معرفی و دانلود کتاب اصول روانکاوی بالینی

عکس جلد کتاب اصول روانکاوی بالینی
قیمت:
۵۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اصول روانکاوی بالینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اصول روانکاوی بالینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اصول روانکاوی بالینی

گفت‌وگو میان دو نفر، یکی از اولین تصاویری است که با شنیدن نام روانکاوی به ذهنمان می‌آید. زیگموند فروید که پدر این علم است، در کتاب اصول روانکاوی بالینی مهم‌ترین نظریه‌های خودش را توضیح می‌دهد. این کتاب شامل 9 مقاله درباره‌ی مکانیسم‌های دفاعی، تعارضات جنسی، ضمیر ناخودآگاه، تعبیر رؤیا، تکنیک‌های روانکاوی و آغاز درمان بیماران است.

درباره‌ی کتاب اصول روانکاوی بالینی

وقتی به مشاوره، روانشناسی و روانکاوی فکر می‌کنید، اولین نامی که به ذهنتان می‌آید چیست؟ پاسخ بسیاری از افراد به این پرسش، نام زیگموند فروید (Sigmund Freud) است. او که به‌عنوان پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود، اغلب با مبل‌های چرمی، سیگار برگ، تمایلات جنسی و... به خاطر می‌آید. اما فروید فراتر از نگاه مردم، نظریاتی دارد که امروزه نیز در جامعه‌ی روان‌شناسی از آن‌ها استفاده می‌شود. شاگردان فروید مانند آدلر و یونگ در آرای او بازنگری کرده‌اند و آن‌ها را مورد تأمل قرار داده‌اند. بااین‌همه فروید هنوز هم در علم روان‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد و کسانی که وارد این حرفه می‌شوند، باید با آرا و عقاید فروید آشنایی داشته باشند. کتاب اصول روانکاوی بالینی یکی از بهترین منابع برای مطالعه‌ی نظریات این روان‌شناس اتریشی است.

روانکاوی نوعی رویکرد در روان‌شناسی است که زیگموند فروید آن را پایه‌گذاری کرد. این رویکرد برای اطلاع از ضمیر ناخودآگاه، کشف احساسات سرکوب‌شده و تفسیر الگوهای عاطفی ریشه‌دار است. فروید عقیده داشت که مشکلات روان‌رنجوری یا نِوْروز، محصول تعارضاتی است که در مرحله‌ی رشد کودکی ایجاد شده‌اند. احتمالاً ذهن بسیاری از افراد بعد از شنیدن کلمه‌ی تعارضات دوران کودکی، به‌سمت «عقده‌ی ادیپ» برود. نظریه‌ای که از افسانه‌ی معروف یونان برگرفته شده است. در کتاب اصول روانکاوی بالینی، درباره‌ی این تعارض بیشتر بحث خواهد شد.

معرفی و دانلود کتاب اصول روانکاوی بالینی

فروید علاوه بر این‌ها، به تعبیر رؤیاها توجه بسیاری داشت. او معتقد بود که رؤیاها مهم‌ترین راه برای کشف ضمیر ناخودآگاه هستند. درواقع انسان‌ها در خواب‌هایشان، کارهایی انجام می‌دهند که در واقعیت آن‌ها را پنهان می‌کنند. زیگموند فروید در مقاله‌ی اول کتاب اصول روانکاوی بالینی توضیح می‌دهد که تعبیر رؤیا آن‌قدرها که دیگران فکر می‌کنند، کار ساده‌ای نیست و برای تعبیر خواب دقیق، به لوازمی نیاز است. این روانشناس اتریشی از تحلیل خواب‌های بیمارانش، برای شروع تکنیک تداعی آزاد استفاده می‌کرد.

از دیگر نظریه‌های زیگموند فروید که در علوم انسانی بسیار مورد استفاده قرار گرفت، باید از نظریه‌ی مکانیسم‌های دفاعی نام برد. مکانیسم‌هایی مانند انتقال، انکار و فرافکنی از مشهورترین انواع مکانیسم‌های دفاعی هستند که پدیده‌ی «انتقال» در مقاله‌ی دوم و ششم کتاب اصول روانکاوی بالینی مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال دوران کودکی خود را به یاد بیاورید. در آن زمان وقتی شما عصبانیت خود را ابراز می‌کردید، والدینتان شما را طرد و زمانی که رفتار خوبی داشتید، تشویقتان می‌کردند. شما با این طرز رفتار می‌آموختید که عصبانیت خود را سرکوب کنید و هیچ‌وقت آن را بروز ندهید. و این‌چنین است که متوجه شدید بهتر است احساسات خود را نادیده بگیرید!

کتاب اصول روانکاوی بالینی بیشتر این مباحث را پوشش می‌دهد: روانکاوی کلاسیک، روان‌درمانی روانکاوانه و به‌ویژه روان‌درمانی بینش‌گرایانه، انواع روان‌درمانی کوتاه‌مدت مانند روان‌درمانی کوتاه‌مدت دوانلو یا روان‌درمانی‌ سیفنوز، روان‌درمانی گروهی مانند روان‌درمانی تحلیل‌گرایانه یا روان‌کاوی گروهی. همچنین رو‌ش‌هایی که در آن‌ها روان‌درمانی فردی با گروهی ترکیب شده نیز در کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند. بدیهی است که مقالات اصلی که به قلم زیگموند فروید هستند، به بعضی از این مباحث نمی‌پردازند. با توجه به این موضوع، مترجم کتاب پیوست‌هایی را به بعضی مقالات افزوده تا آگاهی خواننده در حوزه‌ی روانکاوی بالینی، گسترش یابد و به‌روز شود.

