معرفی و دانلود کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی

عکس جلد کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی

کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی تألیف حسین کاویانی و اشرف سادات موسوی، نحوه‌ی مصاحبه، بررسی و ارزشیابی بالینی بیمارانی که مشکلات روانی دارند را توضیح داده و شیوه‌ی استخراج علائم آن‌ها را آموزش می‌دهد. این کتاب پس از مرور انواع بیماری‌های روانی بزرگ‌سالان و کودکان، می‌کوشد چند مورد از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های روانی را معرفی و شیوه‌ی پیاده‌سازی آن‌ها را تشریح کند.

درباره‌ی کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی

باوجود پیشرفت‌های تکنولوژی و پزشکی، هنوز هم مصاحبه مهم‌ترین روش در درمان بیماری‌های روانی است. روانپزشک یا روانشناس چاره‌ای ندارد جز این‌که با خود بیمار صحبت کند، شرح‌حال بگیرد و علائم ظاهری و رفتارش را بررسی نماید. این شیوه بسیار سخت است و نیاز به تمرکز و مهارت زیادی دارد. مخصوصاً در محیط‌های کلینیکی که شلوغ است یا مراجعه‌کنندگان بسیار زیاد هستند، پزشک باید با دقت بیمار را زیر نظر داشته باشد، با او صحبت کند و از روی علائم به بیماری پی ببرد. حساسیت دیگر این شیوه در این است که بیمار نباید هرگز نسبت به روند مصاحبه و ارزیابی دچار شبهه یا تردید شود. کوچک‌ترین احساس منفی‌ای باعث می‌شود کل پروسه‌ی ارزشیابی بیماری بی‌فایده و تکراری شود و روانپزشک نتواند به هیچ نکته مهمی دست یابد. بنابراین تراپیست باید بر روی لبه‌ی باریکی حرکت کند و دائماً مراقب به فرآیند مصاحبه باشد. کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی تألیف حسین کاویانی و اشرف سادات موسوی اثر قابل توجهی است که می‌کوشد این فرآیند ارزشیابی و بررسی را به‌روشنی توضیح دهد. این کتاب به روانپزشک نشان می‌دهد که چطور به کلام، ظاهر و رفتارهای بیمار توجه نشان دهد، او را معاینه کند و بر اساس نشانه‌های حاصله، بیماری او را تشخیص دهد.

حسین کاویانی و اشرف سادات موسوی کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی را به دو بخش تقسیم کرده‌اند: بخش اول که به آموزش فرآیند مصاحبه می‌پردازد، در حقیقت ترجمه‌ی یکی از منابع مهم و اساسی رشته‌ی روانشناسی، یعنی کتاب «Psychiatric Examination in Clinical Practice» نوشته‌ی جولیان پی. لِف (Julian P. Leff) و آنتونی دونالد ایساکس (Anthony Donald Isaacs) است. این دو مؤلف بخش اول کتابشان را به موضوع گرفتن شرح‌حال اختصاص داده و به خواننده یاد می‌دهند که چطور شرایط اولیه‌ی بیمار را تخمین برند. در فصل بعدی به پیشینه‌ی بیمار می‌پردازند و شیوه‌ی استخراج سوابق فردی بیماری و بیماری‌های گذشته‌ی او را توضیح می‌دهند. آن‌ها در قسمت بعدی، به سراغ حالت فعلی بیمار می‌روند و از این می‌گویند که چطور می‌توان از روی ظاهر مثل تناسب لباس‌ها، رنگ آن‌ها، حالت‌های راه رفتن بیمار، حرکات بدنش، نوع تکلم و... وضعیت روانی او را بررسی کرد. لف و ایساکس فصل دیگر کتابشان را به علائم بالینی اختصاص داده و از انواع توهم‌ها سخن می‌گویند. خواننده در این بخش با توهم‌های شنوایی کلامی و غیرکلامی، بینایی، چشایی، بویایی و بساوایی آشنا می‌شود و می‌فهمد که چطور آن‌ها را در بیمارش تشخیص دهد. پس‌ازآن نوبت به هذیان می‌رسد و شیوه‌ی استخراج علائم آن‌ها آموخته می‌شود. نویسندگان در فصل بعدی کتابشان، علائم روان‌نژندی و خلقی را پیش می‌کشند و در مورد نشانه‌هایی همچون افسردگی، بی‌خوابی، ناامیدی، اضطراب، وسواس، خودبزرگ‌بینی و توجه‌هراسی صحبت می‌کنند. فصل دیگر کتاب در مورد بیماری‌های دشواری است که روان‌پزشک گاهی با آن‌ها مواجه می‌شود. نویسندگان نحوه‌ی ارزشیابی این بیماران و تشخیص وضعیت آن‌ها را هم آموزش می‌دهند. در نهایت، فصل آخر بخش اول کتاب به کودکان می‌پردازد و نشانه‌های بیماری‌های روانی در آنان را توضیح می‌دهد.

حسین کاویانی و اشرف سادات موسوی، در بخش دوم کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی می‌کوشند چند آزمون روانی مهم و معتبر دنیا را معرفی نمایند؛ سنجش‌هایی مثل مقیاس اضطراب بک، مقیاس ناامیدی بک، پرسش‌نامه‌ی سما، پرسش‌نامه‌ی سلامتی عمومی، مقیاس پاناس، و آزمون ترسیم آدمک گودایناف. در کتاب لف و ایساکس به این آزمون‌ها اشاره‌هایی گذرا شده بود، اما کاویانی و موسوی در کتاب پیش رو شیوه‌ی پیاده‌سازی همه‌ی آن‌ها را به‌تفصیل تشریح می‌کنند.

کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی را انتشارات مهر کاویان به چاپ رسانده است.

کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به روانپزشکان، روانشناسان، دانشجویان این رشته‌ها و همه‌ی کسانی در حوزه‌ی سلامت روان فعالیت دارند، توصیه می‌شود.

با حسین کاویانی و اشرف سادات موسوی بیشتر آشنا شویم

حسین کاویانی (متولد 1338) روانشناس و استاد دانشگاه است. او دکترای روانشناسی بالینی خود را از دانشگاه لندن گرفت و پس از بازگشت به ایران، به عضویت هیئت‌علمی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران درآمد. کاویانی در حوزه‌هایی همچون افسردگی و اضطراب، پسیکوفیزیولوژی بالینی و درمان شناختی-رفتاری تخصص دارد و پژوهش می‌کند. او کتاب «روانشناسی ایران در سه اپیزود» را تألیف و «درمان‌های شناختی-رفتاری» را ترجمه کرده است.

اشرف سادات موسوی، روانشناس و نویسنده است. او از دانشگاه تربیت مدرس در رشته‌ی روانشناسی فارغ‌التحصیل شده و در حوزه‌های روانشناسی اجتماعی، تکاملی، شخصیت و نوروسایکولوژی تحقیق می‌کند. «مشاوره قبل از ازدواج» و «خانواده‌درمانی» ازجمله آثار موسوی به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی می‌خوانیم

ضروری است اعتقادات بیماران را با اطلاعات دردسترس آن‌ها و نیز با عقاید رایج در گروه فرهنگی‌شان مورد بررسی قرار دهیم. مثلا چنانچه فردی را در قرن شانزدهم در خیابانی، در لندن، متوقف می‌کردید و از او می‌پرسیدید: آیا انسان می‌تواند در هوا به پرواز درآید؟ او به شما می‌گفت: چنین چیزی امکان ندارد مگر به کمک جادوگری. اعتقاد به سحر و جادو در آن زمان بسیار شایع بود و بر این اساس چنین فردی را نمی‌شد با معیارهای زمانی و مکانی‌اش هذیان‌زده خواند. انسان‌های امروزی در مقابل این سوال، جواب خواهند داد البته که انسان می‌تواند پرواز کند و در صورت پافشاری شما با قاطعیت وجود سحر و جادو را رد می‌کنند. با این وجود، امروز هم در انگلستان لااقل سه گروه از مردم ممکن است به سحر و جادو معتقد باشند. گروه اول شامل افرادی از بومیان انگلیسی است که هنوز معتقد به جادوگری هستند و حتی در انجمن‌های خود، که به نام کاون‌ها خوانده می‌شود، آئین‌های جادوگری به جا می‌آورند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مؤلفان
بخش اول: ارزشیابی و مصاحبه بالینی
فصل اول: مقدمه
فصل دوم: گرفتن شرح حال
فصل سوم: پیشینه (تاریخچه)
فصل چهارم: معاینه روانی وضع موجود
فصل پنجم: استخراج علائم
فصل ششم: توهم ها
فصل هفتم: علائم روان نژند و خلقی
فصل هشتم: حالات عضوی
فصل نهم: بیماران دشوار
فصل دهم: مصاحبه روان‌پزشکی کودکان
فصل یازدهم: معرفی بیمار
بخش دوم: آزمون‌های روانی
نحوه شروع بیماری، کند و نهفته بودن شروع بیماری یا سریع بودن بروز علائم؟
پرسش‌نامه وضعیت زناشویی گلومبوک - راست (گریمس)
اعتباریابی گریمس در جمعیت ایرانی
برگه آزمون
مقیاس اضطراب بک (بی. ای. آی)
اعتباریابی BAI در جمعیت ایرانی
برگه آزمون
مقیاس ناامیدی بک (بی. اچ. اس)
برگه آزمون
مقیاس انگاره پردازی خودکشی (ماخ)
پرسش‌نامه افسردگی بک (بی. دی. آی)
برگه آزمون
مقیاس‌های همیلتون برای درجه‌بندی کمّی میزان افسردگی و اضطراب
برگه آزمون
پرسش‌نامه سما (سنجش میزان افسردگی)
برگه آزمون
پرسش‌نامه سلامت عمومی - 28 (جی. اچ. کیو- 28)
برگه آزمون
مقیاس بالینی (بیمارستانی) اضطراب و افسردگی (مقیاس هد)
برگه آزمون
مقیاس خوشکامی اسنیت – همیلتون
برگه آزمون
مقیاسهای ناخوشکامی جسمی (زیستی) و اجتماعی
برگه آزمون
مقیاس «ناخوشکامی» اجتماعی
فهرست صفات خلقی
برگه آزمون
مقیاس عاطفه مثبت و منفی (پاناس)
برگه آزمون
آزمون ترسیم آدمک گودایناف
آزمون مکعب‌های کهس
برگه آزمون
واژگان: فارسی - انگلیسی
واژگان: انگلیسی - فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات مهر کاویان
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-964-2765-12-6
موضوع کتابکتاب‌های تست روانشناسی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی

برای دریافت کتاب مصاحبه و آزمون‌های روانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.