معرفی و دانلود کتاب آموزش کاربردی دیسپچ: مقدماتی

عکس جلد کتاب آموزش کاربردی دیسپچ: مقدماتی
قیمت:
۴۶,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آموزش کاربردی دیسپچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش کاربردی دیسپچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش کاربردی دیسپچ: مقدماتی

کتاب آموزش کاربردی دیسپچ تألیف مهری عبدالوندی، مبانی و کلیات شغل دیسپچری را توضیح می‌دهد و مخاطب را وظایف اصلی آن آشنا می‌سازد. این راهنمای کاربردی با مرور منابع روز و استانداردهای بین‌المللی، مراحل کاری یک دیسپچر را -از پیش از پرواز تا پس‌ از آن- تشریح می‌کند، نحوه‌ی تشکیل پلن، فولدر پرواز و کنترل بار را توضیح می‌دهد و نحوه‌ی مانیتورینگ را می‌آموزد.

درباره‌ی کتاب آموزش کاربردی دیسپچ

در فرآیند پروازِ هواپیماها و سفرهای هوایی، واحد دیسپچ یکی از ارکان اصلی محسوب می‌شود. دیسپچر وظیفه دارد تمام اطلاعات پرواز را جمع‌آوری کند و به خلبان تحویل دهد. پس‌ از آن پرواز را تحت مراقبت می‌گیرد، دائماً با خلبان در ارتباط است، اطلاعات موردنیاز را در اختیار او می‌گذارد و تا لحظه‌ای که هواپیما در مقصد می‌نشیند آن را مانیتور می‌کند. در واقع، این واحد باید دائماً هوشیار و آماده باشد و خود را برای هر اتفاق غیرمنتظره‌ای آماده نگه دارد. گرچه چندین دهه است که در ایران فرودگاه وجود دارد و دیسپچرهای زیادی نیز مشغول فعالیت بوده‌اند، اما این مهارت قبل‌تر به شکل آکادمیک و علمی آموخته نمی‌شده است. در چند سال اخیر در واحدهای علمی-کاربردی و در مقطع کاردانی این رشته اضافه شده. جدا از تحصیلات آکادمیک، علاقه‌مندان برای آموختن این مهارت باید چند صد ساعت دوره‌ی آموزشی دیسپچری را بگذرانند، اما فارغ‌التحصیلان احتمالاً اطلاعات و تجربه‌ی عملی چندانی ندارند. همین باعث می‌شود که در عمل، در مورد دیسپچری ضعف‌هایی در کشور وجود داشته باشد. از آنجایی‌که دیسپچ واحدی بسیار حیاتی است و هیچ خطایی از آن پذیرفته نیست، این ضعف باید خیلی سریع برطرف شود. از این رو و برای پر کردن این خلأ، مهری عبدالوندی کتاب آموزش کاربردی دیسپچ را تدوین کرده است. این راهنما می‌کوشد مفاهیم و کلیات این شغل را بر اساس استانداردهای روز و بین‌المللی توضیح دهد و خواننده را با مراحل شغل دیسپچری آشنا سازد.

معرفی و دانلود کتاب آموزش کاربردی دیسپچ

مراحل کاری دیسپچر از پیش از پرواز آغاز می‌شود؛ در این مرحله دیسپچر اطلاعات لازم مثل وضعیت آب‌وهوایی، شرایط فرودگاه، نوع هواپیما، مسیرهای پروازی، ارتفاع پرواز و محدودیت‌های هوایی را به شکل تفکیک‌شده و مجزا در اختیار خلبان می‌گذارد. در حین پرواز و پس‌ از این‌که هواپیما به سطح مشخصی رسید، دیسپچر و خلبان با یکدیگر در ارتباط می‌مانند. برای مثال اگر تغییری در وضعیت آب‌وهوا رخ بدهد، افسر موظف است به خلبان اعلام کند. این مانتیورینگ تا وقتی که هواپیما در مقصد به زمین نشست و کاملاً پارک کرد ادامه می‌یابد. واحد دیسپچ تمام این مراحل و کارها را بر اساس ضوابط هواپیمایی کشور انجام می‌دهد. دیسپچر بسته به ایرلاین می‌تواند وظایف متنوعی بر عهده بگیرد، اما گاهی حتی اختیار توقف پرواز، به تأخیر انداختن آن و بازگرداندن هواپیما را هم دارد. او با نرم‌افزارهای کنترلی و ارتباطی زیادی کار می‌کند و باید در طول پرواز کاملاً آماده باشد تا بتواند بهترین تصمیم‌ها را بگیرد. به همین خاطر افسر و کارشناس این واحد باید از مهارت‌های زیادی برخوردار باشد. کتاب آموزش کاربردی دیسپچ تألیف مهری عبدالوندی، پس از توضیحات مقدماتی، نحوه‌ی تشکیل پلن پرواز را توضیح می‌دهد و خواننده را با این مهم آشنا می‌سازد. او در ادامه می‌گوید که دیسپچر چطور باید بار هواپیما را محاسبه و تعادل آن را کنترل کند. این راهنما همین‌طور در مورد فولدر پرواز و نحوه‌ی مانیتور کردن هواپیما هم صحبت می‌کند. این کتاب با چکیده کردن اطلاعات منابع مختلف، به دیسپچرها کمک می‌کند خیلی سریع‌تر در کارشان پیشرفت کنند و حرفه‌ای‌تر شوند.

کتاب آموزش کاربردی دیسپچ را انتشارات نظری منتشر کرده است.

کتاب آموزش کاربردی دیسپچ برای چه کسانی مناسب است؟

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی دیسپچری و کسانی علاقه دارند به این حوزه وارد شوند، می‌توانند این راهنما را مطالعه نمایند.

در بخشی از کتاب آموزش کاربردی دیسپچ: مقدماتی می‌خوانیم

Landing W: وزن هواپیما در هنگام نشستن می‌باشد، (حداکثر وزنی که توسط کارخانه‌ی سازنده برای هر هواپیما داده می‌شود) و در هنگام نشستن هواپیما این وزن نباید از حداکثر وزن ارائه‌شده توسط کارخانه‌ی سازنده بیشتر باشد.

پس از تعاریفی که در مورد وزن‌های هواپیما داده شد، در ادامه به آماده‌سازی لودشیت می‌پردازیم. فرم لودشیت و تریم‌شیت که از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، توسط نفر مسئول و متخصص آماده و CG مشخص می‌گردد و قبل از بسته شدن در هواپیما توسط خلبان پرواز بررسی و تأیید می‌گردد. در ادامه فرم‌های موردنیاز برای آماده‌سازی یک لودشیت درست و کامل به شرح ذیل می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب

CHAPTER 1: DISPATCH
CHAPTER 2: FLIGHT PLAN
CHAPTER 3: WEIGHT AND BALANCE
CHAPTER 4: FLIGHT FOLDER
CHAPTER 5: ELECTRONIC FLIGHT BAG
CHAPTER 6: FLIGHT MONITORING

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش کاربردی دیسپچ: مقدماتی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نظری
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات166
زبانفارسی
شابک978-622-335-042-9
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی هوافضا
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آموزش کاربردی دیسپچ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آموزش کاربردی دیسپچ

برای دریافت کتاب آموزش کاربردی دیسپچ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.