معرفی و دانلود کتاب لذت‌های ناممنوع

عکس جلد کتاب لذت‌های ناممنوع
قیمت:
۱۰۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب لذت‌های ناممنوع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب لذت‌های ناممنوع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب لذت‌های ناممنوع

آدام فیلیپس در کتاب لذت‌های ناممنوع از تابوهایی حرف می‌زند که جایگزین لذایذ مجاز و معقول شده‌اند. او با دیدگاهی فلسفی و روان‌کاوانه، لذت را از دید انسان مدرن تعریف و تمایل او را نسبت به انجام امور ممنوع ریشه‌یابی می‌کند.

درباره‌ی کتاب لذت‌های ناممنوع

لذت‌های ناممنوع شاید ترکیب نامأنوسی به نظر برسد. تا به امروز، چیزی که شاخک‌هایمان را تیز می‌کرده و آدرنالین خونمان را بالا می‌برده، لذت‌های ممنوعه بوده‌اند، تابوها. اما حالا آدام فیلیپس (Adam Phillips) از لذاتی حرف می‌زند که مطابق با معیارها و هنجارهای اجتماعی هستند و در صورت تجربه‌یشان هیچ تشویشی متوجه ما نخواهد شد. شاید ما کمتر به این‌گونه لذت‌ها بها داده‌ و آن‌ها را در اولویت‌هایمان قرار داده‌ایم. بنابراین آدام فیلیپس در کتاب لذت‌های ناممنوع (Unforbidden Pleasures) از اهمیت توجه به این‌دست لذایذ و جایگزینی تابوها با آن‌ها حرف می‌زند و جنبه‌های روان‌شناسی و اجتماعی آن را مورد واکاوی قرار می‌دهد‌.

معرفی و دانلود کتاب لذت‌های ناممنوع

فیلیپس در این اثر رابطه‌‎ی پیچیده‌ی انسان را با مقوله‌ی لذت بررسی می‌کند. او این تصور را باطل می‌شمارد که لذت‌های ممنوعه شادی و خشنودی بیشتری برای ما به همراه دارند. تابوها و ناهنجاری‌های اجتماعی در باور عموم مردم، اموری خوشایندتر از بقیه‌ی لذت‌های عادی شمرده می‌شوند. اما آیا این واقعیت دارد؟ کتاب لذت‌های ناممنوع به دنبال پاسخ به این پرسش، روان انسان را واکاوی می‌کند تا ببیند چرا انسان لذت‌های ممنوع را به لذت‌های ناممنوع ترجیح می‌دهد.

آدام فیلیپس، روان‌درمانگر بریتانیایی، لذت حاصل از امور ممنوعه را هرچند هیجان‌انگیز عنوان می‌کند، اما آن را خوشیِ پایداری نمی‌داند. او همچنین به اثرات جانبی این‌گونه لذایذ که احساس آزادی موهومی را در پی دارند، اشاره می‌کند، اثراتی همچون سردرگمی، تشویش و ناآرامی. آیا چنین انتخابی از سوی انسان به سبب دوری از کسالت و یکنواختی سر می‌زند یا او به‌راستی خوش‌بختی را در انجام امور ممنوعه می‌جوید؟ این یکی دیگر از سوالاتی است که کتاب لذت‌های ناممنوع بدان می‌پردازد. آدام فیلیپس کتابش را با این ایده آغاز می‌کند که شاید بخشی از وجودمان که به کسب لذت‌های ممنوعه متمایل است، بتواند چیزهای زیادی از بخش متمایل به لذت‌های ناممنوع بیاموزد.

آدام فیلیپس معتقد است این ما هستیم که به استقبال ازخودگذشتگی‌های داوطلبانه می‌رویم. در حقیقت شاید ما کاری را از آن رو انتخاب می‌کنیم که می‌خواهیم با مشغولیت به آن از چیزهای بخصوص دیگری چشم‌پوشی کنیم. اما در روندی معکوس، آن چیزهایی که تصمیم می‌گیریم کنارشان بگذاریم، در ذهن ما پررنگ و پررنگ‌تر می‌شوند، تا جایی که تمام فکرمان را به خود مشغول می‌کنند. در واقع ما با ممنوع کردن چیزی، جذابیت آن را تضمین می‌کنیم. و این جذابیتِ ممنوعه ما را بیش‌ازپیش به سوی خود می‌کشاند. در عوض، لذات ناممنوع، این زبان محدودکننده و نهی‌کننده را ندارند و برای انجام آن‌ها به مراقبت و تنبیه نیاز نداریم و طبیعتاً کمتر در ذهن ما جا باز می‌کنند. آدام فیلیپس راه پیشنهادی حل این مشکل را بازتعریف لذات ممنوع و تبدیل آن‌ها به لذت‌های کمتر ممنوع و حتی غیرممنوع می‌داند. چراکه ممکن است ما با تعهد، باور و سرسپردگی، ‌‌ذهن خود را محدود کنیم و جلوی رشد خود را بگیریم. انگار همواره تمایل داریم که گوناگونیِ لذت‌هایمان را فراموش کنیم؛ لذت‌گرایی‌مان را در خدمت و به‌خاطرِ احساس امنیت سنتی به ساده‌ترین شکل و سالم‌ترین شکل درآوریم؛ و این‌گونه یکی از راه‌ها و اشکال تقبیح لذت‌ها فراموش ‌کردن و از خاطر زدودن آن‌ها خواهد بود؛ راهی که روان‌کاوی صورت‌بندی‌اش می‌کند.

