معرفی و دانلود کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

عکس جلد کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه
قیمت:
۷۰,۲۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

ریچارد پل و لیندا الدر در کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه، به شباهت‌ها و تفاوت‌های دو شکل از تفکر، یعنی تفکر نقادانه و تفکر خلاقانه می‌پردازند و نشان می‌دهند که برخلاف باور رایج، داشتن خلاقیت با منتقدانه و سنجش‌گرانه نگریستن به مسائل، منافاتی ندارد. این دو نویسنده، با بررسی نحوه‌های متفاوت به‌کارگیری زبان و خلق معناهای جدید، دستورالعمل‌هایی برای نقاد و خلاق بودن به شما ارائه می‌دهند.

درباره‌ی کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

برای بسیاری از افراد، تفکر نقادانه در برابر تفکر خلاقانه قرار می‌گیرد. به نظر آن‌ها، اولی تنها با فرآیندهای آگاهانه و عقلانی به دست می‌آید و دومی حاصل نیروها و فرآیندهای ناخودآگاه و غیرعقلانی‌ست. اولی را می‌توان آموزش داد و فرا گرفت، در حالی که دومی قابل آموزش و فراگرفتنی نیست. یکی از علل این برداشت و باور، تصاویر فرهنگی و رسانه‌ای رایج است. رسانه‌ها، عموماً یک فرد خلاق را فردی تصویر می‌کنند که تخیل بسیار قدرتمندی دارد، خودانگیخته است و بهترین ایده‌ها به ذهنش می‌رسد؛ درحالی‌که قادر به درک واقعیت‌های روزمره نیست. یک فرد نقاد نیز در رسانه‌ها، به شکل فردی ایرادگیر، شکاک، منفی‌باف و حتی حیله‌گر توصیف می‌شود که هیچ تخیل و احساسی ندارد و فقط به مشکلات پیش‌پاافتاده می‌پردازد.

ریچارد پل (Richard Paul) و لیندا الدر (Linda Elder) در کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه (The Nature and Functions of Critical & Creative Thinking) نشان می‌دهند این تصویر بسیار ساده‌اندیشانه است و چنین تصوری نسبت کمی با حقیقت دارد. شاید این حرف درست باشد که نمی‌توان افراد خلاقِ نابغه را تربیت کرد و یا نمی‌توان کاری کرد که دانشجویان و دانش‌آموزان به ایده‌های نو و ساختارشکنانه‌ای برسند؛ ولی فرآیندهای نقادانه و خلاقانه آن‌قدر با هم درآمیخته شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را جداگانه و بدون در نظر گرفتن دیگری بررسی کرد. با اینکه انواع مختلفی از تفکر خلاقانه و همینطور تفکر نقادانه وجود دارند که ما هنوز آن‌ها را کاملاً درک نمی‌کنیم، روش‌هایی برای آموزش همزمان این دو نوع تفکر وجود دارند که این کتاب به آن‌ها می‌پردازد.

رویکردی که نویسندگان در کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه در پیش می‌گیرند، افسانه‌زدایی کردن از این دو نوع تفکر، خصوصاً از تفکر خلاقانه است. به همین علت ریچارد پل و لیندا الدر نه فقط حالات برترِ نبوغ و خلاقیت، که نمودهای ساده‌ترِ خلاقیت و سنجش‌گریِ نقادانه را نیز مورد بررسی ویژه‌ای قرار می‌دهند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه توسط نشر نو و با ترجمه و بازنویسی مهدی خسروانی منتشر شده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را نشر صوتی ماه آوا به گویندگی گشتاسب امجدی تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی راهنمای اندیشه‌ورزان

نشر نو برای آشنایی دانشجویان و علاقه‌مندان با تفکر نقادانه، مجموعه‌ای از کتاب‌ها را تحت عنوان «راهنمای اندیشه‌ورزان» منتشر کرده است که مفاهیم و ابزارهای اصلی این شکل از تفکر را مورد بررسی قرار می‌دهند. کتاب پیشِ‌روی شما، دومین جلدِ این مجموعه است که مانند دیگر کتاب‌های این سری، توسط مهدی خسروانی ترجمه و بازنویسی شده است. از دیگر عناوین منتشرشده در این مجموعه می‌توان به کتاب‌های «تفکر نقادانه در مسائل اخلاقی» و «مغالطه‌های پرکاربرد» اشاره کرد.

کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تفکر نقادانه علاقه‌مندید و می‌خواهید این مهارت را در خود به همراه تفکر خلاقانه تقویت کنید، شنیدن این کتاب صوتی به شما پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه می‌شنویم

سخن دقیقی‌ست اگر بگوییم که آفرینش معانی به‌خودیِ‌خود فضیلتی محسوب نمی‌شود. پیش‌داوری، خودفریبی، تحریف، بدفهمی و ایجاد تصور کاریکاتوری از امور، همگی فرآورده‌ی ذهن سازنده و خلاق هستند. متأسفانه اندیشه‌هایی که انسان‌ها می‌آفرینند، معمولاً مبهم و بی‌بهره از یکپارچگی‌ست؛ با تناقض، جامعه‌محوری و خودمحوری همراه است و هیچ بینش اساسی‌ای در آن‌ها وجود ندارد. علتش این است که ذهن انسان در حالت طبیعی خودمحور است. در این حالت، زمام امور را به دست فرآیندهای ناخودآگاه ذهن می‌دهیم. در نتیجه، زبان را هم خودخواهانه و خودفریبانه به کار می‌بریم. فریب می‌دهیم تا سود ببریم و دلیل‌تراشی می‌کنیم تا بر چیزی سرپوش بگذاریم یا آن را توجیه کنیم. در این حالت، هم قابلیت سنجش‌گرانه‌ی ما که برای ارزیابی‌ست و هم قابلیت خلاقانه‌ی ما که برای پدید آوردن است، بد به کار می‌روند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
49 دقیقه
سخنی با شنونده و بخش اول: اندیشیدن، خلاقانه و سنجش‌گرانه
49 دقیقه
میان‌کنش استعدادهای مادرزادی، محیط و خودانگیزش
29 دقیقه
بخش دوم: تفکر سنجش‌گرانه یا خلاقانه و شالوده‌های معناداری
26 دقیقه
پرسیدن
10 دقیقه
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه
نویسنده،
مترجممهدی خسروانی
راویگشتاسب امجدی
ناشر چاپی نشر نو
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۴۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

علی صوفی
۱۴۰۳/۱/۵
نویسندگان کتاب معتقدند تفکر سنجش گر و نقاد و طرز تفکر خلاق و نوآور لزوما منافاتی با هم ندارند و همزمان می‌توان از هردو نوع تفکر برای داشتن قدرت تحلیل بیشتر و نوآوری استفاده کرد. با مثالهای متنوع این موضوع برای خواننده کاملا درک خواهد شد و در انتهای کتاب قانع می‌شود تا از هردو نوع تفکر در مسائل خود استفاده کند.
Ali Sharifmehr
۱۴۰۲/۱۱/۲
کتاب بسیار مفید و جالبیه، میشه گفت شما رو گام به گام نزدیک میکنه به داشتن یک ذهنیت متفاوت و کاربردی برای رو به رو شدن با مسائل و اتفاق های محیط زندگی پیچیده این روزهای ما
Rs Danesh
۱۴۰۳/۱/۱۰
تفکر انتقادی، زاویه دید متفاوتی برای تفکر راجع به هر موضوعی به شما میدهد
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

برای دریافت کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.