معرفی و دانلود کتاب بانوی دریایی: نمایشنامه در پنج پرده

عکس جلد کتاب بانوی دریایی: نمایشنامه در پنج پرده
قیمت:
۱۳۲,۶۵۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بانوی دریایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بانوی دریایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بانوی دریایی: نمایشنامه در پنج پرده

در کتاب بانوی دریایی با سرگذشت زنی آشنا خواهید شد که زندگی‌اش با صدای امواج و خاطره‌ی دریا گره خورده. هنریک ایبسن در این اثر عاشقانه، از عشق نافرجام و رنج‌های روحی این زن برایتان خواهد گفت. کتاب حاضر به‌عنوان یکی از بهترین نمایشنامه‌های ادبیات کلاسیک جهان شناخته می‌شود.

درباره‌ی کتاب بانوی دریایی

هنریک ایبسن (Henrik Ibsen) در کتاب بانوی دریایی (The lady from the sea) داستان زندگی عجیب زنی را روایت می‌کند که گویی روح و جانش با امواج پرتلاطم دریا سرشته شده است. این زن که «الیدا» نام دارد، سال‌های کودکی‌اش را در محلی نزدیک به دریا گذرانده و به دریا و امواج خروشانش عشق می‌ورزد. الیدا که اکنون با همسر خود دکتر «ونگل» زندگی می‌کند، همچنان یاد و خاطره‌ی دریا را در ذهن و ضمیرش بیدار نگه داشته. ونگل از همسر قبلی خود دو دختر با نام‌های «بولته» و «هیلده» دارد که در کنار او و الیدا زندگی می‌کنند. آن‌ها که در شهری کوچک، در شمال کشور نروژ سکونت دارند، به‌ظاهر زندگی آرام و بی‌دردسری را برای خود رقم زده‌اند. بااین‌حال، خاطرات گذشته مدام موجب ناآرامی الیدا شده و نمی‌گذارند از زندگی در کنار خانواده‌اش لذت ببرد.

ماجرا از این قرار است که الیدا پیش از ازدواج با همسر فعلی‌اش، با یک ملوان نامزد بوده اما عشق میان آن‌ها بی‌سرانجام مانده، چراکه نامزد او ناخدایی را به قتل رسانده و خودش نیز متواری شده است. یاد و خاطره‌ی این عشق نافرجام، همچنان قلب الیدا را به درد می‌آورد اما به‌زودی وقایع تازه‌ای رخ می‌دهند که زندگی را برای او از آن‌چه که هست، دشوارتر می‌کنند.

هنریک ایبسن هم در بازنمایی صحنه‌ها و هم در ساخت و پرداخت ویژگی‌های شخصیت‌های این اثر بسیار استادانه عمل کرده. نویسنده در نمایش کاراکترهای کتاب بانوی دریایی، با ظرافت بسیار، مشخصه‌های فردی ایشان را نیز برای مخاطبان ترسیم کرده و همین موضوع موجب هم‌ذات‌پنداری مخاطبان با شخصیت‌های این نمایشنامه‌ خواهد شد. ایبسن همچنین در نشان دادن درونیات، سردرگمی‌ها و تلاطم‌های روحی قهرمان اصلی کتابش نیز بسیار موفق بوده.

... و اما ادامه‌ی ماجرا! نامزد سابق الیدا که چند سالی او را رها کرده و فراری شده بود، اکنون نزد او برگشته و ادعا می‌کند که همچنان نامزد اوست و الیدا باید همسر فعلی‌اش را ترک کرده و با او ازدواج کند. اکنون این بانوی رنج‌کشیده بر سر دشوارترین دوراهی زندگی‌اش قرار گرفته: ماندن در کنار دکتر ونگل و ادامه دادن به زندگی‌ای که در این چند سال اخیر داشته یا همراه شدن با معشوق و نامزد سابقش و از دست دادن هرآن‌چه که تاکنون در زندگی مشترک با ونگل به دست آورده. برای اینکه بدانید الیدا در نهایت چه تصمیمی می‌گیرد، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با هنریک ایبسن در این نمایشنامه‌ی خواندنی همراه باشید.

چنان‌چه از مطالعه‌ی نمایشنامه‌های کلاسیک لذت می‌برید و وجود فضای زنانه‌ در آثار ادبی را می‌پسندید، توصیه می‌کنیم مطالعه‌ی کتاب بانوی دریایی را به خود هدیه بدهید؛ نمایشنامه‌ای درام و عاشقانه که بدون شک شما را مجذوب خود خواهد کرد. کتاب حاضر با برگردان بهزاد قادری به چاپ رسیده و نشر بیدگل انتشار آن را به عهده داشته است. کتابی که پیش رو دارید، ذیل مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل قرار می‌گیرد.

درباره‌ی مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل

«نمایشنامه‌های بیدگل» مجموعه‌ای خاص و ویژه از نمایشنامه‌هایی است که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند و یا ترجمه‌ی دوباره‌ای از نمایشنامه‌هایی هستند که از هر لحاظ ترجمه‌ی مجدد آن‌ها ضروری بوده. این مجموعه تلاش می‌کند که تأکیدش را بیشتر بر خصوصیت اجرایی یک متن نمایشی قرار دهد تا ادبیات آن، و از این طریق به نیازهای اجرایی متن‌های نمایشی پاسخ دهد.

