معرفی و دانلود کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو

عکس جلد کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو
قیمت:
۱۴۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو

مانی پارسا، بهرام معصومی و لیلا سلگی در کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو کوشیده‌اند فهرست جامع و دقیقی را در معرفی تمامی آثار منتشرشده و چاپ‌نشده‌ی احمد شاملو -چه در زمان حیات و چه پس از مرگ او- گردآوری کنند.

درباره‌ی کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو

کتابی که اکنون پیش‌روی شماست، مجموعه‌ای جامع و مفصل است که مانی پارسا، بهرام معصومی و لیلا سلگی کوشیده‌اند در آن به ذکر عنوان و معرفی تمامی آثار منتشرشده، چاپ‌نشده و حتی ناتمام احمد شاملو بپردازند. همان‌گونه که از دقت مؤلفان در انتخاب نام اثر پیداست، کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو چیزی فراتر از کتاب‌شناسی است و طیف بسیار گسترده‌ای از آثار این شاعر شهیر را در بر می‌گیرد.

احمد شاملو یکی از مهم‌ترین چهره‌های شعر و ادبیات معاصر فارسی است که اغلب نام او را با اشعارش به یاد می‌آوریم. اما شاعری تنها پیشه‌ی شاملو نبود؛ بلکه حیطه‌ی فعالیت‌های او گستره‌ای وسیع از موارد متعدد را در برمی‌گرفت. شاملو از معدود کسانی بود که در تمامی زمینه‌هایی که در طول حیات حرفه‌ای خود به سراغ آن‌ها رفت، حرفی برای گفتن داشت. از حوزه‌ی ادبیات بزرگسال گرفته تا ترجمه‌ی آثار کودکان، از نقد و تحلیل آثار هنری هم‌عصران خود گرفته تا پرداختن به آثار شاعران کلاسیکی همچون حافظ و سعدی، از نگارش داستان گرفته تا نمایشنامه‌نویسی، از پژوهش در ادبیات عامه گرفته تا روزنامه‌نگاری، و از تألیف مقالات ادبی گرفته تا سرایش اشعاری جاودانه.

او هرگز در طول زندگی پربارش، خود را محدود به حیطه و هنری خاص نمی‌کرد و مانند پرنده‌ای پرجنب‌وجوش بر شاخسار ادبیات فارسی در تکاپو و حرکت بود. گستره‌ی وسیع فعالیت‌های او ایجاب می‌کرد که فهرستی جامع در معرفی آثار این هنرمند پرآوازه تألیف شود. مانی پارسا، بهرام معصومی و لیلا سلگی این وظیفه‌ی خطیر را بر دوش گرفتند و نتیجه‌ی تلاش‌هایشان کتابی است که اکنون پیش روی شماست.

این کتاب به قدری مفصل و با جزئیات به رشته‌ی تحریر درآمده است که نویسندگان از اطلاق عنوان «کتاب‌شناسی» خودداری نموده و نام «آثارشناسی» را برای این کتاب برگزیده‌اند. چرا که عنوان و شرح تمامی آثاری که به قلم شاملو به نگارش درآمده‌اند در آن گردآوری شده است. از میان این آثار می‌توان به نامه‌ها، مقدمه‌های شاملو بر آثار دیگران، کتاب‌هایی که بخش یا صفحاتی از آن‌ها درباره‌ی شاملو نوشته شده است، نشریات منتشرشده به سردبیری و یا زیر نظر احمد شاملو و… اشاره کرد. همچنین بخشی از کتاب به آثاری اختصاص دارد که دیگران درباره‌ی شعر و شخصیت احمد شاملو نوشته‌اند. این قسم آثار ویژه‌‌نامه‌های منتشرشده درباره‌ی شاملو، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی پیرامون شخصیت و آثار شاملو، سوگنامه‌هایی که پس از مرگ شاملو در سوگ و رثای او نوشته شدند، و نقد و تحلیل‌های دیگران را بر آثار او در بر می‌گیرند.

احمد شاملو در آذر ماه سال 1304 در تهران به دنیا آمد. خانواده‌ی شاملو در دوران کودکی او به سراسر ایران سفر کردند و برهه‌هایی از زندگی خود را در شهرهایی همچون رشت، سمیرم، اصفهان، آباده، شیراز، خاش، زاهدان، مشهد، بیرجند و… گذراندند. تجربه‌ی سفر و ملاقات با افراد و اقشار مختلف، روی شخصیت و ذهنیت شاملو تأثیرگذار بود و بعدها در نگارش آثاری پژوهشی در باب فرهنگ عامه به کار او آمد. شاملو در دوران تحصیل خود به هنر علاقه‌مند شد و در حوزه‌های مختلف هنری فعالیت کرد. از او به عنوان یکی از شاعران برجسته‌ی دوران معاصر ایران یاد می‌شود و آثاری همچون «ابراهیم در آتش» «دشنه در دیس» و «آیدا در آینه» بخشی از میراث ادبی او به شمار می‌روند. احمد شاملو در طول دوران فعالیت خود، به ترجمه‌ی آثار ادبی و همچنین نوشتن مقالاتی در حوزه‌های ادبی و فرهنگی نیز پرداخت. از این میان می‌توان به ترجمه‌ی دو اثر معروف «شازده کوچولو» و «حماسه‌ی گیلگمش» اشاره کرد. شاملو پس از گذراندن یک زندگی پرثمره و افتخارآمیز در سال 1379 جهان را ترک کرد و نام و آثار جاودانه‌ی خود را بری بازماندگان و علاقه‌مندان به ادبیات بر جای گذاشت.

کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو به همت نشر چشمه تهیه و منتشر شده است.

کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به پژوهش‌های ادبی علاقه‌مند هستید و یا از طرفداران احمد شاملو به حساب می‌آیید، مطالعه‌ی این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو می‌خوانیم

فقط به یک پایان‌نامه دسترسی داشتیم. یافتن پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه‌های سراسر جهان درباره‌ی شاملو نوشته شده و می‌شود، با نظام اطلاع‌رسانی ناقص ما تقریباً ناممکن است. بسیار مایه‌ی مسرت خواهد بود اگر پژوهشگران محترم نسخه‌یی از پایان‌نامه‌ی خود را، چه منحصراً درباره‌ی شاملو باشد و چه بخش یا بخش‌هایی از آن به شاملو اختصاص داشته باشد، برای نگه‌داری و ثبت در آرشیو و کتاب‌خانه‌ی شاملو ارسال کنند. بعید نیست که شورایی جهت تصمیم‌گیری درباره‌ی چاپ پایان‌نامه‌ها نیز تشکیل شود و پایان‌نامه‌های برگزیده‌ با نظر مؤلفان به چاپ نیز سپرده شود.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌سخن
نشانه‌ها و کوته‌نوشت‌ها‌ی خاص
سال‌شمار احمد شاملو
چاپ آثار و یادبودها احمد شاملو پس از مرداد 1379
بخش اول: کتاب‌های شاملو
فصل اول: مجموعه‌شعرها
فصل دوم: گزینه‌ها و مجموعه‌ی اشعار
فصل سوم: مجموعه‌داستان
فصل چهارم: کتاب کوچه
فصل پنجم: ترجمه‌ها
فصل ششم: تصحیح‌ و روایت متون کلاسیک فارسی
فصل هفتم: ادبیات کودکان
فصل هشتم: آثار ناتمام یا چاپ‌نشده
بخش دوم: کتاب‌های دیگران درباره‌ی شاملو
فصل اول: یادنامه‌ها
فصل دوم: تک‌نگاری‌ها
فصل سوم: کتاب‌هایی که بخش یا صفحاتی از آن‌ها درباره‌ی شاملوست‌
فصل چهارم: از شاملو، و دیگران درباره‌ی شاملو، در مجموعه‌ی مقاله‌ها، داستان‌ها، شعرها، نقدها، نامه‌ها، جُنگ‌ها، ترجمه‌ها، گفت‌وگوها، فرهنگ‌ها و دانشنامه‌ها
فصل پنجم: پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی
بخش سوم: نشریات
فصل اول: نشریات منتشرشده به سردبیری و یا زیر نظر احمد شاملو
فصل دوم: الف. روزنامه‌ها
فصل سوم: ب. هفته‌نامه‌ها، دوهفته‌نامه‌ها، گاهنامه‌ها، مجموعه‌ها، بولتن‌ها، خبرنامه‌ها، بروشورها و جُنگ‌ها
فصل چهارم: ج. ماهنامه‌ها، دوماهنامه‌ها و فصل‌نامه‌ها
ویژه‌ نامه‌های منتشرشده درباره‌ی احمد شاملو
بخش چهارم: آثار صوتی تصویری
فصل اول: سینما و تلویزیون
فصل دوم: نوار، صفحه‌ و CD
فصل سوم: نوار، صفحه‌ و CD ‌با اجرای دیگران
فصل چهارم: فیلم‌های مستند درباره‌ی زندگی احمد شاملو
فصل پنجم: سایت‌های رسمی احمد شاملو
فصل ششم: کنسرت‌هایی بر پایه‌ی سروده‌های احمد شاملو
بخش پنجم: به زبان‌های دیگر
فهرست اشعار احمد شاملو به ترتیب تاریخ سرایش
نمایه
نمایه‌ی موضوعی نشریات
نمایه‌ی الفبایی نام شعرها، مقاله‌ها، داستان‌ها، سخنرانی‌ها، فیلم نامه‌ها،
نوارها، CDها، صفحه‌ها، سفرنامه و نمایش‌نامه‌های شاملو
نمایه‌ی الفبایی کتاب‌ها، نشریات و فیلم ها
نمایه‌ی الفبایی نام اشخاص
فهرست آثار شاملو
مجموعه‌شعرها
گزینه‌ها‌ و مجموعه‌ی اشعار
ترجمه‌ها
مجموعه‌داستان
کتاب کوچه
ترجمه‌ها
تصحیح‌ و روایت متون کلاسیک فارسی
ادبیات کودکان
آثار ناتمام یا چاپ‌نشده
دیگر آثار
نشریات منتشرشده به سردبیری یا زیر نظر شاملو
گفت‌وگوها، میزگردها و سخنرانی ها
شعرها
داستان‌ها
فیلم‌نامه‌ها و نمایش‌نامه‌ها
سفرنامه‌ی طنز
ترجمه‌ی شعر
ترجمه‌ی داستان
ترجمه‌ی مقاله
ترجمه‌ی نمایش‌نامه
نامه‌ها
سینما و تلویزیون
نوار، صفحه‌ و CD

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو
نویسنده، ،
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات653
زبانفارسی
شابک978-964-362-443-2
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو

برای دریافت کتاب آثارشناسی توصیفی احمد شاملو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.