معرفی و دانلود کتاب ارزیابی سازگاری: پرسشنامه سازگاری بل

عکس جلد کتاب ارزیابی سازگاری: پرسشنامه سازگاری بل
قیمت:
۳۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ارزیابی سازگاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ارزیابی سازگاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ارزیابی سازگاری: پرسشنامه سازگاری بل

پژوهشگران، روان‌شناسان و تمامی دست‌اندرکاران حوزه‌ی روان‌شناسی می‌توانند با استفاده از مطالب کتاب ارزیابی سازگاری که به همت گروهی از نویسندگان تهیه شده، سطح سازگاری اجتماعی افراد بزرگسال را سنجیده و بر این اساس، در زمینه‌ی درمان مراجعان یا نگارش تحقیقات علمی خود عملکرد بهتری داشته باشند. متن پرسش‌نامه‌ی سازگاری اجتماعی بل، نحوه‌ی اجرا و همچنین نمره‌گذاری آن در این کتاب کاربردی به‌تفصیل شرح داده شده است.

درباره‌ی کتاب ارزیابی سازگاری

روان‌شناسی از آن دسته علومی است که به‌راحتی نمی‌توان آن را در تقسیم‌بندی خاصی گنجاند. از یک طرف برخی از مشخصه‌های علوم تجربی در آن دیده می‌شود و از سوی دیگر، بعضی از ویژگی‌های علوم انسانی را نیز می‌توان در آن یافت. سال‌ها طول کشید تا روان‌شناسان و نظریه‌پردازان علم روان‌شناسی به این نکته پی ببرند که اصولاً این رشته، ماهیتی بینارشته‌ای دارد و می‌توان در مطالعات آن هم از روش‌های تجربی-آزمایشگاهی استفاده کرد و هم به روش علوم انسانی، به جمع‌آوری اطلاعات پرداخت. امروزه روان‌شناسان برای گردآوری داده‌های مورد نیاز خود از شیوه‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. گاه از محیط آزمایشگاه بهره می‌برند، گاه مشاهده‌ی مستقیم را ترجیح می‌دهند، در برخی مواقع نیز به سراغ مصاحبه می‌روند. البته این مصاحبه می‌تواند هم شفاهی و رودررو باشد و هم از طریق طرح پرسش‌نامه صورت بگیرد. پرسش‌نامه‌ها اگر به‌دقت طراحی شده باشند، می‌توانند در مدت زمانی اندک، حجم بالایی از اطلاعات معتبر را در اختیار روان‌شناسان و پژوهشگران روان‌درمانی قرار بدهند.

امروزه دیگر لازم نیست هر محقق یا روان‌شناسی، آستین‌ها را بالا بزند و شخصاً پرسش‌نامه‌ی مورد نظرش را تهیه کند. در حال حاضر، انواع و اقسام پرسش‌نامه‌های آماده وجود دارند که با اهداف گوناگون و با تمرکز بر یکی از ویژگی‌های روانی و رفتاری پرسش‌شوندگان تهیه شده‌اند. دستیابی به چنین پرسش‌نامه‌هایی بسیار آسان است و نحوه‌ی بررسی و نمره‌دهی به پاسخ‌های آن‌ها نیز پیچیدگی خاصی ندارد. یکی از پرسش‌نامه‌هایی که روان‌شناسان می‌توانند در مطالعات خود مورد استفاده قرار دهند، «پرسش‌نامه‌ی سازگاری بل» نام دارد که در سال 1961، توسط اچ. ام. بل تهیه شده و همچنان اعتبار خود را حفظ کرده است. برای آشنایی با این پرسش‌نامه و بهره‌گیری از پرسش‌های موجود در آن، می‌توانید با کتاب ارزیابی سازگاری همراه شوید. نگارش این کتاب را گروهی از نویسندگان، زیر نظر انتشارات آزمون یار پویا، به عهده داشته‌اند.

خوب است بدانید پرسش‌نامه‌ی بل در حقیقت برای دو گروه دانشجویان و بزرگسالان طراحی شده که کتاب پیش‌رو تنها بخش بزرگسالان آن را ارائه می‌کند. فرم پرسش‌نامه‌ی بزرگسالان شامل 160 سؤال است که هر کدام دارای سه گزینه‌ی بله، خیر و نمی‌دانم هستند. هر اندازه نمره‌ی پرسش‌شونده از این سؤالات بیشتر باشد، به این معناست که سازگاری کمتری دارد. نمره‌ی پایین‌تر، سازگاری بیشتری را نشان می‌دهد. به‌طور کلی سؤالات پرسش‌نامه‌ی بل برای سنجش پنج مؤلفه طراحی شده‌اند: سازگار بودن در محیط خانه، سازگاری سلامتی فرد، سازگاری شخص در اجتماع، سازگاری شغلی و میزان سازگاری عاطفی پرسش‌شونده. این پرسش‌نامه که از روایی بالایی برخوردار است، علاوه‌بر روان‌شناسان، برای مشاوران نیز کاربردی خواهد بود.