کتاب اصول روانکاوی بالینی مجموعه‌ای از 9 مقاله‌ی فروید است که دکتر سعید شجاع شفتی آن‌ها را جمع‌آوری و به زبان فارسی ترجمه کرده است. ناشر این کتاب، انتشارات ققنوس، در انتها واژه‌نامه‌ای را برای علاقه‌مندان به مباحث روانکاوی قرار داده است که شامل مهم‌ترین اصطلاحات این شاخه از علم روان‌شناسی می‌شود.

کتاب اصول روانکاوی بالینی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب اصول روانکاوی بالینی برای استفاده‌ی حرفه‌اى پزشکان، روانپزشکان، روان‌شناسان بالینى و دستیاران و دانشجویان روان‌شناسى و نیز جامعه‌شناسان و سایر محققان در زمینه علوم انسانى مناسب است. کسانی که در این چند دسته قرار ندارند و می‌خواهند درباره‌ی نظریات فروید بیشتر بدانند، می‌توانند به کتاب‌های ساده‌تری که درباره‌ی زیگموند فروید نوشته شده‌ مراجعه کنند.

در بخشی از کتاب اصول روانکاوی بالینی می‌خوانیم

«من مى‌دانم از تأییدى که از جانب من بر نقش ایفا‌شده از طریق جنسیت (نه سکس، به معنى عامیانه‌اش) در خلق برخى از امراض عصبى قرار داده شده همگان اطلاعاتى کسب کرده‌اند. ولى این را نیز مى‌دانم که کسب اطلاعات عمیق و درنظر گرفتن دقیق یکایک خصوصیات عینى مطروحه، در نزد عوام چندان خریدارى ندارد و از باب حوصله دچار مضیقه است. اتاق بسیار کوچکى در حافظه جمعیت است که فقط مایل به جا دادن کلام برهنه هر فریضه و جعل تعبیرى افراطى و در عین حال جالب است که به‌خاطرسپردنش آسان باشد. همچنین ممکن است برخى پزشکان محتواى فرضیه مرا به‌طور نادرست چنین دریابند که من محرومیت جنسى را به عنوان علت غایى و نهایى این گونه امراض محسوب مى‌دارم. درشرایط زندگى جامعه جدید یقینا چیزى به نام فقدان و محرومیت جنسى وجود ندارد. در غیر این صورت آیا آسان‌تر نبود که مستقیما با سفارش و توصیه به انجام فعالیت جنسى به عنوان مقیاس درمانى در پى بهبودى بیماران برمى‌آمدیم و خودمان را اینطور گرفتار کار پر دردسر روان‌درمانى نمى‌کردیم؟ اما حقیقت امر چیز دیگرى است.

نیاز و محرومیت جنسى صرفا یک روى سکه و یکى از عوامل دست‌اندرکار در مکانیزم این‌گونه امراض عصبى است (آن هم نه به معناى عامیانه کلمه) و اگر عوامل دیگرى در کار نبودند نتیجه کار فقط با ارضاى شهوانى حاصل مى‌شد و دیگر نیازى به ایجاد بیمارى و پى‌آمدهاى حاصل از آن نبود.

عامل مهم دیگرى که اغلب به آسانى فراموش مى‌شود، انزجار شخص بیمار از مسئله جنسیت است، یعنى ناتوانایى‌اش در عاشق بودن و دوست داشتن (یعنى در نهایت همان تصویرى از ذهن که من واپس‌زدگى نامیده‌ام) و تا وقتى که بین این دو تمایل متضاد کشمکشى وجود نداشته باشد، بیمارى عصبى به منصه ظهور نمى‌رسد. بنابراین، نصیحت به عمل جنسى در درمان بیماران نمى‌تواند به عنوان تدبیرى درمانى تلقى شود و فقط از عهده ناآگاهان برمى‌آید.»

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
مقدمه ویراستار متن اصلى
مقاله اول: استفاده از تعبیر خواب در روانکاوى
مقاله دوم: پدیده انتقال
مقاله سوم: چند توصیه به پزشکانى که به روانکاوى مبادرت مى‌ورزند
مقاله چهارم: درباره آغاز درمان
مقاله پنجم: یادآورى، تکرار و پایان
مقاله ششم: ملاحظاتى در باب عشق ناشى از پدیده انتقال
مقاله هفتم: روانکاوى پایان‌پذیر و پایان‌ناپذیر
مقاله هشتم: تعبیرات در روانکاوى
مقاله نهم: نکاتى چند در باب تکنیک روانکاوى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اصول روانکاوی بالینی
نویسنده
مترجمسعید شجاع شفتی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-964-311-134-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اصول روانکاوی بالینی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اصول روانکاوی بالینی

برای دریافت کتاب اصول روانکاوی بالینی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.