معرفی و دانلود کتاب لذت علم

عکس جلد کتاب لذت علم
قیمت:
۲۵۰۰۰ ۱۲,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب لذت علم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب لذت علم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب لذت علم

علم، قلمرو فعالیت‌های گسترده‌ای است و هر نقطه از آن را که بنگرید، مملو است از الهام، شور و اشتیاق، و شگفتی. کتاب لذت علم نوشته‌ی جیم الخلیلی دیدگاه ما را نسبت به این حیطه تغییر می‌دهد و آن را از پدیده‌ای خشک و غیرقابل‌فهم به الگوی فکری آسان‌فهمی بدل می‌کند که به‌واسطه‌ی آن جهان را بهتر می‌شناسیم و زیستمان را با آگاهی و کیفیت بیشتری طی می‌کنیم.

درباره‌ی کتاب لذت علم

شاید فکر کنیم ما به‌عنوان افراد معمولی، حق ورود به مباحث علمی و تحقیق در این زمینه را نداریم یا نیازی نیست چیز زیادی از علم و دستاوردهایش بدانیم. جیم الخلیلی (Jim Al-Khalili) ثابت می‌کند این تصور اشتباه و حتی خطرناک است. او این عذر و بهانه‌تراشی را این‌طور استدلال می‌کند که ما وقتی از بیرون به علم نگاه می‌کنیم، آن را پدیده‌ای سخت‌فهم و پیچیده می‌پنداریم و قدرت ذهن خودمان را برای فهم مباحث علمی ناچیز می‌انگاریم. نویسنده معتقد است این انگاره‌ی غلط ما را از مطالعه‌های ضروری در باب مسائل مختلف بازمی‌دارد و این شیوه‌ی تفکر به فرزندانمان نیز انتقال می‌یابد. نتیجه آن می‌شود که ما حتی فرق بین بیماری‌های ویروسی و باکتریایی را نمی‌دانیم و کیفیت زندگی‌مان را ناخواسته پایین می‌آوریم. کتاب لذت علم (The Joy of Science) مطالعه‌ای است در باب کارکرد علم در زندگی روزمره و استفاده از آن به‌عنوان ابزاری مطمئن و کارآمد جهت افزایش کیفیت زندگی.

«اگر چیزی را نمی فهمید به این معنی نیست که نباید سعی کنید آن را بفهمید.» این شاید اصلی‌ترین گزاره‌ی کتاب لذت علم باشد. جیم الخلیلی این نکته را گوشزد می‌کند که همه‌ی ما می‌توانیم با صرف وقت و انرژیِ لازم، به درک مفاهیم علمی دست یابیم. درست است که برخی هوش ریاضیاتی و علمی بهتری نسبت به دیگران دارند، همان‌طورکه عده‌ای دیگر در هنر و دیگر حرفه‌ها استعداد ذاتی دارند؛ اما به این معنی نیست که نتوانیم از پس آموختن هر مطلبی که می‌خواهیم، بربیاییم. نفهمیدن مطلب و سخت انگاشتن آن بیش از آنکه از محدودیت ذهنی نشئت بگیرد، به عدم اعتمادبه‌نفس کافی مربوط می‌شود. بسیاری از ما همواره خود را ضعیف‌تر و نالایق‌تر از دیگران می‌دانیم؛ چراکه نسبت به توانایی‌ها و شایستگی‌های خود احاطه‌ی کامل داریم و گمان می‌کنیم روزی دیگران نیز متوجه عدم لیاقت ما در انجام کارها می‌شوند. عدم اعتمادبه‌نفس همان دلیلی است که ما را از پرسیدن سوال‌هایمان در یک سمینار بازمی‌دارد، حال‌آنکه ساده‌ترین سوالات همیشه از طرف استادان مطرح می‌شود؛ کسانی که این موضوع را پذیرفته‌اند که به همه‌ی موضوعات احاطه ندارند و این ندانستن را امری طبیعی برمی‌شمرند.

معرفی و دانلود کتاب لذت علم

تلاشی که دانشمندانی نظیر جیم الخلیلی در زمینه‌های علمی می‌کنند، زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که افراد جامعه تا اندازه‌ای علم زیربنایی را درک کنند و این امر می‌طلبد که مردم اندکی تلاش کنند تا موضوع را بفهمند. همان‌طورکه در دوران پاندمی اخیر دیدیم، از مردم خواسته شد تا به علم اعتماد و به توصیه‌های علمی عمل کنند، از جمله اینکه فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنند، ماسک صورت بزنند، و به طرق گوناگون مسئولیت‌پذیر باشند. این مرزی است که علم به‌طور آشکار با زندگی مردم عجین می‌شود و مردم دیگر نمی‌توانند آن را پس بزنند یا از تمایل نشان دادن برای فهم آن سر باز زنند.

کتاب لذت علم، در نهایت ادعا می‌کند که هر کسی می‌تواند در هر رشته‌ی تخصصی، از شاخه‌های مختلف علم گرفته تا نوازندگی و لوله‌کشی و... متخصص و ماهر شود. عامه‌ی مردم نیازی ندارند تا در رشته‌ی ویروس‌شناسی یا ژنتیک دوره‌های تخصصی بگذرانند، بلکه کافی است کمی علاقه‌مند و کنجکاو باشند تا با فهم مباحث کاربردی علمی، زندگانی خود را راحت‌تر و دلپذیرتر سازند.

انتشارات مازیار، کتاب لذت علم را ذیل مجموعه‌ی قلمرو علم به چاپ رسانده و جمیل آریایی آن را به زبان فارسی برگردانده است.