پرسش‌نامه‌ی بل محدودیت جنسیتی ندارد و برای سنجش میزان سازگاری زنان و مردان می‌توان از آن استفاده کرد. نمره‌هایی که در نهایت به کمک این پرسش‌نامه در اختیار روان‌شناس یا مشاور قرار می‌گیرند، امکان مقایسه‌ی سازگاری افراد مختلف را برای وی فراهم می‌کنند. همچنین پرسش‌نامه‌ی مذکور به‌گونه‌ای تنظیم شده که به‌طور همزمان از تعریف عملیاتی و تعریف مفهومی برخوردار باشد و در عین داشتن مشخصه‌ی روایی، پایا نیز باشد. تاکنون تحقیقات فراوانی با بهره‌گیری از این پرسش‌نامه در دانشگاه‌ها، مراکز مطالعاتی و کلینیک‌های روان‌شناسی ایران صورت گرفته و در سراسر جهان نیز مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده. مطالعه‌ی این اثر فرصتی خواهد بود تا سایر محققان نیز با کاربرد این پرسش‌نامه، اطلاعات معتبری را در زمینه‌ی سازگاری اجتماعی جامعه‌ی آماری خود به دست بیاورند و از این طریق بر غنای پژوهش‌های علم روان‌شناسی بیفزایند.

کتاب ارزیابی سازگاری 6 بخش را دربرمی‌گیرد. بخش نخست آن ساختار پرسش‌نامه‌ و چگونگی آن را شرح می‌دهد. مطالعه‌ی این بخش مقدمه‌ای برای شناخت بیشتر با این پرسشنامه خواهد بود. بخش دوم کتاب، نحوه‌ی اجرای پرسش‌نامه را توضیح می‌دهد. توجه به مطالب این بخش موجب می‌شود محقق در حین گردآوری اطلاعات مورد نیاز دچار خطا نشود. در بخش سوم روش نمره‌گذاری برای پاسخ‌ها بیان می‌شود و در بخش چهارم نیز منابع معرفی می‌گردند. کلید پرسش‌نامه در بخش پنجم و سؤالات آن نیز در بخش ششم عرضه شده‌اند.

اگر هم‌اکنون در رشته‌ی روان‌شناسی در حال تحصیل هستید و برای اتمام پروژه‌های خود به سنجش سازگاری اجتماعی برخی از آزمون‌شوندگان نیاز دارید یا این که به‌عنوان مشاور و روان‌شناس برای تحلیل رفتارهای بیمار و مراجعه‌کننده‌ی خود ناچارید از پرسش‌نامه‌ی بل کمک بگیرید آسان‌ترین راه این است که کتاب ارزیابی سازگاری را همین حالا به کتاب‌خانه‌‌ی خود بیفزایید. همچنین یا اگر برای انجام تحقیقات علمی خود به داده‌های حاصل از این پرسش‌نامه نیازمندید، اثر حاضر منبع بسیار خوبی برای شما خواهد بود. کتابی که از نخستین گام تا آخرین مراحل تحلیل پاسخ‌ها، در کنار شماست.

کتاب ارزیابی سازگاری برای چه کسانی مناسب است؟

روان‌شناسان، روان‌درمانگران، مشاوران، دانشجویان رشته‌ی روان‌شناسی و پژوهشگران حیطه‌ی روان‌شناسی اجتماعی، می‌توانند از پرسش‌نامه و اطلاعاتی که در کتاب ارزیابی سازگاری مطرح شده در جهت شناخت روحیات مراجعان یا پیشبرد روند تحقیقات خود بهره ببرند.

در بخشی از کتاب ارزیابی سازگاری: پرسشنامه سازگاری بل می‌خوانیم

روایی پرشسنامه از دو راه به‌دست آمده است. نخست، عبارات هر یک از بخش‌های پرسشنامه، در محدوده‌ای انتخاب شدند که اختلاف آن‌ها، بین پنجاه درصد بالایی و پایینی در توزیع نمرات بزرگسال مشهود باشد، بنابراین در این فرم پرسشنامه، تنها مواردی آورده شده است که تمایز صریح این دو گروه کاملاً متفاوت را نشان می‌دهد. دوم این که، پرسشنامه در نتیجه تلاش‌های متخصصین مشاوره با بزرگسالان، مبنی بر انتخاب گروه‌هایی از افراد، به‌دست آمده است که در محدوده بسیار خوب و بسیار ضعیف، سازگاری داشته‌اند و همچنین تعیین حدودی که پرسشنامه می‌تواند در بین آن‌ها تمایز ایجاد کند.

اعتباریابی این پرسشنامه در ایران به وسیله دکتر علی دلاور برای جامعه جانبازان ورزشکار ایران استاندارد شده است، همچنین توسط آقامحمدیان شعرباف مورد مطالعه قرار گرفته که به نتایج مشابه سازنده تست دست یافته است.

فهرست مطالب کتاب

معرفی
شیو اجرا
روش نمره‌گذاری
منابع
کلید پرسشنامه
پرسشنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ارزیابی سازگاری: پرسشنامه سازگاری بل
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات30
زبانفارسی
شابک978-600-7849-58-3
موضوع کتابکتاب‌های تست روانشناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ارزیابی سازگاری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ارزیابی سازگاری

برای دریافت کتاب ارزیابی سازگاری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.