معرفی و دانلود کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان

عکس جلد کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان
قیمت:
۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان

کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان تألیف مریم سلیقه، از اهمیت هنر در رشد شخصیتی کودک می‌گوید و تلاش می‌کند تأثیر روان‌شناختی آن را توضیح دهد. این کتابِ پژوهشی، نقش قصه‌ و شعر را در تربیت، استقلال‌طلبی و هویت‌یابی بچه‌ها نشان داده و بر ضرورت آن در رشد خلاقیت، تخیل و هوش آنان تأکید می‌کند.

درباره‌ی کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت‌یابی کودکان

یکی از ابزارهای مهم تربیت کودکان، قصه‌گویی است. قصه‌ها ذهن بچه‌ها را بازتر می‌کنند و آن‌ها را آماده می‌سازند تا مطلب مهم‌تر را بیاموزند. داستان باعث می‌شود تا تخیل کودک بارور شود؛ او به ماجرا گوش می‌دهد، در ذهنش از وقایع تصویر می‌سازد، استنباط و پیشگویی می‌کند و با خلاقیت خود، جاهای خالی داستان را پر می‌نماید. این فرآیند کمک می‌کند کودک در مهارت‌های کلامی و نوشتاری بهتر شود، اعتمادبه‌نفس بیابد، در تفکر شناختی رشد کند و بتواند معنای رویدادها را درک نماید. به همین خاطر سال‌هاست که بر داستان‌خوانی برای کودکان تأکید شده و از والدین و مربیان خواسته شده به آن اهمیت بدهند. کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت‌یابی کودکان تألیف مریم سلیقه، به همین موضوع می‌پردازد. نویسنده همچنین تلاش دارد با برشمردن برخی از مزایای این هنر، تأثیر روان‌شناختی آن را توضیح دهد.

تا قرن هجدهم مفهومی تحت عنوان ادبیات کودک شکل نگرفته بود، چون اساساً کودکی به رسمیت شناخته نشده بود. در واقع این را باید محصول عصر روشنگری دانست که برای این مقطع سنی ارزش قائل شد و آن را پراهمیت تلقی کرد. اگر تا پیش‌ از این فقط قصه‌های فولکلور و افسانه‌های کلامی وجود داشت و برای بچه‌ها روایت می‌شد، حالا نویسندگانی بودند که اختصاصاً برای کودکان قصه می‌نوشتند. داستان‌هایی که جنبه‌های آموزشی داشتند و به بچه‌ها درس اخلاق و زندگی می‌دادند. به‌مرور و با پیشرفت علوم دیگر مثل روان‌شناسی، کودکی معنایی مهم‌تر یافت. محققین درک کردند که این دوران می‌تواند بر تمام دوران زندگی یک فرد تأثیر بگذارد و بخش قابل‌توجهی از شخصیت او را بسازد. اگر این دوره به‌خوبی طی نمی‌شد، می‌توانست به ناهنجاری بینجامد و فرد را عملاً از چرخه‌ی اجتماع حذف کند. این چنین بود که تربیت کودک به امری حیاتی تبدیل گشت. مسأله‌ای که نباید در موردش خطایی رخ می‌داد و باید با کمال دقت انجام می‌شد.

روان‌شناسان و پژوهشگران حوزه‌ی کودک، مدت‌هاست که دریافته‌اند در این فرآیند، هنر کارکردی بسیار مناسب و اثربخش دارد. و از میان همه‌ی هنرها، آن‌ها عمیقاً اعتقاد دارد که قصه تأثیر انکارناپذیری بر کاراکتر کودک می‌گذارد. از جمله به آن‌ها کمک می‌کند در مسیر استقلال گام بردارند و برای کشف هویتش تلاش نمایند. مریم سلیقه در کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت‌یابی کودکان، با تأکید بر همین موضوع می‌کوشد تأثیر داستان‌های کودکانه و قصه‌گویی را نه‌تنها در هویت‌طلبی فردی که در هویت‌طلبی ملی هم نشان دهد. او تلاش دارد ثابت کند که این فرآیند تا چه حد بر هوش، خلاقیت و تخیل یک کودک اثرگذار خواهد بود و باعث رشد شخصیتی او خواهد شد. در نتیجه به آینده‌ی او هم شکل می‌دهد. گفتنی‌ست کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت‌یابی کودکان را انتشارات نظری چاپ کرده است.

کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت‌یابی کودکان برای چه کسانی مناسب است؟

والدینی که فرزندانی کوچک دارند، مربیان، معلمان و روان‌شناسان از مخاطبان این کتاب هستند. اگر می‌خواهید با تأثیر قصه، شعر و هنر در رشد کودک‌تان آشنا شوید، این اثر می‌تواند کمکتان کند.

در بخشی از کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان می‌خوانیم

رشد هویت را معمولاً یکی از جنبه‌های «رشد خود» به حساب می‌آورند. رشد خود یک مبحث مهم در روان‌شناسی رشد است که مهمترین موضوع‌های آن عبارتند از رشد «خود انگاره یا مفهوم خود» «عزت نفس» یا ارزش نهادن بر شایستگی‌های خود، رشد انگیزه پیشرفت و خود انگاره تحصیل رشد کنترل خود، رشد شناخت دیگران یا رشد شناخت اجتماعی و رشد هویت که رشد مفهوم خود از اوایل طفولیت شروع می‌شود و در فاصله 2 تا 6 ماهگی کودک بتدریج خود و محیط خارج از خود را از یکدیگر تفکیک می‌کند و در فاصلۀ 1/5 تا 2 سالگی، کودک به تشخیص بیشتری از خود می‌رسد و خود را یک عنصر مهم از گروهی که در بین آن‌ها زندگی می‌کند به حساب می‌آورد.

فهرست مطالب کتاب

تقدیر و تشکر
پیش‌گفتار
چکیده
مقدمه
بیان مسئله: چگونه می‌توان کودکان را با هویت ملی آشنا کرد؟
قصه به مثابۀ هنری بی‌نظیر
تعریف مفاهیم
ضرورت توجه به ادبیات کودکان
اهمیت شعر برای کودکان و نوجوانان
اهمیت و ضرورت موضوع
پیشینۀ تحقیق
فردای کتاب‌های کودکان
نقش ادبیات در رشد شخصیت کودکان
سند هویت و مبارزه برای استقلال
هنر و دیگر جنبه‌های تربیتی
هنر و بهداشت روانی
نقش هنر در آموزش هنر، ادبیات و زبان‌آموزی
پیشنهادات
هوش منطقی
خلاقیت
تخیل
نتیجه‌گیری
منابع و مأخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نظری
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات72
زبانفارسی
شابک978-622-209-957-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان

برای دریافت کتاب نقش هنر، ادبیات و شعر در فرآیند خلاقیت و هویت یابی کودکان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.