نکوداشت‌های کتاب لذت علم

  • جیم الخلیلی ژرفای عصاره‌ی علم را تقطیر کرده است. این کتاب مشحون است از لذت، الهام، و خرد راستین. (آلیس رابرتز)
  • جیم الخلیلی با شیوایی همه‌ی دلایلی را یادآور می‌شود که چرا باید به استقبال علم برویم. کتابی دوست‌داشتنی که برای شما راهنمای قابل‌اعتمادی در این عصر دشوار پساحقیقت است. (سابین هوسنفلدر)
  • کتاب لذت علم نقاب از چهره‌ی علم راستین برمی‌کشد و مشکلاتی را برطرف می‌کند که مردم در درک اینکه چگونه می‌توانند علم‌آموزی کنند، با آن‌ها روبه‌رو هستند. (اس جیمز گیتس جی‌آر)
  • این کتاب موجز و بینش‌افزا، مجموعه‌ای از ایده‌های باارزش را به شیوه‌ای قابل‌درک برای خوانندگانش فراهم آورده است. (شان کارول)
  • این نوشته‌ی باارزش و الهام‌بخشِ جیم الخلیلی به ما اجازه می‌دهد تا قطره‌ای از لذت علم را بچشیم. (هلن پیرسون)

کتاب لذت علم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب دید تازه‌ای را به روی تمام مشتاقان علم‌آموزی و همچنین کسانی که علم را پدیده‌ای سخت و پیچیده می‌دانند، خواهد گشود.

در بخشی از کتاب لذت علم می‌خوانیم

هریک از ما کسی را می‌شناسیم که به نظریه‌ی توطئه‌ی خاصی باور داشته باشد، خواه محرک این فرد نوعی ایدئولوژی سیاسی باشد، خواه محرکش این باشد که از روی سادگی ویدیوهای یوتیوب را تماشا کرده و در دام آن‌ها گرفتار آمده است. با وجود این، نظریه‌های توطئه به قدمت خود تمدن آدمی هستند چون تا زمانی که ضعفا و مأیوسان از ماندن در جهل و تاریکی رنج برده باشند، در مورد موضوعاتی که درک نمی‌کردند به خیال‌پردازی پرداخته‌اند. هرچند شاید به آن‌ها دروغ گفته شده باشد و فریب خورده باشند، به احتمال زیاد نظریه‌هایشان کاملاً بی‌بنیاد هستند. نمی‌گویم هر کس که به نظریه‌ی توطئه‌ی خاصی باور داشته باشد، آن‌قدر باهوش نیست که بداند این نظریه غلط است. بسیاری از افراد باهوش و آگاه چه بسا دلایل معتبری دارند تا به چیزی باور داشته باشند که درست نیست، خواه دلیلشان این باشد که براساس تجاربی که از گذشته دارند به صاحبان قدرت بی‌اعتماد هستند، خواه فقط این که به همه‌ی واقعیت‌ها دسترسی نداشته‌اند. در این مورد، دردی را دوا نمی‌کند به آن‌ها بگوییم به این دلیل اشتباه می‌کنند که آن‌قدر باهوش نیستند تا بتوانند حقیقت را ببینند. آن‌ها هم دقیقاً همین عقیده را نسبت به ما ابراز خواهند داشت.

از خودتان این سوال را بپرسید که آخرین باری که یکی از نظریه‌پردازان توطئه در واقع توطئه‌ی راستینی را کشف کرده باشد، کِی بوده است؟ کِی بوده که آن‌ها بی هیچ ابهامی ثابت کرده باشند درست می‌گویند؟ اگر به این سوال فکر کنید، این آخرین چیزی است که نظریه‌پرداز توطئه آن را می‌خواهد - چون خود توطئه، دلیل زندگی اوست. مأموریتش برای کشف «حقیقت» چیزی است که او را به زندگی امیدوار می‌کند و به او آرامش می‌دهد و تعریف می‌کند که او کیست. نظریه‌پردازان توطئه را همان اندازه که شور و حرارتی که استدلال‌هایشان زنده نگه می‌دارد، به همان اندازه هم استدلال‌های منطقی‌ای زنده نگه می‌دارد که برای حمایت از ادعاهایشان می‌آورند. ازآنجاکه آن‌ها همیشه در کشف توطئه‌یشان ناکام می‌مانند، درعین‌حال باورشان به این که راست می‌گویند هرگز متزلزل نمی‌شود. هرگز به این فکر نمی‌کنند که بستر زیربنایی نظریه‌یشان بی‌بنیاد است.

فهرست مطالب کتاب

در ستایش کتاب
پیشگفتار
مقدمه
1: چیزی یا حقیقت است، یا حقیقت نیست
2: پیچیده تر از آن است
3: اسرار را باید پذیرفت، لیکن باید حلشان نیز کرد
4: اگر چیزی را نمی فهمید به این معنی نیست که نباید سعی کنید آن را بفهمید
5: عقیده را بیش از شاهد ارزش گذاری نکنید
6: قبل از اینکه به قضاوت دیدگاه های دیگران بپردازید جانبداری‌های خودتان را بشناسید
7: نترسید که افکارتان را عوض می کنید
8: برای واقعیت به پا خیزید
نتیجه گیری
فرهنگ اصطلاحات (انگلیسی-فارسی)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب لذت علم
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-622-7061-33-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک
۲۵۰۰۰ ۱۲,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب لذت علم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب لذت علم

برای دریافت کتاب لذت علم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.