ایده‌هایی که آدام فیلیپس درباره‌ی بازتعریف امیال ممنوعه عنوان می‌کند، برگرفته از آراء اسکار وایلد، شاعر و نمایشنامه‌نویس ایرلندی، است. وایلد باور دارد که ما باید در جست‌وجوی امر غیراخلاقی باشیم تا بفهمیم نظرمان درباره‌اش چیست و با تجربه‌اش چه احساسی بهمان دست می‌دهد، و اینجا همان‌جاست که پای هنر وسط کشیده می‌شود. ما نیاز داریم بتوانیم درباره‌ی اینکه لذت و سرخوشی‌مان در چیست فکر کنیم و حرف بزنیم، و نیز درباره‌ی اینکه چرا احیاناً لذاتمان در آن چیزها نهفته است. باید دریابیم که آیا می‌توانیم آنچه را باید از آن لذت ببریم جایگزین چیزی کنیم که از آن لذت می‌بریم.

کتاب لذت‌های ناممنوع با ترجمه‌ی نصراله مرادیانی از سوی نشر بیدگل روانه‌ی بازار شده است.

نکوداشت‌های کتاب لذت‌های ناممنوع

  • کتابی فوق‌العاده از آدام فیلیپس در مورد شیوه‌های فکر کردن، عمل کردن و نحوه‌ی رفتار ما انسان‌ها. (Interview magazine)
  • یک بیانیه‌ی چالش‌برانگیز درباره‌ی اخلاق و هویت. (Kirkus Reviews)
  • کتاب لذت‌های ناممنوع گزارشی روشنگرانه از یکی از بهترین روانکاوان است. (The Times Literary Supplement)
  • کتاب لذت‌های ناممنوع سرشار از بینش روان‌شناختی، فلسفی و ادبی است. (پابلیشرز ویکلی)

کتاب لذت‌های ناممنوع برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمام علاقه‌مندان به کتب فلسفی و روان‌شناسی و تمام کسانی که در جست‌وجوی لذت‌های ممنوعه هستند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب لذت‌های ناممنوع می‌خوانیم

به تعبیر حرف‌های روآن ویلیامز، که قبلا نقل کردم، اگر خیر چیزی باشد که درباره‌اش بحث و گفت‌وگو می‌کنیم، آنگاه خیر نمی‌تواند مستلزم فرمان‌برداری باشد. به‌عکس، مستلزم بحث و گفت‌وگوی ماست (ویلیام امپسون در کتاب خدای میلتون، علیه خدای میلتون و پارسایان بی‌شمارش، می‌نویسد: «این رأی که ممکن نیست در اثری ادبی مناظره‌ای اخلاقی آورد، ناظر بر اضمحلال ذهن غربی است»). قصد فرمان‌برداری توقف بحث و گفت‌وگوست، سد کردن راه مناظره است. قصد فروید، با «روش» تداعی آزادش، مسلم و بدیهی گرفتن مناظره است. می‌گوید: بحث و گفت‌وگو همواره قبل از اینکه آغازش کنیم در جریان است (درون هر فرد، بین او و هر آدم دیگری، چه آدم‌های واقعی چه تخیلی)؛ مسئله این است که آیا می‌توانیم شرایطی مهیا کنیم برای شنیدن بحث و شنیدن درباره‌اش؛ آیا می‌توانیم برای گفت‌وگو، نه برای سرپوش‌گذاشتن بر آن، برهانی قانع‌کننده اقامه کنیم یا نه. شرایطی که او از آن حرف می‌زند زمینه‌ی روان‌کاوی است، به‌همراه دو چیزی که ضرورت دارد: آنچه به ذهنت می‌رسد را بگو؛ هزینه‌ی معالجه را پرداخت کن. فروید در «دو مقاله‌ی دایرةالمعارف» خود به سال 1923، درباره‌ی معنی «اصول و قواعد بنیادین و فنی روش "تداعی آزاد"» می‌نویسد:

هنگام معالجه، بیمار باید با حواس جمع و آرام و بدون تعصب خودش را مشاهده کند؛ و در تمام مدت در سطح ضمیر آگاهش درباره‌ی خود حرف بزند؛ ضمناً باید بر خود واجب بداند که صداقت کامل داشته باشد و درعین‌حال از بیان هیچ فکری احتراز نکند، حتی اگر 1- خیال کند آن فکر زیادی ناپسند است یا اگر 2- به‌زعم خودش آن فکر مهمل و بی‌معنی است یا 3- زیادی بی‌اهمیت است یا 4- به آنچه در پی‌اش هستیم بی‌ربط است. همواره کاشف به عمل آمده که دقیقاً تصوراتی که سرمنشأ واکنش‌های مذکور هستند، در کشف مواد و مصالح فراموش‌شده ارزش بخصوصی دارند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
وضع کردن قانون
فوت‌وفن فرمان‌برداری
علیه خودنکوهی
لذت‌های ناممنوع
خود زندگی
کودا
قدردانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب لذت‌های ناممنوع
نویسنده
مترجمنصراله مرادیانی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-622-313-130-1
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب لذت‌های ناممنوع

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب لذت‌های ناممنوع

برای دریافت کتاب لذت‌های ناممنوع و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.