معرفی و دانلود کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند

عکس جلد کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند

کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند نوشته‌ی جان بالچین، سرگذشت نوابغی که ابداعات و دستاوردهای بزرگی داشته‌ و توانسته‌اند زندگی بشر را متحول کنند مرور می‌کند. این کتاب به زندگی صد دانشمند مهم تاریخ، از دوهزاروپانصد سال پیش تا پایان قرن بیستم می‌پردازد و نشان می‌دهد که چطور افراد مختلف توانسته‌اند مرزهای علم را جابه‌جا کنند و به حیات انسان کیفیت، معنا و برتری ببخشند.

درباره‌ی کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند

از زمانی که انسان هوشمند شکل گرفت، جهان میلیاردها نفر را به خود دید. زندگی در این چندهزار سال بی‌نهایت پیشرفت کرد و انسان از موجودی غارنشین و بدون زبان، به فردی هوشمند تبدیل شد که در پی سفر به کهکشان‌ها است. آنچه این پیشرفت‌ها را میسر کرد و باعث شد ما به امروز برسیم، بیش از هر چیزی به خاطر نبوغ هم‌نوعانِ خود ماست. دانشمندانی که ایده‌های بزرگی در سر داشتند و عملی‌اش کردند، دست به کشفیات بزرگی زدند و درنهایت، هربار موفق شدند زندگی آدمیان را متحول کنند.

دنیا نوابغ بسیار زیادی به خود دیده، کسانی که در زمینه‌های مختلف به بشریت خدمت کرده‌اند و کیفیت زندگی را بالا برده‌اند. در حقیقت، زندگی انسان امروزی حاصل تلاش همه‌ی این افراد در حوزه‌های مختلفی همچون پزشکی، مهندسی، زیست‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، فلسفه و... است. جان بالچین (Jon Balchin) صدنفر از غول‌هایی که به نظر او تأثیر شگرفی بر دنیا داشته‌اندرا انتخاب کرده و در کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند (Science: 100 Scientists Who Changed the World) معرفی‌شان می‌کند. این افراد در رشته‌های مختلف دستاوردهای بزرگی داشته‌اند و توانسته‌اند دوران خود و زندگی بشر را برای همیشه تغییر دهند.

برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، دانشمندان هیچ‌وقت کار ساده‌ای نداشتند و گاهی در زمان خود اصلاً محبوب نبودند. آن‌ها نه‌فقط در مسیر کشف و ابداعاتشان متحمل سختی شده‌اند، گاهی مجبور بوده‌اند در برابر جامعه هم فشارهای زیادی را تحمل کنند. در اعصار پیشین و دورانی که تعصبات مذهبی حکم‌فرما بود، به‌راحتی نمی‌شد ایده‌های جاه‌طلبانه یا کشفیات بزرگ را به مردم معرفی کرد. گالیله و کوپرنیک دو تن از همین دانشمندان بودند که به خاطر کشفیاتشان محاکمه شدند و تا پای مرگ رفتند. این الگو، در دوران فعلی نیز به شکل دیگری وجود دارد و هنوز هم بسیاری از ایده‌های نبوغ‌آمیز در ابتدا ساده گرفته می‌شوند و کسی حاضر نیست بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند؛ اما ارزش و اهمیت دانشمندان بزرگ در این بود که با تمام خطرات و سختی‌ها هرگز پا پس نکشیدند و به راهشان مؤمن بودند.

جان بالچین در کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند می‌کوشد در کنار زندگی‌نامه، بحث‌های علمی و تأثیرات اجتماعی آن‌ها را هم بیان کند. او کتابش را از دو هزار سال پیش شروع می‌کند و قرن به قرن پیش می‌رود تا به زمان حاضر می‌رسد. بالچین در هر قرن چند دانشمند برجسته‌ای که در عصر خودشان بسیار مشهور و تأثیرگذار بودند را انتخاب می‌کند. از فیثاغورث و ارسطو و افلاطون، تا گوتنبرگ و بیکن و کپلر و پاسکال و نیوتون، تا داروین و فروید و هایزنبرگ و انیشتین و استیون هاوکینگ. نکته‌ی مثبت کتاب در این است که به سراغ اقلیت‌ها هم می‌رود و سعی می‌کند آن‌ها را نادیده نگیرد. به‌عنوان نمونه می‌توان به خوارزمی ایرانی یا ژانگ هنگ چینی اشاره کرد.

کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند راهنمایی ساده و کاربردی است و با کمک آن می‌توان در مدتی کوتاه با زندگی نابغه‌ترین انسان‌های اعصار مختلف آشنا شد. این اثر را سیدیوسف عرفانی‌فرد و بهناز دادمان ترجمه کرده‌اند و انتشارات مازیار چاپ و عرضه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند

  • جان بالچین چشم‌اندازی فشرده و عمیقاً خواندنی از دوهزاروپانصد سال علم خلق کرده، از کسانی که بیشتر دانش بشر را خلق کرده‌اند و به زندگی و فرهنگمان شکل داده‌اند. (Science Books & Film)

  • با اینکه اطلاعات کتاب مختصر است، اما از مدخل‌های دانشنامه‌ها خیلی جذاب‌تر است و به بحث‌های تئوری‌های علمی و تأثیر آن بر جامعه می‌پردازد. کتاب به زنان و اقلیت‌ها هم توجه نشان می‌دهد. (School Library Journal)

کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند به علاقه‌مندان علوم و زندگی دانشمندان توصیه می‌شود.

با جان بالچین بیشتر آشنا شویم

جان بالچین، مؤلف و مدیر است. او در دانشگاه لندن مدیریت بازرگانی خوانده و سال‌ها در بخش مدیریت آی‌تی شرکت‌های بزرگی همچون دل، اکسون موبیل، و آی‌بی‌ام کار کرده است. بالچین در قاره‌های مختلف، از اروپا و اقیانوسیه تا آسیا و آفریقا، و در کشورهای مختلفی مثل امارات، عربستان، الجزایر، استرالیا، بلژیک و هلند زندگی کرده است. کتاب‌های «جهش‌های کوانتومی» و «کاشفان» از دیگر آثار او محسوب می‌شوند.

در بخشی از کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند می‌خوانیم

دموکریتوس استدلال می‌کرد روشی که از آن طریق اتم‌ها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند از طریق شکل‌های متفاوت آن اتم‌ها بوده است. از آن‌جا که تمامی اتم‌ها در یک ماده ‌یکسان‌اند، تصور می‌شد که اتم‌ها در مایعات دارای لبه‌های گرد و صافی‌اند و به این علت می‌توانند روی یکدیگر بلغزند. درحالی‌که اتم‌های سازنده‌ی مواد جامد دارای لبه‌های دندانه‌دار و سخت‌اند که باعث قلاب شدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود. دموکریتوس استدلال کرد همانطور که در مورد شکل فیزیکی وجود دارد، دیگر تفاوت‌های مشاهده شده در اجسام نظیر طعم آن‌ها از طریق لبه‌های اتم‌ها قابل توضیح بوده است. طعم شیرین توسط اتم‌های گرد و بزرگ به‌وجود می‌آیند درحالی‌که طعم‌های تند را اتم‌های دندانه‌دار و سنگین ایجاد می‌کنند. به همین ترتیب رنگ اجسام را موضع اتم‌ها درون یک ترکیب که منجر به سایه‌هایی تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شود توجیه می‌کند.

