معرفی و دانلود کتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی

عکس جلد کتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی
قیمت:
۶۰,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی

کتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی و ناتوانی‌های رشدی نوشته‌ی کلی اچ. اسلاگرت و آرتور ای. جانگسما راهنمایی علمی و منحصربه‌فرد است که با هدف درگیر کردن متخصصان روانشناسی بالینی و مشاوران به منظور تدوین برنامه‌های اجرایی برای درمان اختلال‌های رایج در زمینه‌ی عقب ماندگی ذهنی و ناتوانایی‌های رشدی تنظیم و تألیف شده است.

درباره‌ی کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی

عقب‌ماندگی ذهنی و ناتوانی رشد به ویژه در کودکان از مسائل مهم اجتماعی است که پرداختن به آن در جوامع چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به دلیل همین کمبود حساسیت اجتماعی و حمایت‌هایی که باید از این قشر در جامعه انجام بگیرد، کمتر از آن چیزی است که باید باشد! بنابراین تحمل رنج‌های ناشی از این مشکلات به نوعی تقدیر افرادی است که با عقب‌ماندگی ذهنی یا اختلالات رشدی دست‌به‌گریبان هستند.

کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان عقب‌ماندگی ذهنی و ناتوانی رشدی (The Mental Retardation and Developmental Disability Treatment Planner) نوشته‌ی کلی اچ. اسلاگرت (Kellye Slaggert) و آرتور ای. جانگسما (Arthur E. Jongsma Jr) به منظور رفع کمبود حساسیت‌های اجتماعی و با هدف قرار دادن روانشناسان و مشاوران بالینی برای برنامه‌ریزی دقیق در حل مسئله به رشته‌ی تحریر درآمده و از معدود کتاب‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک منبع علمی در اختیار درمانگران قرار گیرد.

این کتاب با حساسیت قابل توجه و دقتی علمی، روان‌شناسان را به صورت مرحله به مرحله در جریان برنامه‌ریزی در امر درمان اختلالات رشدی و عقب‌ماندگی ذهنی قرار می‌دهد و مراحل اجرایی این برنامه‌ها را تشریح می‌کند؛ بنابراین درمانگران نه‌تنها به عنوان یکی از گروه‌های تأثیرگذار در این مسیر بلکه به عنوان طراحان برنامه‌های عملیاتی در این زمینه راهنمایی شده و آگاه می‌شوند.

این مجموعه شامل برنامه‌های درمانی در حوزه‌های متنوع و مختلف از جمله روان‌درمانی جامع بزرگسالان، برنامه عملی روان‌درمانی کودک، برنامه عملی روان‌درمانی نوجوان و برنامه‌ریزی‌های درمان حوزه‌های تخصصی است؛ بنابراین طیف وسیعی از مباحث مرتبط در حوزه‌های درمانی را در بر گرفته و تلاش شده است در این مسیر نسبت به حوزه‌ای خاص غفلت نشود.

در کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان نوشته‌ی کلی اچ. اسلاگرت و آرتور ای. جانگسما و ترجمه‌ی کامران گنجی متخصصان بالینی و مراجعان به صورت مشترک مورد هدف قرار گرفته‌اند تا از مزیت‌های برنامه‌ریزی درمان استفاده کنند؛ از سویی مراجعان هدف‌های خدمات بالینی را درک می‌کنند و از سوی دیگر متخصصان بالینی می‌توانند به هدف‌های بلندمدت در مسیر درمان دست پیدا کنند. در نتیجه هر دو گروه بر هدف‌های طراحی شد‌ه‌ی درمان متمرکز می‌شوند.

نویسندگان این کتاب معتقدند با برنامه‌ریزی دقیق درمان در حوزه‌ی عقب‌ماندگی ذهنی و ناتوانایی‌های رشدی می‌توان پیامدهای این حوزه را به دقت مورد بررسی قرار داد و آنها را اندازه‌گیری و گردآوری کرد؛ به همین دلیل مداخلات درمانی در این حوزه‌ها اثربخشی بیشتری خواهد داشت و دستیابی به هدف‌های تعیین شده با سهولت بیشتری امکان‌پذیر خواهد بود. این اثر کاربردی به همت نشر جیحون به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی

  • کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان تمام عناصر لازم برای توسعه سریع و آسان برنامه‌های درمانی رسمی را فراهم می‌کند. (آمازون)
  • این کتاب منابع، اسناد، فرم‌ها و سوابقی را ارائه می‌کند که متخصصان سلامت روان برای اجرای کارآمد برنامه‌های خود به آن نیاز دارند. (دکتر کلارک واتسون، روان درمانگر)
  • کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان شامل یک طرح درمان نمونه است که با الزامات بیشتر ذی‌نفعان در حوزه‌ی سلامت بالینی مطابقت دارد. (نشریه‌ی آژانس منتال)

کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان نوشته‌ی کلی اچ. اسلاگرت و آرتور ای. جانگسما برای روان درمانگران، متخصصان روانشناسی بالینی و مشاوران اجتماعی مناسب است. همچنین فعالان نظام برنامه‌ریزی درمان‌های روان‌شناسی، مدیران مؤسسات مشاوره و مسئولان حوزه‌ی بهداشت و درمان نیز از این کتاب بهره خواهند برد.

