معرفی و دانلود کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی

عکس جلد کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی

کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی، معرفی‌نامه‌ای ویژه از زندگی و فعالیت‌های یکی از پژوهشگران بزرگ ایرانی در زمینه‌ی زبان‌شناسی است. این کتاب، ماحصل آشنایی دیرینه‌ی نویسنده یعنی غلامعلی حداد عادل با شخصیت ادبی شناخته شده، احمد آرام است. مطالب این کتاب، هم برای دوستداران زبان‌شناسی و تاریخ‌نگاری علم و هم متخصین این زمینه، بستری مناسب برای پژوهش و چراغ راهی برای مطالعات بیشتر فراهم می‌کند.

درباره‌‌ی کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی

بسیاری از علاقه‌مندان دنیای زبان‌شناسی نام احمد آرام و تلاش‌های او برای شناساندن ظرفیت‌های زبان فارسی را شنیده‌اند. این‌بار غلامعلی حداد عادل، که خود نیز ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی را برعهده دارد، در اثری ارزشمند، به معرفی احمد آرام و نقش این پژوهشگر در ارتقا زبان فارسی پرداخته است. کتاب احمد آرام و سهم او در واژه‌گزینی و تاریخ‌نگاری علم به زبان فارسی، در دسته‌ی آثار زندگی‌نامه و معرفی مشاهیر قرار می‌گیرد با این مزیت که نویسنده از قالب‌های معمول زندگی‌نامه فراتر رفته و علاوه‌ بر ارائه‌ی نمای کلی و گاه‌شمار زندگی احمد آرام، با دقتی بیشتر بر فعالیت‌های ادبی و خدمات ویژه‌ی او در زمینه‌ی زبان‌شناسی پرداخته و جایگاه فکری و ارزشی، و توانایی‌های این محقق را در ذهن مخاطب گسترانده است.

کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی، نتیجه‌ی شناخت دیرینه‌ی نویسنده با آثار و ترجمه‌های احمد آرام است، شناختی که نقطه‌ی آغاز آن به اواخر دهه‌ی سی می‌رسد، یعنی زمانی که حداد عادل در دبیرستان و در رشته‌ی ریاضی تحصیل می‌کرد. بعدها و با ورود نویسنده به رشته‌ی فیزیک، علاقه‌ی او برای خواندن ترجمه‌های علمی احمد آرام نیز دوچندان می‌شود. با ادامه‌دار شدن این مطالعات، به مرور زمان تصویر احمد آرام به عنوان یک مولف و مترجم علمی و خلاق در ذهن نویسنده شکل می‌بندد و زمانی که غلامعلی حداد عادل فعالیت خود را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز می‌کند، این آشنایی شکل جدی‌تر به خود می‌گیرد و در قالب همکاری مستمر با این ادیب بزرگ ادامه پیدا می‌کند.

کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی، در مبحثی ویژه به سراغ فعالیت‌های علمی و فرهنگی احمد آرام می‌رود و به آثار و ترجمه‌های او نگاه می‌اندازد. همچنین در فصلی از این کتاب به شرح کامل اصول و مبانی کاری احمد آرام در زمینه‌ی واژه گزینی پرداخته خواهد شد. نویسنده‌ی این کتاب تلاش داشته تا در کنار معرفی فعالیت‌های بزرگ این پژوهشگر، از تعریف و تمجید معمول دوری کند و نگاهی ذره‌بینی به مجموعه آثار او و سطح کیفی آن‌ها داشته باشد، و در موارد لازم نیز دست به تیغ نقد ببرد.

در نهایت، کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی ادای دینی‌ست به شخصیتی عظیم، که هفتاد‌و‌پنج سال از عمر خود را صرف ارتقا علم و فرهنگ ایران کرد و پیوند و پل ارتباطی ویژه برای ترجمه از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و عربی به زبان فارسی بنا نمود. این کتاب یک راهنمای منحصر‌به‌فرد برای دانشجویان و پژوهشگران در زمینه‌ی واژه گزینی و تاریخ شکل‌گیری زبان فارسی علمی است و همچنین فرصت یک مطالعه‌ی استثنایی را برای علاقه‌مندان دنیای زبان‌شناسی و ترجمه‌، فراهم می‌کند.