یکی از هدف‌های اساسی این سری کتاب‌ها معرفی جهان‌های متفاوت نمایشی است. جهان‌هایی که تاکنون به روی مخاطبان ایرانی باز نشده‌اند یا سیاست‌های فرهنگی خاص، امکان باز شدن آن‌ها را فراهم نکرده‌اند. مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل، به این علت که طیف متنوعی از آثار نمایشی را دربرمی‌گیرد، به بخش‌های کوچک‌تری مثل کلاسیک‌ها، کلاسیک‌های مدرن، آمریکای لاتین، بعد از هزاره، چشم‌انداز شرق، نمایشنامه‌های ایرانی، نمایشنامه‌های آمریکایی و نمایشنامه‌های اروپایی تقسیم شده. جهت درک بهتر و بیشتر مخاطب از دنیای نویسنده و متن او، هر نمایشنامه همراه با یک مقاله یا نقد ارائه شده است.

اقتباس‌های سینمایی و هنری از کتاب بانوی دریایی

  • نمایش رقص باله با عنوان Kvinnan från havet (بانوی دریای) که طراحی آن را بیرجیت کولبرگ، بر اساس نمایشنامه‌ی ایبسن به عهده داشت. این باله برای نخستین بار در رویال اپرای استکهلم با بازی و نقش‌آفرینی کری سیلوان به نمایش درآمد.

  • نسخه‌ی آلمانی کتاب بانوی دریا، در سال 1889 توسط جولیوس هافوری منتشر شد.

  • اقتباسی از این نمایشنامه از سوی مرکز هنری HERE در شهر نیویورک به اجرا درآمد.

  • در سال 2011 نیز نمایشی بر اساس این اثر، با موسیقی مونو و لیبرتو فرانسیس هوسرز، در هایدلبرگ به روی صحنه رفت.

  • نمایش دیگری از کتاب بانوی دریایی، در 29 اوت 2012، در جشنواره‌ی بین‌المللی ادینبرو اجرا شد.

  • رادیو بی‌بی‌سی، در 1 نوامبر 2015 نمایشی را پخش کرد که با الهام از بانوی دریایی تولید شده بود و فرانک مک‌‌گینس تهیه‌ی آن را به عهده داشت. لیا ویلیامز نیز به‌عنوان هنرپیشه در آن به هنرنمایی پرداخته بود.

  • اقتباس مالایایی این نمایشنامه، توسط سازگارا کانیکا صورت گرفت و به کوشش مرکز تحقیقاتی تئاتر آبی‌نایا در هند و با آهنگسازی رابرت دیویدسون به نمایش درآمد.

  • لئون میچل کارگردانی فیلمی را به عهده داشت که بر اساس کتاب بانوی دریایی تهیه شده بود. کاترینا سیران به‌عنوان بازیگر و هنرپیشه در آن حضور داشت. این فیلمِ محصولِ نروژ، در کراگرو تولید شده بود.

کتاب بانوی دریایی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان ادبیات کلاسیک و مشتاقان نمایشنامه‌های درام و عاشقانه‌ی خارجی را به مطالعه‌ی کتاب بانوی دریایی دعوت می‌کنیم.

در بخشی از کتاب بانوی دریایی: نمایشنامه در پنج پرده می‌خوانیم

وَنگل: (با لبخندی محو) دوتایی‌تون از اون شیطون‌بلاهایین. خب، خداییش... در هر حال، طبیعیه که آدم به یاد کسی که دیگه میونمون نیس باشه. ولی با این حال... می‌گما، هیلده! (کیفش را به هیلده می‌دهد.) اینو ببر مطبم!... نه، کوچولو‌ها... از این کار خوشم نمی‌آد. از طرز کار، یعنی، می‌فهمین که. همینی که هر سال بخواین این‌جوری... خب... چی بگه آدم! گمونم جور دیگه‌ای‌اَم نشه این کار رو کرد.

هیلده: (که دارد با کیف در باغ به چپ می‌رود، درنگ می‌کند، روی می‌گرداند و اشاره می‌کند.) اون آقاهه رو ببینین، داره می‌آد این‌ور. باید معلمت باشه.

بولِته: (به آن‌سو نگاه می‌کند.) اون؟ (می‌خندد.) آی، نمکدون! فکر می‌کنی اون زهوار‌دررفته آرنهُلمه!

وَنگل: عجله نکن، بچه! اِ، آره والا، خود خودشه!... قطعاً خودشه، آره!

بولِته: (خیره به آن‌سو، خاموش ماتش برده.) وای خدا، آره، گمونم خودشه...!

آرنهُلم، با لباس فاخر صبحگاهی‌، عینک قاب‌طلایی و عصایی باریک، از چپ می‌آید. کمی خسته و فرسوده می‌نماید، به باغ می‌نگرد، دوستانه تعظیم می‌کند و از درِ باغ تو می‌آید.

وَنگل: (به پیشباز او می‌رود.) خوش اومدین، آرنهُلم عزیز! به دیار آشناتون خیلی‌خیلی خوش اومدین!

آرنهُلم: ممنونم، ممنونم، دکتر وَنگل. بی‌نهایت ازتون ممنونم.

دست می‌دهند و در باغ به‌سوی ایوان پیش می‌آیند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بانوی دریایی: نمایشنامه در پنج پرده
نویسنده
مترجمبهزاد قادری
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات378
زبانفارسی
شابک978-622-7554-92-2
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بانوی دریایی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بانوی دریایی

برای دریافت کتاب بانوی دریایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.