نظر دموکریتوس بسیار قابل ملاحظه است زیرا تصورات معنوی و مذهب را به طور کامل نفی می‌کند. مثلاً، روح از طریق گروهی از اتم‌ها که با حرکت سریع در قالب یک جسم گرد هم آمده‌اند قابل توضیح است. این اتم‌ها به آشفتگی دیگر اتم‌ها درون و بیرون آن جسم واکنش نشان می‌دهند. این واکنش حالت احساساتی را به‌وجود می‌آورد که برای ایجاد افکار، عواطف و سایر موارد با ذهن (که خودش مجموعه‌ای از اتم‌هاست) در ارتباط متقابل قرار می‌گیرد. دموکریتوس اذعان داشت هنگامی که شخصی می‌میرد، روح آزاد می‌شود و وجود خواهد داشت زیرا آنچه اتم‌های متحرک را در کنار یکدیگر نگه داشته، تجزیه شده است. از آن جا که این اتم‌ها آزاد شده‌اند می‌توانند جدا شوند و با سایر اتم‌ها برای تشکیل موجودات جدید برهم کنش برقرار کنند. این موضوع جایی برای عقاید انتزاعی ماورای طبیعت یا زندگی پس از مرگ باقی نمی‌گذارد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
باستانیان
آناکسیماندر
فیثاغورس
بقراط
دموکریتوس
افلاتون
ارسطو
اقلیدس
ارشمیدس
هیپارکوس
هزاره‌ی اول
ژانگ هنگ
بطلمیوس
گالنِ اهل پرگامون
خوارزمی
قرن پانزدهم
یوهان گوتنبرگ
لئوناردو دا وینچی
نیکولا کوپرنیک
قرن شانزدهم
آندریاس وزالیوس
ویلیام گیلبرت
فرانسیس بیکن
گالیلئو گالیلئی (گالیله)
یوهان کپلر
ویلیام هاروی
یوهان ون هلموت
رنه دکارت
قرن هفدهم
بلز پاسکال
رابرت بویل
کریستیان هویگنس
آنتون ون لِوِنهوک
رابرت هوک
قرن هجدهم
سر آیزاک نیوتون
ادموند هالی
توماس نیوکومن
دانیل فارنهایت
بنجمین فرنکلین
جوزف بلک
هنری کاوندیش
ژوزف پریستلی
جیمز وات
شارل دُ کولن
ژوزف مونگولفیه
کارل ویلهلم شِله
آنتوان لاووازیه
کنت الساندرو ولتا
ادوارد جنر
جان دالتون
آندره ماری آمپر
قرن نوزدهم
آمدئو آووگادرو
ژوزف گی- لوساک
چارلز ببیج
مایکل فاراده
چارلز داروین
جیمز ژول (جول)
لویی پاستور
یوهان گرگور مندل
ژان-ژوزف لونوئار
لرد کلوین
جیمز کلارک مکسول
آلفرد نوبل
ویلهلم گوتلیپ دایملر
دیمیتری مندلیف
ویلیام کنراد (کنرات) رونتگن
توماس آلوا ادیسون
الکساندر گراهام بل
آنتوان-آنری بکرل
پاول ارلیش
قرن بیستم
نیکولا تسلا
سر جان جوزف تامسون
زیگموند فروید
هاینریش رودولف هرتز
ماکس پلانک
لئو باکلانت
توماس هانت مورگان
ارنست رادرفورد
برادران رایت
گولیِلمو مارکونی
فردریک سادی
آلبرت اینشتین
الکساندر فلمینگ
رابرت گادارد
نیلس بور
اروین شرودینگر
هنری موزلی
ادوین هابل
سر جیمز چدویک
فردریک بانتینگ
لوئی دوبروی
انریکو فرمی
ورنر هایزنبرگ
لینوس کارل پاولینگ
رابرت اوپنهایمر
سر فرانک وایتل
ادوارد تلر
ویلیام شاکلی
آلن تورینگ
جونس سالک
روزالیند فرانکلین
جیمز دیوی واتسون
استیون هاکینگ
تیم برنرز لی
دانشمندان آ تا ی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند
نویسنده
مترجمسید یوسف عرفانی فرد، بهناز دادمان
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-600-6043-25-8
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند

حسین آزادمهر
۱۴۰۳/۱/۲
واقعا آدم تحت تأثیر قرار میگیره وقتی میبینن انسان‌هایی بودن که از بعد حیوانی انسان فراتر رفتن و آزادانه تو مسائل پیرامونشون فکر کردن
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند

برای دریافت کتاب 100 دانشمندی که جهان را تغییر دادند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.