با کلی اچ. اسلاگرت و آرتور ای. جانگسما بیشتر آشنا شوید

دکتر آرتور ای. جانگسما متولد 1943، روان‌شناس و نویسنده‌ی آمریکایی دانشنامه‌ی دکترای خود را در رشته‌ی روان‌شناسی بالینی از دانشگاه ایلینوی شمالی دریافت کرد. او طراح نرم‌افزار TheraScribe است که امروزه توسط هزاران نفر از متخصصان بهداشت روانی در سراسر دنیا برای برنامه‌ریزی عملی درمان‌های اعصاب و روان استفاده می‌شود. او تا کنون بیش از چهارصد کارگاه آموزشی در حوزه‌ی سلامت روان برای متخصصان این حوزه در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط جهان برگزار کرده است. او همچنین به عنوان مشاور با بسیاری از سازمان‌های بزرگ در آمریکا همکاری داشته است.

دکتر کلی اچ. اسلاگرت متولد 1960 در آمریکا، همکار دکتر جانگسما در امور مربوط به طراحی نرم‌افزار و روش‌های برنامه‌ریزی درمان در دانشگاه میشیگان است.

در بخشی از کتاب برنامه‌ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی می‌خوانیم

فرایند طراحی و تدوین یک برنامه ‌درمانی، شامل مجموعه‌ای از گام‌های منطقی است که بر بنیان یکدیگر استوار شده‌اند. بنیان اصلی هر برنامه درمانی اثربخش، گردآوری اطلاعات بر اساس یک سنجش جامع است. هنگامی که مراجع خودش برای دریافت خدمات حاضر می‌شود، متخصص بالینی باید برای درک نیازها، علایق، فشارهای روانی فعلی، وضعیت عاطفی، شبکه اجتماعی، سلامت جسمانی، مهارت‌های از عهده برآمدن، تعارض‌های بین‌فردی، عزت نفس و سایر موارد مراجع، به دقت به او گوش فرا دهد. داده‌های لازم برای سنجش‌ و ارزشیابی را می‌توان از طریق پیشینه اجتماعی، معاینه جسمانی، مصاحبه بالینی، آزمون‌های روان‌شناختی، تحلیل رفتاری یا تماس با سایر افراد مهم در زندگی مراجع به دست آورد. کنار هم قرار دادن و جمع‌بندی داده‌ها توسط متخصص بالینی یا اعضای گروه درمان چند رشته‌ای برای درک مراجع و همچنین آگاهی از نیازهای اساسی وی ضروری است. ما برای طراحی و تدوین یک برنامه درمانی اثربخش بر اساس سنجش داده‌ها، شش مرحله یا گام معین را تعیین کرده‌ایم.

تجربه‌های‌مان به ما آموخته است که یادگیری مهارت‌های تدوین برنامه درمانی اثربخش، می‌تواند برای بسیاری از متخصصان بالینی، فرایندی خسته‌کننده و دشوار باشد. در شرایطی که متخصصان بر اثر افزایش تعداد مراجعان، محدودیت زمان و تنگناهایی که از سوی نظام‌های مدیریت درمان اعمال می‌شود زیر فشار هستند، تلاش برای تدوین این‌ گونه برنامه‌ها تنش‌زا است. هنگامی که باید به سرعت از سنجش به سوی برنامه درمانی حرکت کنیم، درخواست مستندسازی و یادداشت سوابق، می‌تواند توان‌فرسا باشد

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتاراستاد فقید دکتر فرهاد ماهر
پیش‌گفتار مجموعه
پیش‌گفتار مؤلفان
مقدمه
فعالیت‌های زندگی روزانه (ADL)
خشم
اضطراب
وابستگی شیمیایی
فروپاشی شناختی/ هیجانی
ورود به اجتماع
مهارت‌های امنیت اجتماعی
مهارت‌های آشپزی/ خانه‌داری
افسردگی
اختلال خوردن
بی‌اختیاری ادرار/ مدفوع
تعارض خانوادگی
مهارت‌های مالی/ خرید کردن
مهارت‌های امنیت خانگی
گرفتاری قانونی
وضعیت پزشکی
کنترل دارودرمانی
مهارت‌های امنیت فردی
سوءاستفاده جسمانی/ هیجانی/ جنسی
روان‌پریشی
فعالیت‌های تفریحی/ اوقات فراغت
انتخاب محل اقامت
خودمختاری
رفتارهای جنسی نامناسب
اختلال خواب
مهارت‌های اجتماعی
اختلال حرکت‌های قالبی
اشتغال حمایت‌شده
واژه‌نامه انگلیسی فارسی
واژه‌نامه فارسی انگلیسی
پیوست الف: منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر
پیوست ب: کدهای شاخص IV DSM مربوط به مشکلات ارائه‌شده
پیوست پ: ابزارهای سنجش و ارزیابی
پیوست ت: کتابشناسی
موضوع‌نامه
نامنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی
نویسنده،
مترجمکامران گنجی
ناشر چاپیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۳۸۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-964-5150-70-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی

برای دریافت کتاب برنامه ریزی عملی درمان عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های رشدی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.