معرفی و دانلود کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین

عکس جلد کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین

کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین نوشته‌ی الهه‌ السادات سجاد دوست می‌کوشد چگونگی اندیشه‌ی این فیلسوف را در رابطه با متافیزیک و دین شرح و بسط دهد. این کتاب به بررسی دو دوره‌ی تفکر ویتگنشتاین (دوره‌ی متقدم و دوره‌ی متأخر) و نگاه او به مسئله‌ی دین می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین

انسان از ابتدای خلقت خود همواره به پدیده‌ای به نام دین گرایش داشته است. او ابتدا اعتقادات دینی خود را در قالب اسطوره‌ها بیان می‌کرد اما با تکامل خرد و شکل‌گیری فلسفه، کوشید رابطه‌ی خود و الهیات را از طریق عقل بیان کند. با این همه، گاه میان فلسفه و دین تعارض‌هایی پدید آمده است و گاهی هم فلاسفه کوشیده‌اند از منظر عقلی به اثبات دین بپردازند. به این ترتیب، مطالعاتی که پیرامون شکل‌گیری رابطه‌ای منطقی و عقلی در فلسفه و دین پدید آمده، حوزه‌ی «فلسفه‌ی دین» را شکل داده است.

کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین نوشته‌ی الهه‌ السادات سجاد دوست به بررسی و شرح نظریات و تفکر یکی از مهم‌ترین فلاسفه‌ی قرن بیستم به موضوع دین می‌پردازد. ویتگنشتاین به‌عنوان یکی از محوری‌ترین متفکران پوزیتیویسم در دوره‌های مختلف دیدگاهی متفاوت نسبت به هم‌مسلکان خود، به‌ویژه متفکران حلقه‌ی وین به مسئله‌ی متافیزیک و دین داشته که لازم است از زوایای گوناگون به آن نگاه شده و مختصات دیدگاه‌های وی روشن شود. او مشهورترین و زبده‌ترین شاگرد برتراند راسل، فیلسوف بریتانیایی بود که از او به‌عنوان جانشین خودش یاد می‌کرد. ویتگنشتاین یکی از بنیان‌گذاران فلسفه‌ی تحلیلی شناخته می‌شود و در زمینه‌های فلسفه‌ی ریاضی، فلسفه‌ی زبان و فلسفه‌ی ذهن از پیشگامان این حوزه محسوب می‌شود.

در کتاب حاضر به عقاید ویتگنشتاین در دوره‌ی نخست تفکر او پرداخته می‌شود. او در این دوره اگرچه مانند برخی متفکران پوزیتیویست به‌کلی منکر دین نشده است اما به این موضوع اشاره داشته که شرح و معنابخشی به دین از راه زبان میسر نیست. به همین علت گاهی اوقات افرادی که نظریات این فیلسوف را شرح داده‌اند مدعی شده‌اند که این اندیشمند نسبتی میان دین و فلسفه قائل نیست. با این وجود، ویتگنشتاین در دوره‌ی دوم اندیشه‌ی خود (دوره‌ی متأخر) اصلاحاتی را در نحوه‌ی نگاه فلسفه به دین پدید آورد که با دوره‌ی قبلی از جهاتی متفاوت بوده است.

الهه‌ السادات سجاد دوست در کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین، دوره‌ی متأخر اندیشه‌ی این نظریه‌پرداز را نیز بررسی می‌کند. به اعتقاد نویسنده‌ی کتاب، در این دوره که می‌توان از آن به‌عنوان سرآغاز گذار از دوره‌ی مدرن به دوره‌ی پست‌مدرن یاد کرد، ویتگنشتاین تلاش می‌کند با ابداع بازی زبانی در فهم مسئله‌ی دین، به حوزه‌ی تکثر روایت و فراروایت وارد شده و به این شکل، از تجربه‌ی دینی اعاده‌ی حیثیت کند.

در این کتاب همچنین تلاش می‌شود با شرح و تفسیر هر دو دوره‌ی تفکر ویتگنشتاین در حوزه‌ی دین، با دیدگاهی نقادانه به سراغ برتراندیشی علم و و نفی تفکر دینی برویم. همچنین اثر حاضر این موضوع را پیش می‌کشد که در دوره‌ی پست‌مدرن می‌توان بار دیگر به ساحت‌های معرفت‌شناسی از منظر فلسفه پرداخت و در نتیجه از دین و دینداری، زیر سایه‌ی اندیشه‌های فلسفی دفاع کرد.

کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین توسط انتشارات کنکاش به بازار کتاب عرضه شده است.

کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی منطق و فلسفه، به‌ویژه افرادی که در زمینه‌ی فلسفه‌ی دین تحقیق و پژوهش می‌کنند مناسب است.

در بخشی از کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین می‌خوانیم

تأثیر ویتگنشتاین در فلسفه‌ی دین بسیار بوده است. هرکس پس از او از گرامر یا منطق بازی‌های زبانی سخن گفته، به نحوی تحت تأثیر افکار او قرار گرفته است. فلاسفه دین ویتگنشتاینی خود را مستقیماً مدیون او می‌دانند. برخی از شاگردان بی‌واسطه و مستقیم ویتگنشتاین نظیر نورمن مالکوم و راش ریس راه او ادامه دادند. فیلیپس و وینچ نیز که از هواداران باواسطه‌ی او بودند، نقشی مهم در ترویج افکار او داشتند. فیلیپس در این زمینه نقشی ممتاز داشت و دیدگاه‌های او را در فلسفه‌ی دین گسترش داد و حتی در انجام چنین کاری، بسیار از ویتگنشتاین فاصله گرفت.

به نظر می‌رسد کار تمام‌عیار در مورد باور دینی نتیجه‌ی نسل سوم ویتگنشتاینی‌ها و مخصوصاً دی. زد. فیلیپس است. اندیشمندان دیگری چون ویلیام هادسون، بریث ویت، آر. ‌ام هر، ام. کرامبی، آر. هبرن، آی. تی. رمزی، دبلیو. زوردیک، دالاس‌های و... نیز از ویتگنشتاین متأثر بوده‌اند. جان هیک، اندیشمند معروف و از بانیان کثرت‌گرایی (پلورالیسم دینی) در تدوین افکار خود و به‌خصوص در تکیه بر نقش شرایط محیطی در شکل‌دهی به بازی زبانی دینی و تجربه‌های دینی، از ویتگنشتاین وام گرفته است.

از جمله موضوعات مطرح در فلسفه‌ی دین در قرن بیستم که ویتگنشتاین بر آن‌ها اثر گذاشته است، می‌توان به این موارد اشاره کرد: عمل دینی، تجربه‌ی دینی، اتکا بر احساس و عاطفه به‌ جای عقل و تبیین، بیانگری، غیرشناخت‌گرایی، واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی (زندیه، 1386، ص 437436).
در مقام جمع‌بندی نهایی باید گفت ویتگنشتاین خود را متدین نمی‌دانست. اکثر اطرافیان او نیز اذعان دارند که او اهل عبادات ظاهری و شرعی نبوده است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: زندگی و آثار ویتگنشتاین
زندگی ویتگنشتاین
نگرش دینی ویتگنشتاین
آثار و تألیفات ویتگنشتاین
فصل دوم: دوره‌های فلسفی ویتگنشتاین
ویتگنشتاین متقدم، تراکتاتوس
ویتگنشتاین متأخر، پژوهش‌های فلسفی
فصل سوم: نسبت فلسفه ویتگنشتاین با دین
آرای ویتگنشتاین متقدم و نگرش مدرن
دین از منظر اندیشه مدرن
باور دینی در اندیشه ویتگنشتاین متقدم
آرای ویتگنشتاین متأخر و نگرش پست‌مدرن
دین از منظر اندیشه پست‌مدرن
باور دینی و اندیشه ویتگنشتاین متاخر
فصل چهارم: نسبت فلسفه ویتگنشتاین با علم و دین
ویتگنشتاین اول و دین: سکوت درباره آنچه نمی‌توان گفت
ویتگنشتاین دوم و دین: باور دینی به‌مثابه بازی زبانی
ویتگنشتاین و دین: از نگرش مدرن به نگرش پست‌مدرن
نسبت علم و دین در اندیشه ویتگنشتاین متقدم
نسبت علم و دین در اندیشه ویتگنشتاین متأخر
ابعاد تاثیر ویتگنشتاین بر مقولات حوزه فلسفه دین
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کنکاش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات94
زبانفارسی
شابک978-600-136-641-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین

برای دریافت کتاب تاثیر اندیشه ویتگنشتاین بر فلسفه دین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.