معرفی و دانلود کتاب جنگ سرد

عکس جلد کتاب جنگ سرد
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنگ سرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنگ سرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنگ سرد

در کتاب جنگ سرد می‌خوانید که این جنگ چگونه به وجود آمد؛ چه اثراتی بر اروپا، آسیا و آمریکا داشت؛ در دوران جنگ سرد چه اتفاقاتی افتاد و چرا رابطه‌ی روسیه و آمریکا در این دوره و پس از آن، هنوز تیره و تار است. بریتا بجورنلوند در این کتاب به چند واقعه‌ی مهم در تاریخ قرن بیستم می‌پردازد که عبارتند از: فروپاشی دیوار برلین، جنگ کره، جنگ ویتنام، بهار پراگ و... .

درباره‌ی کتاب جنگ سرد

بمباران، اجساد سوخته، شهرهای ویران‌شده، خانواده‌های ازهم‌پاشیده، زندگی ازدست‌رفته، قحطی، فقر، مرگ و مرگ و مرگ، حاصل جنگی بودند بین دو ابرقدرت جهان که هیچ‌کدام حاضر نبودند از مواضعشان کوتاه بیایند و جهان را درگیر نبردی کردند که شاید درظاهر هیچ تلفاتی نداشت؛ اما در اصل زندگی همه‌ی مردم جهان را دستخوش تغییر بزرگ کرده بود. تغییری که اگر کمی از تاریخ قرن بیستم را خوانده باشید، به‌خوبی از آن آگاهی دارید. بریتا بجورنلوند (Britta Bjornlund) در کتاب جنگ سرد (The Cold War) از جنگی می‌گوید که بسیاری از مردم فکر می‌کنند با فروپاشی شوروی تمام شد.

معرفی و دانلود کتاب جنگ سرد

وقتی انقلاب روسیه به وقوع پیوست، عده‌ای پیش‌بینی می‌کردند که روابط تیره‌وتار اروپا و آمریکا با روسیه، رو به بهبودی خواهد رفت. اما چنین تصور ساده‌لوحانه‌ای خیلی زود جای خودش را به ترسی فراگیر داد: ترس از سرایت کمونیسم به همه‌ی جهان. ایالات متحده با دموکراسی و سرمایه‌داری رشد کرده بود و با آمدن ایدئولوژی کمونیسم، آن را مغایر همه‌ی آرمان‌های خود دید. لنین و بعداً استالین هم در ظاهر فقط یک هدف داشتند: از بین بردن سرمایه‌داری و امپریالیسم. در اولین فصل از کتاب جنگ سرد می‌خوانید که چگونه تقابل ایدئولوژی دو ابرقدرت جهان، زمینه‌های جنگ را فراهم کرد. کشورها پس از جنگ جهانی دوم به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بودند. بریتا بجورنلوند در فصل دوم توضیح می‌دهد که این دو ابرقدرت چه کشورهایی را چگونه از آن خود کردند.

بدیهی بود که با گسترش جنگ سرد، کشورهای بسیاری درگیر آن شوند. آمریکا و شوروی همچنان بر سر کشورهای تحت‌اختیارشان با هم اختلاف داشتند و در این میان کشورهایی که زمانی مستعمره‌ی ژاپن بودند، بیشتر از بقیه در معرض خطر قرار بودند. در خاور دور، آمریکا کشور ژاپن را اشغال و مائو، چین را به یک کشور کمونیستی تبدیل کرده بود. حال نوبت کره بود که تکلیفش معلوم شود. این بلاتکلیفی لاجرم به جنگی منجر شد که فصل سوم به آن اختصاص دارد. اگر هم می‌خواهید از جزئیات این جنگ باخبر شوید، کتاب جنگ کره را بخوانید که در مجموعه تاریخ جهان به چاپ رسیده است.

سازمان‌هایی چون سیا و اف‌بی‌آی در زمانی به وجود آمدند که هراس از کمونیسم، بیش از پیش گسترش یافته بود. هر کسی با هر پیشینه‌ای ممکن بود جاسوس شوروی باشد. زمانی این هراس عمومی به اوج خود رسید که سناتور جمهوری‌خواه، جوزف مک‌کارتی، و حزبش حملات ضدکمونیستی خود را شروع کردند. او به ریاست کمیته‌ی عملیاتی سنا منصوب شد و «جهاد مقدس» علیه کمونیست‌ها را ادامه داد. سیاست‌مداران اندک‌اندک متوجه شدند که مک‌کارتی افراط را از حد گذرانده و در نتیجه او را از کار برکنار کردند. بریتا بجورنلوند در فصل چهارم کتاب جنگ سرد، از دوران مک‌کارتیسم سخن می‌گوید.

پس از استالین و ترومن، خروشچف و آیزنهاور بر سر کار آمدند و همگان امید داشتند که با این دو رهبر تازه، جنگ سرد به پایان برسد. اما بحران همچنان ادامه داشت و آمریکا و شوروی در عرصه‌ی انرژی هسته‌ای و مهندسی هوا و فضا با یکدیگر رقابت سختی داشتند. فصل پنجم به دوران ریاست‌جمهوری آیزنهاور اختصاص دارد. وقتی جان اف. کندی رئیس‌جمهور آمریکا شد، قصد داشت که رویکردی جدید را برای مقابله با شوروی در پیش بگیرد؛ اما ساخته شدن دیوار برلین، بحران موشکی کوبا و جنگ ویتنام شمالی و جنوبی، سرانجام او را تسلیم کرد. ایالات متحده در آن هنگام عقیده داشت که اگر یک کشور حوزه‌ی اقیانوس آرام کمونیستی شود، بقیه‌ی کشورها هم مانند مهره‌های دومینو، کمونیسم را خواهند پذیرفت. برای همین آمریکا در درگیری میان ویتنام شمالی و جنوبی وارد شد. پس از ترور کندی، اوضاع جنگ ویتنام رو به وخامت گذاشت و در دوره‌ی ریاست‌جمهوری جانسون و نیکسون هم ادامه داشت. بریتا بجورنلوند در ششمین فصل از کتاب جنگ سرد، به جنگ ویتنام می‌پردازد. کتاب جنگ ویتنام یکی دیگر از عناوین مجموعه‌ی تاریخ جهان است که شما را با ابعاد دیگری از این جنگ آشنا می‌کند.

