی به ظاهرسرگذشت زندگینامه‌ی یه کشیش ایتالیایی اما در واقع و باطن کتاب در مورد ساز و کار حکومت دینی میباشد کتابی جالب با مطالب جذاب حتما مطالعه کنید
حدیث ...
۱۴۰۲/۱۱/۱۹
کتاب جالبی بود و پر از جملات تأمل برانگیز، مثلا این جمله: افراط گرایان مذهبی بیش از کفار و دین ستیزان به مذهب مربوطه لطمه زدند.
null null
۱۳۹۶/۱۱/۲
دست مریزاد به شما بزرگواران. قدمهاتان استوار وراهتان مستدام. باشد این مجموعه‌ها ایدئولوژی جدیدی در ذهن و فکرمون بازکنه.
سید جعفر لاجوردی
۱۳۹۶/۹/۱۶
کتابی عالی و روشنگرانه، فقط من متعجبم که جمهوری اسلامی چجوری به این کتاب اجازه نشر داده!! فکر کنم از دستش دررفته ☺
علی رضا سروقد
۱۴۰۲/۹/۱۱
در نوع خود و موضوعش نسبتا" کتاب خوبی است ولی مقداری نیز خسته کننده می‌باشد.
sep ares
۱۳۹۷/۲/۱۶
کتاب جالبی بود از اون مدلا که دو روزه ادم میخورتش
معصومه اسلامی
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
کتاب خوبی است و به دوستان و علاقمندان پیشنهاد میکنم
محمد رستمی
۱۴۰۲/۱۰/۲
کتاب خیلی خوبیه خیلی شبی وضع الآن کشور ماست
فائقه
۱۴۰۲/۴/۲
چقدر خوب وخوندنی بود جدایی دین از دولت چقدر به دل میشینه
امیر لیرکی
۱۴۰۲/۳/۶
نمیشناختمشون ولی باخواندنش شناخت پیداکردم
امیر جایدری
۱۳۹۶/۹/۱۵
مجموعه کتاب‌ها عالی اما کم هستند
داریوش گلستانی
۱۴۰۳/۱/۴
سلام کتاب خیلی با ارزشی است
بهزاد نوروزی
۱۳۹۵/۱۲/۷
خسته نباشی عالی بود