این کتاب با تلاش انتشارات هرمس به دست علاقه‌مندان رسیده است.

کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب یک پیشنهاد ویژه برای تمامی پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان دنیای ترجمه و زبان‌شناسی است.

با غلامعلی حداد عادل بیشتر آشنا شویم

غلامعلی حداد عادل (متولد 1324) پژوهش‌گر، نویسنده و شخصیت سیاسی اهل ایران است. او تاکنون سمت‌های فرهنگی و سیاسی مختلفی را برعهده داشته که از میان آن‌ها می‌توان از ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضویت در شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نام برد. حداد عادل همچنین نویسنده‌ی آثار علمی و پژوهشی زیادی است، که در این بین می‌توان به«نظریه‌ی معرف در فلسفه‌ی کانت»و «فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی می‌خوانیم

آرام تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در مدرسه‌هاى دانش و ترقى و علمیه و دارالفنون به پایان رسانید. پس از دو سال تحصیل در مدرسۀ حقوق، به مدرسۀ طب رفت و تا سال آخر در آن مدرسه درس مى‌خواند، اما تحصیل طب را هم ناتمام گذاشت و به شغل معلمى، که بدان عشق مى‌ورزید، روى آورد و به استخدام وزارت معارف آن زمان درآمد. او در مدرسه‌هاى دانش و علمیه و امیر اتابک و فلاحت کرج و دارالفنون و بعضى مدارس دیگر به تدریس پرداخت. مدت‌ها به عنوان معلم و بازرس عالى و مدیرکل در تهران و اصفهان و شیراز و کرمان و نیز در مدرسۀ ایرانى سوریه خدمت کرد. مدت بسیار کوتاهى هم معاون وزارت فرهنگ شد. اما شهرت او در جامعۀ ایران به سببِ آثار قلمى و مخصوصاً ترجمه‌هاى متعدد و متنوعِ اوست.

نخستین اثر قلمى آرام کتابى است به نام هدیۀ نوروزى که به سال 1302 منتشر شد. این کتاب شامل آزمایش‌هایى است در فیزیک و شیمى که خودِ مؤلف براى شاگردانش در مدرسه انجام داده بود. از آن پس، آرام تا پایان عمر، بى‌وقفه، قلم زد و، پس از چند سالى که در تألیف چند کتاب در فیزیک و شیمى و هیئت سپرى کرد، روى از تألیف برتافت و یکسره به ترجمه روى آورد.

آرام به زبان‌هاى عربى و انگلیسى و فرانسه آشنایى داشت و نثر فارسى او پخته و پرورده و روشن و بى‌تکلّف بود. ترجمه‌هاى وى طیف وسیعى از موضوعات علمى را دربر مى‌گیرد و شامل کتاب‌هایى است در فیزیک، شیمى، ریاضى، نجوم و هیئت، تاریخ علم، جغرافیا، روان‌شناسى، علوم اجتماعى، تاریخ، فلسفه، علوم قرآنى و معارفِ اسلامى و کلام، تعلیم و تربیت، پزشکى، و جز اینها. شمار آثار او، با احتساب مجلداتِ عناوین کتاب‌ها، به بیش از یکصد و چهل جلد بالغ مى‌شود و این جداى از مقالات اوست که در مجلات و مجموعه‌هاى مقالات به چاپ رسیده است.

فهرست مطالب کتاب

مقدّمه
سپاس‌گزاری
نظری به زندگی و شخصیت احمد آرام
سهم آرام در واژه‌گزینی در زبان فارسی
زمینۀ بحث
کارهای آرام در واژه‌گزینی
کارهای فردی
کارهای جمعی
مبانی و اصول آرام در واژه‌گزینی و سبک و سلیقۀاو
ارزیابی و نقد
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
سهم آرام در تاریخ‌نگاری علم به زبان فارسی
زمینۀ بحث
معرفی کتاب‌ها
معرفی مقالات
کتابشناسی احمد آرام
منابع و مآخذ
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی
نویسنده
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات235
زبانفارسی
شابک978-600-456-250-8
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی

برای دریافت کتاب احمد آرام و سهم او در واژه گزینی و تاریخ نگاری علم به زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.