نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ابن بطوطه - یوسف علیخانی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
ش شهبازی
۱۴۰۰/۱/۱۶
مجموعه فرزانگان که ابتدا با هدف شناساندن مشاهیر ایرانی پدید آمد اندکی بعد مثل هزاران برنامه دیگر از هدف دورشده و حتی بیراهه میرود. جای تعجب ندارد که ناظرین و سرپرستان و برنامه ریزانی وجود نداشته باشد که محتوی و مضمون این کتابها را ابتدا بررسی کنند و سپس نشر بدهند اما از طرفی تا دلتان بخواهد ممیزی و نظارت بر منع نشر مفاهیمی خاص وجود دارد و همینکه مطلبی در تضاد با آن تعاریف نباشد برای اجازه نشر دادن کافی است اما کیفیت و صلاحیت مطلب مدنظر نیست و شانس و اقبال باید با فلان عنوان یارباشد که اثری فاخر متولد شود.
این کتاب فقط و فقط در سه چهار دقیقه پایانی است که حرفی برای گفتن دارد و مابقی سراسر در فضائی آشفته بیان میشود که بود و نبودش سرسوزنی به آگاهی خواننده از موضوع کتاب مرتبط نیست و همین جای تعجب دارد.
نویسنده یک بیوگرافی دست کم باید یک اثر یا رساله یا کتاب از شخص موضوع نوشته‌اش را خوانده باشد و دست کم چند سالی با آتار باقیمانده‌اش آشنا باشد تابتواند معرف او باشد. مخصوصا برای معرفی یک چهره تاریخی به قشر کودک و نوجوان که تبحر ویژه لازم دارد. انصافا آیا نویسنده این کتاب تا کنون یکی از کتابهای ابن بطوطه را خوانده است؟
از دیگرسو مشخص نیست انتخاب شخصیتهای این مجموعه با آگاهی و تحت نظارت گروهی ادیب و هدفمند انجام شده باشد و بنظر میرسد این نیز بی برنامه و بی نظارت باشد وگرنه چطور میشود وقتیکه هنوز شخصیتی ایرانی مثل ناصرخسرو دست کم بعنوان جهانگرد به نوجوانان معرفی نشده برویم یقه یک شخصیت دیگر از قاره دیگری را بگیریم و آنهم به این صورت بی کیفیت به نوجوان امروزی معرفی کنیم. نوجوانی که شبانه روز موبایل دردست دارد و با یک جستجوی ساده میتواند دهها صفحه مطلب مستند از ابن بطوطه بخواند
Hamed Rasouli
۱۴۰۰/۲/۲۶
کتاب ضعیف بود، این همه سفر حداقل ۵۰ تا خاطره درست و حسابی توش نبود،، همه شد پیر و پرنده،، ولی راوی عالی بود،، کاش بیشتر بود
مهناز مومنی
۱۴۰۰/۳/۱۴
جالب نبود چیز زیادی ازش نگرفتم و منو جذب نکرد