در فصل هفتم، هنری کیسینجر وارد میدان می‌شود. او مشاور امنیت ملی نیکسون و وزیر خارجه بود و بر مذاکره‌ و همکاری دو ابرقدرت جهان تأکید داشت. نیکسون و کیسینجر سیاست‌های تنش‌زدایی را با سفر به چین کمونیست آغاز کردند و سپس با امضای توافقاتی، همگان باور کردند که رابطه‌ی آمریکا و شوروی رو به بهبود می‌رود. وقتی جیمی کارتر بر سر کار آمد و تمرکز خود را بر حقوق بشر گذاشت، رهبران شوروی ناامید شدند و از همکاری با آمریکا دست کشیدند. بریتا بجورنلوند در این فصل وقایعی چون بهار پراگ، انقلاب ایران، سقوط پرواز شماره 007 کره‌ی جنوبی و... را تشریح می‌کند. در آخرین فصل از کتاب جنگ سرد می‌خوانید که چگونه جنگ سرد ظاهراً با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به پایان رسید. اکنون روسیه و چهارده کشور از دل شوروی بیرون آمده‌اند که هنوز عاقبت رابطه‌ی آن‌ها با آمریکا مشخص نیست.

انتشارات ققنوس کتاب جنگ سرد را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه در مجموعه‌ی تاریخ جهان منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب جنگ سرد برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ معاصر جهان علاقه دارید، کتاب جنگ سرد را بخوانید.

در بخشی از کتاب جنگ سرد می‌خوانیم

تا سال 1937 هراس‌افکنى استالین به تمام بخش‌هاى زندگى شوروى گسترش یافت. کارگران و کشاورزان معمولى از این بیم داشتند که برچسب دشمن حزب کمونیست به آن‌ها بخورد، که به معناى از دست دادن شغل، دوستان، و غالبا زندگیشان بود. ناظران غربى با نگرانى شاهد بودند که استالین شهروندان برجسته شوروى، از جمله سیاستمداران، هنرمندان، پزشکان، و دانشمندان، را بى‌هیچ حساب و کتابى زندانى و تبعید مى‌کند یا به قتل مى‌رساند. به طور فزاینده‌اى براى ایالات متحده و دیگر کشورها روشن مى‌شد که استالین دیکتاتور بى‌رحمى است که براى تحکیم قدرت خود از هیچ چیز ابا ندارد.

اما در اوایل دهه 1930 توجه کشورهاى غربى بر دیکتاتور بى‌رحم دیگرى به نام آدولف هیتلر، رهبر نازى‌هاى آلمان، متمرکز شد، که در آلمان به قدرت رسیده بود و توسعه‌طلبى‌اش بقیه‌ی اروپا را تهدید مى‌کرد. هیتلر در 1938 سربازانش را به اتریش فرستاد تا آن کشور را ضمیمه‌ی خاک آلمان کنند.

کشورهاى غربى گمان مى‌کردند مى‌توانند با برآوردن برخى از تقاضاهاى ارضى هیتلر از جنگ اجتناب کنند. بدین منظور، نمایندگان بریتانیا و فرانسه در سال 1938 به مونیخ سفر کردند و در آن‌جا موافقتنامه‌اى را با آلمان امضا کردند که به آن کشور اجازه مى‌داد بخش‌هایى از کشور چکسلواکى را بگیرد. استالین، که آماده بود به چکسلواکى کمک کند، از این که به گفتگوهاى مونیخ دعوت نشده بود بسیار خشمگین شد. اینک به جاى آن که در پى پیوستن به بریتانیایى‌ها و دیگران براى جلوگیرى از پیشروى هیتلر باشد، تصمیم به همکارى با هیتلر گرفت تا از مرز شوروى حراست کند. استالین و هیتلر در سال 1939 یک پیمان سرى امضا کردند که در آن دو کشور متعهد شدند که هیچ‌گاه به دیگرى حمله نخواهند کرد. این قرارداد شامل طرح‌هایى براى تقسیم اروپاى شرقى و اشغال و تقسیم لهستان بود. تهاجم هیتلر به لهستان در سپتامبر 1939 آغازگر جنگ جهانى دوم بود که آلمان و ایتالیاى فاشیست را به جنگ با بریتانیاى کبیر و فرانسه کشاند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ جنگ سرد
پیشگفتار: جنگ سرد چه بود؟
1: ریشه‌هاى جنگ سرد
2: تنش‌هاى جنگ سرد اروپا را تقسیم مى‌کند
3: جنگ سرد به آسیا گسترش مى‌یابد
4: جنگ سرد در داخل آمریکا
5: رهبران جدید جو را آرام مى‌کنند
6: کابوس‌هاى جنگ سرد: افزایش تنش‌ها
7: تنش‌زدایى و پس از آن
8: جنگ سرد به پایان مى‌رسد
پى‌گفتار: بازاندیشى‌هایى درباره جنگ سرد
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنگ سرد
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات157
زبانفارسی
شابک978-964-311-640-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنگ سرد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جنگ سرد

برای دریافت کتاب جنگ سرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.